
Click here for Full Issue of EIR Volume 21, Number 12, March 18, 1994

© 1994 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

Andean Report by Carlos Wesley 

Bush gave TV network to Cisneros clan 

Why did the American FCC ignore warnings about the 

corruption of the Venezuelan enterprise? 

On March 4, the Caracas dailies 
Ultimas Noticias and El Mundo re­
ported on a letter sent by Alejandro 
Pefia, secretary general of the Vene­
zuelan Labor Party (PLV), to Vene­
zuela's minister of transportation and 
c(;)In�unication, Cesar Quintini Ro­
sales, demanding that the license 
granted to the Cisneros Organization 
for the operation of the Venevisi6n 
television network be revoked. The 
Cisneroses have used Venevisi6n "to 
lie, to manipulate, to defame and to 
slander anyone who dares to raise 
questions about their other business 
interests," charged Pefia. 

"For example, Banco Latino, of 
which the Cisneroses own a large por­
tion and on whose board of directors 
sits Ricardo Cisneros Rendiles (cur­
rently a fugitive abroad), bilked state­
owned oil companies and the Armed 
Forces. When I attempted to warn pub­
licly about the danger that that repre­
sented, Venevisi6n launched a scan­
dalous campaign of slanders against 
me." 

Peiia detailed several instances of 
the Cisneroses' manipulation, including 
the successful 1985 campaign led by Ri­
cardo Cisneros's older brother, Gustavo 
Cisneros, to ban Narcotrafico SA, the 
Spanish-language edition of Dope, Inc., 
a book commissioned by EIR founding 
editor Lyndon LaRouche. The book re­
ported on the Cisneros family's alleged 
ties to international drug. money-laun­
dering interests. 

But, said Pefia, he is not the only 
victim of the Cisneroses' near monop­
oly control of Venezuelan television 

EIR March 18, 1994 

(besides Venevisi6n, the Cisneroses 
also own a goodly chunk of a former 
rival, the Televen network). When 
Banco Latino, Venezuela's second 
largest bank, went under on Jan. 13, 
depriving its 1.2 million depositors of 
their life savings and their pension 
funds, while its directors, including 
Ricardo Cisneros, absconded with the 
funds, the Cisneros propaganda ma­
chinery immediately began to bad­
mouth Banco Latino's other directors, 
turning attention away from their own 
criminal role. 

This caused the Cisneroses' for­
mer cronies and business partners Siro 
Febres Cordero and Gustavo G6mez 
LOpez, chairman of the collapsed 
bank, to accuse Venevisi6n "of bla­
tantly lying and manipulating the 
news to hide the obvious responsibili­
ty of the Cisneroses in defrauding 
Banco Latino." 

Similarly, Venezuela's Federa­
tion of Environmental Organizations 
went after Venevisi6n recently when 
it was discovered that the administra­
tor of a Cisneros-run entity, Bioma, 
had paid to have dolphins butchered 
to film for a Venevisi6n documentary , 
which was broadcast in November 
1993 by Univisi6n in the United States 
(seeEIR, March 11,1994, p. 43). In 
his letter to Minister Quintini, Pefia 
asked: "What is the future of a country 
that allows its communications media 
to be controlled by powerful mafias 
who defraud the citizenry and the state 
itself? Is this not the essence of a dicta­
torship?" 

The U. S. Congress should heed 

Pefia's call, bec�use the Venezuelan 
Cisneros brothers and their equally 
questionable partner, the Mexican 
Emilio Azcarraga, along with the 
American Jerrold Perenchio, were, 
incredibly, handed more than a dozen 
American TV stations and control of 
the largest Spanish-language televi­
sion network in the United States, 
Univisi6n, by th� Federal Communi­
cations Commis$ion (FCC) in 1992, 
during the Bush administration. 

The deal, the largest ever in the 
history of U.S. broadcasting, was ap­
proved behind closed doors. Despite 
the fact that nearly every major His­
panic organization in the United 
States, as well as EIR, raised objec­
tions to the transfer of a limited U.S. 
media asset to a foreign consortium of 
questionable character, the FCC re­
fused to hold a single hearing. 

An appeal has been filed, but 
while the case winds its way through 
the judicial system, Congress should 
investigate, with a view to having the 
FCC revoke its 1992 decision. Inves­
tigators should �xplore the question: 
Why did FCC Chairman Alfred C. 
Sikes, a Republican, and commis­
sioners Sherrie Marshall, Andrew 
Barrett, James Quello, and Ervin 
Duggan never even meet to explore 
such questions raised by the oppo­
nents of the $500 million deal? 

On March 4, former Venezuelan 
anti-drug czar TlIlor Halvorssen wrote 
in the Wall Stree,t Journal that he had 
"incontrovertible evidence" that Ban­
co Latino engaged in money laun­
dering. There is evidence that at least 
part of the money that Cisneros used to 
purchase Univisi6n came from loans 
obtained illegally from the now de­
funct bank. If Venezuela confiscates 
the Cisneroses' other assets to pay de­
frauded deposit()rs, the Venezuelan 
government may end up owning a ma­
jor television network inside the Unit­
ed States. 

International 51 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1994/eirv21n12-19940318/index.html

