Click here for Full Issue of EIR Volume 21, Number 15, April 8, 1994

British intelligence agent leads press
onslaught against the U.S. presidency

by Scott Thompson

If there has been a genuine “smoking gun” found in the
ongoing scandals against President Clinton, it is not a secret
memo or tax filing implicating the President or the First Lady
in shady business dealings or sexual transgressions in the
Ozarks. Our nominee for the real “smoking gun” goes to a
piece of self-promotion found among the battery of “Clin-
tongate” stories churned out weekly by the London Sunday
Telegraph, in which the publication’s Washington corre-
spondent admitted that what has passed so far for “Whitewa-
tergate,” “Troopergate,” and “Clintongate” has been, all
along, nothing more than a London-directed foreign intelli-
gence operation to destroy the American presidency!

Ambrose Evans-Pritchard, the Telegraph’s man in
Washington and Little Rock, makes no bones about the fact
that he collaborates closely with Britain’s MI-6 (foreign intel-
ligence service) wherever his work as a “journalist” takes
him. It’s a family tradition: His father was a senior official of
British intelligence’s infamous Arab Bureau, a fact that he
made no effort to hide in two recent interviews.

On March 27, in one of three articles he penned for the
Sunday Telegraph on the Clintons, headlined “Why America
Is Turning to an Englishman for Answers,” Evans-Pritchard
boasts that he has “triggered a wave of disclosures” against
President Clinton, and that he is coordinating the leaks and
rumors that have thrown the financial markets into turmoil.

When the CIA was caught doing the same kind of thing
in Third World countries in the 1960s and ’70s (i.e., destabi-
lizing governments and running financial and economic war-
fare), it provoked congressional outrage, media exposés,
criminal prosecutions, and tough oversight laws. Spies are
regularly expelled from their host countries when they are
exposed doing the kinds of things that Ambrose Evans-
Pritchard boasted about to his readers. Sometimes they are
put on trial and spend years in jail.

Yet, Evans-Pritchard’s bosses at the Sunday Telegraph
seem blissfully ignorant of these espionage laws. A picture
of the bearded spook was featured prominently in the news-
paper on March 27, with the caption, “White House Harrier:
Our Reporter Ambrose Evans-Pritchard in Washington.”

56 National

In the article accompanying that photograph, Ambrose
Evans-Pritchard bragged: '

“The radio talk shows have been running at about one a
day. I stand by the window of the Telegraph offices at 13th
and F Street, telephone in hand, and broadcast out into the
hinterland. Texas, Colorado, New England, California: huge
audiences of people I know nothing about, all eager for the
latest details about Whitewater. It is an eye-opener. The
callers talk about the President of the United States in a tone
of undisguised contempt, and they want to know the answer
to everything: who is sleeping with whom in the White House
(no comment); whether it is true that Vince Foster, the deputy
White House counsel, was snuffed out with sodium mono-
fluoride 10-80 in his office, and then shot later to make it
look like a suicide (possible)jand, whether Bill Clinton really
had his own counter-intelligence service in Arkansas (he did:
it was called the Arkansas State Police Intelligence Division).

“They discuss the minutiae of Whitewater with fluency.
. . . There is a very effective grapevine out there beyond
the capital, a samizdat network of tens of millions of
people. . . . '

“But the people who really know what is going on are
those involved with day to day trading on the financial mar-
kets. As last week went from bad to worse at the White
House, I began to get calls from brokers on the floor of the
New York Stock Exchange, asking how long it would be
before the Democrat [sic] leadership recognized that Clinton
had become a liability and would have to be removed from
office. They said that rumors were already hitting U.S. bond
prices and depressing the dollar, adding that Wall Street was
on the threshold of a politically driven bear market that could
send stocks into a decline of a thousand points or more on the
Dow Index.” ‘

Although Ambrose Evaps-Pritchard admits that Clinton
gained time with his March 23 press conference at which he
answered reporters’ questions about the Arkansas scandals
and later released detailed tax data, Evans-Pritchard prom-
ised: “In a few weeks, at theimost, he will have to go through
the gruesome ordeal yet again, and he will find the patience

EIR April 8, 1994

© 1994 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1994/eirv21n15-19940408/index.html

Ulnton 1aciNg white House death riddle deepen

@
h]_s waterga ey o vt e sttty Wi casts fresh doubt on Clinton aide ‘suicide’ &, L &
and olbher members of the feld wens, takd thar ey
Crew made receatly o the i cide experts say that i s almout LIRS EIIT BT the aulopay Bave ever been o

Ex-beauty

FPollowing the thepat l‘mﬁ

T
£
H

damaged MM'-, I""’

the bady  Impossible for

B man
- lomsel in the siouth, snd retain

© nheveats et

o shoot !l:lum Bee

in Washngton

hat :

e
au M!‘?‘.‘i’!" . —'u:l‘n:l’uﬂ‘ i

2e b8 woin 1he imrired v
oyt v Former Arkonss: Evans-pritchard E..- ast e 4 PEA

FTRE & b —oue AmMbrose E1° hedaber woed
Sain e ber e L Toaraue tBlE AT Y Ter SUENee Sl et i
it sy PR e attempt to BUY AL S—— B e here e SO0
g Elimer of pn alleged OF G| Americen POy »
paras T T - . ..-_-";"‘,..‘ m:*;,":
— X Tt u:t'm .,.L
'.:-c: T o U BOR S

§-1i1%
:i,"s;tﬁ
aii

:

i
i
3T
¥

an
i
i if
4

E-
P

il
1%
P

¥

i

it
5 -
B

z

i

Ambrose Evans-Pritchard boasts that he is the Englishman who started the “wave of disclosures” against President Clinton and the First

Lady. The Hollinger Corp.’s international media empire, which publishes Evans-Pritchard’s newspaper, the Sunday Telegraph, is
pumping out one story after another in its bid to wreck the U.S. presidency.

of the Washington Establishment wearing thin.”

These are the words of a British Secret Intelligence Ser-
vice (SIS) agent, who is part of the Hollinger Corp.-centered
Tory faction of the British establishment. (See EIR, March
25, 1994, “Hollinger Corp. and the British Empire.”)

The Economist, another house organ of the same London
crowd, was also clear about the role of the British media in
the Clinton-bashing campaign, promising in an article on
Feb. 26 that as long as the British push Whitewatergate, “The
story will not die.” Dripping with sarcasm, the Economist
compared the American media’s relative unwillingness to
jump at every piece of cheap gossip about the First Family to
the British press’s hesitation in 1936 to expose the Nazi
sympathies and secret affairs of King Edward VIII. When
the British press finally took up the case of King Edward, he
quickly abdicated the throne.

Foreknowledge of the assault

The American public was first drawn into the Whitewa-
tergate and Troopergate media feeding frenzy in mid-Decem-
ber 1993, when Cable Network News gave non-stop cover-
age to a January 1994 story in the American Spectator on the
Clintons. Prior to that, “Clintongate” was not even a word
in the American political lexicon. The American Spectator,
nominally an American neo-conservative monthly, is thor-
oughly dominated by the Hollinger Corp. via two senior

EIR April 8, 1994

British columnists who sit on its editorial board, Sir Peregrine
Worsthorne and Paul Johnson, of the Hollinger-owned Tele-
graph and Spectator respectively.

Even as preparations were under way for launching the
assault on the presidency, Ambrose Evans-Pritchard was al-
ready on the inside. On Nov. 7, 1993 he penned an article
titled, “Land Slips Away Beneath Clinton House of Cards,”
in which he wrote:

“To cap it all, we are now learning that the self-righteous
baby-boom liberalism of the Clintons is not even honest. As
federal investigations unearth the fraudulent schemes of a
bankrupt savings and loan institution in Arkansas, the role of
the former governor and his wife is raising eyebrows. . . .
Could it be that President Clinton will spend his political
retirement swapping stories with President Fernando Collor
de Mello, reformist wonder-boy who came to such an unfeli-
citious end in Brazil?”

Political foresight, or a boastful slip by someone on the
inside of a covert intelligence operation? Some background
on the British “journalist” might help answer that question.

British imperial agent with SIS ties

On Feb. 10, 1994, Evans-Pritchard admitted in an inter-
view with this writer that during a three-year assignment in
Central America, he reported to the British political attaché
in Managua, Nicaragua, whom Evans-Pritchard knew was

National 57



MI-6. Evans-Pritchard defended “swapping information”
with British SIS, saying that they had such good sources that
it was indispensable.

He made clear that he was using SIS sources, when possi-
ble, for the stories in his Clintongate work.

Among the stories he is likely pursuing with aid of the
boys at MI-6: a rumor that Clinton might have been among
those students the Soviets secretly took to North Vietnam,
when Clinton visited the Soviet Union as a student. No jour-
nalist could run such an investigation without aid of the same
British Foreign Office files that had been combed on orders
from Prime Minister John Major during Clinton’s race
against Bush.

And, while all U.S. official investigations have been cau-
tious at jumping to any conclusions concerning the tragic
death of former White House Deputy Counsel Vincent Fos-
ter, Evans-Pritchard insisted that he knew from “sources”
that a White House “hit team” had killed Clinton family
friend Foster the previous July, then botched making it look
like a suicide. Evans-Pritchard said, although he has never
published the story, that his sources have provided forensic
evidence showing that Foster did not die by suicide.

Evans-Pritchard may have so far held back from writing
about his theories on the Foster death, but a financial insiders’
newsletter was fed a similar story, ostensibly from someone
on the staff of Senate Minority Leader Robert Dole (R-Kan.),
triggering near panic on Wall Street and City of London
financial markets.

From guerrilla armies to cocaine labs

In an interview on Feb. 23, 1994, Evans-Pritchard said
that he had spent a total of four and a half years working in
Central America during the 1980s. He boasted that he was
the only journalist to befriend both the Contras of Oliver
North and the guerrillas of El Salvador and Guatemala.

He also visited Nicaragua, Peru, and Mexico. (In January
1994, he took a brief respite from his Clinton-stalking to
do an eyewitness report for the Telegraph on the revolt in
Chiapas, Mexico. His coverage not only obscured the British
and French intelligence hand behind the destabilization; it
was unabashedly pro-guerrilla.) During his first three-year
stint in Central and South America, he worked initially as a
free-lance journalist, then as correspondent for the Hollinger
Corp.-owned Spectator, and, finally, he was hired as Central
American correspondent for the Economist.

One of the tribal/terrorist groups with which he worked
in Guatemala was the Orpa, an indigenist guerrilla group
hostile to outsiders. Orpa was one of the four groups that
founded the Guatemalan UNRG guerrilla group, and Evans-
Pritchard eventually won this group’s confidence. In E] Sal-
vador, he worked with the FPL guerrillas.

When he went to Ayachuco, Peru in 1986 to meet with
the Shining Path narco-terrorists, Evans-Pritchard claims he
had to travel up the Amazon in a canoe to make final contact.

58 National

His destination was a Shining Path cocaine laboratory, and
he claims it took him time to ¢onvince the group that he was
not an agent of the U.S. Drug Enforcement Administration.
He ended up spending a weekiin the cocaine lab run by these
“Pol Pot” terrorists. .

It’s no wonder thatt he American Spectator’s editor-in-
chief-for-life, R. Emmett Tyrrell, Jr., in a fawning Feb.
11 Washington Times column, described Evans-Pritchard as
“equal parts scholar, journalist, and adventurer.”

By his own accounts, Ambrose Evans-Pritchard was
groomed for his career by his father, whose career is legend-
ary as a top British anthropolo}gist and Arab Bureau operator.
Like father, like son

Ambrose Evans-Pritchard’s father served the British Em-
pire, according to his son, as one of Oxford’s leading anthro-
pologists. Sir Edward E. Evahs-Pritchard did a multitude of
studies while employed by the British governor-general in
Anglo-Egypt-Sudan and the §urrounding area, among tribes
such as the Azande and the Nuer, until the onset of World
War IL.

He wrote a dozen books, including Witchcraft, Oracles,
Magic Among the Azande, babed on field work in the 1920s.
This became especially popular during the “New Age” erup-
tion of the 1960s, amongst Oxford colleagues like Emest
Gellner, who today runs Geon{ge Soros’s Institute on Nation-
alism at the Central European University in Prague. A few
years after Edward Evans-Pritchard finished his study of the
Azande, the whole tribe of 60,000 families was put through
self-policed migration to grow cotton for the British.

During World War II, Edward Evans-Pritchard was post-
ed in special Army units, ‘whose role included: pitting
Abyssinian tribes against the Italians in Ethiopia; striking
across the Western Desert with the Bedouins to fight the
Germans, which ended in his founding the Kingdom of
Libya; and, trying to drive the Free French out of Syria with a
peasant revolt. It was said in the Times Literary Supplement,
according to collaborator Gellner, that because he won the
Sufi mystics of the Sanusiya to the side of Britain, then
installed their head, Idris, as king of Libya after World War
II, Edward Evans-Pritchard was touted as one of the leading
operatives of British SIS. There was no question from his
book Cyrenaica and the Sanusi, that despite his 1944 “aes-
thetic conversion to Catholicism,” as Ambrose Evans-Pritch-
ard put it, Edward was taken by Sufi mysticism, an occupa-
tional hazard that frequently besets British cultural
anthropologists. As for the charge that he was part of the SIS,
Edward Evans-Pritchard responded that he was merely “a
soldier.”

However, Ambrose Evans-Pritchard told this author that
his father “didn’t feel that being an anthropologist and pro-
moting the interests of the British Empire were at odds. As far
back as the 1920s and 1930s, he worked with the governor-
generals in the Sudan, who fdund his work most useful.”

EIR April 8, 1994



