
Click here for Full Issue of EIR Volume 21, Number 11, March 11, 1994

© 1994 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

leading newspapers. In addition to giving various details on 
the Cisneros group's disloyalty to its old partners, and on 
their "daring and dishonest" management of bank loans, Fe­
bres Cordero personally challenged Cisneros's duplicity: "It 
does not escape the attention of the most ignorant television 
viewer [that] your intense efforts to confuse the opinion of 
Banco Latino's depositors [are designed] to save your com­
panies from probable collapse, in light of their difficulty in 
paying the debts contracted with the bank." 

The attacks against the Cisneros clan have appeared not 
only inside Venezuela. The clan has been forced to denounce 
articles published by noted economic journalist Carlos Ball 
in the Wall Street Journal and numerous other dailies in other 
countries, which explain in detail how the Cisneros group 
expanded in the shadow of political power, and their respon­
sibility for the sinking of Banco Latino. 

Ball states that, following the military coup attempt 
against Perez (when he was forced to take refuge in a Cisneros 
bunker at Venevision!), the Cisneros group began to reduce 
its activity in Venezuela. In fact, in the past two years, the 
Cisneros group has associated with Televisa of Mexico, has 
purchased part of the Univision television chain in the United 
States, and has withdrawn funds from the CADA and Maxys 
supermarket chains in Venezuela to invest in the Pueblo su­
permarkets of Puerto Rico and in'the Xtra chain in Florida 
and the Virgin Islands. The Cisneroses now own Spalding 
and Evenflo in the United States, have purchased the televi­
sion station of the Catholic University of Santiago, Chile, 
and are negotiating the purchase of RTHelevision in Colom­
bia. They have also just sold Helados Tlo Rico in Venezuela 
to the multinational Unilever, and the Venezuelan food com­
pany Yukery to Heinz. 

As a result of his exposes of the Cisneroses, Carlos Ball 
has had to request the FBI's protection in Florida, after he 
and his family were subjected to a campaign of threats and 
intimidation. This is not the first such instance of a Cisneros 
display of thuggery. In late 1992, media owned by the rival 
Phelps Group implicated the Cisneroses in an assault against 
Mrs. Hopy Phelps, one of the main stockholders of the group, 
which left her severely brain-damaged. They stand similarly 
implicated in a machine-gun attack in July 1993 on the house 
of Marcel Granier, director of El Diario de Caracas, which 
only days earlier had published the PLV's pamphlet against 
Perez and his "apostles" as a Sunday supplement. 

It is now up to the judicial authorities and to the Caldera 
government to judge the responsibility of the Cisneroses in 
the gigantic swindle of the Banco Latino, and to order the 
appropriate penalties. There is no question that the case rep­
resents a serious "test of fire" for any Venezuelan govern­
ment, but at least the "reverential fear" against which Pefia 
warned appears to be disappearing. At last word, angry 
Banco Latino depositors have begun to occupy -for the mo­
ment, peacefully -the supermarkets owned by the Cisneros­
es, demanding the return of their savings. 

40 International 

i 

The decade-long 
the Cisneros clan 
To the common Venezuelan, the battle now being waged 
over what course their nation must take if it is to survive its 
grave economic crisis, appears almost personalized as a bat­
tle between the once seemingly all-powerful multi-billionaire 
Goliath, Gustavo Cisneros, �d the secretary general of the 
small Venezuelan Labor Party (PL V), Lyndon LaRouche's 
friend Alejandro Pefia. 

Over the past month, Pefia has appeared almost daily in 
the media, reminding Venezuelans that he and his friend 
LaRouche had warned them !that behind the now-exposed 
corruption of the Cisneros family, stood a policy of looting 
Venezuela and turning it into Ii drug economy, a policy dic­
tated by the international financial interests which sponsored 
the nouveau riche Cisneros family, the Rockefeller-Kissing­
er group in particular. Their <thief local political figurehead 
for years was Carlos Andres Perez, deposed last year as 
President of Venezuela on charges of corruption. 

Pefia's credibility is basedl on a near decade-long track 
record of battle against the Cisneros. As we document below, 
this is the third time since 1985 that the battle between 
LaRouche and his friends on the one side, and the Rockefel­
ler-Cisneros interests on the other, has dominated the Vene­
zuelan political scene and news media for weeks at a time. 

Like their international sponsors, the Cisneros interests 
have sought to suppress the teal battle over the policies at 
stake, instead employing wild slander campaigns, political 
arm-twisting and threats, and physical thuggery in their des­
perate efforts to discredit LaRouche and silence LaRouche's 
friends in Venezuela. Ever since 1985, every major attack 
inside Venezuela directed against LaRouche and his friends 
has originated with the Cisnetos interests. In each case, the 
slanders circulated by Cisnenos were but homegrown ver­
sions of slanders put out by the anti-LaRouche propaganda 
mills of NBC News, the Washington Post, and the Anti­
Defamation League of the freemasonic lodge B 'nai Brith in 
the United States. 

In the midst of the battle in! 1985, EIR forecast the coming 
demise of the Cisneros and their international sponsors. In a 
statement issued on Feb. 13,1985, EIR wrote: "No amount 
of hysterical slanders in the Cisneros' and allied media can 
disprove the facts contained in Narcotrtifico S.A., nor stop 

EIR March 11, 1994 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1994/eirv21n11-19940311/index.html


battle between 

and LaRouche 

the coming financial collapse of the world monetary system. 
At that point, honest Venezuelans will recall our information 
and our warnings, and perhaps even heed our policy advice." 

'Narcotrafico S.A.' triggers a fight 
The Cisneros group began its anti-LaRouche campaign 

in 1985, after EIR released a revised, Spanish-language edi­
tion of its 1978 best-selling expose of the international dope 
trade, Dope, Inc., on Jan. 23, 1985. The book contained 
several new chapters, including one entitled "The Cisneros 
Family: The Bronfmans of Venezuela," which detailed the 
family's myriad ties to international circles involved in drug 
money laundering. Within one week of the first books arriv­
ing in Venezuela, the Cisneroses mobilized a barrage against 
LaRouche involving the police, the judiciary, and the media. 

Feb. 5, 1985: Units of the Venezuelan DISIP (political 
police) raided the apartment of EIR' s correspondents in Cara­
cas, EIR's offices, and the office of the Venezuelan Labor 
Party, founded by friends of LaRouche. Every copy of Nar­
cotrafico S.A .-a mere 2 boxes -was seized, and EIR' s cor­
respondents were arrested, interrogated about the new chap­
ter, and deported. DISIP agents told the correspondents that 
the Cisneros family "will not permit one single copy of the 
book to circulate." The judge who ordered the raids, Ana 
Luisa Gandica, had previously served as legal counsel to 
Pepsi-Cola of Venezuela, owned by the Cisneros family, and 
was a close personal friend of Banco Latino's security chief, 
Lazaro Rogelio Ugarte Bresselau. 

Feb. 6, 1985: Venevisi6n, the television channel owned 
by Cisneros, announced that Venezuelan President Jaime 
Lusinchi had signed an order expelling EIR' s journalists be­
cause they were alledgedly involved in "denigrating and 
blackmailing ... the best of our society." For the next week, 
Venevisi6n saturated its news programs with wild attacks on 
LaRouche, citing NBC News and the Washington Post as 
sources for many of its slanders. These included: 

• that LaRouche practiced "the politics of hate" to ruin 
"respectable" political figures and institutions; 

• that EIR was an "espionage" outfit, linked to the Soviet 
KGB and Cuban DGI, which sought to undermine the institu­
tional basis of the republic, in accordance with the designs 

EIR March 11, 1994 

of "Soviet-Castro expansionism;" ! 

• that Narcotrafico S.A. soughno "sabotage the process 
of negotiating the public debt," bec!luse it "contains attacks 
on the principal world banks whicq are the creditors of the 
Venezuelan Republic;" and 

• that the book began an "international destabilization 
campaign" against Venezuela. 

Feb. 7, 1985: Venevisi6n circlillated to all the press a 
packet of slanders against LaRouche �ntitled "Another Fanat­
ic Cult Threatens Venezuela." The packet labeled LaRouche 
and EIR "mercenaries of disinforma�ion," and screamed that 
LaRouche runs a "transnational cult of totalitarian character­
istics." Translations of the anti-LaRouche series written by 
John Mintz, which the Washington Post had published in 
January 1985, were included. 

Feb. 8, 1985: Lawyers for GU$tavo Cisneros and Jose 
Rafael Revenga, vice president of �enevision and executive 
vice president of the family's primary business holding, Or­
ganizacion Diego Cisneros, filed a qrief before the First Cir­
cuit Court for Civil Matters in Caracas, requesting an injunc­
tion against the circulation of: Narcotrafico S.A. in 
Venezuela. The brief charged that the book contains "accusa­
tions damaging to the honor of the <;:isneros family . . . and 
other personalities of the business, �nancial and social world 
of Venezuela .... Our clients are bUsinessmen of economic 
and moral solvency; they are personages who have excelled 
in the world of business, finance, e$cation, culture." 

Feb. 8, 1985: A week-long media witchhunt began 
against LaRouche. On Feb. 8, Il" and 12, El Universal 
of Venezuela ran full-page slanden>. On Feb. 12, Caracas 
scandal sheet 2001 ran another ve�sion of the story under 
the headline "Disciples of Lyndon LaRouche, Foreign Spies 
Were Preparing to Sabotage the Refinancing of the Foreign 
Debt." On Feb. 13, the same paper qharged: "The LaRouche 
cult intended to assassinate politic�l and business leaders. 
... Some would be physically eliminated, and others would 
be discredited, accused of being ,drug-traffickers." 2001 
claimed that the DISIP, which had "'opened the investigation 
[of EIR] on the initiative of a powerful business group in 
Venezuela," had found "a list of Venezuelan personalities 
tied to politics and economics [which] would appear to be 
the eventual victims of the LaRouche cult." 

Feb. 15, 1985: Judge Alirio Abreu Burelli issued an 
injunction against the circulation of Narcotrafico S.A. in 
Venezuela, ordering "the seizure of said publication so that 
it does not circulate within national1!erritory." It was the only 
book banned in 25 years of "democratic " government in 
Venezuela. 

The case is reopened 
On Sept. 19, 1991, the Venezue�an daily El Globo report­

ed that a congressional investigatory committee had found 
that the Organizacion Diego Cisner�s owned a Miami-based 
company, Celere, Inc., which was �nder investigation by the 

International 41 



U. S. Drug. Enforcement Administration for at least three 
separate cases of cocaine trafficking. The committee was 
investigating drug-running and terrorism charges raised 
against several Venezuelans, including Lazaro Rogelio 
Ugarte Bresselau, a top executive of Celere, Inc. who had 
also served as a top security adviser to the Cisneros-allied 
Banco Latino. 

That same day, Radio Caracas Televisi6n (RCTV) inter­
viewed PLV Secretary General Alejandro Peoa on the subject 
of Narcotrafico S.A. in its prime-time evening news broad­
cast. Peoa reviewed what EIR' s book charged against Cisn­
eros and his business partner, Banco Latino president Pedro 
Tinoco, and called for an investigation into the banning of 
the book. 

At issue behind this new battle between the Cisneros 
interests and LaRouche's friends was a broad financial dereg­
ulation package which Cisneros and Banco Latino's Tinoco 
were trying to drive down the throats of Congress, which the 
PLV had repeatedly warned would tum Venezuela into "a 
narco-economy. " 

Sept. 21, 1991: Peoa called a press conference to elabo­
rate the charges against the Cisneros-Tinoco interests. Detail­
ing Tinoco's enormous power over Venezuelan finances, and 
his ties to Rockefeller's Chase Manhattan Bank, Peoa warned 
that "interests tied to the drug trade are interested in coloniz­
ing and monopolizing the Venezuelan economy." 

Reporters from the Cisneros's Venevisi6n station asked 
the first question: Was it not true that the man behind Narco­
trafico S.A., Lyndon LaRouche, was in prison? Peoa's an­
swer, broadcast nationwide on primetime television by an­
other television channel and covered in the print media, was 
simple: Showing a copy of Henry Kissinger's 1982 letter 
demanding the FBI persecute LaRouche, Peoa said, "If my 
offices were raided in 1985 just because I had a few copies 
of the book, imagine what they did to LaRouche, who put 
out the book .... LaRouche is in jail for political reasons. 
. . . He is a political prisoner. " 

Sept. 24, 1991: Venezuelan congressmen grilled Ugarte 
as to whether he had been involved in the banning of Narco­
trafico S .A., citing allegations that Celere, Inc. -founded on 
Feb. 4, 1985, one day before the Cisneros-ordered police 
raid on EIR's offices-had been set up in the first place to 
run the banning of the book. 

Sept. 28, 1991: Diario de Caracas reported that PLV 
Secretary General Peoa had been "harassed because of his 
denunciations." Strangers had driven ostentatiously past his 
home several times and taken pictures of his wife and apart­
ment, the paper noted. 

Oct. 2, 1991: Eighteen prominent members of the Vene­
zuelan Congress, representing several different political cur­
rents, issued a communique calling for "the irregular and 
unconstitutional " ban against the circulation of Narcotrafico 
S .A. to be lifted. "We proclaim our most energetic opposition 
to the existence of censorship or any kind of prohibition of 

42 International 

any book or publication." Hearings were scheduled on the 
ban. 

Oct. 11-15, 1991: Venezuela's other major television 
channel, RCTV, broadcast a st1fies of PLV paid ads calling 
for the lifting of the ban against N arcotrafico S .A .. 

Oct. 16, 1991: The Cisneros organization placed large 
ads in three major Venezuelan dailies. Entitled "Disinforma­
tion, A Terrorist Instrument,";the ads declared that "it is 
intentionally tendentious to seeR to link the Cisneros Organi­
zation with the activities of the drug trade. Such an assertion 
is absolutely false." Legal actiol1 was threatened. 

Oct. 22, 1991: El Universal reported that Jose Rafael 
Revenga, the vice president ofVenevisi6n who along with 
Gustavo Cisneros had filed for 1Ihe injunction against Narco­
trafico S.A. in 1985, had filed a criminal suit against the PL V 
for defamation. 

The same day, the Congressional Commission on the 
Media suddenly cancelled hel¢.ngs it had scheduled two 
weeks before to investigate the book banning. 

Oct. 23, 1991: Twelve senators from the Dominican 
Republic issued a statement urg�ng their Venezuelan counter­
parts to lift the ban on Narcotrafico S.A. because the prohibi­
tion "hurts Venezuela's image around the world." 

The same day, Congressman Gast6n Guisandes, calling 
himself head of a previously unJrnown "Anti-Drug League," 
published full-page ads in thtee Venezuelan newspapers 
warning "public opinion " again�t "LaRouche and his follow­
ers." The ads denounced what �t called LaRouche's "Disin­
formation terrorism," charging the alleged disinformation 
served the drug trade, and threll.tened RCTV for running the 
PLV ads. Diario de Caracas, reminding its readers that in 
1988 Guisandes had publicly endorsed Narcotrafico S .A. as 
"containing the best and most [complete information avail­
able," asked: "How much did his change of heart cost?" 

Oct. 27, 1991: El Nacional newspaper published a paid 
insert attacking LaRouche, jointly published by the Anti­
Defamation League's (ADL) i Jerkow Institute for Latin 
America and Guisandes's "Anti-Drug League." Its authors 
were Morton Rosenthal and Mira Lansky Boland of the ADL. 
The cover of the expensive, !pur-color pamphlet pictured 
LaRouche behind bars, but the badly translated text com­
plained that in Latin America, !because of "an insufficiently 
developed public conscience about the sordid and grotesque 
components of the LaRouche: political apparatus . . . the 
LaRouche network is flourishing." The pamphlet repeated 
standard ADL slanders, alongj with the line that the "La­
Rouchies," expelled in 1985 tfrom Venezuela, had been 
linked to the Soviet KGB and DGI. 

Nov. 25, 1991: Peoa was subpoenaed for questioning as 
a "witness " by the Sixth Circuit Criminal Court of Caracas, 
in a criminal libel suit brougM by Revenga against various 
publications and entities (which did not include the PLV or 
Peoa). Peoa was not allowed to! have a lawyer present during 
the closed-door interrogation. the case went no further. 

EIR March 1 1, 1994 


