Click here for Full Issue of EIR Volume 24, Number 4, January 17, 1997

White House report
exposes media cabal

by Jeffrey Steinberg

On Jan. 6, the White House Office of Legal Affairs released
a331-pagedocument, titled “Communication Stream of Con-
spiracy Commerce,” which profiled the operations of a “Get
Clinton” apparatus of British press organizations, and Ameri-
can right-wing think-tanks, tax-exempt foundations, newslet-
ters, and daily newspapers, that have funneled a steady stream
of slanders and disinformation about Bill Clinton into the
newspapers of America, since the 1992 Presidential cam-
paign.

The White House document fully backs the charges in
this EIR report, that the Hollinger Corporation and other Brit-
ishnews organizations have been conducting a foreign intelli-
gence “dirty-tricks” campaign to destroy the Clinton Presi-

dency. The White House report, a version of which, according -

to news accounts, was prepared in July 1995, but was first
made public in January 1997, highlights the role of the Hol-
linger Corporation’s Sunday Telegraph dirty-trickster Am-
brose Evans-Pritchard, the London Times’s Lord William
Rees-Mogg, Reverend Moon’s Washington Times, the Amer-
ican Spectator, Rupert Murdoch’s New York Post, the edito-
rial page of the Wall Street Journal, Pat Robertson’s 700
Club, and the National Taxpayers Union/Strategic Investment
newsletter, as the chief culprits.

Richard Mellon Scaife, the heir to the Pittsburgh Mellon
fortune and the publisher of the Pittsburgh Tribune-Review,
was also cited as the Daddy Warbucks of the effort, particu-
larly for his financing of Newt Gingrich’s GOPAC political
action committee. The report charges that, after Mellon Scaife
poured over half a million dollars into GOPAC, and the Land-
mark Legal Foundation, a favorite Gingrich ‘“charity,”
Speaker Gingrich began peddling this apparatus’s disinfor-
mation about the death of White House deputy counsel Vin-
cent Foster. Sen. Alfonse D’ Amato (R-N.Y.) was also identi-
fied as one of the leading Congressional Clinton-bashers, who
has regularly launched probes, based on the products of the
disinformation sewer, thereby abetting the conduiting of
phony allegations into the media. The White House report
labeled this method “blow-back.”

‘The media food chain’

What follows are some excerpts from the White House
document.

“The media food chain is the system by which right-wing
activists feed conspiracy theories and innuendo from the

EIR January 17, 1997

fringes into the mainstream media. The ‘food chain’ starts
with activists such as Willie Horton creator Floyd Brown,
Sheffield Nelson and Larry Nichols. These activists feed the
partisan conservative press, publications such as the Ameri-
can Spectator, the Washington Times and the editorial page
of the Wall Street Journal. The mainstream press then picks
up on these reports. . . .

“One specific ‘food chain’ strategy is the ‘blow-back.
The blow-back starts with conservative groups feeding mate-
rial to the British tabloids, such as the Sunday Telegraph.
Conservative American tabloids and mainstream American
media then report on the British reports.

“For example, recently the Washington Times reprinted
Ambrose Evans-Pritchard’s Sunday Telegraph response to a
Washington Post article on Vince Foster conspiracy theorists.
Pritchard, who took offense to being lumped in with conspir-
acy theorists, has been a leading reporter of various conspira-
cies—most recently accusing Vince Foster of secretly being
a spy. (Washington Times, 7/10/95 and Washington Post,
7/4/95)

“In addition to use of the media food chain and blow-back
strategies, conservatives have another tie—their source of
funds. A numberof groups that have been peddling conspiracy
theories (mainly questioning the suicide of Deputy White
House Counsel Vince Foster) are funded by Richard M. Scaife.

“Richard Scaife is an heir to the Mellon fortune with an
estimated net worth of $750 million. In addition to his finan-
cial support of purveyors of Vince Foster conspiracy theories,
Scaife also is a Newt Gingrich insider—backing many of
the groups that support and defend Newt Gingrich, including
contributing $60,000 to GOPAC and $450,000 to the Land-
mark Legal Foundation.”

Case studies

The White House dossier highlights six instances, in
which such unsavory types as Floyd Brown and Larry Nichols
floated phony “revelations” about the First Family, which
were then given front-page attention in the Daily Telegraph,
the Daily Mail, and other British propaganda organs, only to
then be laundered through U.S. newspapers, as stories cov-
ered by “mainstream” British newspapers. Often, from there,
the allegations would become grist for the Congressional
Whitewater probes, or for Whitewater special prosecutor
Kenneth Starr. Once there was a color of “government probe,”
the rest of the media would then run with the stories—as if
they were proven fact.

Within hours of the White House release of its report, the
Washington Times, the Pittsburgh Tribune-Review, and the
Wall Street Journal were already on the counter-offensive,
branding the Clinton White House “more paranoid than
Nixon.” Stephen Hess, of the Brookings Institution, joined
the ranks of protesters, but warned that the American people
will probably believe that, in this instance, President Clinton
isright.

Feature 17

© 1997 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1997/eirv24n04-19970117/index.html

