
Click here for Full Issue of EIR Volume 19, Number 50, December 18, 1992

© 1992 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

ADL's Foxman caught 
destabilizing LaMa 
by Mark Burdman 

Abraham Foxman, director of the U.S. Anti-Defamation 
League (ADL), has been caught red-handed in a nasty opera­
tion, carried out in conjunction with certain high-level Rus­
sian networks, to destabilize the Baltic nation of Latvia. 
According to the Nov. 26 Jerusalem Post, Foxman threw his 
support behind a story published in Life magazine purporting 
to document a massive rise of anti-Semitic and neo-Nazi 
activity in Latvia, the which story is now being revealed to 
be a giant fraud. 

This would only be the latest, and one of the more egre­
gious episodes in Foxman's career as a professional liar and 
black propagandist, and further exposes the ADL as an in­
strument for carrying out dirty East -West deals against sover­
eign nations. Top ADL bankroller and World Jewish Con­
gress president Edgar Bronfman, of the Seagram's and 
DuPont interests, is notorious for his underhanded political 
and financial arrangements with the old communist nomen­
klaturas of the former East bloc. 

The story was published in the December 1992 edition of 
Life. Written by Edward Barnes and based largely on informa­
tion provided by the American Jewish Committee, the story 
claims that "a resurgent anti-Semitism is forcing the Jews of 
Latvia to run for their lives," supposedly proven by regular 
weekly flights of Latvian Jews to Israel. He also insists that 
"former Nazis and newly emboldened ultra-rightists . . .  
share a shocking desire to 'purify' the population [and are] 
battling in the nation's parliament to get the Russians out of 
the country, and, less openly, the Jews along with them." 
Among other assertions, Barnes claims that the Latvian capi­
tal of Riga is replete with swastika symbols hanging in shop 
windows, and that there is a resurgence of an old Waffen SS 
unit as part of Latvia's new Home Guard militia. 

No sooner did the Life article hit the newsstands, than 
attention was drawn to it by the Jerusalem Post and other 
journals around the world. Foxman was quick to throw his 
support behind it. However, in late November, leading U.S. 
and Latvian Jewish spokesmen began to cast doubt on 
Barnes's piece, and the Latvian government published a fact­
sheet on Dec. 1, issued through its embassy in Washington, 
which charged that Barnes has used "sensationalism and se­
lective reporting to paint a highly distorted and factually 
unsubstantiated picture of life in Latvia. The article misrepre­
sents Latvian government policy, exaggerates the role of 
fringe extremists, and uses the emotions of essentially one 

EIR December 18, 1992 

woman to support its hysterical-;and journalistically irre­
sponsible-claim that 'a resurgent: anti-Semitism is forcing 
the Jews of Latvia to run for their: lives.' A close analysis 
of the article shows that this head�ine, like other similarly 
careless conclusions drawn in the; text, is unsupported by 
any evidence provided in the text: itself, and upon further 
analysis, has no basis in reality. " I 

The Latvian government further stated that "the article 
argues that anti-Semitism among f.-atvians is growing, yet 
the author only talks to a handful of extremist members of 
right-wing fringe groups. This is comparable to interviewing 
only the KKK and using their actilvities to characterize the 
entire United States." 

Latvian Jews disagree ! 
Among Jewish organizations in the United States, some 

quickly distanced themselves from !Foxman's line. Upon re­
turning from Riga, where he met le�ers of the representative 
body of Latvian Jews, the National Conference on Soviet 
Jewry's N ate Geller affirmed that th� view of leading Latvian 
Jews is that "anti-Semitism is noi now a major factor in 
Latvia. They have not seen violen�e against Jews or orga-
nized [neo-Nazi] rallies." i 

Disavowals came from other Ll¢vian Jewish influentials. 
On Dec. 6, the Jerusalem Post published a followup article 
headlined "Head of Riga Jewish Community Disputes Anti­
Semitism Reports." Latvian Jewisb leader Gregory Kropni­
kov told the Post that "many stadstics in the article were 
incorrect." He said that the number bf Latvian Jews emigrat­
ing from Latvia is "20 times less"i than the figure cited by 
Barnes. He especially disputed onelof Barnes's more absurd 
claims, that Latvian Jews are hea4ing east toward Russia, 
stressing that no Jew would seek R�ssia as a refuge. Further, 
Kropnikov challenged Barnes's cl�im that carpets bearing 
swastikas were being displayed in i store windows in Riga, 
explaining that there is a traditionaJ Latvian folk symbol of 
the "fire cross" that resembles a l>ackward swastika, and 
which might have been mistaken fot swastikas by the author. 

Kropnikov stated bluntly: "We �o not feel there is a sim­
mering strain of anti-Semitism in tbis country. . . . I do not 
have a feeling of imminent social violence, general or anti-
Semitic." I 

Latvian Jewish parliarnentaria� Ruta Marjasa told the 
Latvian daily newspaper Diena oni Dec. 3 that the Barnes 
piece is "absolutely non-objective. I . . This is a case where 
truth has been mixed with lies, accttacy with fantasy." 

So shaky is Barnes's account, �ne Latvian source told 
EIR, that Life is now planning to publish an apology. This 
source believes the story was plaqied by Russian military 
networks intent on halting the plann¢d withdrawal of Russian 
units now stationed in Latvia, and 1.vho are thereby seeking 
to discredit Latvia internationally, �specially by conduiting 
the disinformation through certain �ominally Jewish organi-
zations in the West. I 

International 47 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1992/eirv19n50-19921218/index.html

