Fight heats up in
Univision takeover

The fight over the proposed takeover of the Spanish-language
U.S. cable channel Univision by the Venezuelan Cisneros
group is heating up. Among those contesting the deal is
EIR. Below are excerpts of a July 14 letter from editor Nora
Hamerman to Donna R. Searcy, the secretary of the Federal
Communications Commission in Washington, D .C. (the doc-
umentation, supplied to the FCC in the form of affidavits, is
omitted here):

The PTI filing . . . attempts to deny EIR standing in this
matter by asserting that EIR is not an interested party, but
merely has “private axes to grind.” That is false. EIR, and
a number of its employees, were the direct victims—and
thereby have “personal knowledge”—of the use of Gestapo-
style tactics by Venezuelan media magnate Gustavo A. Cis-
neros, one of the principals in this acquisition bid. Our
concern is that, by giving Mr. Cisneros much-coveted
power within the U.S. media industry through approval
of the PTI application, similar unconscionable tactics by
Cisneros et al. will be sanctioned, and employed again, both
against ourselves and other public media competitors in the
U.S.

As a company which has Spanish-language publications
such as Resumen Ejecutivo de EIR, the Executive Intelli-
gence Review is concerned that it might again be subjected
to attempted strongarm tactics by Cisneros, in their effort to
silence a dissenting, and competing, voice in the Hispanic
market in the U.S. It is preposterous to aver that we have
no standing or legitimate concern in this case.

We must underscore that we are concerned not only for
past behavior inside Venezuela, the Dominican Republic,
and other foreign countries, but also for current and possible
future efforts of the Cisneros media empire to silence opposi-
tion inside the United States itself. Indeed, this is already
occurring, as we document in Point 4 below. . . .

3) The only point at which either the PTI or the Univision
filings even bother to address the substantive issues raised
by EIR, is in the affidavit by Gustavo Cisneros Rendiles,
appended to PTI’s “Consolidated Opposition.” In point num-
ber three of his affidavit, Mr. Cisneros complains that “very
serious accusations” contained in EIR’s book Narcotrdfico,
SA were directed against himself and his family, which
constituted “an attack on my character, reputation, and

EIR July 24, 1992

Click here for Full Issue of EIR Volume 19, Number 29, July 24, 1992

honor.”

But even if one grants, for the purposes of argument,
that Cisneros did feel so offended by the book in question,
he had available to him, under Venezuelan law, the recourse
of a defamation suit. Cisneros claims that he did not have
this option, because of the book’s alleged “anonymity”—a
patent lie, which is disproven by even the most cursory
glance at the book, which shows that Narcorrdfico, SA was
published by The New Benjamin Franklin House and au-
thored by a team of EIR investigators, a partial list of whose
names appears on the Acknowledgments page.

Rather than filing a standard lawsuit, Cisneros chose
instead the Gestapo-like tactics of instigating raids on the
offices of a news service; the confiscation, destruction, and
permanent banning of an “offending” publication; and the
arrest, interrogation, and deportation of journalists unfriend-
ly to his media empire. Cisneros further used his vast re-
sources to finance the publication and distribution of pam-
phlets slandering EIR and its associates, including items
which he went so far as to enter into the court record in
Venezuela.

Mr. Cisneros fabricated the lie of “anonymity” regarding
the authors of Narcotrdfico, SA in order to justify his mani-
festly preferred approach to dealing with opponents, or mere
competitors—be they political, financial or journalistic.

In point four of the Cisneros affidavit, he refers to the
book In Banks We Trust, which also contains unfavorable
references to the Cisneros family and which was cited in
EIR’s Letter of Objection. According to Mr. Cisneros, au-
thor Penny Lernoux has since retracted those references. In
reading the disclaimers by Miss Lernoux—now deceased—
one can’t help but wonder if her pro forma letter wasn’t
perhaps simply an effort to protect herself from also receiv-
ing the “EIR treatment” at the hands of the Cisneros empire.

4) As EIR wamed in the original filing of its Letter of
Objection, the Cisneros media empire has a demonstrated
preference for trying to strongarm and bully its critics into
silence. In fact, the Cisneros interests have already begun to
employ the same tactics on U.S. soil, in order to silence all
opposition to the granting of FCC approval to its takeover
bid.

On or about June 29, 1992, the San Juan, Puerto Rico
daily El Vocero published a story based on an EIR News
Service press release announcing the filing of its letter of
objection with the FCC to the sale of Univision to PTI. The
editorial board of that newspaper apparently deemed the
story of sufficient interest to conduct a followup interview
on July 1 with an EIR correspondent iin Leesburg, Virginia.
One day later, a source at El Vocero told EIR that a represen-
tative of Cisneros had “contacted” officials at the newspaper.
The source indicated that publication of the interview was
abruptly canceled as a result of this “contact,” and that no
further stories about Cisneros and the bid to acquire Univi-
sion would be forthcoming.

Economics 13

© 1992 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1992/eirv19n29-19920724/index.html

