death by accusing special counsel Robert Fiske of conducting
a‘““cover-up,” and filing a Freedom of Information Act lawsuit
for records concerning Foster’s death.

The media ‘food chain’

A little over one year ago, on Jan. 6, 1997, the White
House sent shock waves throughout much of the news me-
dia—both in the United States and in Britain— with the re-
lease of its explosive 331-page report documenting the “me-
dia food chain” and the central role played by the British press
in orchestrating news media attacks on the President. The
report, “Communication Stream of Conspiracy Commerce,”
documented, in the White House’s own way, what readers of
EIR were informed of very well: that many of the stories
retained in U.S. press outlets such as the Wall Street Journal,
the Washington Times, and so on, came directly from the
British press.

Despite attempts by the Washington Post and other “ma-
jor” mediato ridicule the White House report, the Washington
Post itself had run a feature in May 1994, headlined “Brits
Keep Tabs on Clinton Sex Life: London Papers Trumpet Taw-
dry Allegations About the President,” featuring the role of the
London Sunday Telegraph and its Washington correspon-
dent, Ambrose Evans-Pritchard. The Post commented:
“Some of what appears in London soon echoes back across
the Atlantic. The Wall Street Journal editorial page and the
Washington Times have repeated some of the Sunday Tele-
graph’s allegations.”

In the White House report, the section of documentation
was entitled, “Sources without Credibility: Pushing Stories
into the Mainstream Press.” The first example given was:
“Whitewater: From Floyd Brown to Wall Street Journal.”
The report showed how Floyd Brown, the creator of the noto-
rious “Willie Horton” ads for George Bush in the 1992 Presi-
dential campaign, had met with members of the Wall Street
Journal editorial board in February 1994, and then, within
weeks, the Journal had devoted nearly half of its editorial
page, on March 4, 1994, to reprinting documents it had ob-
tained from Brown.

Then, on March 9, 1994, Brown put out a “Whitewater
fax bulletin,” saying that then-Whitewater special counsel
Robert Fiske had subpoenaed a number of Clinton administra-
tion officials but had missed one: Patsy Thomasson, who
Brown said was a friend of convicted Arkansas drug dealer
Dan Lasater, and who searched Vincent Foster’s office after
his death. So, the next day, on March 10, the Journal ran
an editorial entitled “Who Is Patsy Thomasson,” citing her
alleged ties to Lasater.

The White House report cited another example, a fraudu-
lent story about an associate of Lasater named Dennis Pat-
rick. This story began in the London Economist on May 7,
was then picked up and published in the London Sunday
Telegraph on May 8, and the Times of London on May 12,
and from there, according to the White House report, made

28 Feature

Click here for Full Issue of EIR Volume 25, Number 6, February 6, 1998

its way into the Washington Times on May 13, Pat Robert-
son’s “700 Club” on June 6, and then the Wall Street Journal
on June 21.

The Journal has not limited itself to attacks on Clinton
cronies in the Justice Department. Its editorial page frequently
features articles by Micah Morrison, identified as a “Journal
editorial page writer,” who accuses Clinton of complicity in
drug-running, money-laundering, and many murders in Ar-
kansas; Morrison’s articles,and the editorial comments which
often accompany them, are right at home on the lowest, bot-
tom-feeding levels of the media food chain. But what would
you expect from a Wall Street Urinal?

Wall Street Journal:
tool of destruction

by Richard Freeman

From its May 1973 editorial supporting the Communist Party
USA’s goon attacks against the LaRouche movement, to its
Sept. 19, 1997 front-page defense of speculator George Soros
against Lyndon LaRouche, the Wall Street Journal, Ameri-
ca’s “business” paper of record, and second largest circulation
newspaper, has made clear that it is dedicated to erasing the
ideas, and even the presence, of Lyndon LaRouche.

The Journal proceeds from axiomatic beliefs which have
led it to defend Fed Reserve Chairman Paul Volcker’s Octo-
ber 1979 high-interest-rate destruction of the U.S. physical
economy; promote the disastrous 1981 deregulation of the
U.S. banking system; and champion Anti-Defamation
League/mob-linked financiers Michael Milken and Ivan
Boesky and their junk-bond leveraged buy-outs, which rav-
aged the economy further, as the “free spirits” of “free enter-
prise.”

The Journal presents the world from the vantage-point of
a speculator. It envisages a world in which the usury-driven
“market” rules all, and in which the sovereign nation-state is
to be “withered away,” subordinated to the demands of the
speculators. Long owned by the Boston Brahmin Bancroft
family, the Journal voices the policy of the Wall Street-City
of London axis, which is controlled by the British financier
oligarchy. From its 1889 inception, the Journal has been
deeply opposed to the American System of Economics of
Gottfried Leibniz, Alexander Hamilton, and Abraham Lin-
coln. In this system, the state dirgistically fosters anti-usury,
energy-intensive, capital-intensive economic development. It
develops the cognitive power of the sovereign mind, which
is the source of all economic wealth.

But, the Journal underwent a further policy change soon

EIR February 6, 1998

© 1998 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1998/eirv25n06-19980206/index.html

after President Nixon took the dollar off the gold reserve
standard in 1971. At that point, Robert L. Bartley, an asset of
the Mont Pelerin Society and the so-called “neo-cons,” was
brought in to direct editorial policy, and to call for the imple-
mentation of the post-industrial society. The Journal aban-
doned any sense of even traditional industrial banking, and
went for straight speculation.

Today, the Journal and its parent company, Dow Jones
& Company, span the globe. Its American edition of the Jour-
nalisread by 1.8 million people daily. There are European and
Asian editions of the Journal. Dow Jones owns and publishes
Barron’s financial newsweekly and the Far East Economic
Review.It owns a string of other newspapers, publishes a Dow
Jones online data retrieval system, and owns and prints the
Dow Jones industrial stock index.

While Baby Boomer Wall Street financiers and stock bro-
kers swear by the Journal, and many Americans are misedu-
cated about economics by it, the Journal has been wrong
on every fundamental economic issue of the past quarter-
century. On precisely these issues, economist Lyndon
LaRouche has been correct. Here are the results of two differ-
ent and irreconcilable methods of thought: the American Sys-
tem of LaRouche, and the British free-trade usury of the Jour-
nal. The success of LaRouche’s methods means the
elimination of the rotted-out world financial system the Jour-
nal supports. Here lies the roots of the Journal’s loathing and
fear of LaRouche.

It started in Boston

The Wall Street Journal represents a merger of Boston
and New York interests. Boston’s “State Street” financial cen-
ter is run by the treasonous families that made their money
in the British-run China opium trade: the Cabots, Perkins,
Coolidges,Russells, Cushings, Lowells, et al. Wall Street was
created and is run by the Tory faction, which followed the
policy of Bank of Manhattan founders, and American traitors,
Aaron Burr and John Jacob Astor. At the heart of the Journal
is the aristocratic Bancroft family of Boston.

In 1882, in New York City, financial reporters Charles
Henry Dow and Edward Jones, both Rhode Islanders, set up
Dow Jones and Company, which printed a financial bulletin.
In 1885, Charles H. Dow became a member of the New York
Stock Exchange, formulating what he called the Dow theory
of stock market movements, and picking up trading gossip to
put in the Dow Jones bulletin. In 1889, Dow formed the Wall
Street Journal, which was made a subsidiary of Dow Jones
& Co.

In 1902, Clarence Barron, representing Boston’s power-
ful State Street, purchased Dow Jones & Company for
$130,000. At the time of the purchase, Barron was publishing
business bulletins in Boston and Philadelphia, which were
merged into Dow Jones & Co. Barron also founded Barron’s
National Financial Weekly. In 1923, Barron had the Journal
publish his credo, which made clear his paper’s slavish adher-

EIR February 6, 1998

ence to the Wall Street financiers: “The Wall Street Journal
must stand for what is best in Wall Street. . . .”

The higher level of the Boston Brahmins joined the Jour-
nalwhen,in 1907, the step-daughter of Clarence Barron, Jane
Barron, married Hugh Bancroft. The Bancroft represented the
high Boston Tory faction; they were among the first settler
families that, in 1632, founded Lynn, Massachusetts. During
the next 50 years, the family was the sole exporter for the
Massachusetts Bay Colony, of sugar and tobacco, a trade that
made it immensely wealthy.

By the first decade of the twentieth century, Hugh Ban-
croft’s father, John, was chairman of the Brahmin-owned
Boston Elevated Railway, and was a member of the board
of overseers of Harvard University. Hugh Bancroft attended
Harvard, where he was admitted to the elite Hasty Pudding
Club. In 1912, Bancroft was made treasurer of Dow Jones,
the holding company of the Journal. He became president in
1928, upon Clarence Barron’s death. By that time, Bancroft
and his family controlled the majority of Dow Jones & Com-
pany’s shares.

The Bancroft family continues to be the most significant
shareholder of Dow Jones and the Wall Street Journal today,
through Hugh Bancroft’s descendants, including Jane Ban-
croft Cook, a Journal board member; the Cox family (Christo-
pher Cox sits on the Journal’s board); and socialite Eliza-
beth Goth.

It is during the first decades of the twentieth century, that
the Journal’s hatred of the American System of Economics
became manifest.

The shift to a post-industrial society

Up through 1970, the Journal continued to express Wall
Street’s interests, but it would occasionally also express the
outlook of industrial banking, and support, in a limited way,
some measures in the national interest, such as the 1939-43
World War II economic mobilization.

During the 1970s, the City of London effected a profound
shift at the Journal. Since the 1963 murder of President John
F.Kennedy, the British had begun to foist the “post-industrial
society” policy upon America. Right after the 1971 delinking
of the dollar from gold, this was made the policy of the Jour-
nal. This post-industrial society policy destroys technology-
proud manufacturing, agriculture, and infrastructure, while
building up information services and financial speculation.

Robert L. Bartley, from the circles of the oligarchy’s Mont
Pelerin Society, was the key person brought in to effect the
change. In 1962, he joined the Journal, and by 1972, he was
made editor of the editorial page. Today, he is the paper’s
editor.

In October 1973, Bartley published an essay entitled, “A
Pathology of Perception.” In defining where America is head-
ing, he cited Daniel Bell’s new book, The Coming of the Post-
Industrial Society: “Mr. Bell sketches the shape of the society
we are becoming. The economy will be increasingly pre-oc-

Feature 29



cupied with services rather than [producing] goods.” The
post-industrial society would be the fundamental outlook that
Bartley, and the Boston Brahmins who owned the Journal,
would preach through the editorial pages, over the next 25
years.

Bartley represented the intersection of two British-steered
groups: the neo-conservatives and the Mont Pelerin Society.
The neo-cons—many of them former Bukharanite commu-
nists—hate the nation-state and industrial development. A
typical example is Irving Kristol, a former leftist who is close
to British as well as Israeli intelligence. During the 1970s,
Kristol was Professor of Social Thought at New York Univer-
sity, and a mentor to Bartley. In 1976, Bartley made Kristol
one of the Journal’s Board of Contributors, giving him regu-
lar space on the editorial page. Irving Kristol’s son William,
the editor of the Standard, is one of the leaders of the attacks
on the U.S. Presidency.

The Mont Pelerin Society is the financier oligarchy’s elite
organizing center, pushing austerity and globalization of mar-
kets, and especially the illegal and drug economy. Milton
Friedman, a founder of the Mont Pelerin Society in 1945,
headed up the University of Chicago School of monetarist
economics. In the early 1970s, one of the University of Chi-
cago boys, economist Art Laffer, began to meet with Bartley
at a restaurant in New York City, along with Columbia Uni-
versity economics professor Robert Mundell and economist
Jude Wanniski, who then was working at the Journal.

A hero of this group, whom Bartley praises to this day, is
French economist Jean-Baptiste Say (1767-1832), a radical
free trader and popularizer of Adam Smith. In his Treatise
on Political Economy, Say designated the nation-state as the
enemy; any attempt to impede the markets is tyranny, he said.
Within this context, Say emphasized supply over demand.

In December 1974, Bartley approved a Journal editorial-
page exposition of the Laffer-Mundell curve, which pur-
ported to show that, as regulations and taxes are cut, growth
occurs, and as a result, tax revenues rise, closing the budget
deficit. This Mont Pelerinite quack nostrum came to be known
as “supply-side economics.” It would be the vehicle for call-
ing for cuts in the capital gains tax, and was introduced
through Rep. Jack Kemp (R-N.Y.) in 1981, and became the
Kemp-Roth tax bill, which passed the Congress. In the mean-
time, the Journal sold this program to Ronald Reagan, and
it became the basis of Reagan’s economic program. While
speculation grew, so did the budget deficit. Contrary to the
Journal’s predictions, the Federal budget deficits for the eight
years Reagan was President totalled $1.3 trillion, an amount
larger than the outstanding debt that the U.S. government had
accumulated in the 192 years of its existence, from 1789, until
1981, when Reagan took office.

Support for Volcker

The supply-side economics policy went through in 1981-
82 on the back of the changes wrought by Federal Reserve

30 Feature

Board Chairman Paul Volcker in 1979, which the Journal
supported. The Journal has proved itself wrong, time and
again. During Oct. 6-12, 1979, Volcker sent interest rates into
the stratosphere, in a policy devised by the New Y ork Council
on Foreign Relations to put the economy through “controlled
disintegration”: oil price shocks, credit cut-offs, and interest-
rate shocks. This had been worked out in the CFR’s “Project
1980s,” of which Volcker was a director. By February 1980,
Volcker had sent the prime lending rate to 21.5%

Within days of Volcker’s initiation of his measures in
1979, EIR published an editorial, which appeared in the Oct.
30 issue, entitled, “Is Volcker Insane?” It stated, accurately,
“Volcker’s measures . .. savagely contract employment in
production of real, tangible wealth, and concentrate a much
larger portion of total money flows in the economy into the
hyperinflationary churning mass of high-yield, sheer nonpro-
ductive speculation.” LaRouche predicted a depression.

But, on Oct. 8, 1979, the Journal carried a lead editorial,
“Support Mr. Volcker,” which stated, “The new Federal Re-
serve anti-inflation package is the most hopeful economic
policy development in over a decade.” Worse, the Journal
supported the collapse that would now engulf the economy:
“Mr. Volcker will need plenty of support if the slide toward
recession now accelerates.”

On Oct. 26, the Journal ran a front-page article, entitled,
“The Great Depression Had Its Big Winners Along with the
Losers.” This cynical piece was in effect an argument that
maybe a depression in 1979 wouldn’t be so bad after all.

On Oct. 29, the Journal ran an editorial, “The Crash of
’79,” which said that “all will be lost if fear produces political
pressures forcing the Fed to abandon its efforts.”

By 1982, the economy was in a slide, but the Journal
still called for more of the same medicine. In a Feb. 2, 1982
editorial, “Paul the Navigator,” the Journal praised Volcker,
and blamed whatever misfortune may have occurred on the
use of the wrong monetary measuring standards.

Also, during this time, as the Volcker measures forced
Chrysler Corp. and the Rock Island Railroad to the brink of
bankruptcy, the Journal called for pulling the plug on these
companies.

By the end of 1982, LaRouche’s forecast had been proven
absolutely correct. Since 1979, machine-tool, steel, tractor,
and auto production had all fallen by 25-40%. The machine-
tool sector never recovered: As a result of the Volcker policy,
it permanently lost more than one-half of its capacity.

Deregulation and Milken’s junk bonds

In 1981, the Journal supported the deregulation of the
nation’s banking system, to open up the speculation even
further. On June 29, 1981, the Journal praised the deregula-
tion of the savings and loans, saying, “the beauty of these
solutions is that they are cheap because they depend on the
market and not on the Federal till.” By 1988, the Federal
government had pumped more than $200 billion into bailing

EIR February 6, 1998



out this policy failure, caused by the jacking up of interest
rates combined with deregulation. So much for the Journal’s
“cheap” solution.

While the Journal tossed around such phrases as “supply-
side economics” and “economic growth,” what it really meant
was the unrestricted growth of speculation. The Journal’s
heroes were Michael Milken of Drexel Burnham Lambert,
Ivan Boesky, Meshulim Riklis, Carl Lindner, and Saul Stein-
berg, whose leveraged buy-outs became the dominant activity
in the deregulated, high-interest atmosphere created by sup-
ply-side economics.

Recognizing that they had staked their all on Milken and
his crew of crooks, Bartley and the Journal stood by Milken
tothe bitterend. InaJune 13,1986 article, “The Street Fighter:
Fast-Growing Drexel Irritates Many Rivals with Its Tough
Tactics; But Many Clients Stay Loyal,” the Journal did a
typical puff piece on Milken, writing, “Tales of Mr. Milken’s
frenetic, workaholic style, immense earnings and relentless
stance against interlopers have made him a Wall Street legend
at age 39. Even some Drexel critics have compared him to
J.P. Morgan as an innovator.”

In 1988, Milken was charged by Federal authorities with
criminal activity. The charges were shaped so as to leave the
most criminal activities—the destruction of entire compa-
nies —out of the indictments. In late 1990, Milken was con-
victed and sentenced to ten years—a very light sentence in
light of what he really did. He served less than two years
in jail. Yet the Journal fanatically defended him, because it
realized that its supply-side economics and the activities of
Milken went hand in hand. By 1990, the 1980s was being
called a decade of greed, which the Journal considered an
indictment of itself. The Journal lashed out. In a Nov. 23,
1990 editorial, “Symbol of the *90s,” the Journal wrote:

“Michael Milken has often been depicted as the symbol of
the 1980s, the Master of the Universe presiding (with Ronald
Reagan) over the decade of greed. . . . We fear he is becoming
the symbol of the 1990s, the decade of vengeful destruction.”
That is, sentencing Milken was vengeful: He should have
received no sentence. The Journal continued, “Michael Mil-
ken was a threat —to entrenched corporate managers, to Wall
Street competitors, to regulators who prefer their markets neat
and pretty.” This paean to criminality tried to deny the fact that
during the 1980s there were $700 billion worth of leveraged
buyouts which left hundreds of thousands of workers unem-
ployed, and many companies shells of their former selves,
especially manufacturing companies.

In aFeb. 13,1991 editorial, “To Err Is Human” the Jour-
nal made the case that Milken’s sentence should be reduced.

The Journal today

During the 1990s, the Journal has defended the world-
wide speculative financial bubble, at the expense of the real
economy.

The Journal played a major role in organizing for the

EIR February 6, 1998

passage of the North American Free Trade Agreement
(NAFTA), which sucks manufacturing jobs out of the United
States, and ships them to low-wage Auschwitz-style sweat
shops south of the Rio Grande. During the Bush Presidency,
the Journal called NAFTA Bush’s “most important foreign
policy priority.” In an April 29, 1997 editorial, the Journal
called for NAFTA to be imposed on a hemispheric-wide
scale.

The Journal has pushed for the implementation in the
Third World, of the most extreme forms of debt repayment,
through privatization — selling off of their national patrimony
to financier sharks. In 1996, it demanded the privatization
of Brazil’s crown jewel, the Companhia Vale do Rio Doce
(CVRD),richiniron ore,copper, zinc, gold, and other mineral
wealth. A Dec. 3, 1996 Journal article denounced Brazil’s
nationalist military for trying to block the sale. It denounced
any attempt by the government to “spend the Vale proceeds
profligately,” i.e., for infrastructure projects.

In the midst of the worsening Asian financial crisis, the
Journal gloated that this would put a stop to the Asian nations’
economic growth.

Domestically, the Journalis alead organizer for privatiza-
tion of Social Security. Under this package, the age at which
a retiree qualifies for Social Security will be raised to 70;
benefits will be reduced; and the current Social Security Trust
Fund will be dismantled, with its more than $7 trillion to be
invested in private retirement accounts, which money props
up the stock market bubble. The Journal is a steadfast cham-
pion of Newt Gingrich’s fascist “Contract on America” aus-
terity measures.

LaRouche vs. Soros

As early as February 1997, mega-speculator George Sor-
0s’s Quantum Fund started attacking Thailand’s currency, the
baht, and by June-July, it was taking short positions against
(i.e., betting on the fall of) the Philippines peso, the Indone-
sian rupiah, and the Malaysian ringgit, which sent the curren-
cies falling by 40-70% percent. On July 28, Malaysian Prime
Minister Mahathir bin Mohamad called Soros a “criminal.”

The Journal leapt to Soros’s defense. It ran, on the front
page of its Sept. 19 Asian and European editions, an article
entitled “Malaysia’s Mahathir Finds Strange Source for Soros
Campaign; Asian Country’s Media Tap U.S. Conspiracy the-
orist Lyndon LaRouche Jr.” The Journal wrote that much of
the information that the friends of Mahathir in Malaysia have
used to skewer Soros, came from EIR and Lyndon LaRouche.
The Journal perhaps thought that presenting the Mahathir-
LaRouche relationship would be damaging to Mahathir. In-
deed, what it did, was to draw the battle lines between Soros,
speculator hit-man for the British Commonwealth, and
LaRouche, whose record of accurate economic forecasts for
40 years is well known, and whose plan for a development-
vectored new world monetary system, would destroy the fi-
nancier oligarchy.

Feature 31



