economic and social development, without an indicative
plan, and without a long-term perspective, means spending
public funds for nothing.”

The opponents of monetarism advocate a policy for Rus-
sia of “reindustrialization, the basis of development,” Le
Monde Diplomatique writes. This is especially important
given that Russian industry is functioning at only 30-35% of
capacity; if the bankruptcy laws were applied, it would affect
two-thirds of enterprises, and unemployment would rise from
the current official rate of 6% of the working population, to
12%, and, in some regions, to 25%. “Sergei Glazyev sug-
gests creating an institute for development, which would
select projects, and, with public monies, purchase equipment
and lease this equipment to enterprises that present the best
projects in sectors that are to be encouraged.”

EIR published an interview with Glazyev on Nov. 18,
1994.

Arbatov: Shock therapy
is creating a backlash

Georgi Arbatov, the director of the U.S.A. and Canada Insti-
tute, was interviewed by the Russian paper Rabochaya Tribu-
na of Dec. 14, and discussed what Russia’s foreign policy
should be.

“Anti-Americanism has become pretty much wide-
spread,” he said, partly blaming Russia for not having a clear
idea of its foreign policy or national interests. He identified
shock therapy, “the reform proposed by [Yegor] Gaidar and
adopted as a guide,” as the principal reason for “the slight
cooling in our relations with the U.S.”

“Three years of ‘shock therapy’ have done far more dam-
age to the country’s economy and its foreign policy status
than 45 years of the arms race,” he said. “The social and
spiritual state of society . . . has been hit as well. Whereas
at the beginning of the reform, the President was asking
people to wait just four to six months, the next year we were
not even being promised any improvement. Now, appar-
ently, we have to wait another three years, and only then will
we begin to see an improvement in our well-being, industrial
growth, and so on.”

Arbatov identified the institutions that are responsible:
“This reform was recommended to us by the West and the
‘Big Seven,’ the IMF, and the World Bank. Our leadership
readily accepted the advice of western consultants like Jef-

frey Sachs.
“In America, of course, there are people who would like
to reduce Russia to the status of a third-rate power. . . . But

I know many more Americans who are afraid of economic
chaos in our country, which would be bound to lead to politi-
cal instability.”

32 Feature

Click here for Full Issue of EIR Volume 22, Number 2, January 6, 1995

Pigs can oniy oink:
Who attacked
Yeltsin, and why

by Roman Bessonov

“Only Independent Physicians May Evaluate the Degree of
the President’s Dementia.” This headline was striking for a
peculiar reason: It was in /zvestia, a paper hitherto so loyal
to Boris Yeltsin that it used to be called “the President’s
paper.” You read the text and redlize that it deals not with the
Russian President, but with retired U.S. President Ronald
Reagan, who was retroactively diagnosed as having Alz-
heimer’s disease. i

Reagan’s disease is a separate question. Every physician,
at least every psychiatrist, knows that Alzheimer’s disease,
leading to complete dementia, psually starts at age 55-60,
not at 83, and a diagnosis of “slight symptoms” at such an
age is an obvious falsification. Itiseems probable that Reagan
had done something that required considering him insane.
Maybe the pretext for it was his talks with Aleksandr Rutskoy
and Gennadi Zyuganov? Certainly, if an American politician
dares to talk, in friendly terms, with the “red-brown” opposi-
tion, he is surely “a little bit” crazy—from a certain point of
view.

The same point of view has determined the attitude to-
ward President Yeltsin by a significant part of the so-called
“democratic intelligentsia.” In previous articles, I have told
about how Yeltsin was denounced as “anti-Semitic.” This
label, stuck on him after his visit to painter Ilya Glazunov’s
exhibition (but not on Moscow Mayor Yuri Luzhkov, who
patronizes this painter and was standing beside the President
when he went there!), seemed ta be a “signal.”

Do you know what a “signdl” means in old communist
transcription? It means that a loyal journalist, having gotten
a certain instruction from the KGB or the Central Committee
of the Communist Party of the Soviet Union, publishes an
attack casting a shadow on a certain significant person (a
politician, musician, physician, etc.). This meant that very
soon this person would be singled out for special attention
(exiled, imprisoned, shot). !

The second “signal” about Yeltsin came from the Luzh-
kov-manipulated Moskovsky Komsomolets paper, which
published an article with the title “Boris Was Drunk” (Septem-
ber 1994). Though it dealt, again, with a hunt in Moscow’s
suburbs, and Boris was a wild boar, not a human being, one
could easily guess the determination of the article: It was to
provoke the President, for it siruck at his Achilles’ heel.

EIR January 6, 1995

© 1995 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1995/eirv22n02-19950106/index.html

The Bridge Bank connection

The behind-the-scenes reasons for an anti-President at-
tack from Moskovsky Komsomolets, as well as its reasons for
compromising Minister of Defense Pavel Grachov, was clear
to informed observers even before this article appeared. The
Bridge (Most) Bank, the mightiest of the Moscow banks,
housed in the Moscow mayoralty, has a serious ambition to
determine not only the Moscow mayor’s policy, but state
policy as a whole. The bank’s director, Vladimir Gusinsky,
hasn’t concealed his desire to be as significant for Russia and
its economy as Henry Ford was in the early-20th-century
United States.

Izvestia is financed by Yegor Gaidar’s National Credit
Bank—the fact is obvious for every Russian political scien-
tist. Till early November, both Gaidar and the paper re-
mained quite loyal to the President. The first “signal” came
on the anniversary of Nikita Khrushchov’s resignation, when
it unexpectedly augured that “November is a conspiracy
month.” It came just on the eve of the parliamentary discus-
sion on “confidence” or “no confidence” in the government
on Oct. 28. The Parliament didn’t manage (or didn’t dare) to
express “no confidence” in Prime Minister Viktor Cherno-
myrdin’s government, and after that the paper again became
quite loyal, until events in Chechnya threw the President’s
prestige into question.

Gaidar spoke in favor of the President and the minister of
defense until the failure of Russian (or Russian-manipulated)
Armed Forces to defeat Dudayev’s regime. On Dec. 5, after
several liberal functionaries not belonging to Gaidar’s party
(Panfilova, Shabad, etc.) visited Chechnya and spoke to the
imprisoned Russian “volunteers,” Gaidar “dramatically”
changed his attitude toward the defense minister and the
Federal Counterintelligence Service (former KGB) chair-
man. All of a sudden, Gaidar stood for peace in the Caucasus
and criticized the Russian Army’s aggression.

The front page of the Dec. 9 Izvestia makes clear that
the “National Credit” bank overseeing the paper has eagerly
joined the “Bridge” group in the anti-President campaign. It
is significant that not only the events in Chechnya preceded
Izvestia’s changing its mind. The last talk the President had
with Bill Clinton, resembling the “Cold War” U.S.-Soviet
relationship, made the influential Russian banks nervous.
Bankers don’t care about the Iraqi people, they are indifferent
to the questions of the Balkan crisis: They are just afraid of
any “extraordinary” situation.

The episode when the Bridge Bank (and the Moscow
mayoralty as well) were surrounded by the forces from the
President’s Guard, on Dec. 2, certainly had a negative impact
on those banks that would like to dislodge Bridge and put
themselves in its place. Yeltsin made clear that he’s not going
to let commercial banks dictate state policy. And he thereby
won a huge enemy that is rather hard to cope with, especially
insofar as these commercial banks own the most popular
mass media.

EIR January 6, 1995

A a3
Yegor Gaidar, former deputy prime minister and czar of economic
policy, has suddenly shifted his allegiances, joining the chorus
against Yeltsin and the military intervention in Chechnya.

Jeffrey Sachs joins the fray

Obshchaya Gazeta, remarkable for its loyalty to Moscow
Mayor Luzhkov, the President’s main rival, has recently
published not Gusinsky’s economic views, but those of Gai-
dar’s patron, Harvard Prof. Jeffrey Sachs. Sachs, a retired
adviser to the Russian government, was given an opportunity
to criticize Chernomyrdin’s team in Obshchaya Gazeta’s
pages. Of course, he spoke of the “advantages” of shock
therapy, citing Estonia as the model of a successful economy.
(Sachs didn’t mention that Estonia had become a world leader
in rare metals export due to smuggling, and nothing but
smuggling.) Of course, he insisted that the Central Bank of
Russia shouldn’t finance government programs. Of course,
he mentioned the “tremendous success” of President Carlos
Menem’s policy in Argentina, not mentioning that country’s
declining role and place in world production. You can guess
what Sachs said without reading his articles, if you guessed
that donkeys can only bray and pigs oink. But the fact that
Obshchaya Gazeta, which used to be so opposed to Gaidar
and shock therapy, published Sachs, is quite remarkable.

The tears that the papers ruled by the Moscow banks are
shedding over besieged Chechnya are “crocodile tears.” No
doubt, Boris Yeltsin is an ambitious drunkard, and more.
But his rivals are more dangerous than he is. You never know
what to expect from them. Yeltsin sincerely hated the old
communist elite. Among the new generation of politicians,
so busy compromising him, are people with no views at all,
and no feeling except envy and the blunt will to seize power.

Feature 33



