
Click here for Full Issue of EIR Volume 24, Number 20, May 9, 1997

© 1997 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

London-backed media, 

NGOs behind MRTA 

by Valerie Rush 

The MRT A hostage crisis in Peru was never, for one moment, 

an autochthonous operation. Before, during, and after the hos­
tage-taking and siege at the Japanese ambassador's residence, 
the British one-worldists who deploy terrorist movements 

around the globe, have been deploying the Tupac Amaru Rev­
olutionary Movement, just as they have their media hounds 
and non-governmental organizations (NGOs). 

In January of this year, EIR published a special feature on 

the MRTA (see EIR, Jan. 31), which documented how this 

narco-terrorist organization was manufactured by a British 
"indigenism" project which has been operational in the Amer­
icas since at least the early twentieth century, a project which 

also spawned Peru's other, more famous narco-terrorist force, 
the Shining Path. The ideology of each was created by the 

same radical anthropological networks centered in London 
and at the Sorbonne in Paris. 

The MRTA has operated as part of the Sao Paulo Forum, 
a continental narco-terrorist strike force often deploying its 
cadre in combination with other terrorist members of that 
organization. The Slio Paulo Forum has given British intelli­
gence a formidable terrorist capability across Ibero-America, 

and, in tum, has received recognition, and a forum, by such 
anglophile institutions as the Washington-based Inter-Ameri­

can Dialogue and the Woodrow Wilson Institute. Mouth­
pieces for the Forum have spoken out repeatedly in defense 

of the MRTA, since the hostage-taking. 

Behind the MRTA: the media ... 
Throughout the four months of the MRTA siege in Lima, 

the terrorists received propaganda and logistical support from 

a variety of British-controlled media outlets and NGOs: 

• Reuters, London's premier news agency, has been in 
the forefront of feeding continuous pro-MRTA coverage into 
the world's media, since the beginning of the hostage crisis. 
It was Reuters which set the line for all the other media, by 
calling the MRTA "rebels" and "social fighters," and describ­

ing their treatment of their hostages as "gentlemanly." Reu­
ters also prepared a special news broadcast purporting to show 

MRTA cadre training in an undisclosed jungle camp, for the 

purpose of proving that the commando team at the Japanese 
ambassador's residence was not the final remnant of the 

MRT A, as some had suggested. 
After the April 22 military assault on the Japanese com­

pound, Reuters once again took the lead in airing charges 
that the Peruvian troops had "executed" the MRT A terrorists, 

32 Feature 

using as its source an MRTA contact outside the compound 

who had allegedly been listening to the raid on short-wave 

radio. Reuters has also deliberately played up alleged tensions 
between the Peruvian and Japanese governments, over han­

dling of the hostage crisis. 
Reuters is by no means the only British media outlet to 

play this role. It was the London Financial Times correspon­

dent in Lima, Sally Bowen, who insisted from the beginning 
of the crisis that a military solution was "impossible," and 

who has done everything possible since then to publicize the 

MRTA cause. The Financial Times also editorialized in the 

immediate aftermath of the hostage-taking that the MRTA 

action was a "wake-up call" to Peruvians, in response to Presi­
dent Alberto Fujimori's "political failings," such as "authori­
tarianism" and "toleration of human rights abuses"-pre­

cisely the MRTA's litany. After the hostages were rescued, 
the paper cried that a military solution was "hard to justify," 
given how nicely the terrorists had behaved! Editorially, it 

exposed its fears: "Peru is still too much of a one-man show 

for comfort." 

One London stringer who got his fingers burned was the 
Lima correspondent of Britain 's Worldwide Television News 

(WTN), Miguel Real Fierro, who made a rather hurried depar­
ture from Peru in early March, after Peruvian Communica­

tions Minister Domingo Palermo (also President Fujimori's 

chosen negotiator for the government) called him onto the 
carpet for his collaboration with the MRTA terrorists. WTN 
had maintained a direct line of communication to MRTA 
commando leader Nestor Cerpa Cartolini from the beginning 
of the hostage-taking, by deliberately leaving behind a two­
way transmitter during one of its interviews with him. From 

then onward, Cerpa had a regular international forum for his 

rantings, courtesy of WTN. 

• Not surprisingly, the New York Times came to Real 
Fierro's defense, in an article complaining, "The [Peru] gov­

ernment has consistently tried to limit publication of the guer­

rillas' viewpoints." In fact, together with Cable News Net­
work (CNN)-which interviewed pro-terrorist "human rights 
experts" on Peru throughout the crisis, and which, on the day 
of the rescue mission, gave MRTA "international spokes­

man" Ivan Velasco 15 minutes to rant against Fujimori and 

threaten reprisals-the New York Times has been a leading 

mouthpiece for MRT A propaganda in the United States. 
Early on in the siege, the New York Times concentrated 

its coverage on comparing the conditions in Peru's prisons to 
a Hieronymous Bosch painting of the Inferno, an absurdity 

which nonetheless gave cause to the MRTA terrorists' de­
mand for release of its prisoners. The New York Times also 
regularly regurgitated the arguments of Human Rights Watch 

and other NGOs about "innocent" terrorists trapped by the 

"faceless judges." Following the military rescue operation, 
the New York Times revealed its sympathies by blowing up 
the following quote from its April 24 coverage: "A young 

guerrilla, distraught, spares the life of a hostage, and then is 
killed himself." 

EIR May 9, 1997 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1997/eirv24n20-19970509/index.html


The main room of the Japanese ambassador's residence, where 
the most serious confrontation took place. One can observe the 
opening where one of the tunnels leads out, opened by a controlled 
explosion from below. 

... and the NGOs 
• The International Red Cross, which has been de­

nounced in several countries for serving as liaison, even ran­
som-collector, for international terrorists, played a crucial 
support role for the MRTA. Indeed, its "humanitarian" visits 
to MRTA prisoners were cancelled, afterthe Fujimori govern­
ment suspected the Red Cross of serving as message carriers, 
or "postmen," for the terrorist commandos in the Japanese 
ambassador's residence. Peruvian authorities also unoffi­
cially charged the Red Cross with facilitating the MRTA's 
Dec. 31 propaganda show inside the residence, by leaving a 
door to the compound open so that various media could enter 
on cue and broadcast interviews with the terrorists interna­
tionally. 

Repeatedly, the Red Cross had protested maneuvers by 
Army troops outside the occupied residence, even threatening 
to withdraw its workers if the government violated a "neutral 
zone" it had unilaterally defined in front of the residence. 
Suspected Red Cross complicity with the terrorists forced the 
Fujimori government to create a three-man medical team to 
replace Red Cross personnel ministering to the hostages. 
Medical dossiers would be maintained on every hostage, said 
a government representative, "with their own name and not 
under code," as the Red Cross had done. 

According to Peruvian investigative journalist Cesar Rea­
tegui, the Red Cross had aided and abetted MRTA and Shin­
ing Path terrorists various times, including providing false 
identification papers to a wounded terrorist, so that he could 
escape authorities, and tipping off terrorists on planned Army 
raids of terrorist hideouts. 

On April 16, less than a week before the rescue operation 
was launched, Swiss national Jean-Pierre Scharer, number 
two in the International Red Cross office in Peru, was booted 

EIR May 9, 1997 

out of Peru. Although no official reason was given for tht 
government's action, which was greeted with outrage by thf 
MRTA support lobby in the media, the cause became clear � 
few days later when Peru's Channel 5 broadcast a photo taken 
from inside the Japanese ambassador's residence, ShOWii 
Scharer in a grinning, buddy-buddy pose with MRT A lead 
Cerpa and two other terrorists. The Channel 5 anchorma 
commented, "Sharer's smile is truly expressive." The pictur , 
published in the majority of Peru's newspapers, was take 
by a miniature camera similar to those used in laparoscopip 
surgery, which Peruvian intelligence had inserted into thF 
compound from the tunnels below . 

• The London-headquartered Amnesty International, 
like the George Soros-funded Human Rights Watch, hav 
supported the terrorist offensive against Peru since it began i 
1980, by directing international attacks against the Peruvia 
government and security forces for so-called "human righ s 
violations." Both groups work closely with such terrori t 
spokesmen as legislator Javier Diez Canseco, to whom A -
nesty demanded in the 1980s that Peru's government han 
over the identities of all military men engaged in counterinsu -
gency operations! Diez Canseco sits on the board of the Sa 
Paulo Forum's America Libre magazine. I In its 1995 annual report, Amnesty International single� 
out Peru as one of the six worst human rights violators in t e 
world, and demanded mass trials of Peruvian Army officer , 
and new trials for all Peruvian prisoners convicted of terro -
ism by military courts, including the top MRTA and Shini 
Path leadership. In late January of this year, Amnesty Intern -
tional intervened on behalf of the Red Cross-and t e 
MRT A-by issuing a communique protesting the Fujimo i 
government's ban on Red Cross visits to MRTA prisoner , 
and insisting that many of those incarcerated had been false ,y 
accused or convicted of terrorism. 

i' 
In Peru, Human Rights Watch coordinates with thr e 

main "partners": the Andean Commission of Jurists, the A -
dean Council of Coca Leaf Producers (CAPHC), and Peru s 
Pro-Human Rights Association (Aprodeh). The first is one <Ilf 
the leading drug legalization lobbies in Ibero-America, who&e 
executive director, Diego Garda-Sayan, is also a member 
of the Inter-American Dialogue, and a leading advocate tf 
negotiating power-sharing deals with terrorists. 

The second, CAPHC, is the shock-troop force for the dnjg 
cartels, whose self-proclaimed mission is to herd hundreds �f 
thousands of poor Peruvian, Bolivian, Colombian, a�d 
Ecuadorean families who are currently enslaved to the carter:

' 
into an armed insurrectionary force to defend drug-growi g 
and trafficking in the region. The CAPHC coordinates wi h 
Colombia's FARC narco-guerrillas; the FARC is a memb�r 
of the Sao Paulo Forum along with the MRTA. CAPHC lead r l 
Evo Morales has publicly defended jailed MRTA terrorist. 

The third, Aprodeh, is a group of lawyers who have 
worked closed with the MRT A leadership since its foundin�. 
Aprodeh's leading guru is the Inter-American Dialoguel s 
Javier Diez Canseco. 

i 
I 

Feature 33 


