
Click here for Full Issue of EIR Volume 24, Number 4, January 17, 1997

© 1997 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

III. Corporate Profiles 

Who's who in 

the media cartel 

The brief profiles that follow illustrate the point that has been 
made throughout this report: that an increasingly British­
dominated, highly centralized group of powerful individuals 
and multinational companies dominates the American news 
media. The rate of consolidation of power is escalating-and, 

New communications bill 

furthers cartelization 

On Feb. I, 1996, the U.S. Congress passed the comprehen­
sive Telecommunications Reform Act of 1996, which, at 
a stroke of a pen, eliminated most federal safeguards 

against the concentration of the media in the hands of a few 
British-dominated conglomerates. The bill, the product of 
several years of backroom maneuvering, had the over­
whelming support of both party leaderships in Congress, 
as well as of the White House (it had been a pet project of 
Vice President Al Gore). When it was signed by President 
Clinton, the legislation struck down or emasculated critical 
regulatory powers of the Federal Communications Com­

mission (FCC), effectively deregulating the industry. 
While there was some recognition among mostly 

smaller media outlets of the dangers inherent in the bill, 
such opposition was, for the most part, muted; the most 
vocal opposition centered upon likely higher costs to the 
consumer, as a result of the consolidation process. 

Among its most invidious features, relevant to the top­
ics under consideration in this report, are the following: 

• Current federal limits that prevent any one company 
or network from owning TV stations that reach more than 
25% of the U.S. population, would be lifted to 35%. A 
group of network affiliates (local TV stations) had lobbied 
hard against the bill, warning that they would lose their 

autonomy from the networks, with the loss of much local 

40 Feature 

if not stopped, will escalate even more rapidly, as the result 
of the federal government's capitulation to the "deregulation" 
frenzy. Deregulation spells cartelization, and a growing tyr­
anny of censorship and manipulation of how you think and 
what you know. 

For purposes of clarity, we have grouped the corporate 

profiles into two categories: those companies under direct 
British control, and those controlled by British-allied, Ameri­

can entities. 
Clearly, there are genuine differences of policy, among 

these media giants. There have also been substantial policy 
differences between the Clinton administration and the Brit­
ish interests, which have periodically exploded into the me­
dia. Media control and manipulation, as we have shown, does 
not mean that a monolithic "Big Brother" serves up one, and 
only one distorted version of reality. The media cabal defines 
the boundary conditions of the "news," and, therefore, shapes 

broadcasting; they apparently succeeded in eliminating the 
provision in the House version that would have raised this 
particular limit to 50% after one year. 

• The federal limit on no one entity owning more than 
20 AM plus 20 FM radio stations has been eliminated 
entirely. Caps are placed on four levels of local markets; 
for example, in a market with 45 or more radio stations, 
no one entity may own more than 8. However, the FCC is 
instructed to provide exceptions to these local caps, if there 
is an increase in the number of stations operating in that 
area. 

• Current federal limits that prevent one entity from 
owning all the major newspapers, TV stations, and cable 
TV providers, in the,same city or locality, or at the same 
time, would be greatly relaxed. 

• The seven Regional Bell Operating Companies 
(RBOCs), formerly all subsidiaries of AT&T, will be al­
lowed to offer long-distance service, provided that they 
can demonstrate that they have opened their local phone 
market to a level of competition to be determined by the 

FCC, within six months of the bill becoming law. Cable 
TV providers, for example, will be allowed to offer local 
phone service. The RBOCs will also be allowed to begin 
manufacturing telecommunications equipment, which 
they are currently banned from doing under the judicical 
provisions of the AT&T 1984 breakup. 

• The RBOCs will also be allowed to offer cable TV 
and other services. 

Predictably, the legislation has triggered a new wave 
of mergers, acquisitions, and takeovers, the most notable 
being the merger of the vast Time Warner empire with Ted 

Turner's Turner Communications.-L. Wo{fe 

EIR January 17, 1997 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1997/eirv24n04-19970117/index.html


the terms of the public discourse and the range of policy op­
tions available for debate. It disinforms, misinforms, and 
dumbs-down the citizenry, by providing what the Tavistock 
Institute brainwashers refer to as "critical choices." It deter­
mines what's in the deck of cards and gives you the "freedom" 
to pick a card, any card. 

These profiles were researched by Charles Tuttle, Scott 
Thompson, Anton Chaitkin, Anthony Wikrent, and StuartRo­
senblatt . 

Direct British Control 

The Hollinger Corporation 

Headquarters: London (formerly, Vancouver, Canada) 
Media ownership: Since 1 992, Hollinger has doubled its 

holdings in the United States,  owning 80 daily newspapers 
and over 300 weekly newspapers in 1 995, in both large city 
and .smaller markets ,  including the Chicago Sun-Times, the 
eighth largest daily in the United States. The estimated circu­
lation of these U.S .  holdings is 1 0  million. 

History at a glance: Conrad Black's Hollinger Corpora­
tion started as a privatized asset of British intelligence in 
North America, known as the Argus Corporation. Originally 
created as a means to conduit munitions to Britain during 
World War II, Argus, as it became known after the war, served 
as a base of British subversive operations directed against the 
United States, using more than $ 1  billion in loot accumulated 
during the war to fund them. Black's father, George, ran Ar­
gus, overseeing interests in munitions, Canadian liquor dis­
til lations, and amassing a media conglomerate with newspa­
pers in Britain, the United States, B ritish colonies in the 
Caribbean, and Australia. 

In 1985, Argus was reorganized into the Hollinger Cor­
poration, and under the chairmanship of Conrad B lack, 
launched a furious media takeover drive within the English­
speaking world. With the help of the British branch of the 
Rothschild banking interests, Hollinger bought 83% owner­
ship of the holding company that owns the London Daily 

Telegraph; in 1994, the Sunday Telegraph became the vehi­
cle for launching the "Whitewatergate" assault on the Clin­
ton Presidency, in which the Sunday Telegraph's Washing­
ton,  D.C. correspondent, Ambrose Evans-Pritchard, has 
played a pivotal role.  Hollinger also bought up the British 
establishment journal The Spectator, which in 1 990, led 
attacks on German reunification. In 1 989, Hollinger took a 
98.9% interest in the Jerusalem Post, which has been used 
to undennine the Middle East peace accords. During this 
same period, Hol linger vastly increased its holdings in most 

EIR January 1 7, 1997 

major U.S . markets. Intelligence sources report that some 
of the funds for these recent purchases, which have often 
cost several times the book value of the newspapers, may 
have come from Li Kai Shing, who, until he was recently 
replaced by his son, was on the board of the Hongkong 
and Shanghai Banking Corporation (now known as HSBC 
Holdings, based in London); this bank has been identified 
in EIR's book Dope, Inc. as a long-standing controller and 
money launderer for Asian trafficking. 

Key personnel: 

Hon. Conrad Black­
chairman and chief execu­
tive officer; Canadian 
Privy Council ;  member, 
Trilateral Commission; di­
rector, Canadian Imperial 
Bank of Commerce. 

Rupert Hambro-with 
Hambros B ank 1 964- ; 
group managing director 
1 986-94, chairman 1 994-, 
J.O. Hambro & Co. 

Conrad Black 

B aroness Margaret Thatcher of Kesteven-British prime 
minister and First Lord of the Treasury 1 979-90. 

Giovanni Agnelli-member, Trilateral Commission; ad­
visory board, European Roundtable of Industrialists ; chair­
man 1 966-, Fiat ; member, World Wide Fund for Nature, 
1 00 1  Club. 

Sir James Goldsmith-chief executive officer, Gold­
smith Foundation 1 99 1 - ;  member, World Wide Fund for 
Nature, 1 00 1  Club. 

Dwayne Andreas-chairman, Archer Daniels Midland ; 
member, Council on Foreign Relations, Trilateral Commis­
sion; fonnerly with Cargill Inc . 

Sir Henry Kissinger-Hon. KCMG; chainnan, Kissinger 
Associates Inc. 1 982- ; assistant to the President for national 
security affairs, 1 969-75;  U.S .  secretary of state, 1 973-77 ; 
chairman, National B ipartisan Commission on Central 
America 1 983-84; member, President's Foreign Intelligence 
Advisory Board 1 984-90. 

Lord Peter Carrington-Grand Cross Order of St. Mi­
chael and St. George (GCMG 1 988); Chancellor of Order 
of St. Michael and St. George 1 984-94; director, Kissinger 
Associates ;  chancellor, Order of the Garter 1 994-; British 
secretary of state for defense, 1 970-74, for foreign and com­
monwealth affairs, 1 979-82; secretary general, NATO 
1 984-88.  

Henry Keswick-chainnan, Matheson & Co. Ltd. ,  
1 975-;  chairman, Jardine-Matheson Holdings (Hongkong), 
1 972-75;  director, Rothmans International, 1 988-94; mem­
ber, London advisory committee, Hongkong and Shanghai 
Banking Corp. 

Peter Bronfman-chairman, Edper, the Bronfman fami-

Feature 4 1  



The British invasion 
at a glance 

Here are some of the highlights of the British media take­
over of America: 

Hollinger Corporation, which owns the London the 
Daily Telegraph and Sunday Telegraph, the Spectator, and 
the Jerusalem Post, also owns the Chicago Sun- Times, the 
eighth largest daily newspaper in the United States, and 
over 100 other daily newspapers, and 300 weekly newspa­
pers, concentrated primarily in the U.S. farm belt. Total 
U.S. circulation is over 10 million copies per day. The 
Hollinger Corp.'s International Advisory Board, which 
shapes editorial policy for all of the Hollinger publications, 
is chaired by former British prime minister Baroness Mar­
garet Thatcher of Kesteven, and is co-chaired by Sir Henry 
Kissinger and Lord Peter Carrington. Other members in­
clude Henry Keswick of the Jardine-Matheson holdings, 
Lord Jacob Rothschild, Sir Jimmy Goldsmith, and 
Dwayne Andreas of Archer Daniels Midland. 

Thomson Corporation, which sold the London Times 

ly's real estate conglomerate, died in December 1996. 
Lord Jacob Rothschild-president, Institute for Jewish 

Affairs, which combines the Anti-Defamation League and 
World Jewish Congress. 

The Thomson Corporation 

Headquarters: Toronto, Canada 
Media ownership: Owns 105 daily and 26 weekly papers 

in the United States, mostly in smaller markets, not dominated 
by large city press; for example, it owns several papers in 
smaller cities in Wisconsin, with an estimated circulation of 
2.1 million. 

History at a glance: The Thomson Corporation is tied 
through interlocking directorates with London's dope money 
apparatus in Canada, which dates to the days of the Hudson's 
Bay Company and more recently to the Bank of Montreal. 
The founder of this empire, Roy Thomson, moved from 
acquisitions in Canada and the United States to, in 1957, the 
purchase of the London Sunday Times, along with regional 
British press. By 1964, Thomson had been raised to a peer­

age, as Lord Thomson of Fleet. Two years later he purchased 
both the London Times and the Times Literary Supplement, 

42 Feature 

to Rupert Murdoch, owns 105 daily newspapers and 26 
weekly newspapers in the United States, many of them in 
the smaller media markets. The company is headed by Rt. 
Hon. Lord Kenneth Thomson, who is also director of the 
Hudson's Bay Company. 

Pearson PLC (Financial Times, The Economist) owns 

Roll Call, the "newspaper of record" for the U.S. Congress, 
and the Journal of Commerce. The Financial Times is now 
published in the United States, for circulation throughout 
the country. The company is chaired by Viscount Blaken­
ham, a member of the House of Lords. Among the directors 
is Sir Simon Hornby, director ofLloyds Bank. Rupert Mur­
doch is a leading shareholder. 

Rupert Murdoch's The News Corporation (London 
Times, The Sun, and the Australian) owns 80 newspapers 
around the world. It also owns 20th Century Fox, which 
has spawned the "fourth TV network," Fox Television. 
Fox-TV has now launched its own 24 hour-a-day all-news 
TV network, which has already begun broadcasting in test 
markets across the United States. The News Corp. also 
publishes the New York Post and TV Guide; owns the large 
publishing company, HarperCollins; and has a 20% stake 
in Reuters, which is the number-one international news 
feed to the media in the United States, and the largest wire 
service in the world. 

funding their losses through profits from partnerships in the 
North Sea oil bubble; in 1981, he sold the Times to Rupert 
Murdoch. In 1978, Thomson moved his headquarters back 
to Toronto, establishing the International Thomson Organi­
sation, beginning a buying spree of newspapers and publish­
ing companies in North America. Aside from his regional 
and local paper holdings, Thomson has emerged as one of 
the key purveyors of financial information to investors, as 
well the largest legal research publisher in the United States. 
More recently, the Thomson empire has emphasized elec­
tronic data services, including Internet services. In 1995, 
Thomson sold 23 of its smaller dail y papers to Hollinger Cor­
poration. 

Key personnel: 

Rt. Hon. Lord Kenneth Thomson-director, Hudson's 
Bay Company. 

Richard Thomson-chairman, Toronto and Dominion 
Bank, 1978-; director, Eaton's of Canada; director, Inco Ltd. 

John Tory-deputy chairman, Markborough Properties 
Inc.; director, Royal Bank of Canada; director, Hudson's 
Bay Company. 

John Fraser-chairman, Federal Industries Ltd. 1992-; 
director, Bank of Montreal; director, Coca-Cola Beverages 

Ltd.; director, Ford Motor of Canada Ltd.; director, Shell 
Canada Ltd.; president, Empire Freightways Ltd., 1953-62. 

EIR January 17, 1997 



PearsonPLC 

Headquarters: London 
Media ownership: The $3 billion Pearson empire, along 

with Hollinger and Thomson, is one of the most powerful 
media influences in the British Empire and the world. It owns 
several papers, with its flagship being the City of London's 

most important journal, the Financial Times; it holds half­
ownership in The Economist magazine; both provide wire 
service stories and features to newspapers throughout the 
world. Pearson owns half of the U.S.-based Economist Group, 
which publishes a number of specialized journals aimed at 
corporate leaders and other influentials, including CFO, di­
rected at financial executives ; it also owns Capital Publica­
tions, which prints 41 newsletters nationally, while its Federal 
Publications specializes in U . S .  government procurement and 
immigration law. The most important Capitol Hill journal , 
Roll Call, is published by the Economist Group. In 1995, 
Pearson took controlling interest in the daily Journal ofCom­

merce, and its related services and publications .  Pearson also 
owns the Penguin publishing house and the major supplier of 
U . S .  textbooks, Addison-Wesley . 

History at a glance: The Pearson empire evolved from 
nineteenth-century building and contracting relationships, for 
which the British Crown and government were big clients; 
among its many construction projects in the United States 
were the subway and other tunnels under New York's  East 
River. Pearson became a major player in overseas petroleum­
looting operations, under the direction of its chairman, Weet­
man Dickinson Pearson ; after oil was discovered on its vast 
holdings in Mexico, it established Anglo Mexican Petroleum 
in 1 9 1 2, supplying the British government with oil during 
World War I. The discovery helped push Pearson into Brit­
ain ' s  oligarchical circles; he was made Viscount Cowdray in 
1 917, and moved in circles of B ritish intelligence. In 1 9 1 9, 
the firm ' s  Mexican holdings were purchased by Royal Dutch 
Shellffransport Group. Also in 19 1 9, Pearson set up a financ­
ing arm, Whitehall Trust, Ltd . ,  which acquired a substantial 
interest in the London branch of the merchant bankers Lazard 
Freres, Lazard Brothers & Co. During World War II, Pearson 
made a killing as the British government purchased its strate­
gic assets, including the takeover of the Amerada Hess Petro­
leum interests in the United States. 

Pearson moved into media interests early in this century, 
and has continued acquisitions ever since. The third Lord 
Cowdray became Pearson' s  chairman of the board in 1954 
and began reshaping the company, selling its industrial and 
contracting-engineering operations, and placing emphasis  on 
its publishing and financial services operations. In 1 969, its 
accountants reorganized the company into a publicly held 
enterprise, for tax and fiscal purposes . However, control of 
the firm remains in the hands of oligarchs, with the Cowdray 
family maintaining a 20% interest; the company is headed by 

EIR January 1 7 ,  1997 

Viscount Blakenham, a descendant of Viscount Cowdray. 
Rupert Murdoch of News Corp. is the next leading share­
holder. 

Key personnel: 
Viscount Blakenham-with Lazard Brothers, 1961-63, 

partner, 1 984-, director, 1 975-;  director, Sotheby ' s  Holdings 
Inc . 1987-; director, U . K.-Japan 2000 Group, 1990- ; member, 
House of Lords Select Committee on Science and Technol­
ogy, 1 983�86; member, Nature Conservancy Council , 1986-
90. 

Pehr Gyllenhammer-see biography under Reuters. 
Frank Barlow-CBE; chairman, British Sky Broadcast­

ing, 1 99 1 - ;  Financial Times Group, 1993-; with Nigerian 
Electrical Supply Corp. ,  1 952-59; director, Economist, 
1 983-; Westminster Press, 1975-83 ; director, Elsevier(U.K. ), 
1 99 1 -;  director, Press Association, 1 985-93 . 

Michel David-Weill-senior partner, Lazard Freres 
(New York) , 1 977-; deputy chairman, Lazard Brothers & Co. 
(London), 1991- ; partner, Lazard Freres et Cie. (Paris), 1965- ;  
with Brown Brothers Harriman (New York), 1954-55;  with 
Lehman Brothers (New York), 1 955-56. 

Sir Simon Hornby-director, 1974-94, chairman, 1982-
94, W.H. Smith Group; director, Lloyds Bank 1988- ; Lloyds 
Abbey Life pIc, 1 991- ; council, Royal Society for the Arts, 
1 985-90; member, Court of Assistants, 1990-; Goldsmiths' 
Co. 

The News Corporation Ltd. 

Headquarters: London and New York. 
Media ownership: Rupert Murdoch ' s  News Corp. owns 

some 80 newspapers in key U . S .  and international markets, 
and II magazines, including the London Times; the New York 

Post; Britain' s  leading tabloid, The Sun; TV Guide; and Aus­
tralia' s leading tabloid, The Australian. The combined inter­
national readership of Murdoch ' s  publications is several 
score millions .  In addition, Murdoch owns 20th Century Fox, 
from which he spawned the fourth national television net­
work, Fox-TV, which has outlets in all major U . S .  markets 
and has the contract for coverage of the National Football 
League ' s  National Conference, as well the contract for Major 
League Baseball and the National Hockey League; previously 
Murdoch had purchased the Metromedia television operation 
of John Kluge, which gave him access to several markets . 
Murdoch has also purchased the American publishing house 
Harper & Row, merging it with the British house William 
Collins, to create the world' s  largest publisher, HarperCol­
lins. Murdoch also owns a 20% share of the Reuters news 
service. Other ventures include BSkyB , a satellite television 
service, which has 4 million subscribers in the United King­
dom and Ireland; STAR TV, a Hongkong-based satellite oper­
ation, with feeds to 220 million viewers in 53 countries ;  and, 

Feature 43 



in partnership with the Globo television empire in Brazil, a 
satellite service aimed at all of Ibero-America and the Carib­
bean Basin. 

History at a glance: The Australian Rupert Murdoch (he 
didn't become a U.S. citizen until 1985, when he purchased 
Metromedia), comes from a family of press barons. His father, 
Sir Keith Murdoch, was the most influential of Australian 
media owners until his death in 1952. By the time of the elder 
Murdoch's death, the family's press empire was in a state of 
decline, with only one remaining paper. The young Murdoch, 
who took over from his father, had been apprenticed under 
Lord Beaverbrook, the British press lord, at the London Daily 

Express, where he learned what Beaverbrook referred to as 
the "black art of journalism." Rupert Murdoch took the de­
clining family empire in Australia, revived it, and expanded 
its operation. But Murdoch was not satisfied with being a 
power in Australia: He started buying up papers in the United 
States, then Britain, and finally in Asia. While Murdoch, like 
his father, has had a love-hate relationship with the British 
monarchy, he is to his core a British imperialist, and was an 
ardent supporter of Margaret Thatcher; like Prince Philip and 
Prince Charles, Murdoch calls himself a "one-world citizen" 
of the new post-industrial, Information Age. In America, 
Murdoch affixed himself to the dirty side of British opera­
tions, becoming close with the late mob lawyer and homosex­
ua� political fixer Roy Cohn and his machine in New York. 

Murdoch's purchase in 1985 of Metromedia marked his 
first major steps into broadcast media; his purchase of 20th 
Century Fox opened the door for the creation of a new televi­
sion network, pandering to the declining moral values of the 
baby boomers. But Murdoch's rapid expansion, highly lever­
aged as it was, brought him to the brink of bankruptcy in the 
early I 990s. By 1991, he faced the need to roll over some $7.6 
billion in notes that had come due; more than 146 financial 
institutions around the globe were owed large sums of money 
by Murdoch. Rather than allow this British asset to go un­
der-and possibly bring down several financial institutions 
with him-a bailout was arranged through Citibank, then it­
self under federal supervision. The mechanisms of the bailout 
were similar to the tranches that are used to bail out bankrupt 
countries-after all, Murdoch's debt dwarfed that of several 
countries. News Corporation lived, to pour out its daily doses 
of British propaganda. 

Key personnel: 

Keith Rupert Mur­
doch-AC, chairman and 
chief executive officer, The 
News Corporation Ltd.; 
chairman, News American 
Publication, 1974-; chair­
man, News International 
Ltd. Group; managing di­

rector, News Ltd. Group & 
Associated Companies; 

44 Feature 

Rupert Murdoch 

chairman, 20th Century Fox Productions, 1985-; chairman, 
chief executive officer, News Corp. Ltd., 1991-. 

Reuters News Agency 

Headquarters: London 
Media ownership: Reuters operates the largest newswire 

service in the world, with the world's most extensive interna­
tional private satellite and cable communications network. Its 
news services are produced in 19 languages, with nearly every 
major news media outlet in the world taking one or more of 
its feeds. In addition, Reuters provides packaged coverage to 
hundreds of thousands of media outlets worldwide, providing 
features as well as news materials. Reuters Television is the 
world's largest international television news agency, reach­
ing 500 million households, through 650 broadcasters in over 
80 countries. To support this operation, Reuters has an infra­
structure that includes 198 branch offices in 86 countries, with 
over 4,000 intelligence-gathering data contributors and 1,600 
news service journalists, with direct coverage in 149 coun­
tries. 

History at a glance: Reuters had its beginnings when 
Julius Reuter moved to London from Germany in 1850, to 
what had become the financial and communications center of 
the Victorian world. As changes in British law promoted the 
expansion of daily newspapers, Reuter approached this mar­
ket with subscriptions to a news service that could provide 
them with coverage beyond their physical and financial 
means. When the transatlantic cable was laid in 1866, Reuter 
seized control of that medium to such an extent that he was 
exposed to charges of seeking a monopoly over news supply. 
Through the 1930s, Reuters provided virtually all news of 
the world, outside of North America, with its London office 
becoming a clearinghouse for international news. 

Reuters was always under the control of the Crown and 
its allied intelligence agencies, with its correspondents often 
serving double roles as British Secret Intelligence officers. 
During World War I, Reuters was charged with being in the 
direct pay of the British government-a charge difficult to 
deny, since its managing director, Roderick Jones, served as 
head of the Ministry of Information's Department of Propa­
ganda. In 1925, the British Press Association, which was 
dominated by the "Lords of Fleet Street," took majority con­
trol of Reuters. During World War II, the Crown sought to 
distance itself from its press agent by having a Reuters Trust 
established, ostensibly to preserve the news agency's "inde­
pendence, integrity and freedom from bias." The trust was 
jointly owned by the Press Association and Newspaper Pro­
prietors Association; later, some Commonwealth representa­
tives were added. 

Reuters moved into the Information Age in the mid-
1960s, gaining a strong foothold in the emerging computer-

EIR January 17, 1997 



ized information market; this helped transform the company, 
with greater emphasis placed on real-time financial services. 
In 1 984, Reuters was floated as a public holding company, 
with Reuters Founders Share Co., Ltd. formed to maintain 
control by the trust' s  principals .  Lately, Reuters has moved 
heavily into satellite-based distribution with its Integrated 
Date Network becoming the delivery medium for many Reu­
ters services. 

Key personnel: 

Sir Christopher Hogg-non-executive chairman, 1 985-; 
director, Bank of England; former chairman, Courtaulds pIc, 
Courtaulds Textiles pIc ; director, SmithKline Beecham pIc ; 
member, international council, J.P. Morgan; trustee, Ford 
Foundation. 

Sir David Walker-director, 1 994-; director, B ank of En­
gland; chairman, B ritish Securities and Investments Board; 
chairman, Morgan Stanley Group (Europe) pIc ; deputy chair­
man Lloyd' s  Bank pIc . 

Pehr Gyllenhammer-director, 1984-; member, Trilat­
eral Commission; director, Kissinger Associates;  chairman, 
Volvo 1 983-93 ; advisory board member, Chase Manhattan 
Bank 1 962- . 

Charles Sinclair-director, 1 994- ; group chief executive, 
Daily Mail and General Trust pIc ; director, Euromoney Publi­
cations pIc ; director, Schroders pIc. 

Rt. Hon. the Lord McGregor of Durris-trustee; chair­
man, British Press Complaints Commission, 1 99 1 -94; Uni­
versity of London, professor of Social Institutions, 1 964-85.  

Rt .  Hon. the Lord B rowne-Wilkinson-trustee; called to 
Queen ' s  Council, 1 972;  vice-chancellor of the Supreme 
Court, 1 985-9 1 .  

Rt. Hon. the Viscount Rothermere-trustee; president, 
Commonwealth Press Union, 1 983-89; president, London 
Press Club 1 976-8 1 ;  president, Euromoney Publications pIc ; 
director, Power Corp. (Canada) . 

David Cole-CBE; trustee; former deputy managing di­
rector, International Thomson Organisation pIc ; chairman, 
Thomson Foundation, 1 986-. 

Arthur Ochs Sulzburger-trustee ; former chairman, pub­
lisher, the New York Times. 

London's Fellow-Travellers 

The New York TimeS, 

Headquarters: New York 
Media ownership: The $3.4 billion New York Times em­

pire has its anchor with the nationally and internationally 
distributed newspaper, whose domestic circulation is 1 .2 mil­
lion. The New York Times has the largest news-gathering 

EIR January 1 7 ,  1 997 

force in the world and is twice as big as its nearest competitor. 
lt owns nearly two dozen other papers in both major and 
smaller markets, especially in Florida, including the Boston 

Globe (the 1 2th largest daily in the United States). The Times 

also owns the International HeraLd Tribune, which is sold in 
1 64 countries, with a daily circulation of several million . lt 
also owns several specialty magazines, geared mostly to the 
upper crust's sporting instincts, such as Golf World, Snow 
Country, and Tennis. The Times owns several radio stations, 
including New York City ' s  last remaining Classical music 
station, WQXR. The New York Times News Service is the 
largest supplemental news service in the world, providing 
wire stories, features, and each day sending the entire Times 

newspaper, along with material from 57 other papers, to more 
than 650 customers in 53 countries. 

History at a glance: The Times has always been a B ritish 
intelligence and B ritish Crown propaganda channel ,  since the 
paper' s origin in the 1 850s. The Times was controlled in the 
1 870s and 1 880s by Leonard Jerome, a Wall Street speculator 
and political partner of August Belmont, in managing British 
covert political operations in America. Jerome' s  daughter 
married the degenerate Tory schemer Randolph Churchill ;  
their son was Winston Churchill.  

By the 1 890s, the Times had fallen in circulation and in­
fluence, and had strayed from the Tory editorial line. The 
London banking outlets in New York, led by J.P. Morgan, 
gave control of their paper to Adolph Ochs, whose descen­
dants have owned the Times ever since. The British perhaps 
considered the Jewish Ochs an "honorary Aryan": He was an 
Anglomaniac and White Supremacy advocate, whose parents 
had intrigued with Confederate intelligence, the anti-Union 
copperheads,  and the Scottish Rite Masonic leaders running 
the Ku Klux Klan. Between 1 899 and 1 903 , Ochs ' s New York 

Times was the leading Northern paper calling for taking away 
the right to vote from southern Negroes .  The Times called for 
changing the laws and constitutions of the Southern states to 
overturn the civil rights gains of the Civil War. 

The Times became the leading pro-British paper in the 
United States, helping to create the climate for U.S .  interven­
tion in World War I-a move which greatly benefitted the 
Morgans,  and the other Times investor, the Dodge family, 
owners of Remington Arms Co. 

lt was widely rumored that Times editorial policy and 
even copy were controlled by Ochs' s friend Lord Northcliffe, 
the director of B ritish intelligence' s  propaganda machine. 
This erupted into a New York scandal in 19 15, when Adolph 
Ochs was publicly attacked as an agent of the British Crown. 
During the 1 930s, white supremacist Adolph Ochs was a 
member of the pro-Nazi "Cliveden set" around Lady Astor. 
Times editorials and news stories promoted the Hitler regime 
as under the responsible management of banker Hjalmar 
Schacht. Ochs was a bitter opponent of the Franklin D. Roose­
velt administration, and his paper' s  editorial policy reflected 
that hatred, shared by the Morgan interests, of Roosevelt. 

Feature 45 



TABLE 1 

The 20 largest U.S. newspapers 

Average 
weekday 

circulation Parent company 

1. Wall Street Journal 

2. USA Today 

3. New York Times 

4. Los Angeles Times 

5. Washington Post 

6. New York Daily News 

7. Chicago Tribune 

8. Newsday 

9. Dallas Morning News 

10. Detroit Free Press 

11. Chicago Sun Times 

12. Boston Globe 

13. San Francisco 

Chronicle 

14. Philadelphia Inquirer 

15. Newark Star Ledger 

16. Houston Chronicle 

17. New York Post 

18. Minneapolis Star­

Tribune 

19. Cleveland Plain Dealer 

20. Arizona Republic 

1,823,207 

1,570,624 

1,170,869 

1,058,498 

840,232 

725,599 

691,283 

669,739 

539,114 

531,825 

500,969 

Dow Jones and Co. 

Gannett 

New York Times Co. 

Times Mirror 

Washington Post Co. 

Mortimer Zuckerman 

Tribune Co. 

Times Mirror 

A.H. 8elo Corp. 

Knight Ridder 

Sun Times Corp.! 

Hollinger Corp. 

500,587 New York Times Co. 

499,526 Chronicle Publishing 

470,693 Knight Ridder 

450,316 Advance Publications 

413,717 Hearst 

408,204 News Corp. 

404,757 Cowles Media 

404,400 Adavance Publications 

399,702 Phoenix Newspapers 

The 12 largest U.S. magazines 

1993 
revenues Paid 

($ millions) circulation 

1. TVGuide 1,037 14,037,062 

2. People 762.7 3,424,858 

3. Sports Illustrated 653.8 3,252,641 

4. Time 638.6 4,063,100 

5. Reader's Digest 477.8 15,126,664 

Parent 
company 

News Corp. 

TimeWamer 

Time Warner 

Time Warner 

Reader's 

Digest Assn. 

6. Parade 447.7 37,610,000 Advance 

Publications 

7. Newsweek 427.7 3,158,617 Washington 

8. Better Homes 353.5 

and Gardens 

9. PC Magazine 325.7 

10. Good 315.3 

Housekeeping 

11. U.S. News and 315 

World Report 

12. Business Week 279.2 

Post Co. 

7,613,661 Meredith Corp. 

1,051,381 Ziff-Davis 

5,223,935 Hearst 

2,240,710 Mortimer 

Zuckerman 

880,357 McGraw-Hili 

Source: 1996 Hoover's Handbook of American Business/Advertising Age.May 
8,1995. 

46 Feature 

At Ochs's death in 1935, his son-in-law Arthur Hays Sulz­
berger took over the paper. Sulzberger directed the Times into 
"human interest" and "news features," and promoted its first 
broadcast media acquisition of New York radio stations. He 
also unsuccessfully opposed unionization efforts. 

Sulzberger retired in 1961, to be succeeded by his son­
in-law Orvil Dryfoos, who pushed the Times to favorably 
cover the civil rights movement. Dryfoos suddenly died in 
1963, and Sulzberger's son Arthur Ochs "Punch" Sulzberger 
became publisher. He took a hard line against all labor 
leaders and provoked a bitter newspaper strike in 1965, 
following which the Times embarked on a major diversifica­
tion program. 

The Times followed British intelligence scripts on cover­
age of the Vietnam War, helping to build the controlled ele­
ments of the anti-war movement, with reports on bombing of 
North Vietnamese civilian targets, and later the publication 
of the "Pentagon Papers." 

In 1971, the Times used its stock to purchase Cowles 
Communications, giving it a substantial newspaper, maga­
zine, and television empire. It is in this period that the Times 
was transformed into a media conglomerate, under the direc­
tion of anti-labor whiz kids; during labor disputes in 1974, 
they demonstrated that new technologies provided enormous 
strike-breaking potentials. By 1978, it had one of the first 
fully electronic newsrooms and had established a major wire 
service of its own. After acquiring Cowles and its properties, 
including the popular Family Circle magazine, it later pur­
chased McCalls magazine, as well as a cable television net­
work in New Jersey. By 1980, it was printing a national edi­
tion, with satellite transmission to a Chicago printing plant. 
It now has nine printing plants nationally, to produce the Tory 
"newspaper of record" for the United States. 

Key personnel: 
Arthur Ochs Sulzberger-chairman, chief executive of­

ficer; trustee emeritus, Columbia University. 
Arthur Ochs Sulzberger, Jr.-publisher; correspondent, 

AP London, 1976-78. 
Louis V. Gerstner, Jr.-director; chief executive officer, 

IBM; former CEO, RJR Nabisco Holdings Corp.; former 
president, American Express Co.; director, The Japan Soci­
ety, New American Schools Development Corp.; advisory 
board, Center for Strategic and International Studies; mem­
ber, Council on Foreign Relations. 

Cyrus R. Vance-director, 1989-93; chairman, Federal 
Reserve Bank of New York, 1989-91; director, vice chairman, 
1985-87, Council on Foreign Relations; personal envoy of 
UN secretary general on Yugoslavia crisis, 1991-92; personal 
envoy of UN secretary general on South Africa and Nagorno­
Karabakh, 1991-92; co-chairman, UN-EC International Con­
ference on Former Yugoslavia, 1991-92; member, Indepen­
dent Commission on Disarmament and Security Issues; 
trustee, former chairman, Rockefeller Foundation; chairman 

EIR January 17, 1997 



American Ditchley Foundation, 1 99 1 -92; U.S. secretary of 
state, 1 99 1 -92 ; partner, Simpson, Thacher & Bartlett (New 
York) ; trustee, Church of St. John the Divine (Episcopalian),  
New York City . 

George L. Shinn-director; investment banking consul­
tant, 1 990- ; former chairman, First Boston Corp. ,  First Bos­
ton, Inc . ;  member, executive committee, President' s  Private 
Sector Survey on Cost Control (the Grace Commission), 
1 990-; director, CS First Boston, New York Life, Colonial 
Group Mutual Funds, Phelps Dodge, Inc. ; director, 1 977-83, 
vice chairman, 1 98 1 -83 , New York Stock Exchange ; trustee, 
1 98 1 -83 , Carnegie Foundation for the Advancement of 
Teaching; Rockefeller Family Office Trust, 1 989-; fellow, 
Century Association . 

Charles H. Price II-director; U . S .  ambassador to Great 
Britain, 1 983-89; U.S .  ambassador to Belgium, 1 98 1 -83 ; 
chairman, Mercantile Bank (Kansas City, Missouri) ,  1 98 1 -
83 ; director, Hansen PLC, British Airways, Sprint Corp.,  Tex­
aco, Mercantile Bancorp.  

John F. Akers-director; director, former chief executive, 
IBM Corp. ;  director, PepsiCo. 

George B. Munroe-director; former chief executive, 
Phelps Dodge Corp. ; director, New York Life Insurance Co.,  
Santa Fe Pacific Gold Corp. ;  vice chairman, Academy of Po­
litical Science ; member, Council on Foreign Relations.  

Abraham M .  Rosenthal-member, Council on Foreign 
Relations; 1 946-54 correspondent to the United Nations .  

· 1 

, 

The Washington Post Company 

Headquarters: Washington, D.C.  
Media ownership: This $ 1 .75 billion conglomerate has 

holdings in many newspapers, magazines, radio, and televi­
sion stations. In the metropolitan Washington area, besides 
the Washington Post, it owns the 15 weekly papers, mostly 
in Maryland, of the Gazette Newspapers, Inc . ;  it also owns 
the Everett, Washington Herald, which serves an area whose 
principal industry is Boeing. The Post Co. controls 50% of 
the International Herald Tribune (with the New York Times) 

and 28% of Cowles Media, Inc . ,  which publishes the Minne­

apolis Star-Tribune and owns several cable franchises. The 
Post also owns and controls Newsweek magazine, with a 
domestic circulation of 3 . 2  million, and international editions 
with more than 1 .2 million circulation. The Post is co-owner 
with the Los Angeles Times of the Los Angeles Times­
Washington Post News Service, Inc . ,  which has more than 
500 clients in 5 1  countries. Legi-Slate Inc . ,  another Post 

operation, is the leading domestic on-line service providing 
information on Congressional legislation and federal regula­
tions. Post-Newsweek Cable has more than half a million 
subscribers in 1 5  Midwestern, Southern, and Western states .  

EIR January \7,  1 997 

The company also owns six television stations in major 
media markets, including Detroit, Houston, and Miami. 

History at a glance: The modem Washington Post dates 
from June 1 ,  1 93 3 ,  when Eugene Meyer, Jr., of the British­
controlled Lazard Freres investment bank, a leader of the 
most reactionary wing of the Republican Party, bought the 
Post in a bankruptcy auction; until that time, it had played 
a relatively minor role in national politics. Meyer's daughter 
Katharine Meyer Graham is the present Post boss .  He had 
been chairman of the Federal Reserve Board under President 
Herbert Hoover since 1 930, helping to impose Bank of En­
gland Governor Montagu Norman's austerity policies on a 
depression-wracked world. Meyer resigned as Fed chairman 
after the May 1 93 3  inauguration of President Franklin D .  
Roosevelt. 

Like Adolph Ochs at the New York Times, Meyer was 
a Jewish associate of Britain ' s  pro-Nazi "Cliveden set." 
According to Meyer, Hitler was an unfortunate necessity, 
while austerity needed to be imposed, whereas President 
Roosevelt was a menace to be combatted. The Post, under 
Meyer, editorialized in favor of Hitler and the fascist eco­
nomic policies of his economics minister and Reichsbank 
head, Hjalmar Schacht, while pouring editorial vitriol on the 
Roosevelt administration. 

Through the mid- 1 950s, the Post continued to be known 
as a reactionary paper. The Post briefly changed from this 
British-dictated line when Meyer's son-in-law Philip Graham 
controlled the paper, in the late 1 950s and early 1 960s. Phil 
Graham supported labor and civil rights; he was a warm sup­
porter and adviser to President John F. Kennedy (whom the 
Meyer family despised), and a promoter of the space program. 
After he left his wife and willed the Post to his new fiancee, 
Phil Graham was thrown into a mental hospital , then released 
into his estranged wife's custody; he was found shot to death 
in her bathtub in 1 963 . Attorney Edward Bennett Williams 
corruptly aided "black widow" Katharine Graham to obtain 
control of the Post, nullifying the will which Wil liams had 
drawn up for his client, Phil Graham. Katharine Graham de­
clared that Phil had shot himself. She resumed the British 
propaganda line her father had brought to the Post. When 
President Kennedy was murdered three months later, the Post 

did not demand a real investigation. 
Mrs . Graham formed a strong alliance with the British 

power structure and their U.S. high-flyers, who grabbed U. S .  
political power after the JFK murder-Averell Harriman, 
Robert McNamara, Henry Kissinger, and, later, the George 
Bush machine. The Post gained its reputation as a national 
newspaper, and demonstrated its power, with the Watergate 
scandal, which the paper helped steer away from Kissinger 
and others who organized and orchestrated the break-in, and 
toward the destruction of the Nixon Presidency. It was also 
under Kate Graham that the company expanded and diversi­
fied its media holdings, while becoming a national paper, with 

Feature 47 



distribution in major cities.  The paper also established, as a 
collaborative venture with the Los Angeles Times, its own 
news service, and took over the International Herald Tribune, 

jointly with the New York Times. 

Key personnel: 

Donald E. Graham-son of Katharine and Philip Graham ; 
chairman, CEO; member, American Antiquarian Society. 

Katharine Graham­
chair, executive commit­
tee ; co-chairman, Interna­

tional Herald Tribune; in­
dependent trustee, Reuters 
Founders Share Co. ,  Ltd. ; 
vice chairman, Urban Insti­
tute ; member, Council on 
Foreign Relations, Over­
seas Development Council ; 
life trustee, University of 
Chicago; honorary trustee, Katharine Meyer Graham 

George Washington University ; active in D.C.  Commission 
on Public Education;  member, Trilateral Commission . 

Martin Cohen-vice president; director, International 
Herald Tribune S .A.  (Paris). 

Warren Buffett-chairman, Berkshire Hathaway, Inc.; 
director, Capital Cities/ABC, Salomon Brothers, Inc., Coca­
Cola Co. , Omaha World-Herald; trustee, Urban Institute 
(Washington, D.C.) ; owns 15% of Class B stock in the Wash­
ington Post Company. 

George J. Gillespie III-partner, Cravath Swain and 
Moore, 1 963- ;  secretary-treasurer, John M. Olin Foundation; 
president, Pinkerton Foundation; trustee, Arthur Ross Foun­
dation; is a trustee of over 25% of Class A stock in the 
company. 

Richard D. Simmons-director, J.P. Morgan and Co., 
Morgan Guaranty Trust Co.,  Union Pacific Corp.;  president, 
International Herald Tribune; equity advisory board, GE In­
vestment Corp. 

George W. Wilson-president and chief executive offi­
cer, Newspapers of New England, Inc.; president and CEO, 
Newspapers of New Hampshire, Inc.; president and CEO, 
Newspapers of Massachusetts, Inc .; president, ConcordMon­

itor(New Hampshire); director, the Bakersfield Californian; 

director, Associated Press.  
James E. Burke-chairman and CEO, Procter and Gam­

ble ; chairman, Business Enterprise Trust; director, Council 
on Foreign Relations, IBM; trustee, Robert Wood Johnson 
Foundation; vice chairman, Conference Board. 

Donald R. Keough-former president, CEO, director, ad­
viser to board, Coca-Cola Co. ;  director, H.1. Heinz Co.,  Mc­
Donald' s  Corp. 

Barbara Scott Preiskel-senior vice president and general 
counsel , Motion Picture Association of America, 1 977- ; di­
rector, General Electric Co. ; director, Massachusetts General 
Life Insurance Co. 

48 Feature 

Dow Jones and Co., Inc. 

Headquarters: New York 
Media ownership: Dow Jones is best known for its publi­

cation of the Wall Street Journal, which is the national finan­
cial "bible." Aside from its nearly 1 . 8 million daily domestic 
circulation, there is also the Wall Street Journal European 
edition, and the Asian Wall Street Journal. Dow Jones pro­
vides a news service which gives Journal stories to thousands 
of outlets in the United States. Dow Jones publishes the 
weekly Far Eastern Economic Review, a mouthpiece for the 
British Foreign Office. Dow Jones also owns 1 9  daily newspa­
pers, mostly in New England, with a daily circulation of 
nearly 600,000. Another of its assets is Barron's Financial 

Weekly. Recently, the company has become involved in tele­
vision programming, mostly financial news shows, which are 
syndicated to outlets throughout the country ; it owns 50% of 
WNYC, a television station in New York City . 

History at a glance: The Wall Street Journal has its ori­
gins in 1 882, when two young reporters from one of the early 
Wall Street news agencies, Charles H. Dow and Edward D. 
Jones, decided to form their own news service-Dow Jones 
and Company. A year later, they started circulating a daily 
bulletin , to paid subscribers,  known as the Afternoon Letter, 

which, in 1 889, became the Wall Street Journal. The paper 
was hardly literate, and almost unreadable, but became known 
for its access to Wall Street power brokers, and for its indexes 
of stocks, the now-infamous Dow Jones index, purporting to 
measure the strength of the stock market. From its beginnings, 
the paper was used as a leak sheet for stock manipulations, 
usually serving the powerful British-allied investment bank­
ing interests, such as the Morgans; it has been caught doing 
this several times, including, in the 1 980s, in the case of its 
"Heard on the Street" columnist R. Foster Winans, and the 
broker Peter Brant. 

The paper' s pro-British, free-market editorial policy 
traces from the era of Charles W. Barron, the flamboyant 
Wall Street personality who owned financial newspapers in 
Philadelphia and B oston and founded the financial weekly 
that bears his name; he took control of the Dow Jones in 
1 902. By 1 912, he had taken control of editorial policy of the 
Journal, dictating the paper' s diatribes, preaching the free 
market, and celebrating speculators; a diehard Anglophile, 
Barron had access to top bankers and oligarchs, including 
England ' s  Montagu Norman and Germany ' s  Hj almar 
Schacht. Barron died in 1 928, one year before the Great Crash. 

With the crash, the paper and Dow Jones 's  fortunes began 
to sag ; subscriptions plummetted and the operation was kept 
afloat on the strength of the company ' s  news service . In 193 2, 
Barron ' s  heirs entrusted the fate of their empire to Kenneth 
Hogate, who had formerly served as Barron' s  business man­
ager. He started the overhaul of operations that led, in 1941, 
to the hiring of Barney Kilgore, its most famous columnist, 

EIR January 1 7 , 1997 



as managing editor. Kilgore told the paper' s staff that they 
had to write so that "normal people" could understand what 
was being said. He al so pushed the Journal into becoming a 
national paper, which made it the financial newspaper of re­
cord in the country; as such, the Journal now took on a much 
larger propaganda role for British free-market ideology. 
However, such plans had to be put on hold during World War 
II, due to newsprint rationing. When Hogate suffered a stroke 
in 1 942, Kilgore and allies staged a palace coup that placed 
Kilgore as general manager of Dow Jones .  

After the war, the Journal renewed its  push onto the na­
tional scene, and increased its circulation outside of New 
York. Its vast expansion to a paper with a circulation in excess 
of I million (more than 2 million by 1 985) came under the 
stewardship of business manager Robert Feemster, with fi­
nancing from Morgan interests . To accomplish this expansion 
smoothly, the paper, despite its generally anti-labor editorial 
policy, maintained good relations with its unions-although 
it deliberately located its printing facilities far outside cities, 
to avoid paying higher wage scales. In 1 96 1 ,  Kilgore, still 
running Dow Jones ,  launched a national weekly newspaper 
directed at non-financial interests, the National Obsen'er; it 
never quite caught on, and the plug was pulled on it in 1977.  
Kilgore had died ten years earlier, and his  position was taken 
over by Bill Kerby. The Journal had been devoting more and 
more space to "investigative reporting," usually providing 
controlled leaks of certain stories (such as about swindler 
Robert Vesco), which left out critical information about con­
nections to higher-level Anglo-American figures and opera­
tions. Later, in the 1 970s, under its editorial page editor Robert 
B artley, and his assistant, Jude Wanniski, the paper practi­
cally invented the quackery known as "supply-side econom­
ics" and became the leading preacher of the "Reagan Revo­
lution."  

Key personnel: 
Peter R.  Kann-chairman, chief executive officer; 

trustee, Asia Society ; former chairman, Far East Economic 

Review; married to Karen Elliott House, of the family of Col . 
Edward House, 1 984- . 

Karen El liott House-vice president. 
Rand V. Araskog-director; chairman and CEO, ITT 

Corp . ;  director, Shell Oil Co. ,  New York Stock Exchange, 
Federal Reserve Bank of New York, AIcatel Alsthom; mem­
ber, Trilateral Commission, Council on Foreign Relations, 
B usiness Roundtable, Business Council, Competitiveness 
Policy Council .  

Irvine O. Hockaday, Jr.-director; CEO, Hallmark Cards, 
Inc. ;  trustee, Aspen Institute; director, Ford Motor Co., Conti­
nental Corp . ;  past chairman, 1 0th District Federal Reserve 
B ank, Midwest Research Institute. 

David K.P. Li-director; CEO, Bank of East Asia, Ltd. 
Richard D. Wood-director; director, former president 

and CEO, Eli Lilly and Co. ;  director, Amoco Corp. ,  The 
Chubb Corp.,  Chemical Banking Corp . ;  former director, 

EIR January 1 7 , 1 997 

Mortimer Zuckennan, 

a would-be Press Lord 

Mortimer Zuckerman, a leading funder of the Anti­
Defamation League of B ' nai B ' rith and real estate de­
veloper, is a latecomer to media ownership. The son of 
an orthodox rabbi in Montreal , Canada, Zuckerman was 
the first Jew elected to head McGill University ' s  Skull 
and B ones society . Later he attended the Wharton 
School of business and finance, and became the chief 
financial officer of the Boston "Vault' s" leading real 
estate firm, Cabot, Cabot and Forbes; in 1 969 he estab­
lished his own firm, and, by 1 986, he had acquired hun­
dreds of millions of dollars in commercial real estate in 
1 5  cities across the United States.  

But the Anglophile Zuckerman had always aspired 
to be a media mogul,  and, in 1 980, made his first acqui­
sition, Atlantic Monthly magazine . Zuckerman changed 
the profile of the magazine to promote "neo-conserva­
tive" ideology and the free market; later, he would bring 
in the pseudo-Hamiltonian James Fallows to edit the 
magazine. In 1 984, he paid nearly $ 1 85 million to pur­
chase the third largest American news weekly,  U. S. 

News and World Report, replacing 80% of the staff 
within five years and changing editors four times, bring­
ing in Bush White House communications director Da­
vid Gergen to run the show (he has since shifted Fallows 
to u.s. News). 

Zuckerman writes a signed editorial , and has often 
called the shots on editorial policy; for example, he 
ordered a story on financial swindler Michael Milken to 
reflect Zuckerman' s view that Milken was a "besieged 
financial genius ."  During the 1996 U.S .  election cam­
paign, Zuckerman was sympathetic to the views of 
Steve Forbes, and the magazine' s  coverage reflected 
this .  In 1 992, Zuckerman acquired the nation' s  largest 
daily newspaper, the New York Daily News, from the 
estate of the late Robert Maxwell .  Zuckerman immedi­
ately moved against the newspaper' s  labor unions, dis­
missing nearly 200 employees. He also got into a war 
with Rupert Murdoch, whose News Corp. owns the 
New York Post. This  fight with the British-controlled 
media cartel continues .  

u.S .-U.S .S .R.  Trade and Economic Council ; trustee, Ameri­
can Enterprise Institute, Committee for Economic Develop­
ment; member, The Conference Board. 

Carlos Sal inas de Gortari-director; former President of 
Mexico. 

Feature 49 



The Times MIrror Corporation 

Headquarters: Los Angeles 

Media ownership : With assets of nearly $4 billion, the 

Times Mirror Corporation owns print media in key U.S .  mar­

kets, including the Los Angeles Times, the Houston Chroni­

cle, New York Newsday (Long Island, New York), the Balti­

more Sun, the Hartford Courant, and several smaller papers 

in Connecticut and Pennsylvania, as well as magazines and 
journals,  including Popular Science, Sporting News, and sev­
eral journals directed at executives and political leaders, in­

cluding the National Journal. The total daily readership of its 

newspapers is in the several millions. 
History at a glance: The Los Angeles Times was started 

in 1 88 1 ,  and shortly after its creation, Ohio newspaperman 
Col . Harrison Gray Otis was named its editor. Otis came from 
a Boston family notorious for its loyalty to the British. His 
ancestors had sided with the British enemy in the War of 
1 8 1 2, attempting to break New England states away from the 
Union and reunite them with the British Empire . A little over 
a decade after Otis took over the Times, Harry Chandler was 

named business manager, soon after marrying Otis ' s  daugh­
ter. Thus, began a newspaper dynasty, involving the Chandler 

and Otis families, which to this day retain effective control 
over the billion-dollar corporation. 

The Otis-Chandler families have always been involved in 
British-connected financial speculation, especially involving 
real estate, and most directly in California, where Harry Chan­
dler had acquired several hundred thousand acres of what 
became prime real estate . The Chandlers were active in creat­

ing the Pacific Coast version of the New York Council on 
Foreign Relations, the Los Angeles World Affairs Council ,  
and have been involved in various manipulations of the gov­

ernment of Mexico, dating back to the 1920s. In the last three 
decades ,  under the stewardship of Otis Chandler, the com­
pany' s  flagship paper, the Los Angeles Times, has been pushed 
to a prominence that placed it on a par with the Washington 

Post and the New York Times as one of the nation' s  elite 
newspapers. While the Chandler family retains control of the 
company and the Los Angeles Times, many other interests 
have purchased a piece of the action; at this point, financial 
speculator George Soros is the fourth largest shareholder. 

Key personnel : 

Robert F. Erburu-chairman, Times-Mirror Co. ;  trustee, 
Brookings Institution, J. Paul Getty Trust; director, New York 
Council on Foreign Relations.  

C .  Michael Armstrong-chairman and CEO, Hughes 
Electronics Corp . ;  director, Travellers, Inc . ;  chairman, World 
Trade Corp . ;  member, Council on Foreign Relations;  supervi­
sor, Thyssen-Bornemisza Group. 

Donald R. Beall-chairman and CEO, Rockwell Interna­
tional Corp. ; director, Amoco Corp . ,  Procter and Gamble Co. ,  

50 Feature 

Business Roundtable, Stanford Research Institute Advisory 
Council .  

John E. Bryson-chairman and CEO, Edison Interna­
tional Co.!Southern California Edison Co. ; director, Boeing 
Co. ;  director, First Interstate Bancorp; chairman, California 

Business Roundtable; director, World Resources Institute . 

Clayton W. Frye, Jr.-senior associate of Laurance S .  
Rockefeller since 1 973,  directing Rockefeller' s business, real 

estate, and investment interests . 

David A. Laventhol-see Associated Press. 
Mark H. Willes-president, Federal Reserve Bank of 

Minneapolis,  1 977-80; vice chairman, General Mills, Inc . 

Harold M. Williams-president and CEO, 1. Paul Getty 
Trust; member, American Security Council . 

The Tdbune Company 

Headquarters: Chicago 
Media ownership: The $3.3 billion company controls 

newspapers with a daily circulation of 1 . 3 million, including 
the Chicago Tribune and Florida' s Orlando Sentinel. Trib­
une Media Services provides customized features to newspa­
pers around the country, including television listings, and 
publishes the only Spanish entertainment weekly in the 

United States. The Tribune Entertainment Group owns 1 1  

television stations in major media markets, including WPIX 
in New York and "superstation" WGN in Chicago, which 

is carried to millions of cable subscribers around the country ; 
the group also produces syndicated television shows, includ­
ing "Geraldo."  Tribune Broadcasting owns five radio stations 
in maj or media, as well as syndicated programming includ­
ing "The Farm Journal" (produced through Farm Journal, 

Inc . ) .  Tribune Education supplies various educational mate­
rials to schools throughout the country, including the publi­
cation of course curricula and supplemental materials for 
grade school through high school, and language arts materi­

als .  Tribune Ventures, the company ' s  investment arm, owns 
about 5% of the Internet provider America On-Line, and 
has invested $25 million in an Asian venture, Baring Com­
munications Equity, Ltd. ,  which invests in cable and other 
systems in Asia. 

History at a glance: Founded as the Chicago Daily 

Tribune in 1 847 , the paper and its founder, Joseph Medill, 
were supporters of Abraham Lincoln and opponents of the 
British-backed Confederate rebellion; most notably, Medill, 
through his paper, promoted the American Sy stem economic 
outlook of Alexander Hamilton and Mathew and Henry 
Carey. Its coverage of the Civil War justly earned it a national 

reputation for excellence. However, by the end of the war, 

a coup was staged, and Medill was forced to yield control 

to a combination which included the man he had hired as 

EIR January 1 7 , 1 997 



editor, Horace White, and Alfred Cowles, Jr. Medill re­
mained politically active in Chicago, continuing to fight, 
often against the paper he founded, for investment in internal 
improvements and for protectionist policies; he was elected 
mayor in the wake of the Great Chicago Fire, supervising 
the rebuilding and rebirth of the city. Ultimately, White was 
forced out, and, in 1 874, Medill once again assumed editorial 
control · of the paper. In 1883,  Medill ' s son-in-law, Robert 
Patterson, became managing editor and took over as editor­
in-chief when Medill died in 1 899. But it was another branch 
of Medill' s  family that directed the Tribune 's fortunes in 
this century. Robert McCormick, Medill ' s grandson and an 
heir to the McCormick fortune created by the invention of the 
reaper and the marketing of other agricultural implements, 
became president of the Tribune Co. in 1 9 1 0. McCormick, 
a hard-boiled Anglophile, was raised in England (his father, 
Cyrus McCormick' s son, was appointed head of the U.S. 
legation to London in 1889), where he cultivated an English 
accent and English society. This Anglophilia was masked, 
just as it is in modem times, as neo-conservative "American­
ism." This led to support for various anti-American policies, 
including violent opposition to Franklin Roosevelt and the 
New Deal , and purported backing for an aborted, violent 
Morgan-backed coup against the Roosevelt government in 
1933-34. It also included racialism and support for the Immi­
gration Restriction League,  and the rebirth of the Ku Klux 
Klan, covering it favorably in the 1 920s. The current Tribune 

continues its Anglophilia, with the McCormick Foundation 
still owning nearly 20% of the company' s  stock. 

Key personnel: 

Donald H. Rumsfeld-director; chairman, the RAND 
Corp.; director, All state Corp.; director, Kellogg Co.; direc­
tor, Sears Roebuck & Co.; economic adviser to 1 996 Dole 
Presidential campaign. 

Robert E. La B lanc-director; director or trustee, Pru­
dential Global Fund, and three other Prudential funds. 

Andrew J. McKenna-director; director, the First Na­
tional Bank of Chicago; governor, Chicago Stock Exchange. 

James J. O' Connor-director, First Chicago NBD Corp.; 
director, Coming, Inc.; director, the First National Bank 
of Chicago; chairman, Commonwealth Edison Co.; former 
chairman, Nuclear Power Oversight Committee. 

Nancy Hick Maynard-director; chairman, the Freedom 
Forum Media Studies Center; member, Global Business Net­
work; deputy publisher and co-owner, Oakland Tribune. 

Stanton R. Cook-member, former director, Chicago 
Council on Foreign Relations; former chairman, director, 
Federal Reserve Bank of Chicago. 

Newton N. Minow-former governor, chairman, Public 
Broadcasting System; trustee chair, Carnegie Corporation 
of New York; of counsel, Sidley & Austin (Chicago); direc­

tor, Sara Lee ; director, Manpower, Inc.; former chairman, 
FCC;  former chairman, RAND Corp. 

EIR January 17, 1997 

Advance PubUcatioD8 (Newhouse) 

Headquarters: New York 
Media ownership: Advance Publications is the center­

piece of the largest privately held media conglomerate in the 
country. The Newhouse family owns assets that are estimated 
to be worth $ 12 billion. It owns more than two dozen newspa­
pers, in small and large markets, including the Cleveland 

Plain Dealer, the Newark Star Ledger, and the New Orleans 

Times-Picayune; it also owns Parade magazine, the Sunday 
newspaper supplement with a circulation in the several score 
million. Newhouse Broadcasting owns cable franchises 
around the country with more than 1 million subscribers and 
a total estimated value of $3 billion. Conde Nast, a Newhouse 
subsidiary, owns up-scale pro-Anglophile magazines, includ­
ing The New Yorker, Vogue, Vanity Fair, Self, and Details, 

with total circulation of several million. Newhouse also owns 
the huge book publishing empire, Random House, valued at 
several billion dollars. 

History at a glance: The Newhouse media empire is the 

creation of a combination of British-linked mob and financial 
interests, who elevated a "small guy," Seymour Newhouse, 
Sr. and propelled him, by the 1 960s, into a media mogul. It 
started small, with the New Jersey Bayonne Times, in 1922 . 
But Newhouse was given major help from people like Henry 
Garfinkle and his Union News distribution outfit (which even­
tually controlled 50% of the newspaper distribution in the 
United States and was reputed to be linked to the Bonanno 
mob.) The lawyer for Garfinkle was Roy Cohn, the unsavory 
homosexual and operative for dirty British interests in the 
United States. Cohn was close to the Newhouse family, hav­
ing gone to school with Seymour' s son, and his successor, 
S.1. Newhouse. After Cohn was nationally disgraced for his 
work for Sen. Joseph McCarthy, following the Army-McCar­
thy hearings, Seymour Newhouse gave him a $500,000 
"loan," not to be paid back; this brought Cohn into New­
house' s  inner circle, and cemented a relationship between 
Newhouse and the Anglo-American interests that controlled 
Cohn, and used him for their operations. Funds were appar­
ently made available to Seymour Newhouse from these Cohn­
linked circles that helped provide the capital for a media­
buying spree throughout the United States that, by 1 960, left 
him with ownership of newspapers in major markets. Wher­
ever he went, he sought to bust the newspaper unions and 
to try to drive competition papers out of business. In 1 977, 
Newhouse purchased the Booth newspaper chain and Parade 

magazine ; soon thereafter, he bought Conde Nast, and then 
Street and Smith, which publishes such magazines as Made­

moiselle. When Seymour Newhouse died in 1 979, the family 
avoided the payment of estate taxes through a scheme that 

had all the pawmarks of that master tax swindler, Roy Cohn, 
involving moves to conceal ownership, and changes in com-

Feature 5 1  



pany structure. The IRS sued to collect hundreds of millions 
in taxes, but the claim was settled in 1 989, when the Bush 
Justice Department threw the case out, and the Newhouse 
family got off with a minimal payment. On the death of the 
Newhouse patriarch in 1 979, Cohn' s  boyhood friend, S . 1 .  
Newhouse, Jr. , took over the operations ;  he  completed the 
transformation of the empire ' s  profile into a glitzy, "high 

society" one, especially in their magazine operations. He im­
ported editors and journalists from London with society and 
other pedigrees, so much so, that one author reported that the 
headquarters in New York "looked like a boarding school for 
transplanted Brits ." Its publications had always had intense 
pro-British sympathies, now it had Brits directing the edito­
rial product. 

Key personnel : 

Si Newhouse, Jr. 

Gannett Co. ,  Inc. 

Headquarters: Arlington, Virginia 
Media ownership: With the recent acquisition of Multi­

media, Inc .  (based in Greenville, South Carolina), Gannett 
has become the largest newspaper group, in terms of circula­
tion, in the United States.  The daily paid circulation of its 
newspapers is 6.6 million; USA Today, the nationally distrib­
uted daily, with color printing, has the second largest circula­
tion of any domestic newspaper, with nearly 1 .6 million, and 
has an international edition that is available in 90 countries. 
Gannett owns some 92 daily newspapers, in nearly all major 
media markets, in 44 states and the District of Columbia, as 
well as the Virgin Islands and Guam, and in foreign countries, 
including Great Britain, Germany, Hongkong, and Switzer­
land. Gannett also owns 1 6  television stations, 1 3  radio sta­
tions, and various cable systems in major media markets; it 
also produces nationally syndicated programming, including 
several talk shows, including Conservative Revolutionary 
Rush Limbaugh' s . In recent years, Gannett has invested heav­
ily in various on-line services, including the major service for 
putting newspapers on line. 

History at a glance: The Gannett chain was founded 
earlier this  century by Frank Gannett. It was transformed un­
der the direction of Al Neuharth, a free-market supporter who 
practiced what he preached, in reducing payroll costs among 
its journalists , and in driving competing papers out of 
business.  

The chain expanded by Neuharth' s  design in the 1 970s 
and 1 980s, buying up weaker papers, and then moving, often 
in ways that skirted legality, to push the competition under. 
These efforts have led to a number of anti-trust investigations, 
and charges that the chain used "numerous illegal , unfair, and 
deceptive trade practices ."  Such charges often led to out-of­
court settlements and paid silence on the part of former com-

52 Feature 

petitors . As Neuharth demolished competition (one operation 
in Oregon was dubbed by Gannett memos "Operation Demo­
lition .") The elimination of competition enabled Gannett to 
make more money by raising its advertising rates.  All of this 
was done with Neuharth trumpeting his allegiance to "free 
enterprise" and the American flag. Gannett 's  policies led to a 
revolving door in its editorial rooms; one former employee 
described the company ' s  modus operandi as that of "

a colo­
nial power exacting tribute ."  

Neuharth' s  crowning achievement was the creation in 
1 982 of USA Today, whose digest-like reporting and color 
graphics led it to be dubbed as the "McPaper. "  But Neuharth 
took this as a compliment: He had designed the paper to appeal 
to the tabloid and television news attention span of what he 
perceived to be the American public. When it began, USA 

Today also had a heavy emphasis on "good news" stories;  it 
has since changed a bit.  Few in the industry gave it a chance 
for survival when it started, but it is still around more than 14 
years later. In 1 989, Neuharth "retired" to head the Gannett 
Foundation, renamed it the Freedom Forum, and used his 
position to promote B ritish free-market economics, and, sup­
posedly, First Amendment freedoms . An autobiography, ap­
propriately called Confessions of an S. O.B. , boasted that 
money had bought Neuharth a "first class life." Its run on 
the bestseller lists was later revealed to be assisted a bit by 
Freedom Forum funds. 

Neuharth' s  expansion of Gannett and its purchases of 
other media outlets , including television, were bankrolled by 
Wall Street' s investment community, which include the Mor­
gan and Harriman interests . Despite Neuharth ' s  boasts about 
making it "against the grain," he and Gannett have been pro­
moted by these British assets into a national power, which 
has assisted them in their overall cartelizati on plans. 

Key personnel : 

John J. Curley-chairman, president, chief executive of­
ficer. 

Douglas H. McCorkingale-vice chairman, chief finan­
cial officer; director, The Global Government Plus Fund Inc . ,  
Prudential Global Genesis Fund Inc . ,  Prudential Natural Re­
sources Fund, Inc . ,  Prudential Multi Sector Fund, Inc . ;  
trustee, Prudential Equity Income Fund, Prudential Flex­
ifund. 

Rosalynn Carter-director; former First Lady, 1 977-8 1 ;  
vice chairman , the Council on Foreign Relations' Global 
2000; trustee, the Menninger Foundation; director, Carter 
Presidential Center (Emory University, Atlanta), Friendship 
Force International ; adviser, Habitat for Humanity, Inc . ;  hon­
orary chair, Project Interconnections. 

Peter B. Clark-director; former chairman, Federal Re­
serve Bank of Chicago, Federal Reserve Bank of Detroit; past 
director, member, American Newspaper Publishers Associ­
ation. 

Drew Lewis-director; chairn1an, CEO, Union Pacific 
Corp . ;  director, American Express Co., AT&T, Ford Motor 

EIR January 1 7 ,  1 997 



Co.,  Union Pacific Resources Group, FPL Group Inc . ;  U.S .  
secretary of transportation, 1 98 1 -83 .  

Andrew F. Brimmer-director; chairman, Di strict of Co­
lumbia Financial Responsibi lity and Management Assistance 
Authority (imposed by I 04th Congress, al so dubbed the D.C.  
Financial Control B oard);  editorial board, Challenge maga­
zine ; president, Brimmer and Company, Inc . ;  director, Bank­
America Corporation, Bank of America N.T. and S .A. 

Karen Jurgensen-editorial page editor; chairman, 
American Society of Newspaper Editors; director, New Di­
rections in the News .  

E .  Keith Fuller-director; former president, AP. 

Knight-Ridder. Inc . 

Headquarters: Miami, Florida 
Media ownership: A $3 billion company, Knight-Rid­

der' s daily newspapers have a circulation of nearly 3 million, 
in major media and 21 smaller markets, and include the Phila­

delphia Inquirer, the Philadelphia Daily News, the Miami 

Herald, the San Jose Mercury News, the Charlotte Observer, 

and the Detroit Free Press (whose circulation has been com­
bined with the Detroit News, in agreement with Gannett Co.) .  
In addition, Knight-RidderlTribune Information Services 
(jointly operated with the Tribune Co.) provides wire service 
stories, features,  graphics, and photos to some 500 media 
outlets worldwide. The company operates PressLink, an on­
line media services company, providing graphics and photo 
images to thousands of media outlets . It also runs several 
business information services and formerly published the 
daily Journal of Commerce, until it sold its operation to the 
London Economist Group in 1 995 . Knight-Ridder also owns 
a 49 .5% interest in the Seattle Times Co . .  

History at a glance: Knight-Ridder was formed i n  1 974 
with the merger oftwo newspaper chains, Knight Newspapers 
and Ridder Publications, then respectively the number two 
and number three circulation American newspaper publish­
ers ; both had a long history of loyal support for British policy. 
The firm has remained primari ly a newspaper publisher, in­
creasing its acquisitions in recent years, while selling off some 
assets to Briti sh and British-related interests (e .g . ,  the 1 995 
sale of the Journal of Commerce) .  The Miami Herald serves 
as the Knight-Ridder flagship daily, and the company' s  head­
quarters is in Florida. 

The Knight chain dates from the early part of this century. 
Georgia native Charles Landon Knight received his education 
from Vanderbilt and Columbia universities, and then studied 
politics and social institutions in Europe during 1 89 1 -93.  
Working in newspapers upon his return, the family moved to 
Akron, Ohio, where Knight took controlling interest of the 
Beacon Journal in 1 9 1 5 .  Knight' s fiery Anglophile editorials 
brought political notoriety , and positions within the Tory 

EIR January 1 7 , 1 997 

wing of the Republican Party . Knight' s 1 933 death ceded 
control to sons John S . ,  taking editorial responsibilities, and 
James L. ,  covering business affairs . The Knights quickly ex­
panded their interests, obtaining both the Miami Herald and 
Tribune in 1 937, immediately closing the Tribune to make 
the Herald the city' s only morning daily; a year later, they 
bought out their competition in Akron, making that city a 
"one newspaper town." In 1 940, Michigan' s oldest daily, the 
Detroit Free Press, was purchased by the Knights . 

John Knight, long an Associated Press director, was ap­
pointed in 1 943 to head the United States Office of Censorship 
in London, making him the chief press liaison between the 
United States and Britain. Upon his return from England in 
1 944, Knight took controlling interest of the Chicago Daily 

News from the estate of recently deceased Secretary of the 
Navy Frank Knox, then appointing Allied Newspaper Coun­
cil member Basil Walters as its executive editor. The paper 
was to be the Knight flagship for many years. 

Like Knight, the Ridder group has a long history of sup­
port for Tory policies. It began in 1 892 with the purchase by 
Herman Ridder of the preeminent American German-lan­
guage daily, the New- Yorker Staat-Zeitung. His parents were 
Westphalian immigrants. Ridder had published the weekly 
Katholisches Volksblatt, aimed at German Catholics in the 
United States ,  which, in 1 886, changed to Catholic News. In 
1 895, Ridder organized the German-American Reform 
Union, as part of the anti- Tamany Hall campaign . Ridder was 
president of the American Newspaper Publishers ' Associa­
tion during 1 907- 1 1 ,  while serving as one of the Associated 
Press ' s  directors and one of its earliest members, during 1 900-
1 5 .  Ridder was an advocate of British free trade policies and 
editorially supported U.S .  entry into World War I to support 
the British Empire .  

Key personnel : 

James I. Cash, Jr.-State Street Bank and Trust. 
Jesse Hill, Jr.-chairman and CEO, Atlanta Life Insur­

ance Co. 
Thomas L. Phillips-former chairman, Raytheon Co. ; di­

rector, John Hancock Financial Services .  
P. Anthony Ridder-chairman. 
Randall L. Tobias-chairman and CEO, Eli Lilly and Co . ;  

trustee, Colonial Williamsburg Foundation; vice chairman, 
American Enterprise Institute, Council on Economic Devel­
opment; member, Council on Foreign Relations, Business 
Roundtable . 

Peter C. Goldmark-president, The Rockefeller Founda­
tion; director, Dreyfus Third Century Fund; Council on For­
eign Relations ;  former senior vice president, Times-Mirror 
Co. 

William S .  Lee-Duke Power Co. ,  former chairman; di­
rector, J .P.  Morgan and Co. , Morgan Guaranty Trust Co. ,  
American Nuclear Energy Council .  

Gonzalo F.  Valdes-Fauli-regional chief executive, B ar­
clays Bank PLC. 

Feature 53 



John L. Weinberg-senior chainnan, Goldman Sachs and 
Co. ;  director, Seagram Co. Ltd. ,  E.I.  du Pont de Nemours and 

Co. ;  member, Council on Foreign Relations. 

The Associated Press 

Headquarters: New York 

Media ownership : AP is the oldest and largest news 
agency in the world. On any given day, it delivers some 20 
million words and thousands of visuals, globally. It also pro­

vides a selectable stock service, an array of audiotext and 

infonnation services, and television graphics, and operates,  

via satellite, a nationwide radio news service for several hun­

dred radio stations, making it one of the largest radio networks 

in the United States.  Its domestic network includes 1 43 bu­

reaus ;  if a story is deemed broad enough, it is fed to New 

York for editing, then transmitted back out to more than 1 ,700 
domestic subscriber newspapers and over 6,000 radio sta­

tions, and, through its international feed, to thousands more 

outlets overseas . Overall ,  its products are sold to more than 

1 5 ,000 outlets, worldwide. Its services include: AP-Dow 

Jones, AP Multimedia Services, AP-TV, AP Grand Central 
Stocks, and AP Network News for radio. 

History at a glance: What became the New York Associ­

ated Press (NY AP) began in 1 848, with six New York news­

paper publishers seeking to fonn a joint news-gathering and 

infonnation-sharing operation, to save money. NYAP main­
tained a Washington bureau, whose chief (and only) corre­

spondent, Lawrence Gobright, stated the NY AP "philoso­
phy" of "objective" j ournalism, only giving the "facts ." The 

NYAP operated its headquarters from the Western Union 

building, and made an arrangement giving it exclusive rights 

over the majority of domestic U.S.  telegraph lines, and later 

over the first transatlantic cable. In 1 887, NYAP fonnally 

joined a cartel composed of Reuters, the French Havas 

agency, and the Gennan Wolff agency, which divided the 

world' s  news coverage into imperial spheres of influence, 

with Reuters ceding to AP most of North America, except 

Canada, with shared arrangements for Ibero-America and the 
Caribbean. This arrangement stayed in effect, with AP "con­

fined" to the United States, with its international news coming 

from Reuters, etc . ,  until 1 934, when Hitler ordered Wolff to 

break the cartel, for propaganda purposes. AP and Reuters 

had both been willing to continue the arrangement with the 

Nazis. Financially, AP continued, as it had begun, as a not­
for-profit news cooperative, which, it claims to this day, has 

no private ownership or government funding. However, in the 

1 980s, when it became necessary to upgrade its technological 
base of operation, for computer and satellite-related services 

and news delivery, its "co-op" members couldn ' t  meet the 

bill. Like its nominal rival the United Press International 

(UPI), it was running huge deficits and heading for bank-

54 Feature 

ruptcy.  But AP received an infusion of capital and credit from 
its banker of more than 80 years-the British-linked Morgan 

Guaranty Trust and J.P. Morgan . While UPI was allowed to 

go under after a long death agony, AP, with British-linked 

money, survives. 

Key personnel: 

Frank A. Daniels, Jr.-chairman; director, News and Ob­

server Publishing Co. ,  New Directions for the News; board 

of visitors , Stanford Institute of Policy Sciences . 

Louis D. Boccardi-president, chief executive officer, 
head AP London bureau; member, Council on Foreign Rela­

tions;  Newspaper Readership Council;  Newspaper Publishers 

Association news research committee ; 1 959 B.S . ,  Columbia 

School of Journalism. 

Walter R. Mears-vice president; 1 969-72 chief political 

writer; 1 973-74 assistant bureau chief; 1 977-83 Washington 

bureau chief; 1 984-88 executive editor. 

Claude E. Erbsen-vice president, AP World Services ; 

1980-87 director AP-Dow Jones News Services; 1 970-75 ad­

ministrative director, AP-Dow Jones Economic Report, Lon­

don; 1 965-69 Brazil AP bureau chief; member, Council on 

Foreign Relations ;  World Press Institute ; International Press 

Institute . 

Eric Ober-president, CBS News Division; 1 987- presi­

dent, CBS TV Stations ; 1 984-87 vice president, CBS News 

public affairs broadcasts ; 1 9 8 1 -82 vice president for news,  

CBS TV Stations. 

Donald E. Newhouse-chainnan, AP finance committee ; 

Newark Star Ledger; president, Advance Communications; 

son of Si  Newhouse . 

The Reader's Digest 
Association, Inc. 

Headquarters : Pleasantville, New York 

Media ownership: A $2 billion international conglomer­

ate, with more than $3 billion in yearly revenue, the Reader 's 

Digest empire spans the globe, publishing the world' s  most 

widely read magazine, with a paid circulation of 27 million 
and a monthly readership of 1 00 million . Reader's Digest 

serves as the front door to one of the world' s most sophisti­
cated infonnation-gathering machines, with nearly 50 news 

bureaus in 2 1  countries, generating stories for its 48 editions in 

19 languages; it also has used its subscription and marketing 

operations to create a data base on more than 1 00 million 

households in the United States and western Europe. In addi­

tion to the Reader's Digest magazine, it publishes several 

more magazines, including American Health and Moneywise, 

with a monthly circulation of 3 million, and a readership of 

1 2  million. 

History at a glance: The Reader's Digest publishing and 

media empire got its start as the brainchild of Dewitt Wallace, 

EIR January 1 7 . 1 997 



an Anglophile and World Federal ist, who, along with his wife, 
Lila Acheson , founded the monthly in 1 922 . Based on the 
premise that Americans would desire shortened versions of 
articles from popular magazines,  the Digest was an instant 
success ; it contained advertising only for itself and related 
companies, and was thus free to print whatever its editors de­
sired. 

By 1 925, with its circulation growing, the company 
moved its headquarters from New York City to its current 
complex in suburban Westchester' s Pleasantville ; by the 
1 930s, it was established as a propaganda conduit. Wallace, 
whose father had been among the leading campaigners for 
Woodrow Wilson ' s  League of Nations, initially kept a low 
profile, but maintained strict control over content, which in­
cluded a 1 926 article by Hiram Wesley Evans, Grand Imperial 
Wizard of the Ku Klux Klan, touting the Klan as a defender 
of "Americanism. " By 1 936, subscriptions had reached 1 mil­
lion, and two years later, the first foreign edition appeared 
in England. 

In the 1 940s, the Digest opened bureaus and offices on 
five continents. Meanwhile, Wallace emerged from the shad­
ows to promote free market, Tory policies, and the virtue of 
allying with Britain, writing articles for the Digest expressing 
these views. The Wall aces officially retired in 1 973,  but De­
Witt Wallace continued his close supervision of editorial and 
business policy until his death in 1 98 1 ;  his wife died three 
years later, leaving most of their vast fortune to charities that 
promote their world view. New management pl aced great em­
phasis on making money, which the company did by the bil­
lions .  

The Digest remains the world' s largest-selling magazine, 
with its condensed book division (founded in 1 950 and now 
a division of the McGraw-Hili publishing conglomerate) do­
minating the market. The company ' s  home-entertainment di­
vision is its largest profit center. 

The Reade r 's Digest has always been closely linked to 
J3ritish and oligarchical propaganda and intelligence opera­
tions .  Aside from the Wallaces'  Anglophile and one-world 
government proclivities,  they promoted the free-market idi­
ocy of Mont Pelerin Society founder Friedrich von Hayek, 
publishing a condensed version of his book The Road to Serf­

dom in 1 945, and circulating it to several million people. The 
Digest offices were stocked with former Anglo-American in­
telligence operatives, and its editors and reporters were string­
ers for these agencies. 

The Digest was notorious as a leak sheet for such intelli­
gence agencies .  For example, during the 1 950s and I 960s, 
the Digest 's Washington bureau served as a public relations 
firm for Dewitt Wallace' s  good friend "Gay" Edgar Hoover 
and the FBI. One of the leading stringers for the FBI and 
the James Jesus Angleton-Ted Shackley Anglophile networks 
wi thin the CIA, was Digest Washington bureau staffer Eu­
gene Methvin, who routinely published "research" submitted 
by the FBI-CIA networks under his byline . He continues to 

EIR January 1 7 ,  1 997 

do so, with the approval of Digest editors, to this day . 
Key personnel: 
James P. Schadt-chairman and CEO; Procter and Gam­

ble Co. 1 960-73,  Pepsi, Inc. 1 973-78, Continental Foods 
Corp. 1 978-8 1 ;  president and CEO, Cadbury-Schweppes, 
Inc . ,  1 98 1 -9 1 .  

Kenneth Y .  Tomlinson-senior vice president and editor­
in-chief; director, Voice of America, 1 982-84; National Com­
mission on Voluntary Service, 1 98 1 -83 ;  U.S .  Board of Inter­
national Broadcasting (overseer of Radio Free Europe and 
Radio Liberty), ] 987-; on leave as adviser to Robert Dole 
Presidential campaign, early 1 996- ; active with National En­
dowment for Democracy/Project Democracy .  

Melvin R. Laird-chief counsel, vice president, 1 974- ; 
senior counsellor for national and international affairs; U . S .  
secretary o f  defense, 1 969-73;  domestic adviser to President 
Richard Nixon, 1 973-74; director, Metropolitan Life Insur­
ance Co. ,  Northwest Airlines, IDS Mutual Fund Group, Sci­
entific Applications International Inc . ,  The Reader' s Digest 
Fund, Lila Wallace Reader' s Digest Fund, World Rehabilita­
tion Fund, Airlie Foundation. 

Lynne V. Cheney-director; W.H. Brady fellow, Ameri­
can En�erprise Institute; senior editor, Washingtonian maga� 
zine, 1 983-86; chairman, National Endowment for the Hu­
manities, 1 986-88. 

William G. Bowen-director; president, Andrew W. 
Mellon Foundation, 1 988-;  trustee, Stanford University' s  
Center for Advanced Study i n  Behavioral Sciences; member, 
Industrial Relations Research Association, Council on For­
eign Relations; former director of graduate studies, provost, 
president, Woodrow Wilson School of Public and Interna­
tional Affairs . 

Walter V. Shipley-director; chairman and CEO, interna­
tional division 1 994-; executive vice president, international 
division, 1 978-79; chairman, Chemical Bank, 1 983-94; mem­
ber, Council on Foreign Relations, Trilateral Commission, 
B usiness Roundtable, the Business Council. 

Cecil 1. Silas-director; past chairman, U.S. Chamber of 
Commerce; member, Council on Foreign Relations;  patron 
counsellor, Atlantic Council of the U.S . ;  member, conference 
board, American Petroleum Institute ; Phillips Petroleum Co.,  
1 954-94, chairman and CEO, 1 985-94 ; president, Europe­
Africa, ] 968-74; Brussels and London Phillips Petroleum 
Co. , 1 974-76; managing director, natural resource group Eu­
rope/Africa Phillips Petroleum Co. (London). 

McGra�-HiU Compa..les 

Headquarters: New York 
Media ownership: The $3 billion company provides 

most of the magazines that are "required reading" for several 
professional fields, including aerospace, civil engineering, 

Feature 55 



and electric power generation and distribution, as well as the 
largest circulation business magazine in the world, Business 

Week. The company also owns Standard & Poors, the investor 
rating service, and the CUSIP Service Bureau, which assigns 
a number to every security in the United States. 

History at a glance: McGraw-Hili was the result of the 
merger of two leading industrial publishers, Hill Publishing 
and the McGraw Publishing Co., in 19 16 .  The merged com­
pany immediately became the largest technical publisher in 
the world. After receiving a boost from the demands of the 
U.S. Army for technical publications during World War I, 
the company branched out to become one the largest college 
textbook publishers. In 1928, the company purchased the pub­
lisher of the Magazine of Business, renaming the reorganized 
magazine Business Week. During World War II, McGraw­
Hill's technical journals were considered so important, that 
the company received priority paper rations. In 1961, it pur­
chased F.W. Dodge, the major source of information for the 
construction industry; in 1966, Shepard's Citations, the lead­
ing legal publisher, was acquired, and soon thereafter, Stan­
dard & Poors. The McGraw family successfully resisted a 
takeover by American Express in 1979; that same year, it 
acquired Data Resources, Inc., the world's most extensive 
collector of business and economic data, fully merging its 
operations, as DRIlMcGraw-Hill. With the ascendancy of 
Joseph Dionne to CEO and president in 1983, the company 
committed itself to the post-industrial "Information Age," 
selling off many of its industrial-oriented magazines, such as 
Coal Age and the American Machinist; in their place came 
journals and magazines directed toward computerniks, such 
as Byte and LAN Times. In 1988, McGraw-Hill acquired the 
college division of Random House publishers; a year later, 
the company entered a joint venture with MacMillan in the 
publication of secondary education textbooks and teaching 
guides; in 1990, the company implemented the customized 
electronic design of textbooks, that allows for a 48-hour turn­
around of product. 

Key personnel: 

Pedro Aspe-chairman, Vector Casa de Bolsa SA; Secre­
tary of Finance and Public Credit of Mexico 1988-94. 

Joseph L. Dionne-chairman and CEO 1988-; Equitable 
Companies Inc.;  The Equitable Life Assurance Society of 
the U.S.;  Harris Corp.;  Ryder Systems Inc.; Alexander & 
Alexander Services Inc. 

Don Johnston-chairman and CEO, JWT Group Inc. (1 . 
Walter Thompson Advertising Agency); The Equitable Life 
Assurance Society of the U.S. 

Alva O.  Wa-chairman, 18J Schroder Bank & Trust Co.;  
Schroder PLC; 1979-81 vice chairman, 1981-83 president, 
American Express Co. ;  Ryder Systems Inc.; Eli Lilly & Co. 

John T. Hartley-1987-95 chairman and CEO, Harris 
Corp.; Equitable Companies Inc.; The Equitable Life Assur­
ance Society of the U.S.;  former chairman, National Associa­
tion of Manufacturers; member, National Security Telecom-

56 Feature 

munications Advisory Committee under Reagan and Bush; 
former chairman, Defense Policy Advisory Committee on 
Trade. 

Paul 1. Rizzo-partner. Franklin Street Partners (invest­
ment firm); Johnson & Johnson; Ryder Systems Inc . ;  Morgan 
Stanley Group Inc. 

James H. Ross-CEO and deputy chairman, Cable & 
Wireless PLC; 1 991-92 British Petroleum; 1 988-9 1 chairman 
and CEO, BP America Inc.;  1 986-88 CEO, BP Oil Interna­
tional Ltd.; 1 982-85 general manager for corporate planning, 
British Petroleum; advisory board member for the Center for 
Strategic and International Studies, Georgetown University. 

Time Warner Turner 

Headquarters: New York and Atlanta 
Media ownership: With assets in excess of $40 billion, 

the newly merged Time Warner and Turner Broadcasting 
operate a conglomerate that controls the top three magazines 
in the United States-People, Sports Illustrated, and Time­

as well as the WB Network television network, with outlets 
in most major markets, many smaller markets; Ted Turner's 
Atlanta-based "superstation" and cable interests, such as Ca­
ble News Network (CNN); and cable franchise interests 
around the country, through Turner Broadcasting's cable op­
eration, and through the even larger Tele-Communications, 
Inc. (TCI). Through the production facilities of both Warner 
Brothers and Turner Communications, the conglomerate pro­
duces major network television shows, as well as shows for 
both Turner and the WB Network. John Mallone's TCI is 
moving, in association with Comcast, a satellite broadcast 
operation, the long-distance telecommunications carrier 
Sprint, and another cable outfit, Cox Enterprises, to set up a 
nationwide network of cable, telephone and wireless commu­
nications, including an Internet service. 

History at a glance: The merger of Time Warner with 
Turner Broadcasting has created a complex web of multi­
media companies, capable of producing and mass-distribut­
ing varied television and related products nationally and glob­
ally. The oldest part of this operation is Warner, which had 
its start as Warner Brothers in 1 917, with funding and other 
help coming from British-linked organized-crime networks. 
Warner ventured late into television production, but, starting 
in 1 969, with its purchase of Atlantic Records, secured a ma­
jor position in the so-called music business, under the direc­
tion of drug-connected Steve Ross. In 1989, a $ 1 4  billion 
merger created Time Warner. Time has its origins in the same 
general period as Warner Brothers, with the 1923 founding 
of Time magazine by two members of Yale's Anglophile 

Skull & Bones Society, Henry Luce and Briton Hadden. Luce 

became a champion of Teddy Roosevelt's dream of an Anglo­
American imperium, with America taking the lead, on a Brit-

EIR January 17, 1997 



ish leash, in what his publications promoted as 'The Ameri­

can Century ." By 1 94 1 ,  Time had almost I million subscrib­

ers, and another Luce creation, Life magazine, had 3 . 3  million . 

By 1 99 1 ,  three Time, Inc. magazines-People, Sports Illus­

trated, and Time-accounted for one-third of all magazine 

revenues in the United States. Luce, who died in 1 967 , had 

been accepted within the Anglo-American establishment, and 

had always received generous financial assistance through its 
U.S .  banking interests and allies. After the merger in 1 987, 

continued British influence was further enhanced in 1 99 1 ,  

when the Bronfmans '  Seagram interests purchased a large 
part of the merged company. With the addition of the Southern 

Agrarian Turner' s interests, the conglomerate is even more 

securely in the Anglophile camp. Turner made a fortune for 

himself by recognizing the early possibilities of cable televi­

sion, and promoting his small Atlanta television station into 

a "superstation" through satellite feeds into cable providers; 
later, in the 1 980s, he created the first all-day, cable news 

station, Cable News Network (CNN), which, after inching its 

way into various cable systems, attained national prominence 

with its coverage of George Bush ' s  Gulf War. But Turner, 

who, with his wife Jane Fonda, became a leading spokesman 

for various environmentalist and terrorist-linked indigenous 
people' s  causes, has always had eyes bigger than his resources 

could command. Some of his ventures were profitable-in­

cluding the ownership of the Atlanta Hawks basketball team 
and the Atlanta Braves baseball team (which he promoted 

through his superstation as "America' s Team"). Others were 

not successful, including his attempted takeover of MGM­

UA in 1 98 7 .  Turner appealed for and got a bailout from other 

players in the cable industry, who purchased 30% interest in 

Turner Communications.  One of those was the self-described 

"Darth Vader of the cable industry," John Mallone of TCI. 
Mallone and TCI have bought over 1 50 cable companies and 

have a large interest in 9 1  others . TCI began as a small cable 

operation in Texas in 1 965 ; Mallone was brought on board in 
1 972 and made the company into a giant, with financial help 

from Warner. In 1 99 1 ,  it emerged that TCI ' s  founder, the 

former Texas rancher Bob Magness, was linked to the scandal 

around the Bank for Credit and Commerce International, as a 

large shareholder in the London-based BCCI front group, 
Capcom, which was used to cover for many ofBCCI' s fraudu­
lent loans.  

Key personnel: 

The fol lowing should be noted about ownership of this 

conglomerate : the Bronfmans' Seagram Co. ,  Ltd. owns 
1 4 .5 1 % of the common stock, giving it 1 2.36% of the voting 
power; Five trusts of the Gray family own 1 00% of the 

Series C preferred stock; no voting power resides with owner­

ship of this stock; a trust for C. Boyden Gray, former White 
House counsel under President George Bush, has 23.56% of 

the ownership; Henry Luce III owns 1 .5% of the common 

stock. Some key directors : 

Carla A. Hills-former U.S .  Trade Representative under 

EIR January 1 7 ,  1 997 

Bush; American International Group Inc . ;  AT&T Corp . ;  

Chevron Corp.;  Trust C o .  o f  the West. 
Reuben Mark-chairman and CEO, Colgate-Palmolive 

Co. ; Pearson PLC; New York Stock Exchange, Inc . 

David T. Keams-Chase Manhattan Corp . ;  Ryder Sys­
tem Inc . ;  chairman, Xerox Corp. ,  1 985-9 1 . 

Richard D. Parsons-president; Philip Morris Compa­

nies Inc . 

Westinghouse/Columbia 
Broadcasting System 

Headquarters: New York 

Media ownership: In 1 995, Westinghouse acquired CB S 

for $5.4 billion, merging its operations with its own Group W 

network to create the largest broadcaster in the United States.  

It owns 1 4  television broadcast stations, covering all major 
markets ; owns 2 1  FM and 1 8  AM radio stations;  and has 3 3 %  

ownership o f  the cable Country Music Network, a s  w e l l  as 

marketing the cable Nashville Network. In addition, some 

1 ,900 radio and television stations carry CBS programming, 

and 450 carry CBS News.  

History at a glance: 

Founded in the late 1 920s, 

CB S is the world' s second 

oldest broadcasting net­
work, after David Sarnoff' s 

National B roadcasting 

Corporation (NBC,  see pro­

file). Originally owned by 

the Columbia Phonograph 

(records) company, CBS 
received a fresh infusion of 

cash from a young cigar CBS anchorman Dan Rather 

manufacturer, William Paley, who bought the controlling in­

terest in the broadcaster. Under Paley' s direction, CBS pion­

eered news broadcasting, creating a stable of newscasters and 

reporters, who, through the network' s penetration, could not 

only report, but also shape the news. The Anglophile  Paley 
gave backing to the creation of foreign news bureaus, includ­

ing the largest European bureau, based out of London, in the 

late 1 930s under the direction of Edward R. Murrow. To cre­
ate the impression of "bal anced" and extensive coverage, 

CB S pioneered a nightly newscast, featuring live reports from 
several European capitals .  During the Nazi bombing of Lon­

don, Murrow gave Americans firsthand reports and bulletins 

of the "blitz," using sources linked to British intell igence to 

glorify the "great Anglo-American all iance," as promoted by 
Churchill . In 1 94 1 ,  Paley himself joined the U.S .  Office of 

War Information; ultimately, he was assigned to the Psycho­

logical Warfare Board, where he would become co-director 

with British psychological warfare expert Richard Crossman, 

Feature 57 



who described his unit' s goal as "to out-Goebbels,  Goebbels." 
Paley used his position to help out CB S ,  arranging for the 
U.S .  government to purchase all of CBS ' s  Ibero-American 
facilities, ostensibly because they would be useful for coun­
terintelligence against the Nazis .  After the war, Paley directed 
CBS ' s  development of a major television network. Those 
efforts were delivered a blow in 1956, during ,the famous 
"quiz show scandals," when it was revealed thht top CB S 
management was complicit in the rigging of the popular 
"$64,000 Question," prompting Congressional investigations 
of television quiz show programming. In the early 1 960s, 
CBS signed the contract to regularly broadcast National Foot­
ball League games, which created huge profits forthe network 
and made football the most popular media sport. By this time, 
Paley had put his protege, Frank Stanton, into the top manage­
ment position; Stanton, who, in the 1930s, had pioneered 
"market research" for the network, served as CB S president 
and chairman for 28 years. Under Stanton, CBS created the 
first "news magazine" show , the still-popular "60 Minutes," 
and prime-time feature film presentations. However, by the 
1980s, the company found itself weakened financially, and, 
in 1 985, was the target of a takeover bid by Ted Turner, of 
Turner Broadcasting . CBS fended off the challenge, but it 
was costly :  CB S bought up 21 % of its own stock, at a pricetag 
of nearly $ 1  billion . In 1986, Lawrence Tisch, the chairman 
of the Loew ' s  Corporation, which owned about 25 % of CBS 
stock, became the chief executi ve officer of CBS, replacing 
Thomas Wynan. A bitter power struggle between Tisch and 
Wynan, who had remained as president, ensued. Stepping 
into the breach was Bill Paley, who returned from retirement 
as chairman, and engineered Wynan' s exit. Following Paley' s  
second retirement, CB S was purchased in 1 995 by Westing­
house, then a large defense and electrical manufacturer, as 
part of the latter' s  moves to diversify .  

Key personnel: 

Michael H .  Jordan-chairman and chief executive offi­
cer, Westinghouse Electric Corporation 1 993-; executive vice 
president, CEO PepsiCo Inc . ,  1985-86. 

Frank C .  Carlucci-chairman, the Carlyle Group (mer­
chant banking) ;  director, Westinghouse Electric; with U . S .  
foreign service i n  various posts, including officer in charge 
of Congo political affairs, 1 962-64; associate director, Office 
of Management and B udget, 1971; undersecretary, Depart­
ment of Health, Education, and Welfare, 1 972-74; deputy 
director of CIA, 1 978-8 1 ; deputy secretary of defense, 198 1 -
82; national security assistant, 1986-87 ; secretary o f  defense, 
1987-89 . 

.j>' 

t.l1�ney/Capita1 Cities/ABC 

Headquarters: New York and Los Angeles 
Media ownership: When Disney purchased Capital 

58 Feature 

Cities/ABC in 1 995, it acquired 1 1  television stations, in 1 0  
major markets ; i n  addition, through a 14% interest i n  Young 
Broadcasting, it controls another 8 major market television 
stations. Its total television operation covers 24% of all U.S .  
households. Cap Cities/ABC/Disney now owns 21  radio sta­
tions in major media markets ; it is the largest U.S .  radio net­
work, with 3 ,400 outlets, serving 24% of all American house­
holds. The conglomerate also has major impact on print 
media: It owns several major market newspapers, including 
the Fort Worth Star Telegram and the Kansas City Star, as 
well as papers in Michigan and New England; it also owns 
two publishing houses, and the varied Hollywood production 
and distribution interests of the Disney Empire : Walt Disney 
Pictures, Touchstone Pictures, Hollywood Pictures, Miramax 
Film Corporation, Buena Vista Pictures, Buena Vista Home 
Video. Added into the mix are the Anaheim Mighty Ducks of 
the National Hockey League, the American League baseball 
team the California Angels ,  as well as seven theme parks and 
resorts including Disneyland and Walt Disney WorldlEpcot 
Center. It is largest mass media/entertainment empire on the 
face of the globe. 

History at a glance: Of the three major broadcast net­
works in the United States, ABC is the youngest. It was the 
outgrowth of the NBC radio network, which by the late 1920s, 
had grown so large that it split into two networks-the "red" 
and the "blue";  the latter ultimately became ABC. When NBC 
was ordered to divest its interests in one of the halves of its 
empire, it sold the less profitable "blue" network to Edward 
J. Noble, who had made his fortunes from "Life-Savers" 
candy; the new network company was renamed the American 
Broadcasting Company. ABC remained as solely a radio net­
work until 1 953,  when it merged with United Paramount The­
aters and formed a third television network. Paramount' s 
President Leonard Goldenson became head of ABC, and one 
of his first "coups" was to secure a contract with Walt Disney 
to create a new television show, in exchange for funds that 
Disney needed to finish his Disneyland. "Walt Disney Pres­
ents," later known as "Disneyland," literally "made" the net­
work, giving it credibility and attracting affiliates to the net­
work. B eginning in 1 960, ABC went big into sports 
broadcasting, when it won the right to broadcast NCAA col­
lege football and basketball games ;  its sports division was 
founded a year later, and soon was headed by Roone Arledge; 
after securing the rights to broadcast the Olympics, the net­
work, still third behind CB S and NBC, became first in sports 
broadcasting. Losses at ABC mounted during the 1 960s, and 
it hovered near bankruptcy.  Then, two developments came to 
its rescue. In 1 97 1 ,  the Federal Communications Commission 
limited the amount of prime-time programming that networks 
could schedule on local affiliates ;  this was a blessing for ABC, 
since it couldn' t  profitably compete in production of shows 
with NBC and CB S .  A year later, Arledge created "Monday 

Night Football," still one of ABC ' s  profitable ventures .  Reve­
nues and profits soared. In 1 975,  ABC wooed Fred Silverman 

EIR January 1 7 ,  1 997 



away from CBS to run its network programming; he created 
several popular soap operas and sitcoms, and built ABC into 
the world' s  largest advertising medium, and the leader in day­
time programming (soap operas) ,  until he was lured to NBC 
in 1 978.  In 1 985,  the smaller Capital Cities Communications, 
Inc . ,  with the backing of speculator Warren Buffett' s  Berk­
shire Hathaway operation, bought ABC for $3 .5  billion . Ten 
years later, Disney, already one of the most powerful forces 
in entertainment, looking for a television outlet, acquired 
Capital Cities/ABC for $ 1 9  billion, forming a $50 billion 
media conglomerate, with influence into every household in 
the United States, and throughout much of the world. 

Key personnel: 

Michael D . Eisner-chairman and chief executive officer, 
The Walt Disney Company;  began career in CBS program­
ming department; assistant to national programming director, 
ABC, 1 966-68 ; manager of specials and talent, director pro­
gram development East Coast, 1 968-7 1 ;  vice president, day­
time programming, 1 97 1 -75 ; president, CEO, Paramount Pic­
tures, 1 976-84; chairman and CEO, Walt Disney Company, 
1 984-. 

Roy E. Disney-vice chairman and member of the execu­
tive committee, The Walt Disney Company; nephew of 
founder, Walt Disney; assistant film editor, cameraman pro­
duction assistant, writer, producer, Walt Disney Productions, 
1 954-77 ;  director, 1 967- ; president Roy E. Disney Produc­
tions, 1 978-;  chairman of the board of Shamrock Holdings, 
1 980- . 

Stephen F. Bollenbach-senior executive vice president 
and chief financial officer, The Walt Disney Company; chief 
financial officer, D.K.  Ludwig Group, 1 977-80; president, 
CEO, Host Marriott Corp.,  1 993-96. 

National Broadcasting 
Corporation/RCA/General Electric 

Headquarters: New York 
Media ownership: The oldest broadcast network in the 

United States,  NBC has affiliates in both radio and television 
in every major market in the United States, with several hun­
dred outlets for its news and other programming. In recent 
years, it has sold off both radio and television properties,  
reducing its direct holdings to nine television stations, all  in 
major markets .  In addition, NBC, which is now a subsidiary 
of General Electric, is part owner of the cable/satellite chan­
nels, the American Movie Channel, A&E (Arts & Entertain­
ment), and the History Channel . 

History at a glance: NBC was the first permanent full­
service radio network in the United States,  created in the mid-
1 920s, effectively controlled by the Radio Corporation of 
America (RCA), then the largest producer of American radio 
receivers and broadcasting equipment. Created by a young 

EIR January 1 7 ,  1 997 

RCA executive, David Sarnoff, the network pioneered live 
news broadcasting, and created the first network news depart­
ment in 1 93 3 . Sarnoff maintained a close relationship with the 
highest circles of British intelligence, including Sir William 
Stephenson, who played a key role in the creation, in the same 
timeframe as NBC, of the British Broadcasting Corporation 
(BBC). That relationship was maintained through World War 
II, when Stephenson, as British Security Coordinator, oper­
ated out of "Room 3603" in the RCA Building in Rockefeller 
Center, with Sarnoff' s knowledge and assistance. Using 
RCA, with funding from Morgan interests , Sarnoff had 
helped initiate the first experimental work in television, back 
in the 1 920s ; NBC began the first regular television service 
in the United States, broadcasting the opening of the New 
York World' s Fair in 1 939 .  In 1 94 1 ,  an NBC-created affiliate 
in New York obtained the first U.S .  commercial broadcast 
license, becoming the first commercial television station . Sar­
noff, while continuing to build the NBC radio network, 
pushed even harder for the creation of a national television 
network, which NBC initiated in the late 1 940s .  Meanwhile, 
his research teams developed an even more compelling televi­
sion medium-color-and NBC made the first commercial 
color broadcasts in the 1 950s. The network was also the first 
to make maj or use of satellite transmissions, and the first in 
intercontinental broadcasting. However, after Sarnoff' s death 
in 1 966, NBC ' s  fortunes began to decline. Those were re­
versed by shifts in management in the 1 980s, which placed 
renewed emphasis on network programming, especially situ­
ation comedies, or "sitcoms." Meanwhile, NBC sold off most 
of its radio assets, which had become too costly, and concen­
trated on network news, sports, and other programming. RCA 
had been sole owner of NBC since 1 930, when it bought 
out holdings of GE and Westinghouse. In 1 986, the Morgan­
controlled GE interests acquired RCA aI}d its NBC subsid­
iary, for $6.3 billion ; GE ultimately pushed for a reorgani za­
tion of the network, changing management teams, and making 
the network a subsidiary . The network had its most profitable 
year ever in 1 995, marking the third consecutive year of dou­
ble-digit earnings increases. 

Key personnel: 
John F. Welch, Jr.-chairman of the board and CEO, 

General Electric Company, 1 980- . 
John D. Opie-vice chairman of the board and executive 

officer, General Electric Company, 1 995-.  
Paolo Fresco-vice chairman ofthe board and CEO, Gen­

eral Electric Company, 1 990- . 
Robert C. Wright-president and CEO, National Broad­

casting Company, Inc . ;  president, Cox Cable Communica­
tions, Atlanta, 1 980-83 ; j oins GE, 1 969, and president NBC, 
1 986- .  

Douglas A .  Warner III-director, General Electric Com­
pany, 1 992- ; chairman of the board, president, CEO, J .P.  Mor­
gan & Co. Inc. and Morgan Guaranty Trust; board member, 
Anheuser-Busch, Inc. 

Feature 59 



Corporation for PubUc 
Broadcasting 

Headquarters: Washington, D.C.  
Media ownership: The CPB does not own anything, but 

instead uses its nearly $300 million annual budget, derived 
from federal appropriations, to fund programming and opera­
tions of the Public Broadcasting S ystem, National Public Ra­
dio, and Public Radio International, which comprise the na­
tion ' s  public broadcasting system. That system is notorious 
for its promotion of British culture, and the rebroadcast of 
British television and radio programming, and even the pro­
duction of programs created by the British for American 
broadcast. Whatever else it might be, the public system is 
effectively a branch of the B ritish propaganda machine ; its 
programming is notoriously pro-environmentalist, pro-"hu­
man rights," and pushes political correctness and multicultur­
alism, including homosexuality . This has made its funding a 
subject of heated verbal wars between British "liberals" and 
B ritish "conservatives" in thi s  country . 

History at a glance: The CPB was created, with the sup­
port of President Lyndon Johnson, by the Public Broadcasting 
Act of 1 967. It was set up as a government-sponsored corpora­
tion whose funding came through the Office of Education of 
the Department of Health, Education, and Welfare (HEW); 
however, its funding requests were not part of HEW 

, 
s budget, 

but were made directly to Congress each year, by the CPB . 
A 1 5-member board was also set up-the equivalent of a 
corporate board of directors. Originally, CPB ' s  funding was 
to come from a tax charged on the purchase of all television 
receivers, but this idea was quickly discarded, because of 
opposition from the television industry; the CPB ' s  funding 
comes from general tax revenue funds. 

Key personnel: 

Richard W. Carlson-president and CEO; 1 985,  director 
of public affairs, U.S .  Information Agency; 1 986-9 1 ,  director 
of public affairs, USIANoice ofAmerica; 1 99 1 -92, U.S . Am­
bassador to Seychelles;  1 988-9 1 ,  director, Fund for Animals;  
1 988-9 1 ,  trustee, Fund for American Studies ;  recipient, 1 988,  
Jos� Marti award of Cuban American Political Society; 1 988, 
Kmghts of Lithuania Friend of Lithuania award; member, 
Council of American Ambassadors. 

. 
Victor Gold-director (resigned year-end 1 995) ; edito­

nal board, the American Spectator; ghost-writer of George 
Bush ' s  campaign autobiography, Looking Forward. 

The PubUc Broadcasting System 

Headquarters: Alexandria, Virginia 
Media ownership: PBS is a not-for-profit cooperative 

network of nearly 200 publicly owned television stations in , 

60 Feature 

all major media markets, most small markets, and on many 
college and university campuses ; it is owned by the stations 
themselves. It provides them programming services,  enabling 
them to purchase programming at greatly reduced costs . PB S 
features a heavy dose of British programming, from the BBC 
and its affiliates, as well as from British commercial televi­
sion. It is estimated that there are 1 0 1  million weekly U.S.  
viewers of PB S .  

History at a glance: PBS emerged from the National 
Education Network, which fed programming to public televi­
sion stations, numbering about 1 20 in the mid- I 960s. Support 
for that effort came from the Ford and Rockefeller founda­
tions. PBS came into being following a series of recommenda­
tions about funding and management of public television de­
veloped in the late 1 960s by the Carnegie Commission on 
Educational Television. Today, it is the largest television ser­
vice in the world, and has one of the most extensive broadcast 
satellite systems. 

Key personnel: 
Jim Lehrer-editor, anchor "The News Hour with Jim 

Lehrer" ; member, Council on Foreign Relations ;  1 972-73,  
PBS public affairs coordinator; 1 973-,  correspondent, 
WET A-TV, Washington, D.C. ;  1 96 1 -70, columnist, reporter, 
city editor, Dallas Times Herald; 1 970-72, executive pro­
ducer, KERA-TV, Dallas . 

Ervin S .  Duggan-president and CEO ; 1 990-92, commis­
sioner, Federal Communications Commission; 1 98 1 -90, 
president, Ervin S. Duggan Association ; special assistant, 
1 977 -8 1 ,  with departments of State and HEW; 1 97 1 -77, staff 
of Sen. Adlai Stevenson; 1 965-69, staff assistant to President 
Lyndon Johnson; 1 964-65, reporter, Washington Post. 

National Public Radio 

Headquarters: Washington, D.C.  
Media ownership: NPR is a private, non-profit organiza­

tion that produces and distributes programming, including 
news, for 524 public radio stations throughout the country. 
NPR operates a national satellite program distribution system, 
with regional uplinks for public radio stations and producers . 

History at a glance: NPR was founded in 1 970, with 
about 1 50 stations. It has steadily expanded its operations, 
helped by funding from the CPB and private foundations. 

Key personnel: 

Daniel Schorr-senior news analyst; member, Council 
on Foreign Relations;  1 980-85, senior Washington corre­
spondent, CNN; 1 966-76, with CBS,  including Washington 
correspondent (receiving ACLU award for publishing secret 
House intelligence report, and Emmy awards 1 972-74 for 
Watergate coverage), 1 960-66 chief German news bureau, 
1 955 reopening Moscow news bureau; 1 948-53,  free-lance 
assignments with New York Times, Christian Science Moni-

EIR January 1 7 , 1 997 



tor, London Daily Mail; 1 94 1 -48, editor, ANETA News 
Agency (the Netherlands),  in New York; 1 934-4 1 ,  assistant 

editor, Jewish Telegraphic Agency ; decorations,  officer Or­
ange Order of Nassau (Netherlands),  Grand Cross of Meri t 
(Germany) , 

Corrine "Cokie" Roberts-political correspondent 

(daughter of Warren Commission member Hale Boggs;  

White House correspondent and weekly commentator, offer­
ing "left" perspective, with ABC (and Hollinger Corp.­

linked) program, "This Week with David Brinkley ." 

Public Radio International 

Headquarters: Minneapolis, Minneapolis 

Media ownership: PRI serves some 528 affiliated radio 

stations worldwide. It is a private, non-profit corporation, 
which receives CPB funding indirectly,  through the CPB 

funding of programs it  distributes.  Among those programs 
are "PRJ ' s  The World," produced by the BBC World Service 
and the WGBH public radio station in Boston ; "BBC World 
Service," produced by the BBC;  "As It Happens," produced 
by the Canadian Broadcasting Corporation (CBC);  and "Sun­
day Morning,"  produced by the CBe. I t receives major pri vate 
funding from the Ford Foundation ,  GE, the Cummins Engine 

Foundation, and the General Mills Foundation. 
History at a Glance : PRI is a new kid on the block, 

founded in 1 993 .  It evolved from American Public Radio, 
which was founded in 1 983 .  

Key personnel: 

H. Brewster Atwater-director; chairman, General Mills 
Inc . ;  member, secretary International Council of Morgan 

Guaranty Trust Co . ;  director, Geneqll Electric Co. ; director, 
Merck & Co.  

Marjorie Scardino-director; chief executive, The Econ­
omist Group, London; 1 985-93, president, The Economist 
Newspaper Inc . ,  New York; 1 992-93, worldwide managing 

director, Economist intelligence unit; director, The Econo­
mist Newspaper Ltd . ;  director, ConAgra; director, W.H. 
Smith; director, The Atlantic Council ;  member visitors com­
mittee, New School for Social Research, New York; her hus­

band, Albert J .  Scardino, is a former New York Times corre­

spondent, and they live in London. 

Jon B. Lovelace-director; member, Council on Foreign 
Relations, S ierra Club; vice chairman, Capital Research and 
Management Co. ,  Los Angeles; chairman, Investment Com­
pany of America, American Mutual Fund; president, New 
Perspective Fund; trustee, Claremont McKenna College, Los 
Angeles; member advisory board, Stanford University N.E.  

Asia/U.S.  Forum on International Policy. 

LISTEN TO 
LAROUCHE 
ON RADIO 

Local Times for HE IR  Ta lks" 
Sunday Shortwave Broadcast 

on WWCR 5.070 mHz 
Adis Ababa. . . 0 1 00' 
Amsterdam . . . . .  2300 
Anchorage. . . .  1 300 
Athens. . . .  2400 
Atlanta. 1 700 
Auckland.  . . . .  1 000' 
Baghdad. 0 1 00' 

Balti more . . 1 700 
Bangkok. . . 0500' 
Beij ing .  . 0600· 
Belfast . 2200 
Berl in . . . .  2300 
Bohe mian Grove . 1 400 
Bogota. 1 700 
Bon n .  2300 
Bombay. . 0330' 

Little Rock . . 1 600 
London . . 2200 
Los Angeles . 1 400 
Madrid . 2300 
Manila . . 0600' 
Mecca . .  01 00' 
Melbourne 0800' 
Mexico City . . 1 600 
Milan . . .  2300 
Minneapolis . . . 1 600 
Montreal . . 1 700 
Moscow . . . 0 1 00· 
New Delh i  . . . . . 0330' 
New York 1 700 
Nogales . 1 500 
Norfo l k . . . . . .  1 700 

EIR January 1 7 ,  1 997 

Frequent Interviews with 

Lyndon LaRouche on the 

Weekly Broadcast HEIR Talks " 

ON SATELLITE 
Saturdays 
5 p. m .  ET 
Galaxy 7 (G-7) 
Transponder 1 4 . 
7 .71  Audio. 
91 Degrees West. 

SHORTWAVE RADIO 
Sundays 2 1 00 UTC 
5 p.m. ET 
WWCR 5.070 MHz 

Cassettes Avai lable to 
Radio Stations 

Transcripts Available to 
Print Med ia 

Boston 1 700 
B retton Woods. 1 700 
Bucharest . . .  . 2400 
Buenos Aires . . . 1 900 
Buffalo. 1 700 
Cairo. . . 2400 
Calcutta . . . . . . 0330' 
Caracas 1 800 
Casablanca . .  . 2200 
C hattanooga . . . . 1 700 
C hicago . . .  . .  1 600 
Copenhagen . . . . 2300 
Denver 1 500 
Detroit . 1 700 
Dubl in  2200 
Gdansk . . . 2300 
Guadalajara . . . 1 600 

Havana . 1 700 
HelSinki  . . . . . .  2400 
Ho Chi Minh City 0600' 
Honolu lu  . 1 200 
Hong Kong . . 0600' 
Houston . . . . . . .  1 600 
Istanbul . .  . .  2400 
Jakarta . . . . . 0500' 
Jerusalem . 2400 
Johannesburg . 2400 
Karachi . . . . . .  0300' 
Kennebunkport . 1 700 
Kiev . . . .  . . .  2400 

Khartoum . . . .  2400 
Lagos . . . . . .  2300 
Lima . . . . .  1 700 
Lincoln 1 600 
Lisbon . . . 2300 

Oslo . . . 2300 
Paris . . . . 2300 
Philadelphia . 1 700 
Pittsbu rgh. . . . . . 1 700 
Prague . . 2300 
Rangoon. 0430· 
Richmond 1 700 
Rio de Janeiro . . .  1 900 
Rome . . . .  2300 
81. Louis . . . 1 600 
SI. Petersburg . . 01 00' 
San Francisco . . . 1 400 
Santiago . 1 800 
Sarajevo . 2300 
Seattle . . . . . . . 1 400 
Seoul . . . 0700' 
Shanghai . 0600' 
Singapore . . 0530' 
Stockholm . . . . . . 2300 
Sydney . 0800' 
Teh e ran . . . . . . 01 30' 
Tel Aviv . 2400 
Tokyo . . . 0700' 
Toronto . 1 700 
Vancouver . 1 400 
Vladivostok . 0800' 
Venice . . . 2300 
Warsaw . . . . . . 2300 
Washington . . . . 1 700 
Wel l ington 1 000' 

Wiesbaden . . . . . 2300 
Winn ipeg . . . . . . 1 700 
Yokohama . . . . . 0700· 
Yorktown . 1 700 

• Mondays 

Feature 6 1  


