
Click here for Full Issue of EIR Volume 24, Number 5, January 24, 1997

© 1997 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

�ITmNationa1 

White House hits Brits in 

media 'food chain' report 
by Edward Spannaus 

Judging by the reaction of most of the news media-both 

British and American-the White House hit the nail right on 

the head, with the release of its explosive 33 I-page report 

documenting the "media food chain" and the central role 

played by the British press in orchestrating news media at­

tacks on the President. 

The report, "Communication Stream of Conspiracy Com­

merce," was released on Jan. 6 by the White House Office of 

Legal Counsel, but had been distributed to inquiring reporters 

since the summer of 1995 (see Documentation). 

Virtually all of the media flagrantly lied about what the 

report actually said. It was almost universally reported that 

the White House had charged that there was a "right-wing 

conspiracy" to plant stories in the news media-but the White 

House never said there was a "conspiracy." What the White 

House described and documented-quite accurately-was a 

"mode" or "stream of communication" by which conspiracy­

theory stories are circulated in right-wing newsletters and 

publications, and how they are then picked up by British tab­

loids, and then by the more "mainstream" media; or, they go 
on the Internet, and are then grabbed by the right-of-center 

"mainstream" U.S. media. 

Anybody who has been following these matters for the 

past few years knows that this is an accurate depiction of how 

it works. But the Washington Post, for example, ran a front­

page headline on Jan. 10 which read: "White House Asserts 

a Scandal Theory: Memo Concludes Negative Stories Arise 

from Right-Wing 'Conspiracy.' " The Post's putting "con­

spiracy" in quotation marks reinforces the impression that the 

White House was alleging a "right-wing conspiracy"-but 

even the article under the headline couldn't come up with any 

support for the headline, because there isn't any. 

Then, when President Clinton and his spokesman told 

56 National 

reporters that they were not charging that there was a conspir­

acy, the fakers of the Washington press corps claimed that the 

President had backed down. "White House Beats Conspiracy 

Retreat," was the Washington Times headline. 

Ironically, in May 1994, the Washington Post itself had 

run a feature on the British press, headlined "Brits Keep Tabs 

on Clinton Sex Life: London Papers Trumpet Tawdry Allega­

tions About the President," which not only highlighted the 

role of Ambrose Evans-Pritchard and his Sunday Telegraph, 

but commented: "Some of what appears in London soon ech­

oes back across the Atlantic. The Wall Street Journal editorial 

page and the Washington Times have repeated some of the 

Sunday Telegraph's allegations." Ah, but that was then, and 

this is now. 

The Sunday Telegraph and its defenders 
The loudest to scream about the White House report, were 

those whose dirty role was highlighted in it. 

For example, the Washington Times, on Jan. 9, featured a 

front-page story, complete with its own flow chart, and 

equated the White House report with Richard Nixon's ene­

mies list: "Past administrations have grumbled about being 

beset by angry and even evil reporters, but the Clinton admin­

istration is the first since the Nixon administration to lay out 

a theory, documented with hundreds of pages of citations 

and clippings that add up to something that resembles an 

enemies list." 

Ever loyal to Mother England, the Washington Times 

story took umbrage at the characterization of the Sunday Tele­

graph as a "tabloid," referring to it, instead, as "one of the 

two or three most influential 'quality' newspapers in Britain." 

The Washington Times also quoted the Sunday Telegraph's 

Ambrose Evans-Pritchard characterizing the White House re-

EIR January 24, 1997 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1997/eirv24n05-19970124/index.html


port as "pretty juvenile. " "For the report to be funded by 
the taxpayers and out of the White House counsel's office is 
shocking," Pritchard sputtered. "It raises questions about the 
education and moral character of these people. " 

Evans-Pritchard had the opportunity to respond directly 
in the Jan. 12 Sunday Telegraph, in which he wailed, "Why 
is Clinton persecuting me?" Evans-Pritchard defended his 

own lying articles, and accused the Clinton White House of 
being worse than Richard Nixon's in running a "smear cam­
paign against journalists and political opponents. " 

Pritchard complained that most of what the White House 
report says about him "is either untrue or misrepresented to 
the point of defamation. " He took issue with being charged 
with "promoting the allegation that the late Vincent Foster, a 
White House aide, was a spy "-although Evans-Pritchard in 
fact has shamelessly promoted every nut-case theory about 
Foster over the past three years. 

Evans-Pritchard also attacked the White House's descrip­
tion of the media "food chain," in which, as he put it, a putative 
right-wing cabal led by Richard Mellon Scaife, "skillfully 
feeds material to London newspapers. " Pritchard quoted 
White House spokesman Mike McCurry as saying: "The sto­
ries get picked up overseas, typically in London. typically by 
one particular reporter. " McCurry didn't name "the scoun­
drel," Evans-Pritchard mockingly wrote, but he acknowl­
edged: "They are, of course, referring to me. " 

"From London," Evans-Pritchard continued, "according 
to . . .  this astonishing report . . .  these wild inventions then 
make their way back across the Atlantic through a network of 
right-wing conduits, ultimately reaching the mainstream U.S. 
media. This is known as the 'blow-back' strategy. " 

"What seems to cause intense frustration at the White 
House," Evans-Pritchard bragged, "is the emergence of a new 
mass media that does not respond to the usual levers of con­
tra!' A foreign newspaper such as the Sunday Telegraph can 

run stories that are picked up by the Internet and transmitted 
instantly across America. 

"The radio talk shows-predominantly right-wing-then 
provide broader amplification, ensuring that the stories reach 
10,20, 30 million people. The White House is clearly alert to 
the dangers posed by this samizdat network, but has not fig­
ured out a way to jam the transmissions. " 

The Paula Jones case 
It was particularly appropriate, if not ironic, that the White 

House report was drawing such attention just as the Paula 
Jones "sexual harassment " case was about to be argued in the 
U. S. Supreme Court. One of the seven documented examples 
of what the White House report called the "blow-back " strat­
egy (stories planted in the British press, and then reported in 
the U. S. press) was that of the Paula Jones story. 

What the White House report documents, is that after 

Jones's original Feb. II, 1994 press conference in Washing­
ton, the story died down until it was "resurrected " by the 

EIR January 24, 1997 

London Daily Mail and Sunday Telegraph in late March, and 
was then pumped into the right-wing and TV -evangelist and 
radio talk-show circuit. 

That's not the half of it, though, as Evans-Pritchard's sub­
sequent articles in May 1994 issues of the Sunday Telegraph 

showed. As readers of EIR know, on May 1, 1994, Evans­
Pritchard sneered at the U. S. press for refusing to cover the 

Paula Jones story, and he predicted that Jones was about to 
file her lawsuit against President Clinton. 

A week later, on May 8, Pritchard boasted that he was 
assisting in orchestrating the lawsuit. He admitted having 
had "a dozen conversations with Mrs. Jones over the past 
two months. " He further confessed that he was present at a 
strategy meeting on a boat on the Arkansas River with 
Jones's lawyer. 

The next week, Evans-Pritchard admitted that the actual 
aim of the Jones suit is to destabilize the Presidency. It doesn't 
"matter all that much whether Mrs. Jones ultimately wins or 

loses her case," he wrote on May 15. "The ticking time bomb 
in the lawsuit lies elsewhere," he gloated, revealing that "the 
political purpose of the Jones lawsuit is to reconstruct the 
inner history of the Arkansas Governor's Mansion, using the 
legal power of discovery. In effect, the two lawyers and their 
staff could soon be doing the job that the American media 
failed to do during the election campaign and have largely 
failed to do since." 

Even though the Jones suit is a patent fraud, it neverthe­
less raises important constitutional issues which must be 
treated seriously. In an interview with this news service in 
May 1994, Lyndon LaRouche offered his own proposal for 
how to deal with such a lawsuit against a sitting President. 
LaRouche said that, in general, he would not wish to have 
the Presidency tied up "with a scurrilous lawsuit of this 
type. " But, he pointed out that there is a flaw in the argument 
that a litigant should have to wait until the President's term 
of office is finished. If the litigant has an honest case, forcing 
a litigant to wait period of years could impair the rights of 
the litigant. 

So what LaRouche proposed, is that there should be some 
special rules for such a case, to give the President "a fair 
shake," both as a person and as the President. The first thing 
to do, therefore, would be to require that Jones submit to a 
preliminary deposition, and that "she should be compelled to 
show that her collaboration with Ambrose Evans-Pritchard 
did not produce a lawsuit which is clearly politically moti­
vated to destabilize the Presidency. " 

If it turns out to be the case, that Jones wouldn't have 
filed the suit without the instigation of Evans-Pritchard, said 
LaRouche, then "there are grounds for a summary dismissal 
or suspension of the suit, and I don't think the woman has any 
claims coming to her. . . .  If she's got a claim, she can wait 
until the President is through with his business in office. Be­

cause she would not have made the suit at this time, but for 
foreign intelligence instigation. " 

National 57 



Documentation 

From the White House 
report on the media 

Thefallowing are excerptsfrom a 331-page report, "Commu­

nication Stream o{Conspiracy Commerce," released bv the 

White House Office of Legal Affairs on Jan. 6: 

Overview 
Communication stream of conspiracy commerce: The 

"Communication Stream of Conspiracy Commerce" refers 

to the mode of communication employed by the right wing 

to convey their fringe stories into legitimate subjects of 

coverage by the mainstream media. This is how the stream 

works. First, well-funded right-wing think-tanks and individ­

uals underwrite conservative newsletters and newspapers 
such as the Western Journalism Center, the American Spec­

tator, and the Pittsburgh Tribune Review. Next, the stories 

are reprinted on the internet where they are bounced all over 

the world. From the internet, the stories are bounced into 

the mainstream media through one of two ways: 1) The 

story will be picked up by the British tabloids and covered 

as a major story, from which the American right-of-center 
mainstream media (i.e., the Wall Street Journal, Washington 

Times, and New York Post) will then pick the story up; or 

2) the story will be bounced directly from the internet to 

the right-of-center mainstream American media. After the 

mainstream right-of-center American media cover the story, 

Congressional committees will look into the story. After 

Congress looks into the story, the story now has the legiti­

macy to be covered by the remainder of the American main­

stream press as a "real" story. 

Background reading: The emergence of conservative 

think-tanks and their effectiveness at conveying conservative 

ideas has been discussed by a number of publications. The 

think-tanks serve as the ideas mill for today's Republican 

Party. The think-tanks define and shape the idea's agenda 

for the party and serve as the training ground for this new 

generation of conservatives. In many ways, these Republican 

think-tanks are to today's media age of political organiza­

tions what the Democratic big city party machines were to 

the New Deal era of political organizations. 

Richard Mellon Scaife: Richard Mellon Scaife is in the 

vanguard of this aforementioned form of this media-age 

political organizing. Scaife uses the $800 million Mellon 

fortune which he inherited to fund a virtual empire of right­

wing newspapers and foundations. These newspapers and 

foundations, in tum, propagate Scaife's extremist views. 

Scaife, along with a handful of other wealthy individuals 

58 National 

and foundations, use their power to control the Republican 

Party's agenda and viewpoints. Scaife, in particular, is one 

of the major backers of Newt Gingrich. Interestingly enough, 

Gingrich's view on Vince Foster seemed to dovetail with 

Scaife's, following Scaife's pumping of thousands of dollars 

into Gingrich's GOPAC's coffers. 

The Helen Dickey example: The Helen Dickey story 

is a classic example of how these right-wing foundations 

and newsletters can use the Communication Stream of Con­

spiracy Commerce to get a fringe story into the mainstream. 

In this case, the right-wing British tabloid reporter Ambrose 

Evans-Pritchard reported in London's Sunday Telegraph that 

an Arkansas State Trooper, Roger Perry, had talked with 

White House staffer Helen Dickey about . .. Vince Foster's 

death, hours before his death was suppose [sic] to have 

become known. From Pritchard, the story received major 

coverage by the Scaife-funded Western Journalism Center 

and the Scaife-owned Pittsburgh Tribune-Review. From 

these fringe, right-wing publications the story went on the 

internet, which reproduced the story for a far wider audience. 

From the internet, right-of-center mainstream papers, includ­

ing the WashinRton Times and New York Post, covered the 
Dickey story as a legitimate news item. Once these papers 

covered the story, Congressional staffers from Alfonse 

D' Amato's staff had the needed justification to investigate 

the issue. In turn, the investigation of the issue gave the 

story further credibility and allowed other members of the 

mainstream media to cover the story. 

The Foster forgery note example: In late October, 

James Davidson and the organization which he is president 

of, the National Taxpayers Union (NTU), sponsored a press 
conference purporting to show that the Foster suicide note 

was a forgery. The press conference and the report of the 

forged suicide note was covered by the mainstream media. 

However, a closer look at the situation shows how fantasy 

can become fact when it is in the hands of the right-wing 

Foster conspiracy industry. NTU and Davidson relied upon 

Ronald Rice, a self-described handwriting expert. In fact, 

Rice is not a handwriting expert with the Massachusetts 

Attorney Generals Office but, in fact, the head of a hypnotist 
training school in Boston. As for Davidson and NTU, they 

are known for their conservative views and ties. Over the 

last two years, Davidson's NTU has been publishing Foster 

conspiracy industry stories. Furthermore, NTU received a 
large chunk of its funding from Richard Mellon Scaife. 
Finally, the Independent Counsel's report, based on the 
FBI's findings, has concluded that the Foster note was the 
real thing. Despite all of these facts, the mainstream press 
covered the press conference as if it was a legitimate 
story .... 

Who's behind all this? 
In order to fully understand the Whitewater story, it is 

important to understand how conservative groups are, and 

EIR January 24, 1997 



have been, able to generate a media frenzy over the White­
water story. 

The 'media food chain' 

The media food chain is the system by which right-wing 
activists feed conspiracy theories and innuendo from the 
fringes into the mainstream media. The "food chain" starts 
with activists such as Willie Horton creator Floyd Brown, 

Sheffield Nelson, and Larry Nichols. These activists feed the 
partisan conservative press, publications such as the Ameri­

can Spectator, the Washington Times, and the editorial page 
of the Wall Street Journal. The mainstream press then picks 
up on these reports. 

The 'blow-back' strategy 

One specific "food chain" strategy is the "blow-back." 
The blow-back starts with conservative groups feeding mate­
rial to the British tabloids, such as the Sunday Telegraph. 

Conservative American tabloids and mainstream American 
media then report on the British reports. 

For example, recently the Washington Times reprinted 
Ambrose Evans-Pritchard's Sunday Telegraph response to a 
Washington Post article on Vince Foster conspiracy theorists. 
Pritchard, who took offense to being lumped in with conspir­
acy theorists, has been a leading reporter of various conspira­
cies-most recently accusing Vince Foster of secretly being 
a spy. (Washington Times, 7110/95 and Washington Post, 71 
4/95) 

The Richard Scaife connection 

In addition to use of the media food chain and blow-back 
strategies, conservatives have another tie-their source of 
funds. A number of groups that have been peddling conspir­
acy theories (mainly questioning the suicide of Deputy White 
House counsel Vince Foster) are funded by Richard M. 
Scaife. 

Richard Scaife is an heir to the Mellon fortune, with an 
estimated net worth of $750 million. In addition to his finan­
cial support of purveyors of Vince Foster conspiracy theories, 
Scaife also is a Newt Gingrich insider-backing many of 
the groups that support and defend Newt Gingrich, including 
contributing $60,000 to GOPAC and $450,000 to the Land­
mark Legal Foundation. 

Sources without credibility pushing 
stories into mainstream press 

Whitewater is one of many issues originating with sources 
without credibility. There is a discernible pattern in which 
Willie Horton creator Floyd Brown and tabloid "news" orga­
nizations have forced stories into the mainstream press. Most 
interesting is the "blow-back" strategy in which stories are 
planted in the British tabloids and then those stories are re­
ported on in the U. S. press. 

Whitewater: from Floyd Brown to Wall Street Jonr­

nal [The report gives six examples, documenting with dates 
and site of publication, the flow of stories.] 

Gennifer Flowers: the 'blow-back' strategy 

EIR January 24, 1997 

A search of an electronic database revealed that five 
out of the first seven newspaper articles about Gennifer 
Flowers's allegations of an extramarital affair with Bill 
Clinton were found in British newspapers. The Star tabloid 
broke their story on Jan. 23, 1992. There were 29 stories 
about the Flowers allegations the next day in the main­
stream press. 

Sally Perdue: blow-back from British tabloids to 
Washington Times to ??? 

In January 1994, the British press tried to resurrect the 
story of Sally Perdue, and the Washington Times followed 
suit. [The report documents stories in Sunday Telegraph, 

Daily Telegraph, Daily Mail, and the Times of London, and 
then outlines how the "Washington Times followed Brit­
ish press."] 

British tabloids' blow-back rehashed Beverly story 

A Washington Times story from September 1993 was 
successfully resurrected in the British tabloids in 1994. 

Paula Jones: blow-back-from British tabloids to 

mainstream media 

The March headlines in the British press were a sign of 
things to come. [The report documents how this story began 
in the Washington Times, was resurrected six weeks later 
in London Daily Mail and Sunday Telegraph, then brought 
back into U. S. media such as the Pat Robertson and Jerry 
Falwell shows and Rush Limbaugh, and was then covered 
in the "mainstream" media.] 

Spectator gives 'scoop' to British tabloid 

The right-wing American Spectator magazine gave a 
special "scoop" to its ally in the British tabloid press, Am­
brose Evans-Pritchard of the Telegraph. Evans-Pritchard, 
the Telegraph's Washington correspondent, is typically the 
first British reporter called in on the "blow-back." [The 
White House report documents that the London Sunday Tele­

graph ran an article on an American Spectator piece, entitled 
"Love and Hate in Arkansas," before it was released in the 
United States. The article was then reported in the Washing­

ton Post.] 

Dennis Patrick-blow-back from tabloids to Wash­

ington Times to Wall Street Journal 

The British tabloids focused on an Economist story about 
a man named Dennis Patrick which eventually found its way 
into the Wall Street Journal by way of the Washington Times 

and Pat Robertson's "700 Club." [The report documents the 
flow of stories from the London Economist, the Sunday 

Telegraph, and the Times of London into the Washington 

Times, which was then picked up by Sen. Al D' Amato (R­
N.Y.) and more U.S. media.] 

British tabloid telegraphs the next attack 

On July 17, 1994, Ambrose Evans-Pritchard of the Brit­
ish tabloid the Sunday Telegraph, wrote an article alleging 
a pattern of drug use by Bill Clinton during the 1970s and 

early 1980s under the headline, "Clinton 'Took Cocaine 
While in Office.' " 

National 59 


