
Click here for Full Issue of EIR Volume 21, Number 19, May 6, 1994

© 1994 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

EIR petitions FCC to 
review Univision sale 

EIR filed a motion with the Federal Communications Com­
mission (FCC) on April 29 to reopen for review the transfer 
of control ofUnivision network to Perenchio Television, Inc. 
(PTI). Univision was sold nearly two years ago by Hallmark 
to PTI, a consortium made up of American television produc­
er Jerrold Perenchio, Mexican television magnate Emilio 
Azacarraga, and the Venezuelan brothers Gustavo and Ricar­
do Cisneros. 

The motion is based on new evidence showing that: 
• "Banco Latino money, possibly including laundered 

drug money, provided the Cisneroses the financial means to 
purchase their part ownership in PCI [Perenchio Communi­
cations, Inc.] and PTI, the latter set up for the purpose of 
buying the largest Spanish-language media network in the 
United States, i.e., Univision; 

• "Ricardo Cisneros, who is now a fugitive from Vene­
zuelan justice and a member of the boards of both PCI and 
PTI, clearly is of questionable character, yet maintains his 
interest in the largest Spanish-language media network in the 

United States; and 
• "Censorship of political opponents, by any means nec­

essary, is a pattern and practice of the Cisneros family em­
pire, Diego Cisneros Organization, which is in violation of 
the U.S. Constitution's guarantee to freedom of press and 
speech." The latest information shows that Cisneros has been 
using illegal wiretaps. 

EIR requested that the FCC "reopen and enlarge the is­
sues concerning the applications in this case. The Commis­
sion must revoke its approval of the PTI application, or at a 
minimum hold hearings to investigate these extremely grave, 
documented charges. In particular, Ricardo Cisneros and 
Gustavo G6mez LOpez, both reportedly in the United States 
as fugitives from Venezuelan justice, should be subpoenaed 
for testimony on these issues. Not to do so, is tantamount to 
this Commission condoning the equivalent of an Ivan Boesky 
of the media." The Univision sale, the largest ever in the 
history of U.S. broadcasting, was approved by the FCC in 
September 1992, during the Bush administration, without a 
hearing. In fact, the FCC never even met to discuss the sale, 
despite the fact that it was opposed by EIR and virtually every 
major U . S. Hispanic organization. 

In the motion for reconsideration filed by editor Nora 
Hamerman, new evidence is presented that shows beyond a 
reasonable doubt that EIR' s original allegations were on the 
mark, and that Gustavo Cisneros, without candor, knowingly 

EIR May 6, 1994 

and intentionally misinformed the commission. 
EIR's motion states that "the new information reveals 

that the Cisneroses are using illegal wiretaps, illegal police 
surveillance reports, fabricating evidence, suborning testi­
mony, and manipulating the court system to prevent exposure 
of their questionable business practiqes. 

"On April 21, 1994, Venezuela'S Diario de Caracas re­
ported that the names of 42 journalists, editors and executives 
from the dailies El Nacional, UltimDS Noticias, El Mundo, 

Diario de Caracas, the television network Radio Caracas 
Television (RCTV), and the radio network Radio Caracas 
Radio (RCR) were listed in the court records in the case of 
the secretary general of the Venezu�an Labor Party (PL V), 
Alejandro Pefia Esclusa. Mr. PefiaEsclusa is a long-time 
political activist and friend and associate of U.S. economist 
and former presidential candidate Lyndon LaRouche. The 
Pefia Esclusa case has been described as the 'most serious 
attack on freedom of speech there has been in Venezuela,' 
by Marcel Granier the publisher of Diario de Caracas." 

The file on the judicial case against Pefia Esclusa insti­
gated by the Cisneros Organization� was recently leaked to 
the media in Venezuela and was found to contain "the tran­
scripts of over forty (40) telephone conversations that were 
illegally intercepted by the political police, DISIP. Some of 
the conversations were of a highly pt:rsonal nature, between 
Pefia Esclusa and his wife, and Pefia !Esclusa and his mother. 
Yet, these transcripts from illegal wiretaps, as well as other 
police documents clearly marked '-confidential,' got into the 
hands of Cisneros's employees and; agents." These revela­
tions about "wiretaps and the other ¢onfidential documents, 
show that there is a clear and presemt danger to the right of 
free speech and the right to privacy!of American citizens if 
PTI, along with the Cisneros brothdrs, remain in control of 

Univision." 
Former U. S. Attorney General Ramsey Clark has written 

the Venezuelan government condentning the indictment and 
attempted arrest of Pefia. Other prominent international fig­
ures have also denounced these oppressive tactics including: 
the former President of Argentina, Arturo Frondizi; the for­
mer Vice President of the French National Assembly, Roger 
Garaudy; Congressman Rufino Saucedo, a member of the 
Human Rights Committee of Mexico's Congress; Congress­
man Miguel Pajares Ruiz of Peru; and Canadian Archbishop 
Bertrand Blanchet, of Quebec, as 'well as several elected 
officials in the United States, the mdtion states. 

The motion also notes: "The Venezuelan Federation of 
Environmental Organizations denounced Cisneros-owned 
Venevisi6n for having produced al documentary in which 
some Venezuelan fishermen are shown killing a dolphin. It 
had been discovered that the administrator of a Cisneros-run 
entity, Bioma, paid to have the dolphins butchered in order 
to make a film for the Venevisi6n documentary. The program 
had been aired in November 1993 by Univision in the United 
States. " 

Feature 43 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1994/eirv21n19-19940506/index.html

