Click here for Full Issue of EIR Volume 21, Number 5, January 28, 1994

EIR circulates fact sheet on Victor
Gunnarsson and Palme’s murder

In view of the circulation internationally of fallacies and
omissions in the recent international news coverage of the
discovery of the body of 40-year-old Victor Gunnarsson in
the North Carolina woods, EIR News Service (EIRNS) re-
leased a news bulletin on Jan. 15 reiterating “certain facts
about Gunnarsson and the assassination of Swedish Prime
Minister Olof Palme.”

In August 1992, Herbert Brehmer, a former official of
the East German Communist intelligence service (Stasi), was
quoted in an article published in the Swedish newspaper
Journalisten. He said that the effort to identify Lyndon
LaRouche as the author of the assassination of Palme, which
occurred on Feb. 28, 1986, was concocted by the East Ger-
man Communist intelligence services, acting upon orders
from a higher level. The East German services used their
agents in various countries, especially Sweden, to cause this
false report to be circulated. The report was picked up later
by Reuters and other international press agencies, and turned
up in such improbable places as the Vatican newspaper L’ Os-
servatore Romano.

The EIRNS release named three principal agencies col-
laborating with the East Germans in the circulation of this
false allegation: 1) the Anti-Defamation League of B’nai
B’rith, based in New York City; 2) working in close coopera-
tion with the Anti-Defamation League, the NBC-TV news in
the United States; 3) in witting complicity with both the ADL
and NBC, U.S. Justice Department attorneys Mark Rasch
(now an attorney for the ADL) and John Markham.

In March 1986, shortly after the assassination of Olof
Palme, Swedish police arrested Victor Gunnarsson in con-
nection with their investigation of the murder. Gunnarsson
was later released and not charged. In the period following
his arrest, the Danish newspaper Ekstra Bladet and papers
in Sweden, began reporting a false allegation that Lyndon
LaRouche or his associates were linked to Gunnarsson and
therefore implicated in the Palme crime. The Soviet press
repeated this defamation. In the United States, NBC-TV pro-
ducer Pat Lynch, working with Irwin Suall, the national
director of the ADL’s Fact Finding Division, circulated and
broadcast this lie.

This slander against LaRouche was repeated periodically
in 1986 and in 1987, even though the Swedish police had
discredited the false accusation. Suall, in an effort to fuel
these false allegations, traveled to Sweden in the summer of

EIR January 28, 1994

1986, met with Swedish authorities, and reported back to
the FBI. In November 1986, one month after U.S. officials
conducted a paramilitary raid on the offices of publications
associated with LaRouche, Pat Lynch acted as a liaison be-
tween Swedish and U. S. authorities to revive the discredited
story. Corrupt U.S. officials working with Rasch and Mark-
ham continued to foster this lie into 1987 in an effort to
bolster the railroading of LaRouche and his associates.

The ADL was acting as a part of a concert of action with
the prosecution, including Mark Rasch, in Boston to attempt
to implicate presidential candidate Lyndon LaRouche and
numbers of his associates in the Palme assassination. Since
that time, evidence has been placed on the public record from
government documents and government witnesses, showing
conclusively that, at all times, from 1979 to the present, the
U.S. government was aware of the complete innocence of
Lyndon LaRouche and his associates of all charges placed
against them by the government.

The evidence shows, in the record of legal motions seeking
LaRouche’s exoneration filed by attomeys Ramsey Clark and
Odin Anderson—before the Fourth Circuit U.S. Court of Ap-
peals and with Janet Reno, the Attorney General of the United
States—that at all times the U.S. government not only knew the
innocence of the accused, but used subornation of perjury and
lying to bring about a false conviction in these cases.

Full documentation is available on request. What follows
here, is a chronology of the communist disinformation cam-
paign linking Victor Gunnarsson, the Palme crime, and
LaRouche’s associates.

Chronology

Feb. 28, 1986: Swedish Prime Minister Olof Palme is
shot dead at approximately 11:21 p.m.

March 1: Georgii Arbatov of the Soviet U.S.A.-Canada
Institute states, “I do not know who killed Palme, but I know
all too well who hated him. . . .”

March 2: Soviet publications Pravda and Izvestia assert
that “right-wing circles” and “western circles” were responsi-
ble for the Palme murder.

March 3: Ekstra Bladet of Denmark runs a story claim-
ing, “Sources in the police leadership reveal they are looking
intensely at right-wing extremist groups, such as the Swedish
neo-Nazis and the so-called European Labor Party [EAP],”
co-thinkers of LaRouche in Sweden.

National 63

© 1994 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1994/eirv21n05-19940128/index.html

March 10: A 32-year-old suspect is picked up for inter-
rogation, but is released the following morning.

March 12: The 32-year-old man, Victor Gunnarsson, is
arrested as a suspect.

March 18: NBC producer Pat Lynch, calls the CIA Pub-
lic Affairs Office (PAO) “to tell PAO that a member of Lyn-
don LaRouche’s organization is being accused of involve-
ment in the murder of Sweden’s Prime Minister Palme.”
NBC Nightly News: Brian Ross segment accuses LaRouche
of complicity in Palme assassination; ADL Fact-Finding Di-
vision director Irwin Suall is interviewed and says that it is
“not inconceivable” someone connected to LaRouche could
have killed Palme.

March 19: At a press conference at 3:30 p.m. in Swe-
den, Hans Holmér, the police chief of Stockholm, announces
that there is no evidence that merits continuing to hold Gun-
narsson, and thus he was being released. An article in the
Washington Post by John Mintz is entitled: “Suspect in Palme
Case Had LaRouche Party Tie: Swedish Group Says Link
Was Cut in ’85.”

March 25: Irwin Suall, national fact-finding director of
the ADL, appears on the Phil Donahue Show and accuses
LaRouche of being involved in Palme assassination.

May 22: The FBI’s London Legate office sends a tele-
type to FBI HQ in Washington concerning LaRouche and the
Palme investigation.

Summer 1986: Irwin Suall travels to Stockholm to look
into LaRouche’s operations there and is questioned by Swed-
ish investigators. He says he was later questioned further by
a Swedish consul official. Suall says he gave the FBI a written
report on his findings.

Aug. 26: FBI HQ sent to London Legate office and three
field offices (Alexandria, Virginia, Charlotte, North Caroli-
na, and Washington) an airtel concerning the Palme assassi-
nation. Contents are still classified for “national security”
reasons.

Nov. 3: The Boston FBI office sends a teletype to FBI
HQ which in turn forwards it to London Legate, requesting
that an agent be assigned to review evidence concerning
LaRouche links to Palme assassination.

Nov. 7: London FBI legate responds.

November-December: Pat Lynch of NBC-TV calls
U.S. Attorney John Markham in Boston to inform him that
Swedish police investigating the Palme assassination want to
come to Boston to review documents in Markham’s posses-
sion concerning LaRouche and Palme.

Dec. 4: NBC TV Nightly News reports having received
information that American law enforcement agencies have
made notebooks of LaRouche associates available to Swed-
ish police. A UPI wire story, “Sweden Reported Investigat-
ing LaRouche Link to Palme Assassination,” is filed.

Dec. 5: New York Times article: “LaRouche Documents
Linked to Palme Case.” AP wire story: “LaRouche Note-
books Refer to Slain Swedish Prime Minister, Sources Say,”

64 National

by William Welch. Article cites the ADL’s Irwin Suall and
federal authorities as sources for the report. A UPI wire story
datelined Stockholm: “Police Discredit LaRouche Link to
Palme Assassination.” The article quotes a Swedish source
saying, “There is a dispropor?ionately great interest among
journalists in the United Statesiabout one of the leads we have
followed up during the investigation,” Hallberg said. “Every
time NBC or some other agencifrom the States calls us about
this [LaRouche angle], we lo
quarters and say, ‘Oh no, not again,’ he said. . . .

Jan. 27-28, 1987: Sovief television airs “docu-drama”
on “Who Killed Olof Palme]’ on the first anniversary of
Palme’s death, which accuse$ LaRouche, by name, of the
crime. !

March 20: Swedish authomtles contact the FBI to ar-
range interviews with Amerxcgns concerning Palme assassi-
nation.

April 14: FBI headquarteks sends out a teletype to make
arrangements for the Swedish|jauthorities.

April 20: Front-page headline in Swedish newspaper
Aftonbladet: “New Tracks in tte Police Investigation—Main
Track Is the EAP.”

April 21: Swedish mvesklgators arrive in U.S. Radio
Moscow reports: “Swedish pqlnce still suspect the extremist
right-wing European Labor Party in the Palme investigation.”

April 22: Radio Moscow repeats earlier slander citing
Aftonbladet.

April 24: Swedish newsp’aper Expressenrepeats accusa-
tion of EAP link to Palme assassination. [zvestia repeats
Expressen accusation.

April 25: Aftonbladet dnd Dala-Demokraten report
Swedish police and FBI collaboration in continuing the false
allegation of an EAP link to Palme assassination.

May 2: Norwegian daily Morgenbladet moots Soviet
involvement in Palme assassipation.

Aug. 20-26, 1992: Swedish newspaper Journalisten
publishes an article titled “He Laid Wrong Tracks Concern-
ing the Palme Murder,” reporting that former East German
Stasi agent Herbert Brehmer says that he was assigned to
plant “false tracks in the hunt for the murderer.” Brehmer
describes how he “drew up the outlines” of how to direct the
blame at the Swedish Européan Labor Party. “Three days
after the murder of Olof Palmq, Stasi officer Herbert Brehmer
and Department X were assﬁgncd the mission of planting
false tracks in the hunt for theimurderer. They were to ensure
that the crime could only hdve been perpetrated by right-
wing extremists. . . . ‘At myidesk, I drew up the outlines of
how the EAP theory would be conduited into the Swedish
police investigation.”. . . But somewhere, Brehmer’s plans
went wrong. Any tip-off abaut the EAP was not registered
in Stockholm. . . . The graduated historiographer Herbert
Brehmer was a specialist in fthe art of deceiving credulous
western journalists. . . . His profession: Disinformation of-
ficer at the Stasi Department X in East Berlin.”

at each other at police head-

’

EIR January 28, 1994



