Media covered up Bush’s
cocaine connection

by Jeffrey Steinberg

Sometimes, the exception is the clearest demonstration of the
rule. The rule, in this case, is an uncompromising top-down
press censorship of crucial stories by a cabal of the major
daily newspapers, wire services, and TV news departments.
The exception of 1996 was the San Jose Mercury News’s
excellent series on the role of the U.S. government-backed
Nicaraguan Contras in launching the crack cocaine epidemic
in South Central Los Angeles in the mid-1980s.

In a three-part series by Sacramento-based reporter Gary
Webb, published on Aug. 18-20, 1996, the West Coastflagship
newspaper of the Knight-Ridder syndicate blew the story on a
pipeline that ran from Colombia to San Francisco to Los
Angeles. That pipeline poured tons of cheap, high-grade co-
caine onto Los Angeles ghetto streets, fueled a drug turf war
among aslew of street gangs, and funneled portions of the drug
proceeds to the Nicaraguan Democratic Forces (FDN), the pri-
mary Contra military force waging a Reagan administration-
sponsored surrogate war against the Sandinistas.

In a discussion with this writer shortly after the series was
published, Webb acknowledged that hisinvestigation had not

EIR January 17, 1997

Click here for Full Issue of EIR Volume 24, Number 4, January 17, 1997

focussed on the chain of command, in Washington, over the
Contra program. He freely admitted that he had labeled the
Contra program a “CIA-run” covert operation, without study-
ing the documentation which had become available on the
command structure of the FDN.

Thus, Webb never found, and, therefore, never reported
on, the role of Vice President George Bush in supervising the
entire “Central America Program” for the Reagan administra-
tion. Bush was, in effect, the commander-in-chief of the Con-
tras, and, through a very clearly delineated chain of command
involving less than a half-dozen people at the White House
and on the ground in Central America, he maintained hands-
on control over the operation, including the arms-for-drugs
pipeline.

As EIR exclusively reported in a series of articles, and in
a 120-page, multi-client Special Report entitled “Would a
President Bob Dole Prosecute Drug Super-Kingpin George
Bush?” Bush was the crack kingpin of the 1980s. With the
exception of EIR and a handful of regional newspapers and
talk-radio jockeys, the Bush story has been blacked out of
the U.S. media. In contrast, when the editors of EIR held a
Washington, D.C. press conference releasing the September
1996 Special Report, a dozen international news organiza-
tions turned out, and stories appeared all over Ibero-America,
and in other parts of the world. South of the border, the notion
that a former U.S. President had presided over a massive
illegal drug operation, was deemed “newsworthy.”

The media gang up

Even though Webb’s stories never touched on the Bush

President George Bush
signs a DARE (Drug
Awareness Resistance
Education)
proclamation, Sept. 13,
1989. If he really wanted
to “keep kids off drugs,”
he shouldn’t have
sponsored the cocaine
Contras, who flooded
America’s cities with
crack.

Feature 37

© 1997 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1997/eirv24n04-19970117/index.html

angle, and could have inadvertently led to a cover-up, based
on a mistakenly exclusive focus on “the CIA,” the big estab-
lishment newspapers responded to the series with a ven-
geance, launching a jihad against the San Jose Mercury News,
its editor, and the reporter who dared to reopen ten-year-old
wounds about the suspected role of U.S. government agencies
in peddling crack in the ghetto.

Two developments ensured that the Mercury News story
rapidly evolved into something “too big to bury.” First, U.S.
Rep. Maxine Waters (D-Calif.), whose district includes the
South Central area of Los Angeles, immediately launched a
high-visibility probe of the Mercury News allegations, and
organized the Congressional Black Caucus to take up the
issue of whether the U.S. government had helped establish
the crack cocaine epidemic.

Second, EIR took responsibility for correcting the error
of omission in Webb’s original, otherwise excellent, investi-
gative work, publishing and widely circulating the hard docu-
mentation that it was actually George Bush, operating out of
the White House, and not the CIA, that ran the Contra supply-
line, including the guns-for-drugs operations that were run in
California, Arkansas, Central America, and many other parts
of the hemisphere.

How did the rest of the media respond to the Webb series?
Initially, there was silence; but, when Representative Waters
wrote to CIA director John Deutch, demanding a probe of the
allegations by the agency’s Inspector General, and filed a
similar demand with Attorney General Janet Reno; and when
EIR began cranking out the details of the Bush involvement,
a unified counterattack was launched by the Fourth Estate. It

38 Feature

Rep. Maxine Waters (D-
Calif.) addresses the
Congressional Black
Caucus Foundation,
Sept. 12, 1996, in
Washington, D.C., on
the subject of “Cocaine,
Contras, and the CIA:
How They Introduced
Crack into the Inner
City.” The establishment
newspapers call African-
American leaders
“paranoids” who think
the “white power
structure” is out to get
them.

was a most revealing bit of “self-policing.”

The campaign to discredit the San Jose Mercury News
story, and all the broader revelations that flowed from it, was
kicked off by the Washington Post on Oct. 4, 1996, with
a front-page broadside, “The CIA and Crack: Evidence Is
Lacking of Alleged Plot.” Authored by the Post’s “CIA beat”
reporter, Walter Pincus, and Roberto Suro, the story asserted:
“A Washington Post investigation into [Ricky] Ross, [Danilo]
Blandén, [Norwin] Meneses and the U.S. cocaine market in
the 1980s found that the available information does not sup-
port the conclusion that the CIA-backed Contras—or Nicara-
guans in general—played a major role in the emergence of
crack as a narcotic in widespread use across the United
States.”

The Post story took up more than two pages, aimed at nit-
picking at specific pieces of the Webb account. At one point,
the Post’s investigative team even argued, that since the West
Coast Contra cocaine ring “handled a total of only about five
tons of cocaine,” it could not possibly have been responsible
for single-handedly launching the crack epidemic.

‘A uniquely egalitarian phenomenon’

The Washington Post’s sophistry was more than matched
by the Los Angeles Times, which took its crack at the San Jose
Mercury News, beginning on Oct. 20, 1996, with a lengthy
three-part series. The Los Angeles Times brought their chief
Washington, D.C. correspondent, Doyle McManus, back to
the West Coast, to participate in their fine-tuned bit of dam-
age control.

The lead-off article, “Tracking the Genesis of the Crack

EIR January 17, 1997



Trade in L.A.,” made clear its contempt for the San Jose Mer-
cury News probe: “Cocaine: The epidemic was not sparked by
a single conspiracy, but by an array of suppliers, dealers, and
networks. They followed their own agendas, driven by chang-
ing tastes and cold economics.” The article went on: “The
crackepidemicinLos Angeles followed no blueprint or master
plan. It was not orchestrated by the Contras or the CIA or any
single drugring. . . . Instead, a Times investigation has found
thatthe explosion of cheap, smokable cocaine inthe 1980s was
auniquely egalitarian phenomenon, one that lentitself more to
makeshift mom-and-pop operations than to the sinister hand
of a government-sanctioned plot.”

The second part of the series, penned by McManus, con-
tinued the same theme. It was entitled “Examining Charges
of CIA Role in Crack Sales,” with the subhead, “Cocaine:
Extensive interviews and review of records undercut content-
ion that Nicaraguan-supplied ring in L.A. sent millions of
dollars to CIA-backed Contras.” While the first of the series
tried to debunk the idea that the Contra cocaine ring was a
major early supplier of cocaine to the gangs in South Central
Los Angeles, the second article tried, with similar sophistry
to disprove the links between the known cocaine traffickers
Meneses and Blandén, and the Contras. ’

Blatant racism

The final part of the trilogy featured a flagrantly racist
attack against the leadership of the African-American com-
munity, characterizing black leaders as raving paranoids who
look for every excuse to spread the lie that the “white power
structure” is out to commit genocide against them. Afterciting
a string of recent books on the subject of racial injustice, the
Times wrote, “It is this history that explains why allegations
of government involvement in the Los Angeles crack cocaine
trade have resonated so powerfully and with such credibility
among African Americans. ... The fact that the Mercury
News did not uncover any direct link between CIA officers
and crack trafficking in the United States has not diminished
the suspicion—particularly since crack hit first, and hardest,
in black neighborhoods.” The article rambled on for thou-
sands of words, citing one psychiatrist or sociologist after
another, rebuking the San Jose Mercury News for playing on
the deep-seated paranoia of African Americans, and blaming
the government and the CIA for a problem that ghetto blacks
actually brought upon themselves.

Even as the Los Angeles Times was delivering its poison-
pen attack, the East Coast “newspaper of record,” the New
York Times was making its own, remarkably similar indict-
ment of the Gary Webb articles. On Oct. 21, 1996, the New
York Times ran a front-page, 3,000-word assault under the
headline, “With Little Evidence to Back It, Tale of CIA-Drug
Link Has Life of Its Own.” After starting with their own bit
of armchair psychiatry, about the inherent paranoia and anti-
government phobias of the black population in America, the
meat of the Times story turns out to be leftovers from the Post

EIR January 17, 1997

and the Los Angeles Times: “Courtdocuments, past investiga-
tions and interviews with more than two dozen current and
former [Contra] rebels, CIA officials and narcotics agents, as
well as other law-enforcement officials and experts on the
drug trade, all indicate that there is scant proof to support the
paper’s contention that Nicaraguan rebel officials linked to
the CIA played a central role in spreading crack through Los
Angeles and other cities.”

Damning new evidence ignored

Once the three “flagship” newspapers issued their attacks,
many others followed suit, building to a crescendo by the
middle of December. On Dec. 13, 1996, for example, the
Omaha World-Herald, a newspaper closely allied to the
George Bush political machine, uncorked a lead editorial,
“CIA and False Rumors,” which picked up on phony media
reports abouta just-released study by the Los Angeles County
Sheriff’s Department, which also attempted to trash the Mer-
cury News documentation. The World-Herald opined: “A re-
port by the Los Angeles County Sheriff’s Department should
have helped to lay to rest one of the most explosive and irre-
sponsible accusations ever leveled against the Central Intelli-
gence Agency.” The Los Angeles Sheriff’s report cited by the
World-Herald, in fact, provided damning new evidence that
other agencies of the federal government, including the Penta-
gon and the White House, were linked to one of the key play-
ers in the cocaine pipeline, precisely the point that EIR had
been making for months.

The Omaha World-Herald article, like hundreds of almost
identical news stories and editorials that appeared within the
next few days, introduced another element into the cover-
up: a personal attack against Gary Webb, accusing him of
“corruption.” “A significant by-product of the investigation,”
the News-Herald editorialized, “was the discovery of copies
of letters from a New York literary agent to ‘Freeway’ Ricky
Ross, a former crack dealer now serving a life sentence. The
agent sought the rights to stories by Ross in which he claimed
to have worked with the CIA. One of the literary agent’s
letters was sent to Ross in care of Gary Webb, the writer
of the stories in the San Jose paper. The literary agent told
investigators that Webb was offered the same deal as Ross.
.. . Indeed, the air has been let out of this conspiracy balloon.
Sad to say, true believers have been known to embrace con-
spiracies long after the life has gone out of them, especially
if there is something to gain.”

If there was any question that the national media cartel
was imposing top-down discipline on one of its own, the final
message was delivered by the Washington Post. When the
editor-in-chief of the San Jose Mercury News wrote a letter
to the editor of the Washington Post, protesting the Post’s
persistent mis-characterizations of the Mercury News series,
and the “unprofessional” editorial and managerial policies
of the paper, the Post refused to run the letter. The editors
determined that it was not “newsworthy.”

Feature 39



