
Click here for Full Issue of EIR Volume 23, Number 40, October 4, 1996

© 1996 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

Chubais's voucher privatization scheme, who competed with 
Salye for influence in the Leningrad People's Front (1989-
90), then moved to Moscow as a "democratic" Supreme So­
viet deputy. Filippov later teamed up with DPR chairman 
Nikolai Travkin on some commercial projects, discrediting 
Travkin within the DPR and splitting it for the fourth time, 
then worked with Russia's Choice, and later surfaced as a 
key figure in the International Republican Institute's "Civil 
Initiative" program, spending a lot of budget money for noisy 
"youth activity" in support of Yeltsin. 

Not all the Krieble proteges created political parties. 
Some preferred to remain in the shadowy role of political ma-

Krieble's friends 

in Yeltsin's seIVice 

The two brightest luminaries featured in the infamous Krie­
ble Institute ads in the Russian press in 1992, were President 
Yeltsin's close associates Gennadi Burbulis and Mikhail 
Poltoranin. They were major figures in Russian circles of 
power,from 1991 to 1993: State Secretary Burbulis ran per­
sonnel policy, while Poltoranin was in charge of the press. 

A member of the "Yekaterinburg clan" in the Russian 
leadership, hailing from Yeltsin's hometown in the Ural 
region, Burbulis brought to his task the experience of a 
teacher of scientific communism, and some of the practices 
of a CPSU thug. He transformed the former Higher Party 
Schools into Cadre Centers, which undertook an ideologi­
cal espionage function, ferreting out implicit disloyalty to 
the new leadership. Personnel deemed disloyal to "demo­
cratic views" were replaced by local activists, who usually 
had no managerial experience. The "analytical apparatus" 
at the Centers surreptitiously studied the behavior of train­
ees and the correlation of forces within local power bodies. 
The analysts were mostly former junior KGB or Interior 
Ministry officers, who had lost their jobs due to cutbacks 
in intelligence agencies, or for some other reason. In one 
case, the Cadre Center chief had been fired from a police 
academy for heavy drinking, and he habitually rented out 
the former CPSU hostel to small companies, using the 
proceeds for business abroad. Until Burbulis departed 
from office, there was nothing to be done about this, as the 
man was -rated a "true democrat." 

As information minister in 1991-92 and head of the 
Federal Information Center (created just for him) in 1993, 
Mikhail Poltoranin, together with state television director 
Vyacheslav Bragin, an ex-CPSU secretary in Tambov and 
protege of both Burbulis and Poltoranin, conducted a non­
stop propaganda campaign to denigrate the entire Soviet 

60 Strategic Studies 

nipulators. 
Arkady Murashov, appointed by Popov as Moscow chief 

of police, became another symbol of disgrace for Muscovites. 
On one occasion, the "democratic" police chief was found in 
his car in a Moscow suburb, drunk and without documents. 
Murashov moved to Gaidar's election staff, and organized 
two unsuccessful campaigns for him (1993, 1995). Today his 
activity is concentrated around the so-called Liberal-Conser­
vative Center, occupying a huge office on the New Arbat. The 
Center, named for Margaret Thatcher when it was founded in 
1990, became the Heritage Foundation's base of activities in 
Moscow. The Moscow branch of Heritage was headed by 

period of Russian history and everything connected with 
it, including the achievements of industry and sometimes 
even the victory in W orId War II. At the same time, Bragin 
allowed the neo-conservative Aleksandr Dugin, the friend 
of French New Right ideologue Alain de Benoit, to run a 
TV program promoting Aryan mythology and the theory 
and history of Nazism. 

In December 1993, the state-run Ostankino TV com­
pany, under the direction of Poltoranin's FIC, portrayed 
Liberal Democratic Party leader Vladimir Zhirinovsky, 
with his expansionist geopolitical tirades, almost every 
day-as if to make him the sole voice of opposition to 
Yeltsin. Asked by journalists about the preferential treat­
ment of Zhirinovsky, Poltoranin replied that he would join 
anybody against the Communists. 

When Poltoranin lost his influence, it was due not to 
any reaction against such politicking, but to his feud with 
the NTV company and its financial backer, Vladimir Gu­
sinsky's Most Bank. Denouncing NTV, Poltoranin blurted 
out that "NTV is speaking camp Hebrew language." Ac­
tive "anti-fascist" groups suddenly recollected, as if they 
didn't know it before, that in a novel by Poltoranin's side­
kick, Information and Mass Media Minister Boris Miro­
nov, the media boss had appeared only slightly disguised 
as Mikhail Poltoraivanov, "a fighter against communism 
and Zionism." 

Property seemed to be a greater obsession for Poltora­
nin than Zionism. Almost immediately after the crushing 
of the opposition in 1993, winners Poltoranin and Federa­
tion Council chairman Vladimir Shurneiko got into a vio­
lent quarrel, the main reason for which appears to be com­
peting property claims on the Russian-owned former 
Palace of Science and Technology, in Berlin. 

After leaving state service, Poltoranin acquired a floor 
of the Russian Press House, to accommodate his commer­
cial TV station, TV-27-Russia. This building had been 
given to the "new, free Russian press," on his initiative, in 
1992. Today, only six small newspapers occupy a tiny part 

EIR October 4, 1996 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1996/eirv23n40-19961004/index.html


Yevgeni Volk, and its group of Moscow "field officers" 
headed by none other than Vitali Naishul.5 

Fragmentation 
Politicians are evaluated by the final results of their activ­

ity. The result of the "struggle for multiparty democracy," run 
by Burbulis, Popov, Murashov, and other puppets of Free 
Congress FoundationlKrieble Institute, was the total discred­
itation of the refonn parties, subversion of their political and 
economic agenda, scattering of their activists, as well as the 

5. See part 1 of this series, EIR, Sept. 6. 

of the building, while the rest houses private companies 
which owe their real estate privileges to Burbulis, Poltora­
nin, and another of their circle, Valeri Volyansky of the 
UMAREKS company, which Obshchaya Gazeta reports 
is engaged in the arms trade. Another floor belongs to 
Travel Global Service Asiana, which sells diplomatic 
passports, certificates of noble birth, and, supposedly, citi­
zenship rights in various South American countries, for 
fees ranging from $3,000 to $70,000. 

'True Yeltsinists' against Yeltsin 
Boris Yeltsin dumped Burbulis in early 1993, when 

the state secretary was aggravating his conflict with the 
Supreme Soviet and Yeltsin landed in an awkward situa­
tion. When Yeltsin demonstratively walked out of the 
Sixth Congress of Soviets and none of his key ministers 
followed, the President had to seek support from the new 
mayor of Moscow, Yuri Luzhkov, falling into a depen­
dence on him and his clan, which brought a lot of problems 
later on. In his memoir, an angry Yeltsin portrayed Bur­
bulis as an ambitious thug. 

The later behavior of Burbulis revealed the influence 
of his foreign friends even more. He was a guest at several 
British Tory Party-dominated conferences of the Conser­
vative International (also known as the European Demo­
cratic Union). In early 1993, he even tried to set up a politi­
cal party called the Tactical Union of Russian Voters, with 
the Russian acronym "TORI." 

For a short time in 1995, Burbulis promoted the World 
Bank's Boris Fyodorov, who was styling himself as the 
"Russian Berlusconi," with a party called, approximately, 
"Go, Russia!" Fyodorov scarcely got wind in his sails, 
when Burbulis and some of his cronies (Murashov, Golov­
kov) switched to Prime Minister Viktor Chernomyrdin, 
promoting him for the Presidency. After some hesitation, 
Chernomyrdin brought Burbulis onto the image-making 
staff of his new party, Our Home Russia. Burbulis ran the 
summer 1995 campaign of Our Home's candidate for 

EIR October 4, 1996 

electorate, into small, warring pieces, and the renunciation of 
all the ideas and values associated with democracy. Freedom 
of thought and expression, human rights, economic competi­
tion, legitimacy-all this was discredited and doomed for an 
indefinite period of time, and people made to believe only in 
the authority of force and a "strong hand" that might put an 
end to the political and economic disorder. 

No wonder. The whole outline of the U.S. Republican 
people's activity in the Russian democratic movement fol­
lowed a pattern of provocative actions, ultimately designed 
to undennine the authority of this movement and the state 
leadership it supported. 

mayor ofYekaterinburg, Alexei Strakhov, who lost in dis­
grace after spending a lot of money from Chernomyrdin' s 
team. (We can only guess what advice Burbulis was giving 
to Strakhov, but it is noteworthy that the International Re­
publican Institute supported Strakhov's victorious rival, 
Edward Rossel.) 

Manipulating the opposition 
During 1992, Burbulis, Moscow Mayor Gavriil 

Popov, and police chief Murashov manipulated open 
clashes between liberals and communists on the streets of 
the capital, which gave shape to the opposition for a long 
time to come. The clash of May 1, 1992, which became an 
opposition cause celebre, was created artificially: First, 
pennission for public rallies was granted; then, several 
hours before they began, it was revoked, and so on. A days­
long opposition rally outside the Ostankino TV studio was 
dispersed by nightstick-wielding policemen, at 4 a.m. on 
June 22, 1992, precisely the anniversary of the Nazi inva­
sion of the Soviet Union. In liberal circles, Burbulis's ex­
planation of the timing was quoted: "We have to break 
the mentality." 

Apparently, the "mentality improvement" brought 
more popularity to the victims than to the authorities. It 
made the political career of a fonner Soviet correspondent 
in Nicaragua, Victor Anpilov, who was the organizer of 
the rally. 

The delayed result of the Krieble interlocutors' meth­
ods would be seen a year and a half later, when old liberal 
dissidents, as well as Orthodox priests, were standing un­
der red banners under the walls of the Russian Supreme 
Soviet, to defend it. The West stared at all this, perhaps 
slightly embarrassed, recognizing that something was go­
ing wrong, but taking no positive initiative. Western lead­
ers were presented with a choice, defined by the "democra­
tizers" of Russia as either "nationalist-communist 
dictatorship" or "democratic refonn" (now rescued by the 
methods of dictatorship).-R. Bessonov 

Strategic Studies 61 


