
Click here for Full Issue of EIR Volume 24, Number 4, January 17, 1997

© 1997 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

�TIrnFeature 

The media cartel 
that controls 
what you think 
by Jeffrey Steinberg 

In 1996, the 104th Congress, with overwhelming bipartisan support, and with the 

backing of the White House, passed a telecommunications bill that removed the 

last remaining obstacles to the complete cartelization of America's mass media 

and "news" industry. The door was opened for a handful of predominantly British 

and British-allied media giants to take over the newspaper, radio, and television 

markets in the major urban centers of the United States. The legislation that Con­

gress passed was a several-thousand-page digest of modifications of existing laws 

and federal codes, that was unintelligible to all but the most informed experts in 

the complex field of telecommunications law. Hardly any members of Congress 

read through the legislation that they passed, yet scores of congressmen, and Vice 

President Al Gore, jumped into the media spotlight to c1aimcredit for the new law 

that heralded yet another downward shift into the post-industrial "information age." 

Perhaps one reason that the sweeping deregulation of the communications, 

entertainment, and news media took place with hardly a whimper of opposition 

from any factions in govel11ment, is that the process of corporate cartelization 

and mass-media tyranny has already advanced so far, that the new law merely 

represented a codification of something that had already been consolidated. 

What, then, is the state of the American news media today? Unbeknownst to 

most Americans, a handful of multinational, multimedia conglomerates dominates 

the airwaves, cable, and the print media, through which the daily news is dissemin­

ated into every community in America. Gone are the days when the "local newspa­

per" was truly locally owned. In a rapidly growing number of cases, these media 

giants are not even American companies. Many of the most influential media 

conglomerates are directly British owned and operated. 
The Hollinger Corporation, a direct outgrowth of World War II British Secret 

Intelligence Service operations, housed in Canada and the United States, owns 

more than 100 daily and weekly newspapers in the United States, concentrated in 
the Midwest. The Hollinger board heavily overlaps that of the food cartel company 

12 Feature EIR January 17, 1997 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1997/eirv24n04-19970117/index.html


Archer Daniels Midland (which was recently indicted on mul­
tiple price-fixing charges). So, in parts of the American heart­

land, where ADM has replaced the family farmer with its 

vertically integrated food-processing operations, we are 

seeing the reemergence of the company town, complete with 

a controlled media, now centrally managed from London. 

Hollinger owns the London Daily Telegraph, the flagship 

publication of the British Conservative Party's Mont Pelerin 

Society-Thatcherite wing. A few years back, Hollinger 
bought the Jerusalem Post, and turned that internationally 

circulated newspaper into a mouthpiece for the Ariel Sharon 

"Greater Israel" wing of the Likud party, which is devoted to 

blowing up the Middle East peace process. It now owns the 

Chicago Sun Times, one of the dominant news voices of the 

Midwest. Courtesy of a large cash infusion of Hongkong "hot 

money," Hollinger has taken over much of the media in Can­

ada and Australia in the past several years, giving it unbridled 
press control over much of the English-speaking world. The 

Hollinger Corp.' s international advisory board, which shapes 
the policy of all of the Hollinger media organs, reads like a 

Who's Who in the hierarchy of the British Club of the Isles 

oligarchy. But, seated along with Lords Keswick, Rothschild, 

Weidenfeld, Hambro, and Carrington, and Baroness 

Thatcher, are U.S. "conservative" pundit William F. Buckley, 

Jr., self-confessed British agent Henry A. Kissinger, TV news 

anchorman David Brinkley, and syndicated columnist 

George Will. 

The Hollinger Corp. has been the driving force behind the 

EIR January 17, 1997 

TABLE 1 

Hours spent per person per year, U.S.A. 

Network TV Cable TV 

1992 930 380 

1993 920 380 

1994 940 380 

1995 930 390 

1996 950 390 

Newspapers Magazines Books 

170 100 95 

165 100 95 

165 100 95 

160 105 95 

160 105 95 

Ambrose Evans-Pritchard, 
Washington, D.C. correspondent of 
the Hollinger Corporation's Sunday 
Telegraph, and a prominent member 
of what the White House has aptly 
called the "media food chain," 
regurgitating slanders against the 
President. On a higher level than 
Evans-Pritchard, the British-steered 
media cartel has top-down control 
over what Americans receive as 
"news. 

campaign to destroy the institution of the U.S. Presidency, 

through what has come to be known as "Clintongate." Hol­

linger has been acting as a branch of British intelligence in 

this effort, employing the most advanced methods of psycho­

logical warfare, and deploying its own resources as well as 
those of allied media organizations, private tax-exempt foun­

dations, and wanna-be Tory factions of the U.S. Republican 

Party, to sink the Presidency. 

The role of Hollinger in the media feeding frenzy against 

the Clinton Presidency has not gone unnoticed by the White 

House. In fact, as this Feature was going to press, the White 

House Legal Office issued a 33 I-page document, lambasting 

what they described as the "Communication Stream of Con­

spiracy Commerce," an apparatus of American right-wing 

publications, linked to British tabloids, and pri vate tax-exempt 

organizations, that has conducted a media war against Presi­

dent Clinton. At the center of the "media food chain" churning 
out smears on the President, the report listed the Holiinger Cor­

poration's Sunday Telegraph, and its Washington bureau 

chief, Ambrose Evans-Pritchard. The White House report 

documented, through hundreds of pages of newspaper clip­

pings, how stories, originating with nutty, obscure anti-Clin­

ton propagandists, are funneled through the British press, back 

into the United States, where right-wing news outlets, such as 

the Washington Times and the Wall Street Journal, repeat the 

lies, citing "credible" British news sources. Then, the Congre­
sional Republicans launch "investigations" into the bogus al­

legations, which are then reported as "news" by the major es-

Feature 13 



tablishment dailies and TV news shows. 

Hollinger is at the forefront of the Redcoat media invasion 

of America, but they are not alone. 

The Thomson Group, another British media conglomer­
ate with long-standing ties to the British monarchy and British 
intelligence, owns over 100 newspapers all across America. 
Pearson, another Fleet Street giant, owns a large stake in the 

London Economist, the chief propaganda organ for the City 

of London financial establishment. 

Rupert Murdoch, the Australian media mogul and per­

sonal protege of Britain's World War II propaganda chief, 

Lord Beaverbrook, has spread his News Corporation all 

across the United States, in print media, radio, and television, 
while at the same time owning the semi-official organ of the 
British monarchy, the London Times. Fox-TV, Murdoch's 

pornography-laden television network, has recently launched 
its own 24-hour-a-day, all-news TV channel, which is already 
up and running in many parts of the United States. The Pear­
son and Rothschild-owned London Economist now owns Roll 

Call, the "newspaper of record" on Capitol Hill; and also 
the Journal of Commerce, the most important trade daily for 
America's industrial sector. 

Even the legal community is not exempt from the Redcoat 
invasion. Reed-Elsevier, an Anglo-Dutch merger of Reed In­

ternational PLC of Britain and Elsevier NV of the Nether­

lands, owns the Congressional Information System, a data 
source on the activities of the U.S. Congress; Lexis-Nexis, 

the largest information retrieval database service in the world; 
and Martindale-Hubble, the standard directory of the U.S. 

legal profession. 

A near total monopoly 
Among the American-owned media giants, a half-dozen 

companies share, with their British cousins, a near-total mo­
nopoly over the news. The Associated Press, the New York 

Times, the Wall Street Journal, and the Los Angeles Times 

(Times Mirror Corp.) are, along with Reuters and the British 
Broadcasting Corporation (BBC, and its U.S. de facto subsid­

iaries, National Public Radio and the Public Broadcasting 

System), almost the sole sources of news for the overwhelm­

ing majority of Americans. Except, that is, for the four televi­
sion news departments at NBC, CBS, ABC, and CNN. 

But, these four companies are themselves subsidiaries of 
even larger multimedia conglomerates: General Electric 
owns NBC, Time Warner recently absorbed CNN, Disney/ 
Capital Cities owns ABC, and Westinghouse owns CBS. 
Each of these mega-media entities owns local TV and radio 
stations in major urban centers throughout the United States, 

magazines, motion picture companies, and record companies 
(in addition to their more familiar product lines). 

Pick up your dail y newspaper -especiall y if you Ii ve out­
side New York City, Los Angeles, or Washington, D.C. Look 

at the bylines on every one of the major news stories that 

appear on the front page, and in the international and national 

news sections. How many read "Reuters," or HAP," or "com-

14 Feature 

bined wire services'''? 

Read a little further and you find that your "public opin­
ion" is being measured, on an hourly basis, by polling organi­
zations that are joint ventures of ABC, CNN, USA Today, 

the New York Times, and Gallup. The International Herald 

Tribune, the English-language "newspaper of record" abroad, 
is a joint venture of the Washington Post and New York Times. 

The Washington Post Corporation owns Newsweek; CNN of 

"New Age" Anglophile Ted Turner, is now a division of 

Time-Warner, which publishes Time magazine. It's an inces­

tuous world at the top of the news business. Whereas, not too 

long ago, various trade journals used to compile a profile of 

the 100 most powerful media executives, the list has now 
dwindled down to no more than 20 multimedia CEOs. 

Several years ago, Vanity Fair, another ostensibly Ameri­

can publication that was given a make-over by British editor 
Tina Brown (whose husband, Harold Evans, another trans­

planted British national, is the president of Random House­

which, like Vanity Fair, is part of the S.I. Newhouse media 
organization), published a series of cover stories on the "New 
Establishment," media moguls and their bankers who gather 
every year at the Sun Valley, Idaho ranch of investor Charles 

Allen, Jr. for several weeks of wheeling and dealing that often 
shapes the next big corporate consolidation, buyout, or purge. 

This group, Vanity Fair asserted approvingly, is the new 
power center of American life. 

With the average American reportedly spending more 
time in front of the television set than at the workplace, Vanity 

Fair may, unfortunately, be onto something. Americans may 

love to complain about the media, but they keep coming back 
for more. And the net effect is an accelerated "dumbing down" 
of the population, which, conveniently for the British-led oli­
garchy, parallels the disastrous collapse of public education 
in America at every level. 

Mass media, mass brainwashing 
It's not as if this were unintentional. In the early 1950s, 

Theodor Adorno, the Frankfurt School social engineer, wrote 

enthusiastically that Americans' ability to think would be 

destroyed, once the majority of them had been induced to 

spend all of their leisure time in front of the one-eyed baby­
sitter, a.k.a. "the TV." (Adorno had worked on the Rockefeller 

Foundation-funded Radio Research Project at Princeton Uni­
versity, and spent years in Hollywood developing a sense of 

the mass-brainwashing potential of the mass media.) Nearly 
a half-century later, America is addicted to television; current 
history is reduced to sound-bytes of carefully screened and 
"spun" national and international news "factoids," buried by a 
barrage of graphic scenes of real-life violence and perversity, 

which take up well over half of the nightly diet of "the day's 
news." 

Even the live coverage of car crashes, gang murders, 
rapes, natural disasters, wars, and terrorist acts, is served up 

on the basis of careful studies conducted at the neurological 
divisions of the leading medical schools. In recent decades, 

EIR January 17,1997 



psychological warfare experts have unveiled a new pseudo­

science called "victimology," developed by the London Tavi­

stock Institute, which is premised upon the theory that indi­

viduals can be put through trauma by being exposed to shock­

ingly graphic visual accounts of violence. To be a victim of a 

tragic event, you no longer have to "be there" as an observer 

or participant. You can watch it on TV, during the nightly 
news hours, or see the graphic pictures on the front page of 

the newspaper. The disruption of your neurological system, 

according to the practitioners of victimology, can be nearly 

as severe, through TV or other news exposure, especially if 

the victim-you-keeps coming back for more. 

Three stories most Americans missed in 1996 
The "American" media elites practice a brutal, albeit well­

concealed, form of "wartime" news censorship, but the mech­

anisms of this control are now openly acknowledged. John 

Chancellor, the longtime NBC-TV news anchorman, in his 

recent autobiographical account of life in the news room, 

The New News Business (with Walter R. Mears, New York: 

HarperPerennial, 1995), admitted that, through formal struc­

tures such as the Associated Press, informal "clubs" such as 

the New York Council on Foreign Relations, and the Sun 

Valley clique, decisions are made, on a daily or weekly basis, 

about what the American people will be told, and what stories 

will never see the light of day. The crime of omission, in many 

instances, can be the far more deadly. 

Unless you were a subscriber to EIR, or the weekly news­

paper New Federalist, or possessed the resources to conduct 

your own exhaustive research, there were three profoundly 

important news stories that you missed during 1996, that have 

particularly grave implications for the future of this country 

and the world. The blackout of these stories by every major 

news outlet, is symptomatic of the larger pattern of the 

"crimes of omission" on the part of the news cartel. 

The first, was the 1996 Democratic Party Presidential 
campaign of Lyndon LaRouche. Despite the fact that 

LaRouche was on the ballot in 26 states, and garnered about 

600,000 votes, his campaign was completely blacked out of 

the national television, radio, and print media-to the point 

that the standard media line was that "President Clinton ran 

unopposed" for the Democratic Presidential nomination. 

LaRouche averaged 6.5% of the vote in the states in which he 

was on the ballot, and received well over 10% of the vote in 

a number of those races-far more votes than were garnered 
by the widely publicized Presidential bids of Republicans 

Lamar Alexander, Phil Gramm, Bob Dornan, and Pete Wil­

son. Had LaRouche received proportional media news cover­

age, his vote totals would have increased significantly; and, 

more to the point, his policy input into the Presidential debate 

process would have shaped a very different kind of national 

election, one that would have, in all likelihood, led to a larger 

Clinton victory, and a Democratic Party sweep of both Houses 

of Congress. 

The fact that a candidate who fully qualified for federal 

EIR January 17, 1997 

matching funds, received over 160,000 votes in California 

alone (Ralph Nader, the Green Party candidate, who received 

significant nightly news coverage, got 20,000 votes), and 

aired four nationwide prime-time half-hour TV campaign 

broadcasts, received zero mass media news coverage, says 

volumes about the top-down control the media exerts over 

what the American public is allowed to know. 

In stark contrast to the 1996 campaign media blackout 

of LaRouche, in March 1986, when two LaRouche-backed 

candidates won the Democratic Party nominations for lieuten­

ant governor and secretary of state of Illinois, the major news 

networks launched a round-the-clock slander campaign, bran­

ding LaRouche "a political extremist," and demanding (and 

finally getting) a government frame-up/prosecution. In the 

span of four weeks, over 8,000 separate media slanders, all 
bearing the identical ID format "political extremist Lyndon 

LaRouche," appeared in the U.S. press. The groundwork had 

been laid for this systematic attack over several years. 

In 1983, after LaRouche played the principal role in con­

vincing President Ronald Reagan to adopt the Strategic De­

fense Initiative, which LaRouche designed, a secret public­

private task force was created, at the behest HenryKissinger, 

and with the active support of the George Bush apparatus 

within the White House, to organize a media slander cam­

paign against LaRouche, to force the President to sever all 

ties to him, and to shape "public opinion" for an eventual 

assassination or frame-up against him. 

George Bush, crack kingpin 
The second story that you didn't read about, unless you 

had access to LaRouche publications during \996, also in­

volved George Bush. On Aug. 18-20, 1996, the San Jose 

Mercury News in California published an important series 

of articles, revealing that members of a Nicaraguan Contra 

organization, the Democratic National Front, had bankrolled 

the war against the Sandinista regime in Managua by dumping 

tons of crack cocaine onto the streets of Los Angeles. The 

Mercury News story, by investigative reporter Gary Webb, 

provoked an angry reaction from the Los Angeles Times, the 

Washington Post, the New York Times, the New York Post, 

the Wall Street Journal, and the rest of the media cabal. The 
publishers, editors, and writers at the Mercury News had vio­

lated the censorship code, by allowing a story to be published 
that was beyond the pale of "acceptable," i.e., toothless, in­

vestigative journalism. Ironically, Webb was able to focus 

national attention on the Contra-cocaine story, by putting the 

text of the series, along with hundreds of pages of "raw" 
documentation, on the Mercury News's Worldwide Web site. 

(Occasionally, even the "information revolution" backfires 

on its boosters.) 

But; the real story behind the Mercury News scandal was 

the dimension of the Los Angeles Contra-cocaine tale that 

never appeared in the pages of the Mercury News: the story 

of the role of Vice President, and, later, President George 

Bush, in supervising the cocaine-for-guns operations in Cen-

Feature 15 



tral America, that placed segments of the federal government 

in bed with the Colombian cocaine cartel. 

As EIR detailed in a September 1996 Special Report, 

"Would a President Bob Dole Prosecute Drug Super-Kingpin 
George Bush?" A series of Presidential orders issued in early 

1982 placed Vice President Bush in charge of the entire crisis 

management, covert operations, counter-terror, and counter­

narcotics program for the Reagan administration. He was in 

charge of the Central America "secret war," and he was per­

sonally aware of the drug operations, which ran through the 

chain of command that he directed. 

The Bush role in the Contra-cocaine business was a per­

fect instance of rock-solid news. The government documents 

specifying Bush's role in the Central America program, were 

all declassified, and publicly available at the Library of Con­

gress and the National Archives. There were thousands of 

pages of court transcripts, FBI and Drug Enforcement Admin­

istration affidavits, and other legal evidence of the Contra­

cocaine I inks. And, an agent who headed the DEA' s EI Salva­

dor operations at the height of the Contra drugs-for-guns ef­

fort, publicly testified that he had personally briefed Vice 

President Bush, during a diplomatic reception in Guatemala, 

about the Contra drug trafficking. He even had a photograph 

of himself with the vice president at the event. Further, the 

final report of Iran-Contra special prosecutor Lawrence 

Walsh contained additional damning evidence about Vice 

President Bush's intimate ties to former CIA officer Felix 

Rodriguez, the man publicly identified as in charge of the El 

Salvador supply route, linked to the drug flights. 

Yet, no news organization apart from EIR saw fit to break 

the story as a high-priority item. When one investigator, Prof. 

John Newman, assembled extensive evidence for publication, 

he was turned down by several major daily newspapers, be­

fore finally getting a scaled-back story published in a re­

gional daily. 

Does the possible involvement of a vice president, later a 

President, in the launching of the crack cocaine epidemic, not 

represent the kind of story that should win Pulitzer Prizes, and 

lead to criminal prosecutions of "citizens above suspicion"? 

A foreign-directed coup plot 
The third story that never appeared on the front page of the 

Washington Post, or as the lead item on NBC Nightly News, 
involved the media itself. From the day of Bill Clinton's inau­

guration as President of the United States, on Jan. 20, 1993, the 

London-centered Club of the Isles, utilizing British intelli­

gence assets, among other resources, has been running a covert 

operation, aimed at bringing down the Clinton Presidency. U s­

ing a recipe that has been applied over and over again in Africa 

and in other parts of the Third World, the Hollinger Corp., 

BBe, Reuters, the Times of London, the Economist, and other 

British "news" organs, in league with such U.S. outfits as the 

Wall Street Journal, CNN, the New York Times, the Washing­

ton Times, and the American Spectator, have conducted a non-

16 Feature 

stop black propaganda campaign against the President and his 

closest advisers. Millions of dollars have been covertly pro­

vided to an underground of newsletter publishers, radio "talk­

jockeys," "Christian" broadcasters, and tax-exempt think­

tanks, to keep up the "Clintongate" drumbeat. As in the de­

cade-long campaign to railroad Lyndon LaRouche, the Clin­

tongate effort has also drawn on the resources of a permanent 

bureaucracy inside the Criminal Division of the U.S. Depart­

ment of Justice, which, in this case, has been operating as a fifth 

column for the British assault on the Presidency. And, the "Get 

Clinton" effort has also seen the biggest upsurge in terrorism 

on American soil in a generation, which, at one point, featured 

a series of attempts upon the I ife of the President, and attacks 

against the White House grounds. 

The idea that a foreign apparatus, run by a purported lead­

ing American NATO ally, is conducting a covert war against 

a U.S. head of state-as if the United States were a banana 

republic-should warrant news coverage. Particularly when 

one key player in the effort, Sunday Telegraph correspondent 

Evans-Pritchard, boasts frequently about his role in the drive 

to bring down the U.S. President, and admits to working 

closely with the MI-6 station "wherever he is assigned." But, 

the news editors at NBC, CNN, the Washington Post, and so 

on, have chosen, instead, to black out that story, and devote 

countless front-page stories to a regurgitation of the made-in­

London Clintongate baloney. 

• that the American Revolution 
was fought against British 
"free trade" economics? 

• that Washington and Franklin 
championed Big Government? 

• that the Founding Fathers 
promoted partnership between 
private industry and central 
government? 

READ 

The Political 
Economy 

of the 

American 
Revolution 
edited by 
Nancy Spannaus and 
Christopher White 

order from the publisher: 

EIR News Service 
P.o. Box 17390 
Washington, D.C. 
20041-0390 

oreal! 

Ben Franklin 
Booksellers 
800-453-4108 

plus $4.00 shipping and handling 

EIR January 17, 1997 


