
Click here for Full Issue of EIR Volume 24, Number 4, January 17, 1997

© 1997 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

Book Reviews 

How the news media 

invented Whitewater 

by Edward Spannaus 

Fools for Scandal: How the Media Invented 
Whitewater 
by Gene Lyons and the editors of Harper's 
magazine 
Franklin Square Press, New York, 1996 
224 pages, paperbound, $9,95 

Blood Sport: The President and His 
Adversaries 
by James B. Stewart 
Simon & Schuster, New York, 1996 
479 pages, hardbound, $25 

Almost everything you think you know about Bill and 

Hillary Clinton, the President's libido, and the couple's 

allegedly seamy business dealings in darkest Arkan­

sas-from Gennifer Flowers to the entire Whitewater 
affair-rests on "facts" that are somewhere between 

the highly dubious and demonstrably false. Far from 
being the result of muckraking reporting by a vigorous 

and independent press, what the "Clinton scandals" 

amount to is possibly the most politically charged case 
of journalistic malpractice in recent American history. 

-from Foolsfor Scandal 

Gene Lyons's Fools for Scandal is an extremely useful 
book, written by a reporter and columnist for the Arkansas 

Democrat-Gazette who has watched the national, and interna­
tional news media trample into Arkansas. and then put out 
stories which are often patently false and laughable to those 

who have some familiarity with Arkansas politics. 

For example, would you know from the national news 

32 Feature 

coverage that Bill Clinton and Gov. Jim Guy Tucker were 
political rivals, and not friends or cronies, who never had any 

private business dealings? Or that when he was governor, Bill 
Clinton had a running feud with the chicken and trucking 
lobbies (including Tyson Foods), and that those industries 

considered Clinton to be their bitter enemy? Not from the 

New York Times, you wouldn't. 

The New York Times comes in for a well-deserved drub­

bing in Fools for Scandal, because it was the Times's Jeff 

Gerth who wrote the first nationally prominent "Whitewater" 

story in March 1992, and the Times has stuck to its lies ever 
since. 

The so-called "Clinton scandals" didn't just happen, 
Lyons writes, and he explains: 

"They are also a result of one of the nastiest and most 

successful political 'dirty tricks' campaigns in recent Ameri­

can history. Aided and abetted by a small group of Arkansas 

Republicans whose hatred for the Clintons knows no bounds, 

they originated in a planned, coordinated smear campaign 
underwritten by right-wing organizations such as Floyd 

Brown's Citizens United, a California outfit called Citizens 

for Honest Government [producer of The Clinton Chroni­

cles], Reed Irvine's Accuracy in Media, and evangelists 

Jerry Falwell and Pat Robertson. The American Spectator 

magazine, the Washington Times, and the Wall Street Jour­

nal editorial page pitched in enthusiastically. Self-styled 
'conservative' talk-show hosts from Rush Limbaugh on 

down have disseminated hysterial falsehoods to an audience 
of millions. 

"But," Lyons adds, "the role of the New York Times and, 
to a somewhat lesser extent, the Washington Post in creating 

and sustaining the Whitewater hoax can hardly be overstated. 

"Having bungled the Whitewater story to begin with, 

both newspapers' goal for months, indeed years, has been 
to protect themselves and their damaged credibility. With a 

few rare but honorable exceptions, the rest of the media 

pack has obediently followed." 

'All the lies that fit, we print' 
The initial New York Times story-which provided the 

template for all future stories about Whitewater-Madison per 
se (as distinguished from "Troopergate," and so on)-ran on 

March 8, 1992, which was in between the New Hampshire 

primary and the Super Tuesday primaries. The story more or 
less just sat there until the end of 1993, after Clinton had been 
President for almost a year, when it was revived under very 

different circumstances. 
Regular readers of EIR know what those circumstances 

were, and they know that the impetus in late 1993 and early 
1994 came from London-not New York or Washington. 
We will return to that shortly. But first. let's follow Lyons's 

dissection of the March 1992 New York Times story. 

In a 1994 forum at the National Press Club in Washing­

ton, Lyons pointed out that the American Journalism Review 

EIR January 17, 1997 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1997/eirv24n04-19970117/index.html

