Contra apparatus and its continuation, operated; of which Fal-
well, Bo Hi Pak,Robertson, etc.,are parts. This is the constitu-
ency from which Starr comes. And this is a menace. These
are the Elmer Gantrys. This is American fascism. If you’re
going to get a native form of American fascism, it will come
from these nuts, and 1 say “nuts” advisedly: They’re crazy!
They are not rational. They have the glistening, glazed-look
eyes. You want to talk about insanity, mass insanity? This is
mass insanity, just like the Hitler Triumph of the Will and
Nuremberg rally-type people. And, that’s the problem, and
that’s what’s being done.

So, for them, sex: What’s their fascination with sex?
These are guys who pretend, “Oh, I'm sinful, I’'m a wretch. I
do all these things.” Or, they either do it, or they’d like to do
it. You bring up the idea of the President of the United States
involved in a sex scandal, and these morbid types, these de-
generate types, they’re obsessed, they’re fascinated with
this stuff.

Whereas, you’ll find that, as a corrective, the strongest
support for the President comes from American women. That
what you’ve got here, is, essentially, from the Southern side,
you’ve got these Bubbas, who are sex fanatics, who can’t stay
in their own beds at night. They go down to pick up a girl,
you know, to find some girl with sluttish characteristics, and
pick her up, and a couple of guys have fun with her in the
back of a car, or something. This is the mentality of these
people, who call themselves “Christians,” but really are run-
ning around with sexual fantasies controlling them.

So, you divert: They love this stuff! It’s a pornographic
fascination. You know, these churches ought to be placed off-
limits to children, because of the concentration of pornogra-
phy running amok in them, particularly from the mouths of
Falwell or Robertson. Watch their programs: What I see com-
ing across to me, is pure sexual pornography, of a Bogomil
type. A couple of Buggers, in short. So, that’s what the prob-
lem is here.

And Netanyahu represents that. He knows that that is his
constituency in the United States. Netanyahu’s constituency
is not American Jews. Oh, maybe a few, maybe a few nuts,
like the type you have around Brooklyn, with these crazy
cults. But the typical American Jew is not the constituency of
Netanyahu. The Labor Party is much more the constituency,
finds its constituency in the American Jew, who, you know,
lived through all these experiences, who hates this kind of
horror show, who hates these memories, and is not a nut,
is not a fanatic. He may be panicked by the images of the
Holocaust, and so forth. But, he’s not a nut; he’s a normal
person with good feelings. And he hates and despises Neta-
nyahu, who he recognizes as being a gangster. You wouldn’t
let your daughter marry that gangster. And the gangster finds
his affinities, outside of the criminal element, the Jewish crim-
inal element in the United States, finds them in these Elmer
Gantrys, and the sex fantasy-ridden constituencies of Robert-
son, Falwell, and company.

EIR February 6, 1998

Click here for Full Issue of EIR Volume 25, Number 6, February 6, 1998

Wall Street Journal’s
hate propaganda vs.
Clinton, LaRouche

by Edward Spannaus

“The Wall Street Journal editors lie without consequence,”
White House deputy legal counsel Vincent Foster wrote in a
note to himself a few days before he apparently killed himself
in July 1993. “I was not meant for the job or the spotlight of
public life in Washington. Here ruining people is considered
sport.”

A month before his death, the Wall Street Journal had run
an editorial, part of its editorial “series” targetting Clinton
administration officials from Little Rock, entited “Who Is
Vincent Foster?” About a week before Foster’s death, he had
also been targetted in another editorial which accused “the
Rose clique from Little Rock” of running wild in the Justice
Department — referring to members of the Rose Law Firm, in
which Hillary Clinton, Foster, and Webster Hubbell were
all partners.

Without missing a beat, a few days after Foster’s death,
the Wall Street Journal ran yet another lead editorial on Fos-
ter, this one with the matter-of-fact title, “A Washington
Death.”

“We had our disagreements with Mr. Foster during his
short term in Washington,” said the editorial, in a model of
understatement, “but we do not think in death he deserves to
disappear in a cloud of mystery that we are somehow ordained
never to understand.” Indeed, the Journal made sure that Fos-
ter, and his colleagues, did not disappear from the Journal’s
sight: It kept up its relentless attacks through to the present
day.

We will return to the story of the Journal’s crusade against
President Clinton and his administration a bit later. But first,
an earlier case study —and also one that continues to the pres-
ent time: the Wall Street Journal’s role in the campaign of
defamation and the illegal prosecution of Lyndon LaRouche.

‘Get LaRouche’

The Journal played a prominent role in the news-media
campaign of defamation against Lyndon LaRouche, which
was organized out of the “Public Diplomacy” operation in the
Reagan-Bush National Security Council and State Depart-
ment. “Public Diplomacy” was a veritable Ministry of Propa-
ganda within the United States government; the seed money
for the operation came from Richard Mellon Scaife’s founda-

Feature 25

© 1998 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1998/eirv25n06-19980206/index.html

tions, as well as the Smith-Richardon Foundation, a longtime
adjunct of the Anglophile sections of the CIA.

The “Public Diplomacy” propaganda effort against
LaRouche was part of the conditioning of public opinion
which was seen as a prerequisite for a successful judicial
frame-up of LaRouche. The Journal played a central role in
this illegal operation, not only providing an outlet for deroga-
tory articles on LaRouche, but even assisting in recruiting
false witnesses for the prosecution.

This is how it worked.

In the spring of 1983, the incipient “Get LaRouche” news
media operation was organized at a meeting held at the New
York apartment of Wall Street financier John Train. At that
meeting were representatives of the news media, of govern-
ment intelligence agencies and the Bush “secret government”
apparatus, and, of course, Richard Mellon Scaife himself.
This was the first of at least three such meetings.

A few weeks earlier, on Jan. 12, friends of Henry Kis-
singer had raised the “problem” of LaRouche at a meeting of
the President’s Foreign Intelligence Advisory Board
(PFIAB). Under the fraudulent pretext of investigating
whether LaRouche and his organization were the recipients
of foreign funding, the FBI launched a “national security”
investigation of LaRouche under the purported authority of
Executive Order 12333; among other things, E.O. 12333 per-
mitted the use of private parties and private contractors in
official government-run intelligence operations. (The drafting
of E.O. 12333 was all done in seminars and think-tanks fi-
nanced by Scaife; these same institutions financed much of
the personnel for the “secret government” apparatus.)

According to legal evidence on file in the LaRouche case
in the U.S. Circuit Court of Appeals for the Fourth Circuit
in Richmond, Virginia, a participant in the “Train Salon”
meeting described that meeting as involving about 25 journal-
ists; among the news media agencies represented were NBC-
TV, Readers’ Digest, the New Republic, and the Wall Street
Journal.

The opening guns of the campaign were two NBC-TV
attacks on LaRouche run in January and March 1984; the
second of these was produced by Pat Lynch, a participant in
the Train Salon meetings who later co-authored a key attack
on LaRouche in the Wall Street Journal. Another participant
was Dennis King, who later wrote a book attacking
LaRouche, financed by the Smith-Richardson Foundation.

Two major Wall Street Journal pieces on LaRouche came
out of the Train meetings.

The first was published in the March 23, 1986 issue, and
was written by Ellen Hume. When interviewed a few days
later, Hume acknowledged that she had attended one of the
Train meetings; she said that sources for her article included
NBC’s Patricia Lynch and law enforcement sources. Hume’s
article was headlined, “LaRouche Group, Long on Political
Fringe, Gets Mainstream Scrutiny.” Hume’s article also tar-
getted LaRouche’s contacts with officials of the the Reagan

26 Feature

administration. It also included the by-then-standard “cult”
characterization of LaRouche’s organization and cited vari-
ous investigations. It contained not one word about
LaRouche’s actual economic policies.

The second attack on LaRouche came in the form of a May
27,1986 Wall Street Journal piece co-authored by NBC’s Pat
Lynch and Dennis King. An FBI document later obtained
by LaRouche’s attorneys, showed that Lynch had obtained
information about prospective government witnesses who
might be used against LaRouche. Lynch and King illeglly
obtained confidential grand jury information; they also inter-
viewed a number of former associates of LaRouche whose
statements provided a “roadmap” for Federal prosecutors. In
effect, under the cover of writing an article for the Wall Street
Journal, Lynch and King became “recruiters” for the Justice
Department’s “Get LaRouche” task force.

Assistant U.S. Attorney John Markham, the lead Federal
prosecutor in the LaRouche cases, later confirmed in court
testimony that he had learned of a number of potential wit-
nesses from the Lynch-King Wall Street Journal article.

Other Journal attacks on LaRouche

The Wall Street Journal’s attacks on LaRouche began
much earlier, however. On May 24, 1973, after members of
the Communist Party, USA had provoked a series of violent
confrontations with LaRouche’s organization, the Wall Street
Journal praised the CPUSA. LaRouche’s organization,
“grandiosely titled the National Caucus of Labor Committees,
wants to destroy the CPUSA,” the Journal’s editorial com-
plained, adding: “These deranged goings-on have produced
one edifying result we can support. The Communists and the
Trotskyists are forming a front in defense of Law and Order.”
(Perhaps encouraged by the Wall Street Journal, the
CPUSA’s defense of law and order got to the point that by
November 1973, the CPUSA and FBI were collaborating in
planning the “elimination” of LaRouche.)

Later, after LaRouche had been railroaded to prison, the
Journalran an article by Sergio Sarmiento, Spanish-language
editor of Encyclopedia Britannica Publishers, Inc., entitled
“Lyndon LaRouche’s Latin American Connection.” It re-
viewed the LaRouche movement’s activities in Latin
America, commenting that “his kind of lunacy may not be as
innocent as it seems,” comparing LaRouche’s movement to
“Hitler’s fanatics.”

On April 9, 1992, an editorial in the Wall Street Journal
endorsed the Federal Election Commission (FEC) denial of
Presidential campaign matching funds to LaRouche, with the
following comment: “Fringe candidates with fanatical fol-
lowings love public financing. Lyndon LaRouche milked tax-
payers for several million dollars. . . .”

Defending George Soros

In recent months, as LaRouche’s influence around the
world has skyrocketed, because of recognition of the accuracy

EIR February 6, 1998



of his economic forecasting, two notable interventions against
LaRouche by the Wall Street Journal have taken place.

First,on Sept. 19, 1997, the Asia and Europe editions (but
not the U.S. edition) ran a front-page article entitled “Malay-
sia’s Mahathir Finds Strange Source for Soros Campaign:
Asian Country’s Media Tap U.S. Conspiracy Theorist Lyn-
donLaRouche,Jr.” The authors claim that some of Mahathir’s
attacks against speculator George Soros “apparently came
from an unusual source: a publication run by Lyndon
LaRouche, Jr., an eccentric 75-year-old American who spins
elaborate conspiracy theories, has run unsuccessfully for
President five times and was convicted in 1989 of conspiracy
charges in the U.S.”

“LaRouche,” the authors say, “has alleged that Mr. Soros
is a key figure in a global financial conspiracy against sover-
eign nation-states involving, among others, the Queen of En-
gland, international drug cartels and the Israeli secret ser-
vice. . ..

“Mr.LaRouche has long been at odds with the U.S. politi-
cal mainstream, which regards him as an extremist in his
views about reforming the global financial system. But his
theories receive a warmer reception in Malaysia, where the
60-page EIR report on Mr. Soros has been passed among
Malaysian editors, intellectuals and politicians.”

While the Wall Street Journal didn’t dare run that article
in the U.S. editions, it ran another piece aimed at LaRouche
on the front page of its Dec. 23, 1997 edition. Aimed at
making it appear that LaRouche is behind the attacks on
deposed Teamster president Ron Carey, the article opened
with a reference to “far-right politician Lyndon LaRouche.”
The article was ostensibly on the nefarious career of Richard
Leebove, a long-ago associate of LaRouche who is currently
press spokesman for Teamster presidential candidate James
Hoffa, Jr. Leebove is identified in the first sentence as having
“worked for far-right politician Lyndon LaRouche.” The
article included lies such as: “Mr. LaRouche was obsessed
with the Teamsters, believing that foreign interests, Jews
and Kennedy left-wingers were conspiring to take over the
right-leaning union as part of a plot to weaken the U.S.
industrial base.”

‘Get Clinton’

The Journal’s crusade against the Clinton administration
began almost as soon as it was in office. On March 2, 1993,
the Journal ran the first of its editorials entitled, “Who Is
Webster Hubbell 7’ — which was to grow into a long-running
series, and one with tragic consequences, in the case of White
House deputy legal counsel Vincent Foster. The “Whos . . .”
series targetted the members of the Rose Law Firm in the
Clinton administration: Hillary Clinton, Webster Hubbell,
Vincent Foster, and William Kennedy III.

In early June, the Journal called Foster’s office to ask for
his photo, which Foster’s office initially declined to provide.
So, on June 17, the Journal ran a “Who Is Vincent Foster?”

EIR February 6, 1998

editorial, with an outline of a man’s head with a big question
mark in it. A week later, another editorial, on the subject of
the health care task force, began: “Meet Vincent Foster.” On
July 14, shortly before Foster’s death, another Journal edito-
rial accused the “Rose clique of Little Rock™ of running wild
in the Justice Department, and preventing Attorney General
Janet Reno from running the place.

Within days of Foster’s death by suicide on July 20, 1993,
the Journal was back atitagain,an editorial entitled “A Wash-
ington Death.” The editorial commented that “we have de-
voted considerable space to inquiring after the precise nature
of the activities of the four Rose Law Firm partners working
in the Clinton administration. . . . We think these issues are
entirely appropriate, and presume there will be occasion to
return to them in the future.”

Indeed there were. The “Who Is Webster Hubbell?” series
continued. On Feb. 14, 1994, the fifth installment appeared.
The Journal’s original objection to Hubbell seems to have
been that he was an “outsider” coming into the Justice Depart-
ment, interfering with the career professionals and the perma-
nent bureaucracy; now they called Hubbell the “regent in the
Justice Department.” When Hubbell was forced to resign, the
Journal started a new series with a March 15, 1994 editorial
entitled, “Who Was Webster Hubbell? —1.” And all the while,
the Journal continued its morbid fascination with Foster’s

So, You Wish
To Learn All
About Economics?

So,
You Wish
To Learn

All About

Economics?

by Lyndon H. LaRouche, Jr.

A text on elementary mathematical
economics, by the world’s leading economist.
Find out why EIR was right, when everyone
else was wrong.

Order from:

Ben Franklin Booksellers, Inc.
P.O. Box 1707 Leesburg, VA 20177

$1 Call toll free 1-800-453-4108.
plus shipping ($1.50 for first book, $.50 for each additional book). Bulk
rates available. Information on bulk rates and videotape available on request.

Feature 27



death by accusing special counsel Robert Fiske of conducting
a‘““cover-up,” and filing a Freedom of Information Act lawsuit
for records concerning Foster’s death.

The media ‘food chain’

A little over one year ago, on Jan. 6, 1997, the White
House sent shock waves throughout much of the news me-
dia—both in the United States and in Britain— with the re-
lease of its explosive 331-page report documenting the “me-
dia food chain” and the central role played by the British press
in orchestrating news media attacks on the President. The
report, “Communication Stream of Conspiracy Commerce,”
documented, in the White House’s own way, what readers of
EIR were informed of very well: that many of the stories
retained in U.S. press outlets such as the Wall Street Journal,
the Washington Times, and so on, came directly from the
British press.

Despite attempts by the Washington Post and other “ma-
jor” mediato ridicule the White House report, the Washington
Post itself had run a feature in May 1994, headlined “Brits
Keep Tabs on Clinton Sex Life: London Papers Trumpet Taw-
dry Allegations About the President,” featuring the role of the
London Sunday Telegraph and its Washington correspon-
dent, Ambrose Evans-Pritchard. The Post commented:
“Some of what appears in London soon echoes back across
the Atlantic. The Wall Street Journal editorial page and the
Washington Times have repeated some of the Sunday Tele-
graph’s allegations.”

In the White House report, the section of documentation
was entitled, “Sources without Credibility: Pushing Stories
into the Mainstream Press.” The first example given was:
“Whitewater: From Floyd Brown to Wall Street Journal.”
The report showed how Floyd Brown, the creator of the noto-
rious “Willie Horton” ads for George Bush in the 1992 Presi-
dential campaign, had met with members of the Wall Street
Journal editorial board in February 1994, and then, within
weeks, the Journal had devoted nearly half of its editorial
page, on March 4, 1994, to reprinting documents it had ob-
tained from Brown.

Then, on March 9, 1994, Brown put out a “Whitewater
fax bulletin,” saying that then-Whitewater special counsel
Robert Fiske had subpoenaed a number of Clinton administra-
tion officials but had missed one: Patsy Thomasson, who
Brown said was a friend of convicted Arkansas drug dealer
Dan Lasater, and who searched Vincent Foster’s office after
his death. So, the next day, on March 10, the Journal ran
an editorial entitled “Who Is Patsy Thomasson,” citing her
alleged ties to Lasater.

The White House report cited another example, a fraudu-
lent story about an associate of Lasater named Dennis Pat-
rick. This story began in the London Economist on May 7,
was then picked up and published in the London Sunday
Telegraph on May 8, and the Times of London on May 12,
and from there, according to the White House report, made

28 Feature

its way into the Washington Times on May 13, Pat Robert-
son’s “700 Club” on June 6, and then the Wall Street Journal
on June 21.

The Journal has not limited itself to attacks on Clinton
cronies in the Justice Department. Its editorial page frequently
features articles by Micah Morrison, identified as a “Journal
editorial page writer,” who accuses Clinton of complicity in
drug-running, money-laundering, and many murders in Ar-
kansas; Morrison’s articles,and the editorial comments which
often accompany them, are right at home on the lowest, bot-
tom-feeding levels of the media food chain. But what would
you expect from a Wall Street Urinal?

Wall Street Journal:
tool of destruction

by Richard Freeman

From its May 1973 editorial supporting the Communist Party
USA’s goon attacks against the LaRouche movement, to its
Sept. 19, 1997 front-page defense of speculator George Soros
against Lyndon LaRouche, the Wall Street Journal, Ameri-
ca’s “business” paper of record, and second largest circulation
newspaper, has made clear that it is dedicated to erasing the
ideas, and even the presence, of Lyndon LaRouche.

The Journal proceeds from axiomatic beliefs which have
led it to defend Fed Reserve Chairman Paul Volcker’s Octo-
ber 1979 high-interest-rate destruction of the U.S. physical
economy; promote the disastrous 1981 deregulation of the
U.S. banking system; and champion Anti-Defamation
League/mob-linked financiers Michael Milken and Ivan
Boesky and their junk-bond leveraged buy-outs, which rav-
aged the economy further, as the “free spirits” of “free enter-
prise.”

The Journal presents the world from the vantage-point of
a speculator. It envisages a world in which the usury-driven
“market” rules all, and in which the sovereign nation-state is
to be “withered away,” subordinated to the demands of the
speculators. Long owned by the Boston Brahmin Bancroft
family, the Journal voices the policy of the Wall Street-City
of London axis, which is controlled by the British financier
oligarchy. From its 1889 inception, the Journal has been
deeply opposed to the American System of Economics of
Gottfried Leibniz, Alexander Hamilton, and Abraham Lin-
coln. In this system, the state dirgistically fosters anti-usury,
energy-intensive, capital-intensive economic development. It
develops the cognitive power of the sovereign mind, which
is the source of all economic wealth.

But, the Journal underwent a further policy change soon

EIR February 6, 1998



