Cisneros Foundation
faked dolphin video

by Leonor Rubiano S.

In 1986, Gustavo Cisneros, Pedro Tinoco, and Siro Febres
Cordero, among others, created the BIOMA Foundation, for
the stated purpose of “conserving the natural heritage of the
country,” by constituting the only non-profit private organi-
zation supposedly committed to identifying and managing
natural areas.

In late November 1993, the Cisneros-owned Univision
(the largest Spanish-language television station in the United
States) broadcast a video in the United States prepared by
BIOMA, entitled “The Massacre of the Dolphins in Venezue-
la, because of Tuna Fishing.” The broadcast took place in
the midst of discussions over the possible lifting of the 1991
U.S. tuna embargo against Venezuela, which had slashed
U.S. imports of Venezuelan tuna by 65%. The film caused a
furor in several countries, but especially in the United States.
Environmentalist activists staged demonstrations in front of
Venezuelan consulates, urging a continued embargo against
Venezuelan tuna. The government of President Ramén J.
Veladsquez received thousands of letters denouncing the
“massacre of the dolphins” by tuna fisherman who were sup-
posedly using the dolphins for bait.

In response, Venezuela’s environment minister launched
an investigation into this so-called ecological crime, and on
Jan. 12 released a transcript of the video before it had been
edited for broadcast. The transcript showed that BIOMA had
manipulated two gullible Venezuelan fishermen into har-
pooning a dolphin and butchering it. (See also EIR, Oct. 1,
1993, “Pacific Tuna Fishermen Take on Greenpeace.”)

BIOMA had sold the exclusive rights to the unedited
material to The Dolphin Freedom Foundation. It was there
that the Foreign Affairs Ministry found the unedited video
transcript, in which one can hear the voice of BIOMA presi-
dent Aldemaro Romero, Jr. giving instructions to a fisherman
on how to make the dolphin’s death look as natural as possi-
ble. When one of the fishermen asks why they have to do this
to the poor animal, Romero can be heard explaining that this
is for “university research,” and asking the fisherman to look
away from the camera and act as if Romero were not there.

The Environment Ministry did not rule out the possibility
that illegal hunting of dolphins did take place, but concluded
that such a possibility “cannot be considered a frequent, pub-
lic, generalized, and tolerated practice,” much less in the
quantities of 9,000-67,000 dolphins a year, as claimed by
the video.

EIR March 11, 1994

Click here for Full Issue of EIR Volume 21, Number 11, March 11, 1994

Motives for the fraud

What was Cisneros’s BIOMA Ecological Foundation
seeking to accomplish with the broadcast of this video, which
Cable News Network (CNN) also air¢d?

On Feb. 16, on the morning television program “Lo de
Hoy,” Venezuelan Labor Party chairman Alejandro Pefia
remarked, “For those who don’t know it, one of the directors
of BIOMA is Gustavo Cisneros.” Peffa urged that an investi-
gation into the affair be conducted immediately, given that
Gov. Jos Ramoén Martinez, of Sucre state where the fraudu-
lent video was made, has sued BIOMA and its director Alde-
maro Romero for treason against thé fatherland. Governor
Martinez is demanding to know if Romero is a front-man for
the U.S. tuna company Earth Island Institute, which used the
BIOMA video as a reference in demanding the continued
tuna embargo against Venezuela. That embargo has already
driven thousands of Venezuelan fisherman into penury.

Profauna foundation director Jos¢ Luis Méndez Arocha
has meanwhile revealed that the fishermen were offered li-
quor in payment for their part in the video, and that it is clear
that they were no experts in killing dolphins, since it took
them the entire day to catch the ong poor dolphin, while
BIOMA claimed that “because of their skill, the fishermen
hunt up to 12 dolphins a day.” Brother Gines of the La Salle
Foundation also stated that the figures on dolphin deaths as
presented by BIOMA were greatly exaggerated.

Many other voices have been raised to demand that
BIOMA be charged with simulating a punishable act; inciting
a crime, and for lesa patria, among other offenses. José
Borregales, the president of Venezuela’s Fisherman’s Feder-
ation (Fetrapesca), has urged an investigation of these “non-
profit” foundations, which nonetheless have publications that
appeal for money to “save the dolphins.” Borregales also
called for the release of fishermen wha have been arrested for
violating resolutions prohibiting the masascre of cetaceans.

Two days after Pefia’s televised statement, and after it
was revealed that the true owners of BIOMA include various
Banco Latino directors and Gustavo Cisneros, the Cisneros
family’s Venevision broadcast a special program on dolphins
which, according to the Federation of Environmentalist Or-
ganizations and Councils (FORJA), was nothing other than
a criminal justification of an already criminal act. The Vene-
visién program claimed that BIOMA head Aldemaro Romero
was acting on his own authority, and that BIOMA should
therefore not be held responsible. The program called for
Romero’s resignation from the BIOMA board, because his
methods were bad.

Although the court pursuing Sucre Governor Martinez’s
charges against Romero has yet to hand down a ruling, efforts
have already been made in recent days to open up a debate in
the national congress on the supposed ¢orruption of Governor
Martinez. But the initiative was rejected, on the basis that it
was a regional matter not requiring congressional consider-
ation. ; :

International 43

© 1994 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1994/eirv21n11-19940311/index.html

