
Click here for Full Issue of EIR Volume 19, Number 41, October 16, 1992

© 1992 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

well. Therefore, economic activity cannot be understood as 
separate from morality and social justice." 

An international coalition 
The fact that the founding conference of the new move­

ment received 90 messages of support from 25 countries is 
testimony to the commitment of patriots internationally to 
these principles. At least three of the messages from outside 
Argentina came from individuals who are imprisoned be­
cause of their opposition to the policies of the Anglo-Ameri­
can establishment: Panama's Manuel Noriega; U.S. indepen­
dent presidential candidate Lyndon LaRouche; and Lt. Col. 
Jesus Ortiz Contreras, a member of Venezuela's Bolivarian 
military movement. The reading of each message was met 
with thunderous applause and shouts of slogans such as "the 
Malvinas are Argentine," "the Canal is Panama's," "Viva the 
Great Fatherland," "Viva Argentina." 

In his speech to the conference, Colonel Seineldfn called 
for the very thing that most frightens the international bank­
ing community: "Our nation must integrate itself with lbero­
America's brother peoples, and those of the world . . . . In 
our America, today submerged in the tragedy of anarchy 
and political corruption, economic catastrophe, and a narco­
terrorist war which expands daily . . . the only hope for 
survival is the desired revival, from among the ashes, of 
authentic nation-states, supported by their people and their 
historical culture." 

The National Movement, the colonel insisted, "is the 
vital force of the nation . . . .  [It] must be for the Fatherland 
what the soul is to man. Without it the body, materialized as 
political action, cannot sustain itself or live." In Argentina's 
history, he explained, this movement has inspired heroic 
deeds. Today, "because of intrigue, treason, and the subse­
quent aggression it suffered," the movement is weakened, 
"but latent." 

Colonel Seineldin warned those present that "our forefa­
thers, history, and all men and women of good will in Argen­
tina are watching us. In our hands is the power to give life to 
the movement which reflects the national being, in its fight 
to rescue the Fatherland. . . . Know that the task we begin 
today together is riot easy, but as the founder of the Fatherland 
said, 'It is for men and women of courage that such enter­
prises were made.' " 

The significance of such a nationalist movement being 
founded in the midst of profound international crisis, was not 
lost on the Anglo-American establishment and its friends. A 
particularly hysterical attack came from the Buenos Aires 
leftist daily Pagina 12, known also to convey the views of 
the U.S. Embassy. Under the headline "The Cross and the 
Sword," the paper ranted that the MINeII possessed an 
"apocalyptic and conspiratorial view of the world" and re­
tailed slanders against Lyndon LaRouche, describing him as 
an "obscure personality" with undue influence on the 
MINeII's founding. 

42 International 

How the communists 
with slanders against 
Part I, by Anno Hellenbroich 

In our Sept. 11, 1992 issue, EJR urged readers to demand a 
full retraction from every media outlet that circulated the 
scurrilous lie that "LaRouche /'Vas involved in the assassina­
tion of Olof Palme." To date, although the true story has 
appeared in some international press, no U.S. media have 
printed or broadcast retractions. The following article pro­
vides more information to put the media on the spot, where 
they belong. 

At the end of August, a bomb ijlew a hole in the international 
psychological warfare operations. In Sweden, Herbert 
Brehmer, a former officer of lthe communist East German 
Ministry for State Security (the Stasi), six years after the 
Feb. 28, 1986 assassination ofiSwedish Prime Minister Olof 
Palme, revealed that he had personally invented the web of 
lies according to which Lynddn LaRouche and the political 
movements associated with him-the European Labor Party 
(EAP) in both Sweden and Germany, and the LaRouche 
wing of the Democratic Party in the United States-had been 
involved in the assassination. !For eight years, this Stasi lie 
has been trumpeted throughout the world's media. 

This lie was an essential preparation for the political trials 
against LaRouche and his movement in the United States. As 
LaRouche's defense lawyer, f.,rmer U.S. Attorney General 
Ramsey Clark, has repeatedly!emphasized, before he could 
be thrown into prison, LaRouche first had to be publicly 
branded by the media as a "non-person." The special "Get 
LaRouche" task force inside thIe U.S. government, and such 
hate groups as the Anti-Defamation League (ADL), were 
only too glad to pitch in with this worldwide defamation 
campaign. 

Immediately after Palme's assassination, thousands of 
news wires, radio reports, and newspaper reports rushed to 
allege that LaRouche and the RAP were the "right-wing cir­
cles" out of which the assassination had been planned and 
carried out. Immediately following the first two waves of this 
worldwide slander campaign, • LaRouche stated repeatedly 
that this was in fact a campaign· of political defamation delib­
erately launched by the KGB; and other eastern European 
intelligence services. The opening shot was fired at the fa­
mous press conference given by Georgi Arbatov in Moscow 
on March 1, 1986, at which he: said that people in the Soviet 

EIR October 16, 1992 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1992/eirv19n41-19921016/index.html


poisoned the West 
LaRouche 

Union know that the murderers are to be found among west­
ern "reactionary" circles. 

And now, following the collapse of the communist sys­
tem in the East, former Lieutenant Colonel Brehmer comes 
into the light of day for the first time, with a piece of the truth 
about this targeted slander campaign. 

News media in Mexico and Peru have taken up these 
admissions of a Stasi disinformation specialist, as a unique 
instance in postwar history. On Sept. 14, the Mexican maga­
zine Diez published a detailed report about the statement of 
the ex-Stasi officer to the Swedish journal lournalisten, on 
how on the third day following the assassination, he had laid 
down a false trail. Diez added a comment on the dirty role 
played by the ADL and the NBC television network in the 
slandering of LaRouche. Angel Palacios Zea wrote in Diez: 
"Two years later, in October 1988, Erich Honecker, leader 
of the communist government of former East Germany, 
awarded a medal of honor to Edgar Bronfman, honorary vice 
president of the ADL. The ADL . . . played a central role 
in the operations of the U.S. intelligence services against 
LaRouche . . . . The slanders were an integral part of the 
secret intelligence war launched by the Bush administration 
with a number of politically motivated trials, leading to the 
imprisonment of LaRouche on Jan. 27, 1989." 

Functions of a 'psywar' officer 
In order to measure the significance of Dr. Brehmer's 

statements, and of the modus operandi of Department X of 
the HV A (Hauptverwaltung Aufklarung-the "Main Bureau 
of Enlightment") in the Stasi, the little brother of the Soviet 
KGB, let us take a brief look at Brehmer's career. 

After military service, Brehmer was promoted to the po­
sition of historian, specializing in military history. Beginning 
in 196 1, he worked with the military intelligence service 
of the German Democratic Republic (G.D.R.). After the 
formation of Department X ("Active Measures, Disinforma­
tion") in 1966, he soon switched over to the Stasi, later 
becoming active in Section 5 ("Intelligence Services") until 
shortly before the collapse of the East German communist 
regime in late 1989. In interviews with the German weekly 
magazine Der Spiegel, Dr. Brehmer and his colleague, Lieu­
tenant Colonel Bohnsack, reported a few more details on the 

EIR October 16, 1992 

work they did (although the truth of these descriptions is of 
course difficult to ascertain). 

Bohnsack reported the following about his "active mea­
sures," when they concocted the so-called Kohl-Biedenkopf 
wiretap affair in 1975: 

Der Spiegel: That had to do with an illegally recorded tele­
phone discussion between Helmut Kohl, chairman of the 
CDU [Christian Democratic Union] aM his secretary general 
at the time, Kurt Biedenkopf. The text was anonymously 
leaked to Stern magazine, which unleashed a storm of contro­
versy. The true culprits have never been identified. 
Bohnsack: They're sitting in front of you! Our bugging ex­
perts gave us the transcript. We doctored it to look like a 
transcript made by a U  .S. intelligence service, and let some­
one at Stern run across it. It was SUpPOsed to look as if top 
German politicians were being bugged by American intelli­
gence services. Stern printed our version. Kohl and Bieden­
kopf later confirmed their telephone conversation. 

Der Spiegel: The contents had been correctly reported? 
Bohnsack: Yes; we only falsified thei source. 

So, it was a typical "dirty trick" in the worst Stasi tradi­
tion. From these interviews, the mission orientation of this 
disinformation department emerges clearly: 

• exposure and defamation of other states, governments, 
political groups, and individuals; 

• inciting the population against state institutions, and 
disrupting and influencing the political policymaking process 
in specific countries; 

• disruption of the relations among non-communist 
states, especially between countrie� of the so-called ad­
vanced and developing sectors; 

• keeping western intelligence strvices off balance, and 
discrediting them. 

One crucial task of the dis information department con­
sisted in approaching journalists, politicians, and economists 
as cleverly as possible and turning them into "unconscious 
manipulators" or "useful idiots," by having them run across 
such "cribbed" material. 

Two examples cited by Brehmer and Bohnsack are partic­
ularly noteworthy in connection with the political witchhunt 
launched against the LaRouche movement. In the words of 
the Stasi colonels, the concept of such "psychological war­
fare" was relatively simple: For example, secret information 
coming from the West (through bugging, covert reproduc­
tion, etc.) underwent an "expert reworking" and was then 
played back into the West, functioning there according to the 
"time bomb principle." Provided the "trajectory , timing, and 
favorable circumstances" were calculated correctly, the 
"moral impact" of such "information" was tremendous. 

In the news media, special efforts were made to give 
strong support to the daily Berliner EXtradienst. "Its founder, 

International 43 



Carl Guggomos (code name 'Gustav'), who had worked at 
the SPD' s [Social Democratic Party weekly paper] Vorwiirts, 
soon got into both editorial and material difficulties. Via 
numerous already available eastern contacts, Guggomos then 
came across the G.D.R. Association of Journalists, and thus 
came into contact with us. Without our editorial contribution, 
and without our funding, Guggomos and his Extradienst 
would have never survived." 

In light of these admissions, it is no longer surprising 
that in 1975 the Berliner Extradienst was one of the first 
publications in Germany to pick up the V. S .-fabricated char­
acterization of the LaRouche movement as "violent" and 
"right-wing," after Stasi chief Erich Mielke had pointed the 
paper in the right direction. 

Other channels of influence ("legal covers") emerge in 
relation to the Stasi's association with phony "Nazi-hunter" 
Beate Klarsfeld. According to Brehmer and Bohnsack, 
Klarsfeld, while working many years ago as the contact per­
son of one of the Stasi's legal fronts, received incriminating 
material on Chancellor Kurt Georg Kiesinger. So it is no 
surprise that the Stasi's relations to such ostensibly Jewish 
organizations as B'nai B'rith or the ADL, and also to the 
V.S. Justice Department's Office of Special Investigations 
(OSI), were frequently utilized to feed out such "doctored" 
reports. One demonstration of this is the German Association 
of Those Persecuted by the Nazi Regime (VVN) and its 
newspaper Die Tat, which was always ready with new smears 
against LaRouche. 

"Such useful left-wing tools would line up at our door, 
and, whenever possible, they would always receive material 
from us." 

But the "business" they had with the EAP in Germany 
had quite different motives, since Brehmer confirms that at 
that time he was working in Section 5 ("Western Intelligence 
Services"), whereas normally this particular "business" 
would have been handed over to Section 2. 

The following portion of his Der Spiegel interview sheds 
some light on this: "Another action, under the code name 
'Flanke,' was directed against strategic and military policy 
efforts of NATO, with special attention to the northern and 
southern flanks." Indeed, it was in March 1983 that 
LaRouche's proposals to construct a cordon of beam weapon 
defenses, resulted in President Reagan's famous speech inau­
gurating the Strategic Defense Initiative. The speech set off 
alarm bells in Moscow, East Berlin, and elsewhere. A flood 
of grotesque slanders was unleashed against LaRouche and 
his wife Helga Zepp-LaRouche. Corresponding V.S. circles 
played a supporting role. 

That, in any case, is the reason that, from Moscow's side, 
the assassination of Palme was the moment to achieve "the 
greatest moral impact," with a well-planned campaign of 
character assassination against LaRouche. 

Following the recent arrest of Baader-Meinhof "lawyer" 
Klaus Croissant and the revelation that his client Brigitte 

44 International 

Heinrich, from 1982 until her death in 1987, had been simul­
taneously employed by the newspaper tageszeitung and the 
Stasi, its editors really ought now to clearly distance them­
selves from such lies as those which came from Mr. Brehm­
er's Stasi pen about the suspected "participants in the Palme 
assassination. " 

'Tageszeitung': Stasi's 'Ieftwing tool'? 
What did Brehmer himself have to say to the Swedish 

journal Journalisten, about what happened three days after 
the Palme assassination, when Department X had been di­
rected to intervene into the police investigations? "On my 
desk I drafted plans about pow the EAP theory could be 
convincingly injected into the Swedish police investigation. 
The plan consisted of having a Swedish daily paper receive 
an anonymous telephone calJ. This was to occur during the 
first week following the murder." 

And then, Andreas Juhnke, in a report datelined Stock­
holm appearing in Tageszeitltng on March 3, 1986, became 
the first in Germany to repoI!t about alleged rumors that the 
Swedish police were concenl;rating on "right-wing extremist 
circles, all the way to the 'European Labor Party, EAP.' " As 
his source, Juhnke cited the .Swedish newspaper Expressen 
(misnamed Express in his article), even though it was only 
on the following day that the latter paper published its own 
story on the EAP. It would be interesting to find out more 
from Juhnke and Brehmer about how the interplay among 
the Stasi, Tageszeitung, Expressen, and the Swedish police 
actually functioned. Today, six years later, Tageszeitung 
seems to have undergone a perfectly smooth transition from 
unabashed recipient of StasitIaunched news reports, to the 
recipient of similar "information" from V. S. intelligence cir­
cles-at least insofar as LaRouche is concerned, as is shown 
by its most recent article slandering the work of the Schiller 
Institute in Poland. 

The next great wave of international slander was set off 
when a certain Willy Silberstein was allegedly the first to 
"find," among the signers qf a petition circulated by the 
Swedish EAP, the name Viqtor Gunnarsson, thus bringing 
one of the people who had 1;>een under investigative arrest 
directly into connection with ,the EAP. On March 27, 1986, 
the pro-LaRouche German: newspaper Neue Solidaritiit 
wrote the following about th¢ interplay of these "useful idi­
ots" (who are constantly term¢d so by the ex-Stasi psycholog­
ical warfare experts) in this KGB-steered campaign: "Willy 
Silberstein, who is connected to the ADL and who wrote the 
slander article in Svenska Dqgbladet along with Lindquist, 
is also a good friend of Folke Schimanski, a communist radio 
journalist. Schimanski maintains quite good contact with 
Bruno Storm, the Stockholm �orrespondent of the G.D.R. 's 
news bureau. The sister of the communist Schimanski, Vera 
Oredsson, is chairman of th� official Swedish Nazi Party 
(NRP)." Interesting connect"ns indeed! Perhaps Brehmer 
or Storm might like to say mQre about them. 

EIR October 16, 1992 


