Queen’s envoy denies
plot vs. Venezuela

by Carlos Wesley

All of Ibero-America is buzzing about the toe-to-toe battle
between the representative of Her Royal Highness Queen
Elizabeth II’s government in Venezuela, John G. Flynn, and
Lyndon LaRouche’s co-thinker, Alejandro Peiia, president
of the Venezuelan Labor Party (PLV) and leader of the Ibero-
American Solidarity Movement (MSIA).

The fight was joined after the PLV and the MSIA pub-
lished a pamphlet at the beginning of October, documenting
that Her Majesty’s government, along with Wall Street and
City of London bankers, were working with their local stoog-
es to overthrow Venezuelan President Rafael Caldera before
the pope’s visit next February.

As soon as they got wind that the pamphlet was in the
works, the British started complaining behind the scenes to
officials of the Venezuelan government, apparently with
scant success. Finally, after Pefia’s introduction to the pam-
phlet ran as an op-ed in Caracas’s daily E! Mundo, Flynn
went public. In a letter to the editor published in the Oct. 13
El Mundo, he wrote: “I regularly read your newspaper and
its affiliated publication, Ultimas Noticias, as a source of
interesting and imaginative commentaries, on Venezuelan
and on international matters. However, the article entitled,
‘Who Wants to Overthrow Caldera, and Why?’ by Alejandro
Pena Esclusa, published in El Mundo on Oct. 4, surpasses
the normal limits of journalistic imagination.”

Ambassador Flynn claimed that it was not true that he
had met with impeached former Venezuelan President Carlos
Andrés Pérez, who lives under house arrest, nor was it true
that the British had meetings with another key figure in the
plot against President Caldera, former Venezuelan Col.
Hugo Chévez, a member of the narco-terrorist Sao Paulo
Forum, founded by Cuba’s Fidel Castro. To claim that Brit-
ain has ever harbored colonialist ambitions against Vene-
zuela, is nothing but “first-rate Anglophobia,” wrote Flynn.

“Under other circumstances, I would recommend the arti-
cle as a possible basis for a soap opera. However, the article
is damaging to my reputation, and to that of my country,
and this I cannot permit occur without raising my protest,”
concluded Flynn, who signed himself the “Ambassador of
Her British Majesty.”

Pena’s response appeared in the Oct. 18 issues of El
Mundo and Ultimas Noticias. “You claim that you have not
seen Carlos Andrés Pérez since 1993,” Pefia wrote Flynn.

40 International

Click here for Full Issue of EIR Volume 22, Number 44, November 3, 1995

But, on July 31, El Nacional reported that Flynn did visit
Pérez, wrote Pena. “I know for a fact that in early August, a
journalist called you three times to ask you to confirm the
story, but you never returned the call.”

In fact, wrote Pena, British embassy official Paul Web-
ster Hare took one of those calls and rudely refused to confirm
or deny the story. “Why didn’t you deny it, then?” Webster
Hare was also reported by the March 12 El Nacional to have
had lunch with Colonel Chavez. Moreover, Chavez’s own
MBR-200 movement issued a document in April, saying that
“you had met with him,” Pefia wrote. “Why did you not deny
those reports until now?”

Pena added: “You say that Britain has never had any
‘colonialist designs’ on Venezuela. I suppose that means that
your country will be returning the 150,000 kilometers from
the Esequibo in Guyana that you stole from us.” Finally,
Peiia told Flynn that his remarks about £l Mundo and Ultimas
Noticias being “imaginative,” were insulting. Unlike Lon-
don’s Economist, “which dares to call the President of Vene-
zuela ‘a cockroach,’ no Venezuelan daily . . . has been suf-
ficiently ‘imaginative’ to refer to Queen Elizabeth as a ‘rat.” ”

Dousing the fire with gasoline

Diplomatic sources in Venezuela say that Flynn’s at-
tempts to squelch the exposé about Britain’s leading role in
the plot against Caldera, could only have come on direct
orders from Whitehall. What is certain is that by his major
departure from the standard British diplomatic practice of
keeping a stiff upper lip, Her Highness’s envoy managed to
pour gasoline on the fire. Until the controversy exploded,
only a few hundred copies of the “Who Wants to Overthrow
Caldera, and Why?” pamphlet had been put in circulation.
But on Oct. 23, thousands of copies went out all over Vene-
zuela, inserted as a supplement in the daily EIl Nuevo Pars,
with an additional chapter on the history of British colonial-
ism in Venezuela.

News of the fight has now gone beyond Venezuela’s
borders, to as far south as Argentina, where El Nuevo In-
formador reported on it on Oct. 20, to as far north as Mexico.
On Oct. 24, Mexico’s premier daily Excélsior published a
wire from the German news agency DPA, reporting on a
statement “made by Democratic presidential pre-candidate
Lyndon LaRouche, during a radio program, charging that
Venezuelan President Rafael Caldera is allegedly ‘being tar-
geted for a coup directed from London.’ ” LaRouche’s wam-
ing of a coup was also published on Oct. 24 by the Vene-
zuelan dailies Ultimas Noticias and El Nuevo Pais.

That same day, the Caracas business daily Reporte pub-
lished an article citing Edgar Dao, president of Venezuela’s
National Banking Council, denying any role in the plot.
While it is true that he participated in a meeting in which the
agenda was how to replace Venezuela’s Constitution, said
the Venezuelan banker, it was “absurd” to claim that this was
a coup conspiracy.

EIR November 3, 1995

© 1995 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1995/eirv22n44-19951103/index.html

