
Click here for Full Issue of EIR Volume 24, Number 3, January 10, 1997

© 1997 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

11. The Hollinger role 
in Clintongate 

The first major "Whitewater" story was published by the New 

York Times on March 8, 1992, during the Presidential primary 
season. But it wasn't until December 1993, near the end of 
President Bill Clinton's first year in the White House, that a 
serious effort to destroy Clinton, and the institution of the 
U.S. Presidency itself, got under way. 

The impetus for this sustained "Whitewater" assault on 
the Presidency, which is now continuing into Clinton's sec­
ond term, did not come from within the United States: It 
originated in London, from a small but powerful financial 
group which specializes in economic warfare and control of 
the news media. This British and Canadian cabal, friends of 
Henry Kissinger and Margaret Thatcher operating under the 
name of "Hollinger, Inc.," also has massive ties to the drug 
trade and offshore banking, and is extensively penetrated into 
Israeli, as well as into U.S. "neo-conservative" journalistic 
circles. 

The Whitewater affair 
Whitewater kicked off in late December 1993, with publi­

cation of the lurid January "Troopergate" issue of the Ameri­

can Spectator, a relatively insignificant U.S. publication, but 
one with multiple ties to the British Hollinger Group. "Troop­
ergate" was quickly picked up by Cable News Network and 
ABC-TV, and burgeoned into a national news story. For 
months after that, the London Sunday Telegraph ran weekly 
attacks on Clinton, which were laundered through allied out­
lets in the United States, particularly the Moonie-financed 
Washington Times and the Wall Street Journal. Between No­
vember 1993 and March 1994, Washington correspondent 
Ambrose Evans-Pritchard wrote at least 20 stories for the 
Sunday Telegraph. 

By Jan. 23,1994, Hollinger's Sunday Telegraph had an­
nounced its intention to force Clinton out of office before the 
end of the year. The Telegraph's leading role in Clintongate 
was proudly acknowledged by Emmett Tyrrell, the Anglo­
phile editor-in-chief of the American Spectator, who lauded 
the Sunday Telegraph's Evans-Pritchard, as having been 
"particularly tireless in examining those scandals." 

Then, the Sunday Telegraph ran a feature boosting Tyr­
rell. "There has always been a strong British connection" 
to the American Spectator, the Sunday Telegraph gushed, 
pointing out that its Washington bureau chief, Tom Bethell, 
is English, and that Sir Peregrine Worsthorne, the chief col­
umnist for the Sunday Telegraph, is an active member of the 
Spectator's editorial board. Worsthorne himself praised his 

34 Feature 

friend "Bob" Tyrrell, whom he described as "masterminding 
the campaign which is beginning to look like it might do for 
Clinton what the Washington Post did for Nixon." 

Hollinger's tentacles 
Hollinger founder and current chairman and CEO Conrad 

Black is a protege of E.P. Taylor, head of Economic Warfare 
of the British Special Operations Executive (SOE) during 
World War II. Taylor. among his other credits, wrote the 
banking law of the Cayman Islands-a center of Hollinger's 
offshore operations, and a notorious hot-money-laundering 
center. 

Hollinger's four flagship publications are: the Teleg raph, 

the Jerusalem Post (which has been turned into a mouthpiece 
for Ariel Sharon), the Financial Post (Canada's equivalent 
of the Wall Street Journal), and the Caymanian Compass. 

Hollinger owns 80 newspapers in the United States, including 
three in Arkansas, and the Chicago Sun Times. 

Hollinger's board of directors includes Conrad Black, 
R. Donald Fullerton (CEO of Canadian Imperial Bank of 
Commerce, the SOE's flagship bank in Canada), and Paul 
Reichmann (the Canadian who is now running speculator 
George Soros's real estate empire). Peter Bronfman (chair­
man of Edper, the Bronfman family's real estate conglomer­
ate), who died in December 1996, was also a Hollinger 
board member. 

Hollinger's international advisory board includes Baron­
ess Thatcher, Lord Peter Carrington, and Henry Kissinger, 
as senior advisers; Dwayne Andreas, of the Archer Daniels 
Midland food conglomerate, a major funder of the Anti­
Defamation League; David Brinkley; former National Secu­
rity Adviser Zbigniew Brzezinski; William F. Buckley, one 
of the principal sponsors of Emmett Tyrrell; Sir James Gold­
smith; Richard Perle, former Zionist mole in the U.S. De­
fense Department; Lord Rothschild; former U.S. Federal 
Reserve chairman Paul Vo1cker; and columnist George F. 
Will. 

Several other leading Bronfman assets, including former 
Canadian ambassador in Washington Allan E. Gottlieb and 
Pierre Des Marais II, are also directors of Hollinger. Lord 
Weidenfeld, an old crony of Kissinger and the head of the 
Institute for Jewish Affairs in London (a joint Anti-Defama­
tion League-World Jewish Congress front), is also a director 
of the Jerusalem Post, along with Perle. 

Directors of the Telegraph, a wholly owned Hollinger 
subsidiary, include Rupert Hambro, managing director of 
Hambro Bank, the main SOE-Iinked bank during World War 
II and beyond, and Henry Keswick, chairman of Jardine 
Matheson, the original Dope, Inc. trading company. The 
Keswick family profile is revealed in Dope, Inc. (Washing­
ton, D.C.: Executive Intelligence Review, 1992), and traces 
back to the nineteenth-century British Opium Wars 
against China. 

EIR January 10, 1997 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1997/eirv24n03-19970110/index.html

