
Click here for Full Issue of EIR Volume 24, Number 3, January 10, 1997

© 1997 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

6. British 'fellow travellers' 
in the major U.S. media 

U.S. media have, increasingly since the tum of the century, 
been dominated by agents of influence of the British Empire. 

The two "newspapers of record" in the United States, the 
New York Times and the Washington Post, are controlled by 
British interests. The Times, which is a $3.4 billion media 
empire owning nearly two dozen other papers (including the 
Boston Globe), several radio stations, and the largest supple­
mental news service in the world, was founded by Tory-linked 
interests of the Ochs family and was financed by the British­
linked J.P. Morgan. The Ochses and the Sulzbergers have 
always been close to British intelligence-so much so that, 
during World War I, the Times was widely mmored to have 
its copy approved by Lord Northcliffe, the head of the British 
propaganda machine. 

The $1.75 billion Washington Post conglomerate, which 
owns dozens of other papers, as well as several cable televi­
sion franchises and six television stations, is mn by the Anglo­
phile Katharine Graham, the daughter of Eugene Meyer, of 
Lazard Freres. It was Meyer's purchase of the Post, that put 
the paper on the road to national prominence, as a vehicle to 
circulate British policy. 

Other major newspaper publishers have a similar, long­
standing British connection. For example, the $3.3 billion 
Tribune Company, the publisher of the Chicago Tribune and 
other papers, with a total circulation of more than 1.3 million, 
and owner of II television and 5 radio stations, has histori­
cally been controlled by the McCormick family: Its scion, 
who shaped the company in this century, was raised in En­
gland, as a would-be "aristocrat"; its connections to British 
banking interests led to joint ventures with Barings Bank in 
the Asian market. 

The nation's largest domestic news wire service, the 
Associated Press, which provides news to more than 6,500 
media outlets and has operated for more than 50 years, was 
part of a cartel, with the British Reuters news agency, that 
divided up news reporting and transmissions. After that car­
tel broke up in 1934, AP maintained a collaborative relation­
ship with British intelligence. When it needed funds in the 
1980s to expand and modernize, it received a large cash 
transfusion and credit line from its long-standing bankers, 
the Morgan interests. 

Radio and television 
U.S. television and radio networks are similarly under 

British influence. Columbia Broadcasting System (CBS), 

30 Feature 

now merged with Westinghouse in a $5.4 billion network of 
television and radio stations in every major market in the 
United States, was run for decades by William Paley, a well­
known Anglophile who, during World War II, co-directed the 
Psychological Warfare Board with British master psycholQgi­
cal warrior Richard Crossman. Paley's protege Frank Stanton 
worked with the U.S. networks of the British Crown's leading 
psychological warfare directorate, the London Tavistock In­
stitute, and used its media manipulation techniques to design 
network news and other programming. 

National Broadcasting Corporation (NBC), which has 
been affiliated to the Radio Corporation of America, is now a 
subsidiary of Morgan-controlled General Electric. It has had, 
since its founding by Anglophile David Sarnoff, a relation­
ship to British intelligence. During World War II, by arrange­
ment with Sarnoff, British Security Coordinator Sir William 
Stephenson worked out of RCA's building in Rockefeller 
Center. 

Southern Agrarian Ted Turner, whose cable and televi­
sion empire was recently absorbed in a $40 billion merger 
with Time Warner, is a professed Anglophile who, along with 
his wife, Jane Fonda, has been a champion of British New Age 
environmentalist policies, and has promoted them through his 
media outlets. Turner's new controllers at Time Warner have 
British connections dating back to the Meyer Lansky mob­
connected Warner Bros. Studios in Hollywood, and to Time 
Warner founder Henry Luce's leading role in the Anglo­
American establishment, as pushed in his magazines, most 
notably Time and Life. 

British influence is also spread through the "training" of 
journalists at places such as the Columbia University School 
of Journalism, Harvard, and the University of Chicago. 

7. Direct British 

control of U.S. media 

While there has been long-standing British influence over 
U.S. media, approximately 30 years ago, British companies 
and individuals started increasing their direct holdings of U.S . 
media properties. 

The Canada-based Thomson Corporation was one of the 
earliest players in the U.S. market, with a solid base in the 
Midwest. At this point, Thomson, which controls such im­
portant British media properties as the London Sunday Times 

and Times Literary Supplement, and whose founder, Ray 
Thomson, was raised to a peerage in 1964, as Lord Thomson 
of Fleet Street, owns 105 daily and 26 weekly newspapers 

EIR January 10, 1997 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1997/eirv24n03-19970110/index.html

