Lies of the Reader’s Digest

Kitschy, kitschy, koo

by Nancy Spannaus

In millions of bathrooms across the United States, you will
find a small monthly magazine, with lots of jokes. It’s not
the jokes that are the problem, but the so-called human
interest stories and investigative news reporting which are
ingested by unsuspecting readers. In the guise of bite-sized
entertainment, Americans are being fed pure Anglophilic
propaganda.

Reader’s Digest, the apparently innocuous piece of light
reading, is the largest circulation magazine in the United
States, once you discount the publications of the American
Association of Retired Persons. It has a circulation of 15.1
million in the United States alone, and an estimated readership
of 100 million here. This is the core of an even farther-flung
mediaempire, which was established by Dewitt and Lila Wal-
lace in 1922, and now publishes 48 editions in 19 languages,
as well as providing “news” ad nauseam for National Public
Radio.

Where does Reader’s Digest get its “information,” you
might ask? Well, at least one substantial portion of it comes
straight from British intelligence.

This is more than evident in recent years, when the
monthly magazine has been featuring regular “stories” based
on British intelligence lies about Sudan and China, both
nations which have been targetted for dismemberment by the
British Empire-Commonwealth. The stories do not purport to
rigorously prove the claims of slavery or oppression by these
governments, but select an individual’s, or family’s, story
which asserts that the government is oppressive, and pulls
on the heart-strings of the reader, who is then set up to
support the rantings of various ideologues in Congress, and
elsewhere, to impose sanctions, or other measures, on
these nations.

Today, these lies are particularly dangerous, since the
prospects for world prosperity and peace depend heavily upon
the creation of a strategic partnership between the United
States and the People’s Republic of China.

Anglophile, and more

But Reader’s Digest did not begin serving its disinforma-
tion function in the 1990s. From its inception, it has been an
intelligence operation of a highly sophisticated, and destruc-
tive, nature.

EIR October 10, 1997

Click here for Full Issue of EIR Volume 24, Number 41, October 10, 1997

The magazine’s founder, Dewitt Wallace, was a bona fide
World Federalist, as well as an avowed Anglophile. Interest-
ingly enough, the Digest— which today has a very “conserva-
tive” profile—was a nesting place for a good number of
avowed “left-wingers,” notably Eugene Lyons and Max East-
man. Both men eventually professed to go through “conver-
sions” to virulent anti-communism. It would be more accurate
to say that they were always British materialist-atheists, who
simply changed their “ism” after a while.

By the 1940s,the Digest was aleading promoter of British
Tory policies, notably free trade. From their book division,
the company published a condensed version of Mont Pelerin
Society founder Friedrich von Hayek’s anti-nation-state man-
ifesto, The Road to Serfdom.Increasingly, it was reported that
Digest offices were full of former Anglo-American intelli-
gence operatives.

During the 1950s and 1960s, the Digest’s Washington
bureau served as a public relations firm for Dewitt Wallace’s
good friend “Gay” Edgar Hoover and the FBI. One of the
leading stringers for the FBI and the Anglophile networks
within the CIA, was Digest Washington bureau staffer Eu-
gene Methvin, who routinely published intelligence commu-
nity “research” under his byline.

The lying continues

Methvin is still active with the Reader’s Digest, and just
as filthy in his activities. He was part of the John Train salon
which came together in the spring of 1983, at the home of the
investment banker, as part of a secret government project
called “Public Diplomacy.” Along with journalists from
NBC-TV, the Wall Street Journal, Business Week, and the
New Republic — as well the Anti-Defamation League of B 'nai
B’rith (ADL) and the National Security Council —Methvin
received instructions on how to smear the secret govern-
ment’s major opponent, Lyndon LaRouche.

Methvin’s contribution to the journalistic smear cam-
paign that led up to the first raid and indictments against
LaRouche associates in October 1986, came in the August
1986 edition of the Reader’s Digest. Under the title “Lyndon
LaRouche’s Raid on Democracy,” Methvin retreaded the
slanders which were put into currency by the ADL, the New
York Times, and the Heritage Foundation, under the theme of
exposing “the man who has convinced his cult of fringe fanat-
ics that they are destined to rule the U.S.”

The best thing that could be said for Methvin’s piece, is
that it was a loyal repeat of the dominant line in the secret
government-controlled portion of the intelligence commu-
nity. Otherwise, it had no integrity in the least.

The same has to be said for the Digest’s “reporting” on
international issues, which is a retread of the prevailing line
of the Anglo-American financial establishment on various
matters. It’s British intelligence lies transformed into kitsch,
and should be treated as such.

National 65

© 1997 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1997/eirv24n41-19971010/index.html

The construction of the
Gezhou Dam in China.

Out-of-work
Americans apply for
unemployment benefits
in Front Royal,Va.

Will the United States

adopt this approach to
make its way out of the
new Great Depression?

" The Eurasian Land-Bridge

The “New Silk Road” —
locomotive for worldwide economic development

including studies of:
A new e High-technology infrastructure development corridors

special report from ® China and Europe as Eurasia’s development poles
e Crucial infrastructure projects in China

Exec.utlve ® The Eurasian Land-Bridge and development around the great ocean basins
Intelllgence e Financing an economic miracle: Hamiltonian credit generation
Review ® The Eurasian Land-Bridge and the economic reconstruction of the United States
260 pages $200
Available from:

EIR News Service P.O.Box 17390 Washington, D.C. 20041-0390
g

66 National EIR October 10, 1997



