
Click here for Full Issue of EIR Volume 21, Number 15, April 8, 1994

© 1994 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

Book Reviews 

Yes, she did 
run astray! 
by Anno Hellenbroich 

Verirrt-Mein Leben in einer radikalen 
Politorganisation 
by Aglaja Beyes-Corleis 
Herder Verlag, Freiburg, 1994 
192 pages, paperbound, DM 16.80 

Dropout literature and libels are booming in Germany in the 
super-election year 1994. Even the Herder Verlag-at one 
time a reputed Catholic publishing house, now notorious for 
its New Age and feminist books-has entered the fray with 
a publication into which it sank thousands of German marks, 
which will tum out to be embarrassing for the publisher. 
Aglaja Beyes-Corleis (hereafter ABC) brings her manuscript 
to the market four years-in the author's words-after her 
"resignation from the organization." Her aim: to settle ac­
counts with Helga Zepp-LaRouche. Her method: Scheme F 
of the Stasi (former communist East German intelligence 
service) storytellers about sects. 

The book's title, translated from the German, is: Run 
Astray-My Life in a Radical Political Organization. A 

'Dropout' LaRouche Associate Writes for the Herder Verlag. 

Those who take the claims made in the foreword seriously 
and expect to discover something "exciting" about the politi­
cal work of Helga Zepp-LaRouche or the Civil Rights Move­
ment Solidarity, the political movement in Germany which 
she helped found, will be disappointed. The lion's share of 
the text consists of first-person accounts of an author who is 
rushing toward her "magical 40th birthday." At best, her "rev­
elation" that she drank too much bad red wine in the 1970s 
(p. 120) is quite credible. She does not bother to prove the 
rest of what she purports to be "fact," most of which is either 
plainly false or tailored to fit obvious propaganda templates. 

ABC's statement in the book, "having left the organiza­
tion three times after 16 years' membership--now for good," 
was polished into the politically intended libelous final form 
by Dr. Dr. Kunzlen, deputy director of the Evangelical Cen­
ter for Questions of Worldviews (EWZ) in Stuttgart, and 
other helpful editors of the Herder Verlag. On account of the 

EIR April 8, 1994 

collective authorship, it is necessary to say a few words about 
ABC as well as the double-doctor pf sociology (who, we 
have heard, will not stay much lon�er at his post), and the 
circle of LaRouche adversaries they epresent. 

Although it was surely not the p blisher's intention, the 
publication of the Herder book occurred just at the same time 
as the report circulated through the rpedia, that the 81-year­
old author Kurt Hirsch, longtime director of the Blick nach 
Rechts (Glance to the Right) newsle�ter, is under investiga­
tion by the Federal Attorney's Offic¢ for having worked for 
the Disinformation Department of the Stasi; in its official 
language, his title was Informal Assdciate Code-Name "Hel­
met." His apartment was searched a�d the official investiga­
tion begun on the basis of the inform�tion gathered there. 

What makes this spicy, is that A�C's language of "radi­
cal totalitarian politcult" (political cu�t) used against the polit­
ical movement associated with La�ouche, which Dr. Dr. 
Kunzlen adopts as his own formula�ipn in the foreword with 
astonishing fanaticism and without � obligatory journalistic 
cross-checking or source attribution, corresponds exactly to 
the language Hirsch used against LaRouche in 1980 and 
repeatedly after that. Hirsch also saw to it that Rev. Friedrich­
Wilhelm Haack, who had come to \\fest Germany from East 
Germany in 1955, was able to insert ijis own diatribes against 
LaRouche into Hirsch's political pre�s club, the Democratic 
Press Service Initiative (PDI). WheQ ABC offered her story 
to Hesse Television in 1991, Ulric� Wickert, who anchors 
the daily news show Tagesthemen, used his debut broadcast 
to air it. What a coincidence!-Wic"ert was also a member 
of the Hirsch club, and now he is h\llnting for arguments to 
explain away his relationship to the Stasi. 

In 1986, Helga Zepp-LaRouche, :together with the Patri­
ots for Germany political party and!many citizens, pushed 
for an industrial policy linked to the [U.S. Strategic Defense 
Initiative (SDI). The Hamburg RowQhlt Verlag immediately 
put a piece of propaganda against L�ouche onto the market, 
Deckname Schiller (Codename Schiller). The two authors of 
this volume, Leo Muller and Helmttt Lorscheid, were also 
members of the suspected Stasi-Hirsl=h service under Socia� 
Democratic Party control. The editqrial work was done by 
Social Democrat Freimut Duve, fortnerly a member of the 
editorial advisory board of Hirsch's J>DI. The coincidences 
mounted up: In East Berlin, the Stas� was laughing its head 
off-it had everything under one "H�lmet." 

All of that was in 1986, which began with the dramatic 
electoral victory of the LaRouche Democrats in Illinois. Stasi 
head Markus Wolff, via Department II, had issued an assign­
ment to his western espionage apparatus to look into Mrs. 
Zepp-LaRouche's political movement. The monstrous Stasi­
KGB disinformation campaign against LaRouche climaxed 
when Stasi officer Dr. Herbert Brehmer fabricated the story 
that LaRouche was involved in the F�b. 28, 1986 assassina­
tion of Swedish Prime Minister Olof Balme, and media adver­
saries of LaRouche ran with the story worldwide. 

That same year, private organizations such as the Anti-

39 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1994/eirv21n15-19940408/index.html


Defamation League of B 'nai B 'rith heated up a climate of hate 

in preparation for a political-judicial attack launched against 

LaRouche and his associates in the United States, which un­

justly put LaRouche and a number of associates behind bars. 

In this political railroad, the U. S. attorney utilized a for­

mer member, Chris Curtis, whose perjured "testimony" came 

about through "brainwashing," according to tape-recordings 

of Sheriff's Deputy Don Moore, in charge at the time. Is that 

the role into which the fanatical Kiinzlen has pushed ABC, 

according to her own representation, and in view of her obvi­

ously labile personality? The "I-me" bragging of her text indi­

cates that ABC fantasizes herself in such a "Curtis" role, tell­

ing a tale as far from the truth as any soap-opera. 

ABC's "intellectual friends" in the ranks of the American 

anti-cult groups, such as the Cult Awareness Network, are 

themselves ensnared in serious legal proceedings. One of 

them, Galen Kelly, is in prison for kidnapping. His group 

employed certain hooligans from New York for their kidnap­

ping operations, which are now, following the massacre in 

Hebron, termed "scum" by the Israeli government and, in 

two cases, have been outlawed as terrorist organizations. 

If ABC is not suffering lapses of memory, she can proba­

bly still recognize these background facts from her 16 years 

of experience. 

ABC reveals the most interesting feature of her book only 

toward the very end: LaRouche had warned in June 1990 
that, in the context of George Bush's push for a "new world 

order," a new Mideast conflict was brewing. In fact, follow­

ing the Iraqi invasion of Kuwait, war propaganda escalated, 

and massive pressure was exerted from various quarters to 

smother all opposition in America and Europe to the Bush 

administration's scheme for a "North-South war." Helga 

Zepp-LaRouche and the newspaper Neue Solidaritiit were 

among the very few who warned about the consequences of 

40 

An election poster of the Civil Rights Movement 
Solidarity in Germany, showing Helga Zepp­
LaRouche (standing) with U.S. civil rights movement 
leader Amelia Boynton Robinson. "We have the 
cure-all prescription," the headline reads. The 
principal target of author ABC' s lies and slanders is 
Mrs. LaRouche. 

this "new world order by military force," and the warnings 

have proven to be right on the mark. And, despite the alleged­

ly "broad American public support" for this war, Bush was 

not reelected President, but lost to Bill Clinton. 

In the summer of 1990, Neue Solidaritiit reported on the 

growing tension in the Middle East, which Bush, who looked 

upon himself as the man at the helm of the "sole remaining 

superpower," together with Lady Margaret Thatcher, ex­

ploited for his military adventure in 1991. The Gulf war was 

ultimately launched in order to absorb political and financial 

resources in Europe to prevent the reconstruction of eastern 

Europe. Certain circles who were connected to the Israeli 

ultras, attempted to massively disrupt this editorial policy. 

ABC adopted this propaganda, all the way to the absurd 

charge of anti-Semitism against the LaRouche movement. 

Whether the contacts ABC claims to have had with B 'nai 

B'rith have any particular significance, is moot. 

On the whole, it seems that a professor whom ABC cites, 

because he had given her a "deficient" grade on a paper at the 

University of Mainz, was correct in his judgment: "Her novel 

view of history appears one-sided and superficial; her often 

bold claims are insufficiently proven and argued .... Her 

argument lacks precision of thought. And there is too much 

which is irrelevant" (p. 94). 
Since ABC mentions this reviewer personally, I will cite 

one typical example her "truthfulness." She obviously want­

ed to use the claim which Reverend Haack propagated, that 

LaRouche had made a tum from the left to the right in 1977, 
in order to suggest political duplicity. In a flight of fantasy, 

ABC makes the reviewer "a member of the communist stu­

dent association MSB Spartakus," with which organization 

the reviewer never had any association. But it fits nicely 

in the "Scheme F" of ABC and the Evangelical Center for 

Questions of W orldview. 

EIR April 8, 1994 


