
Click here for Full Issue of EIR Volume 21, Number 20, May 13, 1994

© 1994 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

�ITillInvestigation 

Press freedom at stake in 
Univision case before FCC 
by Carlos Wesley 

The request filed by Executive Intelligence Review with the 
Federal Communications Commission (FCC) on April 29, to 
reopen for review the transfer of control of Univision to a group 
that includes the Venezuelan brothers Gustavo and Ricardo 
Cisneros, is receiving media coverage across the the United 
States and in Thero-America. In order to ensure a full airing of 
the issues involved in this case, we reprint below the full text 
of the new filing, only omitting references to exhibits. 

History of the case 
Under the George Bush administration, in 1992, the FCC 

allowed the transfer of Univision, the largest U.S. Spanish­
language network, without holding a single public hearing. 
The sale of the network by Hallmark to PTI, a consortium 
made up of Jerrold Perenchio, a former partner of Norman 
Lear, Mexican television magnate Emilio Azacarraga, and 
the Cisneros brothers was opposed by nearly every significant 
Hispanic organization in the United States and by EIR. But 
the objections were completely ignored by the Bush adminis­
tration FCC. 

In fact, the commission, which at the time was chaired 
by Republican Alfred Sikes, allowed the half-billion-dollar 
transaction-the largest in the history of U. S. broadcast­
ing-to sail through without the commissioners even meet­
ing to discuss it. 

"There is more proof that Cisneros misinformed the Fed­
eral Communications Commission," reported Venezuela's 
Diario de Caracas in its April 30 coverage of EIR's new 
filing on the case. "According to the motion presented by EI R 
Editor Nora Hamerman, there is new evidence that Gustavo 
Cisneros 'knowingly and intentionally misinformed the 

18 Investigation 

Commission,' "added the headline of the Venezuelan daily. 
The previous evening, Radio Caracas Television 

(RCTV) also quoted from the telease issued by EIR News 
Service on the motion to the FCC, noting that among the 
new evidence presented was the fact that money from the 
defrauded Banco Latino of Venezuela, "possibly including 
drug money," was used by the Cisneros brothers to buy their 
share of Univision; that Univis,ion's director, Ricardo Cis­
neros, is currently a fugitive from Venezuela, where there is 
an arrest warrant out for him for his part in defrauding Banco 
Latino; that Cisneros has again resorted to manipulating the 
judicial system to censor his political opponents, the most 
recent instance being the ongoi,-lg persecution of Alejandro 
Pefia Esclusa, leader of the V qnezuelan Labor Party and a 
collaborator of Lyndon LaRouche. 

Cisneros, who in 1985 succeeded in having Narcotrajico, 
S. A., the Spanish-language edition of EIR' s book Dope, Inc. , 
banned in Venezuela, has now.resorted to the illegal use of 
wiretaps and of confidential surveillance reports against Pefia 
Esclusa (see story, p. 47). Both the Venezuelan television 
network RCTV and Diario de Caracas reported that former 
U.S. Attorney General Ramsey Clark has written to the 
Venezuelan government regar�ing the persecution against 
Pefia Esclusa. 

The EIR filing was also reported by Spanish-language 
television stations in Texas and California. The largest news­
paper from one of the several South American nations where 
the Cisneros family has recently obtained control over a tele­
vision channel, requested mo� information for a planned 
article on the EIR motion, as did several print and other news 
outlets in the United States. 

EIR May 13, 1994 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1994/eirv21n20-19940513/index.html


EIR files before FCC 
'to reopen' Cisneros 
takeover ofUnivision 
What follows is abridged from EIR' s Motion to Reopen and 
To Enlarge the Issuesfiled before the Federal Communica­
tions Commission in Washington, D. C. on April 29 , over the 
signature of Editor Nora Hamerman. EIR's original letter to 
the FCC urging them to reject the Univision sale appeared 
in our July 3, 1992 issue. In addition to EIR, many U.S. 
Hispanic organizations also protested the takeover. Refer­
ences to exhibits and case law have been taken out for space 
reasons. 

Summary 

The Commission's September 23, 1992, Memorandum 
Opinion and Order denied the Informal Objection of the Ex­
ecutive Intelligence Review (hereinafter "EIR") on the 
grounds: 

"[t]he Review seeks to impugn the integrity of the princi­
pals of Venevision, Ricardo and Gustavo Cisneros, but the 
material submitted point to no convictions of law violations 
or even pending criminal proceedings. " 

The Commission's finding was premised upon the sworn 
declaration under penalty of petjury of one Gustavo Cisneros 
which accompanied Perenchio Television Inc.'s ("PTI") 
Consolidated Opposition filed July 1, 1992 as Attachment D 
thereto. The Cisneros affidavit, however, contained serious 
misrepresentations of material fact which the Commission 
explicitly relied upon in granting the application of PTI. 
Cisneros declares: 

"The allegations by EIR are preposterous, utterly false, 
and deserving of no credibility whatever. . . . When I first 
heard about the allegations contained in Dope Inc. , which 
attempts to implicate . . . members of my family . . . in 
an international drug conspiracy, I considered the personal 
attack on my character, reputation and honor to be serious by 
itself. " 

EIR alleged that Mr. Cisneros, including Venevision In­
ternational (part owners in PTI and Perenchio Communica­
tions, Inc. ("PCI") the parent company to the Buyer PTI), I) 
engaged in questionable "methods of silencing" his oppo-

EIR May 13, 1994 

nents and 2) he and his companies had "possible links to 
international financial circles involt.ed in laundering dirty 
money." 

EIR has recently obtained new!evidence which shows 
beyond a reasonable doubt that its aUegations were right..on­
the-mark, and Gustavo Cisneros, without candor, knowingly 
and intentionally misinformed this Commission. This new 
evidence, documented below, indicates that: 

• Banco Latino· money, possibly including laundered 
drug money, provided the Cisneroses the financial means to 

purchase their part ownership in PdI and PTI, the latter set 
up for the purpose of buying the largest Spanish-language 
media network in the United States, i.e. Univision; 

• Ricardo Cisneros, who is now a fugitive from Vene­
zuelan justice and a member of the boards of both PCI and 
PTI, clearly is of questionable chaf!lcter, yet maintains his 
interest in the largest Spanish-language media network in the 
United States; and 

• Censorship of political opponents, by any means nec­
essary, is a pattern and practice of the Cisneros family em­
pire, Diego Cisneros Organization, which is in violation of 
the U.S. Constitution's guarantee t9 freedom of press and 
speech. 

This kind of corruption for self gain-at any expense­
is precisely the danger Congress clerurly contemplated curtail­
ing when it enacted the law prohibiting aliens, a foreign 
government or its representatives tlrom owning American 
media companies. 

EIR herewith submits its reque$t, based upon the new 
evidence detailed below, that the Commission reopen and 
enlarge the issues concerning the applications in this case. 
The Commission must revoke its approval of the PTI applica­
tion, or at a minimum hold hearidgs to investigate these 
extremely grave, documented chargelS. In particular, Ricardo 
Cisneros and Gustavo G6mez L6pe�, both reportedly in the 
United States as fugitives from Venezuelan justice, should 
be subpoenaed for testimony on these issues. Not to do so, is 
tantamount to this Commission condoning the equivalent of 
an Ivan Boesky of the media-in this case Ricardo Cisneros 
using his ill-gotten gains-to purch.se the largest Spanish­
language TV network in the Unite4 States and simultane­
ously present programming from his! Venezuelan media em­
pire, Venevision, to American viewers. This is clearly not in 
the public interest of the United Stat4s. 

Grounds for motion to reoP$ and 
to enlarge the issues 

I 

EIR moves to reopen the record �d to enlarge the issues 
against PTI and PCI to include the fdllowing: 

(a) Whether PCI and PTI misrfpresented the facts or 
lacked basic candor in advising th4 FCC that the sources 
of its funds for the purchase of U�ivision Inc. were from 
legitimate sources; 

(b) Whether Gustavo Cisneros for PTI misrepresented 

Investigation 19 



the facts or lacked basic candor in advising the FCC in his 
sworn declaration that EIR's allegations were "preposterous, 
utterly false, and deserving of no credibility whatever "; and 

(c) Whether, in view of the foregoing, PCI and PTI basi­
cally qualified to become the owner of Univision Inc. 

Timeliness 
This motion is timely filed with the Review Board on 

April 29, 1994, within 15 days' receipt of the documents that 
constitute the "new evidence " on which this motion is based. 
EIR's informal objection letter was dismissed by the Com­
mission on September 23, 1992, without granting a public 
hearing on the issues raised by EIR or the many other petition­
ers who opposed the PTI applications. Nor did the Commis­
sion require any further documentation from PCI or PTI as 
to their financial arrangements with Venevision or Televisa 
despite EIR's allegation that there were possible links to 
"dirty money laundering " concerning the Cisneros's in­
terests. 2 

Statement of facts-new evidence 

A. Banco Latino funds, possibly including 
drug dollars used by Cisneros to buy Univision 

Over the last fifteen days, EIR has obtained from Vene­
zuela numerous facsimile copies of news articles and reports 
of television broadcasts which strongly indicate that the 
source of funds used by Venevision International to purchase 
its share of ownership in PCI and PTI for the purchase of 
Univision in the United States came from the now-defunct 
Banco Latino, and that a substantial part of cash flow through 
Banco Latino was reportedly laundered drug money. The 
facts as they have just been revealed are as follows: 

1. On April 8 , 1994 the Venezuelan newspaper El Mundo 
ran a letter from former Banco Latino president, Gustavo A. 
Gomez Lopez. Mr. Gomez Lopez states upon his personal 
knowledge that Ricardo and Gustavo Cisneros "purchased 
Univision with credits that were leveraged totally by Banco 
Latino, because Provincial [bank] pulled out at the last mi­
nute and we had to rush in to cover the cash portion the 
[Cisneroses] never put up." 

This perfidy had been hinted at earlier by Mr. Carlos Ball 
on February 4, 1994 in a Wall Street Journal op-ed titled, 
"Bank's Failure Signals End of Cronyism in Venezuela." Mr. 
Ball is a Venezuelan journalist and the president of Agencia 
Interamericana de Prensa Economica, an economic news 
and syndication service for Spanish-language newspapers, 
according to the Wall Street Journal. He writes: 

"Soon after the second military coup against the Perez 
administration on Nov. 27, 1992, the Cisneros conglomerate 
started to reduce its exposure in Venezuela. On Dec. 4,1992, 

20 Investigation 

it borrowed $55 million in order to buy-in partnership with 
Mexico's Emilio Azcarraga-the largest Spanish-language 
television network in the U.S., Univision." 

2. On April 14, 1994 the Venezuelan newspaper El Na­
donal ran a column by Andres Galdo in which he states, "Banco 
Latino was used to launder the dollars of Colombian drug traf­
fickers."J Galdo also reports that the bank's chief source of 
revenue was "drug dollars." Mr. Galdo's information is also 
not speculation, but is from his personal knowledge. He states 
in his column, "for many years � handled public relations for 
Banco Latino, but my relations; with Banco Latino and the 
Cisneros Group ended many years ago .. .. " 

3. Subsequent to Mr. Ball's February 4th column noted 
above, on March 4th the Wall Street Journal ran another op­
ed, this one by Mr. Thor Halvorssen. The title of his op­
ed in The Americas column is" "The Price of Vigilance in 
Venezuela's Banking Community. " The Journal reports that 
Mr. Halvorssen was the Venez4elan Presidency's Commis­
sioner of Anti-N arcotic Affairs, With the rank of ambassador, 
and that he is currently a regionaJ director of the International 
Society for Human Rights based in Frankfurt, Germany. He, 
too, writes about the trail of dirty money to Banco Latino: 

"In 1992, the Venezuelan Senate, inspired by U.S. Sen­
ate investigations, created an Arlti-Money-Laundering Com­
mission. In March of that year I was appointed special over­
seas investigator for that commission. Among the banks I 
was investigating was the now-defunct Banco Latino. It 
seemed inconceivable to me that this bank could move the 
enormous amounts of money that it did without being in­
volved in some kind of money-laundering scheme. I alerted 
the U.S. Federal Reserve and *e New York District Attor­
ney's Office of my suspicions." 

After he had begun his investigation he reports: 
"In September 1993, an informant gave me a brief with 

incontrovertible evidence of lIl1oney-laundering in Vene­
zuelan banks. The largest amount of evidence concerned 
Banco Latino. Shortly after I received that evidence, an at­
tempt was made on my life .. . ,." 

Clearly, it is not in the public interest of the United States 
and its citizens to have its mediaicompanies be the laundry for 
drug dollars. Based upon these personal public admissions by 
Mr. Gomez Lopez and Mr. Andres Galdo, the Commission 
should now issue subpoenas for their respective testimony. 
Moreover, based upon these revelations, the Commission 
should also issue subpoenas for Ricardo and Gustavo 
Cisneros. 

What is ironic and yet disquieting about all this, is that 
the Commission, by not reqUliring further documentation 
from the Buyer (PTI) concerning the source of funds for the 
purchase of Univision, may well within weeks to months be 
faced with a situation where a foreign government, Vene­
zuela, will be a part owner of an American media network. It 
has been widely reported in Venezuela that the government, 

EIR May 13, 1994 



On May 3, Venezuelans queued outside an exchange house in downtown Caracas to trade bolivars into dollars. The collapse of the Banco 
Latino swindled over a million Venezuelan citizens out of their savings. Did some of this money go into buying Univision? 

I 
which is desperately trying to make restitution to the more 
than one million Banco Latino depositors who were defraud­
ed, may "confiscate" the Venezuelan and foreign assets of 
all former Banco Latino officers. One such officer is Ricardo 
Cisneros. The March 4th edition of El Mundo in Venezuela 
reports on these developments. 

Such confiscation is all the more likely due to the fact, as 
reported in the Venezuelan daily 2001's April 25th edition, 
that "currently mortgaged to Provincial bank are both Venevi­

sion as well as Televen and it is now taken as a given that the 
Diego Cisneros Organization will not be able to make the 
payment commitments" on the mortgage. Thus it is also a 
strong possibility that the Provincial bank will assume owner­
ship of Venevision. The Provincial bank is an unknown entity 
to the Commission and were this chain of events to unfold, 
appropriate disclosure information would have to be request­
ed by the Commission to ensure that Univision's new part­
owner meets the standards and requirements of United States 
laws. 

B. Ricardo Cisneros-a fugitive from justice 
In Gustavo Cisneros's declaration in support of PTl's 

applications, he took umbrage at the fact that EIR had docu­
mented his family's ties to international drug money laun­
dering circles in the book, Dope, Inc. and its Spanish-Ian-

EIR May 13, 1994 

guage version Narcotnijico, S.A. But more than that, he 
swore to this Commission that EIR's allegations are "prepos­
terous" and "utterly false." Such a misrepresentation to this 
Commission, merely to ensure his own financial gain, should 
not be countenanced. 

At the very time Gustavo Cisnelios executed his sworn 
declaration in this case (June 29, 1992) disclaiming EIR's 
charges of his ties to drug money laundering circles abroad, 
the Venezuelan Senate announced the creation of an Anti­
Money Laundering Commission. A bank under suspicion 
and investigation was Banco Latino. See the Halvorssen Wall 
Street Journal article referenced supra. 

On or about March 2, 1994, after the collapse of Banco 
Latino, a Venezuelan court issued larrest warrants for 83 
officers of the bank. Ricardo Cisneros was one of those for 
whom an arrest warrant was issued.1 He and the others are 
charged with illegal appropriation of depositors' funds, 
fraud, conspiracy to defraud and falsification of balance 
sheets. The charges have been widely reported in Venezuela, 
and EI R attaches news coverage of them from the April 12th 
edition of the magazine Elite and the March 3rd issue of El 
Nacional. I Rather than facing his accusers and clearing his "good" 
name, Ricardo Cisneros has remained a fugitive from his own 
country's laws. Some sources have reported that Ricardo 

Investigation 21 



Cisneros is in Miami, Florida. His brother, Gustavo, the 
affiant in this action, has even gone to the expense and trouble 
of publishing a self-serving "Fact " sheet about why his broth­
er, Ricardo, cannot submit to his own country's laws. 

Again, how can it possibly be in the public interest to 
have a fugitive from justice maintaining ownership in the 
largest Spanish-language media network in the United States 
and stature accompanying such a position? He may be inno­
cent. But as long as he refuses to submit to his country's law, 
American viewers will rightly ,wonder about his possible 
guilt. 

C. Censorship-by any means 
EIR's June 18, 1992 informal objection letter strongly 

urged the Commission to take a look at the pattern and prac­
tice of censorship exercised by Gustavo Cisneros against his 
political opponents or competitors. Specifically, EIR 
charged: 

"[Cisneros]'s manipulation of both the press and legal 
system of his country, Venezuela, to achieve the illegal con­
fiscation and banning of a book which published an unfavor­
able view of the powerful Cisneros family and its vast for­
tune. Such activities are hardly consonant with upholding the 
principles of freedom of the press and freedom of expression 
which the United States holds dear." 

The Commission's dismissal of this issue focused on "the 
Review's concern " that the Cisneroses "successfully sought 
to enjoin in Venezuela the distribution of a book." But EIR 
used the example of the censorship of its book as but one 
example of the lengths to which the Cisneroses will go to 
silence an opponent. 

Unknown to EIR at that time, was the extreme censorship 
the Banco Latino-Cisneros-G6mez LOpez Group would use 
to silence an opponent. Mr. Thor Halvorssen in the Wall 
Street Journal op-ed mentioned above, recounts the torture, 
false imprisonment and attempts on his life he suffered when 
he attempted to uncover the dirty money laundering opera­
tions of the Banco Latino and other banks. 

Cisneros attempted silencing of Peiia Esclusa 
Starting in mid-April, breaking developments in Vene­

zuela are confirming with a vengeance that Perenchio Televi­
sion, Inc. 's partners, Gustavo and Ricardo Cisneros, engage 
in the most abhorrent police-state practices to silence anyone 
who dares to criticize them, and thus, are not fit to run the 
major Spanish-language television network in the United 
States. The new inforination reveals that the Cisneroses are 
using illegal wiretaps, illegal police surveillance reports, fab­
ricating evidence, suborning testimony, and manipulating 
the court system to prevent exposure of their questionable 
business practices. The Cisneros's brutal tactics have been 
decried by prominent citizens and legal experts from around 
the world, including the United States. The facts of their 

22 Investigation 

most recent efforts of censorshfp are as follows: 
1. In what is fast becomiJilg a scandal of international 

proportions, on April 21 , 1994,1 Venezuela's Diario de C ara­
cas reported that the names �f 42 journalists, editors and 
executives from the dailies EIINacional, Ultimas Noticias, 
El Mundo, Diario de Caracas, I the television network Radio 
Caracas Television (RCTV), �nd the radio network Radio 
Caracas Radio (RCR) were listed in the court records in the 
case of the secretary general of the Venezuelan Labor Party 
("PLV "), Alejandro Peiia Es�lusa. Mr. Peiia Esclusa is a 
long-time political activist and friend and associate of U.S. 
economist and former pre�idential candidate Lyndon 
LaRouche. : 

The Peiia Esclusa case h�i been described as the "most 
serious attack on freedom of s ech there has been in Vene­
zuela, " by Marcel Granier the blisher of Diario de Caracas, 
according to the April 23rd issu of that Venezuelan daily. 

2. Peiia Esclusa was indi ted on April 18, 1994, and 
ordered arrested on April 22 �y the 42nd Criminal Court's 
interim judge, Guillermo Herqdia, on the bas,is of a private 
lawsuit instigated by the Cisneros Organization: the plaintiff 
is a Cisneros employee; the I

l
plaintiff s attorney, Ricardo 

Koesling, is also the lawyer ,for a couple of the fugitive 
directors of Ricardo Cisneros' [defrauded Banco Latino who 
sit on the board of other Cisreros-owned companies; the 
titular judge is reportedly a c�nfidant of Koesling, and all 
the witnesses who testified against the defendant during the 
proceedings are employed by the Cisneros Organization. 

In fact, the outlines for the bill of indictment were detailed 
in a document issued beforehand, in English, by PTI partner 
Gustavo Cisneros, and which began to circulate in the United 
States and elsewhere in late March-early April. The Cisneros 
pamphlet is titled, "The Truth About the Banco Latino Crisis 
and the Cisneros Group of Companies in Venezuela." This 
self-serving brochure is designated as the "Response of Gus­
tavo Cisneros To An Unwarranted Attack on Ricardo Cis­
neros and the Cisneros Group of Companies. " 

3. The fabricated charges against Peiia Esclusa are "incit­
ing to commit a crime, " "incitement to loot, " and "inciting 
to generate hatred among Venezuelans, " stemming from an 
appearance on the television program "Lo de Hoy" on RCTV, 
on February 16, 1994. However, far from "inciting" criminal 
activity, Peiia Esclusa called for "the preventive seizure of 
all the personal goods and assets of the Diego Cisneros Orga­
nization, of Gustavo CisnerdS, of [fugitive Banco Latino 
director] Ricardo Cisneros, of Gustavo G6mez LOpez, sim­
ply as a means of protecting the depositors." 

When the interviewer asked Peiia Esclusa how to channel 
the civic protest arising from the collapse of Banco Latino, 
in which over 1 million Ventzuelan citizens lost their life 
savings and their pensions, he;replied: 

"I think that President [Rafael] Caldera must carry out a 
nationalist revolution in this country, a peaceful one. It is 

EIR May 13, 1994 



necessary for the President himself to carry this out before 
the situation deteriorates even further, and takes us to a new 
Feb. 27 [1989 riots in Caracas, in which thousands lost their 
lives]." 

4. Alleging that these statements had incited a mob to 
attack a Cisneros-owned CADA supermarket in the town 
of San Crist6bal, Pedro Duran Galvis, an employee of a 
Cisneros-owned company, filed a criminal suit against Peiia 
Esclusa on March 8, in the 42nd Criminal Court of Judge 
Noel Vera Sandoval, who immediately opened a case and 
issued an order preventing Peiia Esclusa from leaving the 
country. 

5. A little over a month later, Judge Vera Sandoval, who 
is described as having "an intimate personal relation with 
Koesling," by Diario de Caracas, took a leave of absence. 
He was replaced by interim judge Guillermo Heredia, who 
indicted Peiia Esclusa within less than 24 hours of being 
sworn in, ordering his arrest on April 22, just four days after 
taking over for Vera Sandoval. 

6. At the same time the interim judge, Heredia, ordered 
four officials of the publishing company of Diario de Cara­

cas arrested for failing to respond to a summons to testify in 
the case against Peiia Esclusa. The four, who claimed they 
never received the summons, were the newspaper's general 
manager Ezequiel Jimenez, editorial board member Carlos 

EIR May 13, 1994 

EIR Editor Nora 
Hamerman delivers 
legal complaint 10 the 
Federal 
Communications 
Commission against the 
Cisneros-owned 
Univision television 
station. 

Granier, editor Diego Batista Urbaneja, and Josue Fernan­
dez, vice-president of the Diario de (1aracas publishing com­
pany. The order against the journ�lists was rescinded on 
April 27, following widespread protests against the judge's 
actions, but the arrest warrant against Peiia Esclusa remains 
in force. I 7. "They are trying to establish a legal precedent, such 
that prior restraint becomes a kind of obligation for journal­
ists and the media," said Josue ernandez, according to 
Diario de Caracas on Apri121. Suc� censorship is prohibited 
by Article 66 of the Constitution of Venezuela, he said. 

8. Publisher Marcel Granier, mentioned above, said that 
the indictment and arrest warrant against Peiia Esclusa, "is a 
monstrous ruling." The judge, said Granier, acted on 

"the testimony of six executive of the Cisneros Organi­
zation, the majority of them DISIP agents [Venezuela's polit­
ical police] paid by Cisneros, and without considering any 
proof, has issued an arrest warrant and, what is worse, which 
allows him to jail any executive officer or journalist of Diario 

de Caracas or Radio Caracas Television." 

Granier went on to accuse the judge of "I ying," and said: 
"I believe that a stop must be put to this; the country 

cannot continue to tolerate the use o[ state police agencies to 
accuse someone who thinks differe tly from those who want 
to take control of the country." 

Investigation 23 



The case against Pefia Esclusa, said Granier, "is evidence 
that they seek to harass the communications media, terrorize 
journalists, so that nobody will dare to say what is happening 
in this country. The administration of justice, the police, 
have been corrupted during the past few years. Now they 
want to silence that, silence the scandal of the Banco Latino, 
where billions of bolivars [Venezuela's currency] were stolen 
from all Venezuelans. They don't want justice to be done in 
that case." 

He added: 
"We Venezuelans have the right to express our free opin­

ion, and there is no Cisneros who will silence the opinion of 
the people." 

9. The Pefia Esclusa case was brought before the twenty­
fourth general assembly of the International Association of 
Radio Broadcasters (IARB) on April 26, by Felix Carmona 
Moreno. Mr. Carmona Moreno is the president of the Ameri­
cas' chapter of that organization which represents more than 
16,000 private radio stations. He told the IARB delegates 
from the United States, Spain, and Latin America assembled 
on the Venezuelan island of Margarita, that the judicial perse­
cution against Pefia Esclusa typifies a new threat to freedom 
of speech: 

"There are new, subtle forms of threats against free 
speech .. . .  [For] example: The case of the secretary of the 
[Venezuelan] Labor Party, Pefia Esclusa, who after exposing 
Banco Latino's irregularities in the Diario de Caracas, was 
accused of slander and defamation, and we want this matter 
to be analysed by the IARB." 

Use of illegal wiretaps and fabricated evidence 
While we are sure that Venezuela's media is more than 

capable of defending itself, and that the country's govern­
ment can deal with those who break that nation's laws, what 
should be of concern to the Commission here and to other 
United States authorities are the illegal measures that the 
Cisneroses and their agents used to go after their perceived 
political enemies, particularly Alejandro Pefia Esclusa, and 
their media and business rivals at RCTV. 

10. On April 23, Diario de Caracas reported that a copy 
of the sealed case file on Alejandro Pefia Esclusa had been 
provided to RCTV by an anonymous source. The information 
in the case file, which Diario de Caracas has been serializing 
in daily installments since then, is absolutely scandalous. 

11. On April 22, 1994, Eduardo Sapene, Director of 
Information for Radio Caracas Television. gave the Pefia 
Esclusa case file to Venezuela's Attorney General Ruben 
Dario Badell. In his letter of transmittal to the Attorney Gen­
eral, the RCTV official notes that despite the fact that the 
documents show that various Venezuelan laws had been vio­
lated, including the Penal Code, and the law to Protect the 
Privacy of Communications, both the titular judge and the 
interim judge admitted them as evidence, and used them to 

24 Investigation 

draft a bill of indictment again!!t Pefia Esclusa and to order 
his arrest. 

Mr. Sapene points out to �e Attorney General that the 
court "should have acted withOl# delay, according to Article 
74 of the Criminal Procedural ! Code, to bring charges of 
illegal use of information, as �andated by article 63 of the 
Organic Law of Public Properh, as well as the crime of 
influence peddling," against thdse who introduced the mate­
rial into evidence. Mr. Sapene'si letter continues, "We would 
also add that both the permane!nt and substitute judges, as 

well as the clerk, bailiff and adftunistrative staff are all civil 
servants under obligation by rujticle 93, paragraph 2 of the 
Criminal Procedural Code to report 'whensoever in the per­
formance of their role they becpme aware of any act which 
is subject to public punishme�.' " In addition, fabricated 
"evidence" in the form of interjnal memorandums from the 
Cisneros Organization, some of which were dated before the 
events, and some, asfar ahead �s November, 1994 were also 
found in the file. ! 

The case file on Pefia Esclu$a includes the transcripts of 
over forty (40) telephone conVlCrsations that were illegally 
intercepted by the political poli¢e, DISIP. Some of the con­
versations were of a highly petsonal nature, between Peiia 
Esclusa and his wife, and Peiia Esclusa and his mother. Yet, 
these transcripts from illegal witetaps, as well as other police 
documents clearly marked "coqfidential," got into the hands 
of Cisneros employees and agents, who then introduced this 
material, much of it irrelevant, besides being illegal, as "evi­
dence " in the judicial proceediQg against Peiia Esclusa. 

The information about the wiretaps and the other confi­
dential documents, shows that, there is a clear and present 
danger to the right of free speech and the right to privacy of 
American citizens if PTI, along with the Cisneros brothers, 
remain in control of Univision. ' 

12. This is not the first time that the brothers Cisneros have 
attempted to silence Peiia Esclusa. On March 4, 1994, the 
dailies Ultimas Noticias and El Mundo reported that the PLV 
leader had sent a letter to Venezuela's Minister of Transporta­
tion and Communication, cesar! Quintini Rosales, asking that 
the license granted to the Cisneros Organization for the opera­
tion of the Venevision network; be revoked. Pefia Esclusa's 
letter stated that the Cisneroses have used Venevision 

"to lie, to manipulate, to defame and to slander anyone 
who dares to raise questions about their other business inter­
ests. For example, Banco Latino, of which the Cisneroses 
own a large portion and on whose board of directors sits 
Ricardo Cisneros Rendiles (currently a fugitive abroad), 
bilked state-owned oil companies and the Armed Forces. 
When I attempted to warn publicly about the danger that that 
represented, Venevision launched a scandalous campaign of 
slanders against me." 

13. Former Venezuelan congressman Roseliano Ojeda 
condemned the most recent judicial persecution against Pefia 

EIR May 13, 1994 



Esclusa: 
"The only thing he has done is to denounce, through the 

book Dope, Inc., how the foreign debt of our countries has 
been commercially manipulated," he said, stressing a con­
spiracy against the nation which involves world financial 
centers such as the IMF, the scourge of drug trafficking and 
economic groups of great economic power in Venezuela, 
such as the Diego Cisneros Organization." 

His statements were reported in Ultimas N oticias on April 
24. 

14. On April 24, 1994, Venezuelan Congressman Manu­
el Isidro Molina, chairman of the Congressional Committee 
on Media, denounced Judge Heredia for his "lack of legal 
and ethical credentials, " and demanded that the Council on 
Judicial Conduct investigate the judge. Congressman Moli­
na, in a statement published by Diario de Caracas, said he 
and the other members of his congressional committee are 

planning to descend on Judge Heredia's court on Monday, 
when Alejandro Peiia is scheduled to tum himself in, and 
police are supposed to bring four officials of Diario de Cara­
cas in for questioning. 

15. Outside of V �n!-'lzuela, the attacks against Peiia Esclu­
sa have also created much concern. Former U.S. Attorney 
General Ramsey Clark has written the Venezuelan govern­
ment condemning the indictment and attempted arrest. Other 
very prominent international officials have also denounced 
these oppressive tactics such as: the former President of Ar­
gentina, Arturo Frondizi; the former Vice-President of the 
French National Assembly, Roger Garaudy; Congressman 
Rufino Saucedo, a member of the Human Rights Committee 
of Mexico's Congr�s�; Congressman Miguel Pajares Ruiz 
of Peru; and Canadian Archbishop Bertrand Blanchet, of 
Rimousky, Quebec as well as several elected officials in the 
United States. 

D. False programming 
Also of special note is a fact that EIR wishes to bring to 

the attention of this Commission: reprehensible actions of 
the Cisneros's Venevision to even break the law, just to make 
a sensational TV program. 

The Venezuelan Federation of Environmental Organiza­
tions denounced Cisneros-owned Venevision for having pro­
duced a documentary in which some Venezuelan fishermen 
are shown killing a dolphin. It had been discovered that the 
administrator of a Cisneros-run entity, Bioma, paid to have 
the dolphins butchered in order to make a film for the Venevi­
sion documentary. The program had been aired in November 
1993 by Univision in the United States! 

This Commission surely does not sanction such dis­
gusting, immoral tactics. Yet, the granting of the application 
of PTI in partnership with the Cisneros' Venevision has the 
effect of doing just that. The Commission's own Memoran­
dum Opinion and Order in this case which granted PTI's 

EIR May 13, 1994 

application even acknowledged that, 
"Obviously, the Buyer and the Parent contemplate that 

the bulk of the Network's programs will be provided by 
Televisa and Venevision, and the netiWork agreement reflects 
that fact." 

. 

Argument 

I. Absolute truthfulness in written submissions 
to FCC is a core obligation 

In a world of few absolutes, no principle of FCC regulato­
ry jurisprudence is more firmly established than the agency's 
requirement that its applicants tell the truth. Candor is of 
"prime concern " to the FCC. Indeed, deregulation and budg­
etary constraints have left the FCC DIlore dependent that ever 
on the voluntary forthrightness of its applicants. 

When the FCC occasionally has retreated from a vigorous 
enforcement of this bedrock requirement, the courts have not 
hesitated to reverse the agency. Even "trivial deceptions " 
have been grounds for disqualification. 

Thus, PTI and Cisneros clearly violated the Commis­
sion's rules by submitting false written representations to the 
FCC. Such duplicitous behavior before the FCC raises a 
substantial question whether PTI is basically qualified to be­
come the owner of Univision. 

At some point, the FCC's applicants who misrepresent 
material facts must yield to upholdiog the agency's bedrock 
requirements that its regulatees tell the truth. 

�/R believes that the misrepresentations in the PTI pro­

�eedIDg c�mpel � Commission to'reopen and enlarge the 
Issues for Its review and reconsideration of the application. 
See, e.g., Citizens Committee to Savt WEFMv. FCC, supra, 
506 F.2d at 266. As the court stated in California Public 
Broadcasting Forum v. FCC, supra, 752 F.2d at 679: 

"it is fundamentally unfair for the FCC to dismiss a chal­
lenge where the challenging party lias seriously questioned 
the validity of a representation and tlile defending party is the 
party with access to the relevant information." 

1. Banco Latino, formerly the second lllI"$est bank of Venezuela, failed 
o� January 13, 1994 and 83 of its officers and directors, including Ricardo 
CIsneros, were subsequently indicted for illegal appropriation of funds 
fraud, conspiracy to defraud and falsification of balance sheets. A Febru� 
25, 1994 front page headline article in Venezdela's Ultimas Noticias reports 
that Banco Latino's former president and Cisneros partner, Gustavo G6mez 
L6pez, states that it was the Cisneros Organization which had free access to 
the bank's money such that the Cisneroses arejthe largest debtor of the bank. 
. 2. Indeed, the Commission then determined the "source of funds" was 
Irrelevant and that instead it would concern itself only with the "control of 
the licensee's finances." ' 

3. The Clinton administration through th!e U.S. Department of Justice 
and Department of State has just gone on rec�rd to protest any leniency for 
the Colombian drug cartels. 

Investigation 25 


