1T 0RNational

Click here for Full Issue of EIR Volume 25, Number 12, March 20, 1998

More Scaife-Falwell sleaze
behind assault on Presidency

by Edward Spannaus

More of the rotten underpinnings of the attacks on the Presi-
dency are being exposed to public light, demonstrating the
fraud of the operation to bring down President Clinton.
Among the new revelations are those involving the origins of
the “Troopergate” story, secret payments to the Paula Jones
legal defense fund by an operative linked to Richard Mellon
Scaife, and back-door payments to dubious Arkansas
“sources” to be used for articles ending up in publications
such as the Wall Street Journal, the American Spectator, and
the Sunday Telegraph of London.

The new evidence coming out, with links to key elements
of the “Olson Salon” described in last week’s EIR, provides
further confirmation that the operation against President Clin-
ton conforms to the type of covert foreign intelligence opera-
tion which would be run under the authority of the 1981 Exec-
utive Order 12333.

Lying for dollars

Secret payments in excess of $200,000 from an organiza-
tion closely linked to Rev. Jerry Falwell were made to individ-
uals making allegations against Bill Clinton, according to an
article published in the current issue of the Internet magazine
Salon. Investigative reporter Murray Waas says that the pay-
ments and the allegations they bought “were part of a covert
and sophisticated political propaganda effort to influence
public opinion against President Clinton.”

Such a “covert propaganda effort” as Waas describes,
is a tell-tale feature of a 12333 operation; this parallels the
operation run against Lyndon LaRouche around the “John
Train Salon” in the 1980s, where a “private” propaganda op-
eration runs in parallel to an official investigation.

It is therefore not surprising that the two publications fea-
tured in the Salon exposé are the Wall Street Journal and

62 National

the American Spectator —whose respective editors, Robert
Bartley and Emmett Tyrrell, are regulars at the gatherings at
the Great Falls, Virginia, home of Ted and Barbara Olson,
where they can meet with Kenneth Starr and other lawyers,
judges, and journalists.

The organization making the secret payments to sources
and witnesses was Citizens for Honest Government (CHG),
the producer of the notorious Clinton Chronicles video, which
accuses Clinton of drug running and of a string of murders in
Arkansas. Although televangelist Jerry Falwell lies that his
only involvement with the videotape was to promote it on his
“Old Time Gospel Hour” TV show, Waas shows that Falwell
was involved in financing the production of the videotape
as well.

Waas’s story also discloses previously unknown ties of
Richard Mellon Scaife to the Falwell/Clinton Chronicles op-
eration.

Larry Patterson, one of the original “Troopergate” sources
in late 1993, opened up a joint bank account in 1995 with
Larry Nichols, the narrator of the Clinton Chronicles, who
was fired as an Arkansas state employee in 1987 by Clinton for
spending too much time in activities involving the Nicaraguan
Contras. Nichols got at least $89,000 from CHG and from
a closely linked film company, Jeremiah Productions. The
principals in Jeremiah were the head of CHG, Pat Matrisciana,
and Christopher Ruddy — Scaife’s poison pen, who spent a
couple of years trying to prove that White House aide Vincent
Foster was murdered. Ruddy is employed by Scaife’s Pitts-
burgh Tribune-Review.

The Nichols-Patterson bank account provided secret pay-
ments to a number of individuals who made allegations about
Clinton’s personal life, as well as alleged “witnesses” who
claimed that Clinton was involved with the Mena, Arkansas

EIR March 20, 1998

© 1998 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1998/eirv25n12-19980320/index.html

drug-smuggling operation (which was in fact run by George
Bush’s Federal “secret government” apparatus, not by the
Arkansas state government). When these allegations found
their way onto the editorial page of the Wall Street Journal,
they were used by Rep. James Leach of the House Banking
Committee to launch a two-year investigation of Clinton and
Mena, which predictably came up with nothing.

Another beneficiary of these secret “witness” funds was
Jane Parks, who told the American Spectator that she had
witnessed Bill Clinton using cocaine in 1984; she later told
Ambrose Evans-Pritchard of the London Sunday Telegraph
that her husband, a private investigator and former member
of Clinton’s security detail, was killed because he knew too
much about Clinton and Mena. Parks, who got over $20,000
from these sources, provided information for the anti-Clinton
books eventually written by both Tyrrell and Evans-Pritchard.

‘Troopergate’ apology

Troopers Patterson and Roger Perry were the original two
sources for the widely circulated American Spectator “Troop-
ergate” story which burst out at the end of 1993, with the help
of round-the-clock coverage from CNN. Now, the author of
that story has issued an apology to President Clinton.

In an open letter to Clinton, published in the April 1998
Esquire magazine, David Brock says that the Arkansas state
troopers who fed him allegations about Clinton’s sex life
“were greedy and had slimy motives, and I knew it.” Brock
also says that in the years since his article was published, “the
troopers have greatly damaged their credibility.” He cites the
following examples of how they have done this:

* the troopers making fools out of themselves during the
Senate Whitewater hearings with improbable claims about
the death of Vincent Foster;

* trooper Larry Patterson helping to promote the Clinton
Chronicles, “a crackpot video accusing [Clinton] of drug run-
ning and murder”; and

* that “Patterson was recently cited as a source for several
wild allegations in the spurious book The Secret Life of Bill
Clinton by British journalist Ambrose Evans-Pritchard.”

Brock told ABC-TV on March 10 that the idea for the
apology started to come to him when he saw the President
being hauled in to give a deposition in the Paula Jones case in
January; he decided for certain to write the apology when
the Monica Lewinsky affair broke in the news media. Brock
writes to Clinton: “My ransacking of your personal life had
given your political adversaries — who were now funding and
fighting the Jones case —an opportunity to use the legal pro-
cess to finish the job that I had started.”

Whatever happens with Paula Jones’s case, Brock writes,
“in a way, the people who hate you have already won, and we
have all suffered not only from their malice toward you but
from their contempt for the office of the President.”

In David Brock’s first public confession, published in July
1997, he described how “the entire anti-Clinton establish-

EIR March 20, 1998

ment, from Wall Street Journal editorial-page editor Robert
Bartley to Whitewater independent counsel Kenneth Starr,”
had been present for the wedding of Ted and Barbara Olson in
the summer of 1996 in Great Falls, Virginia. Brock described
how George Bush’s former White House counsel, C. Boyden
Gray, had “joked” with Brock, telling him that since it looked
like Starr was not going to come up with the goods on Clinton
before the election, it was going to be up to Brock to do the job.

Olson is in the middle of this seamy affair in multiple
ways. Olson is counsel to the American Spectator, and sits on
its board of directors. He was instrumental in the funnelling
of at least $1.7 million from Scaife through the American
Spectator into the “Arkansas Project” from 1993 through
1997, which was used to dig up sex scandals and other dirt on
Clinton; Scaife money also greased the way for notorious liar
David Hale to become the “Starr witness” against Clinton
and former Clinton associates in Whitewater-related trials in
Arkansas. When Hale was subpoenaed to appear before the
Senate Whitewater Committee in 1995, it was Olson who
represented him.

Paying for Paula

Meanwhile, a brawl has broken out between the two orga-
nizations claiming to be raising money for Paula Jones’s legal
defense. One of the groups, the Christian Reconstructionist
Rutherford Institute, is threatening to file a complaint with
the IRS and FBI against the other group, the Paula Jones Legal
Fund. Rutherford signed onto the Jones case last October,
promising to underwrite the cost of Jones’s lawyers —one of
whom, Robert Rader, happens to be an old college classmate
of Kenneth Starr, from the hard-right Harding College in Ar-
kansas.

Although the Paula Jones Legal Fund claims to be raising
money to pay Jones’s lawyers, the Rutherford gang is angry
because the money is instead going to Jones personally and
to direct-mail fundraiser Bruce W. Eberle & Associates, of
McLean, Virginia. In one example, Jones has used to money
to bring her Hollywood hairdresser with her to Washington
in an expensive effort to improve her appearance before TV
cameras at Clinton’s deposition in the case during January.

A surreptitious Mellon Scaife connection to the Paula
Jones Legal Fund has also been uncovered by Salon maga-
zine, which has dug up a secret $50,000 donation given to
the fund in 1995 by an obscure tax-exempt organization run
by tax lawyer William Lehrfeld. Lehrfeld does most of his
legal work for foundations and organizations funded by
Scaife —as well as for the Sarah Scaife Foundation itself.
Lehrfeld has done work for the Heritage Foundation and the
Washington Legal Foundation; Scaife is thought to be the
largest contributor to both. Moreover, Kenneth Starr, as well
as Ted and Barbara Olson, are on the Legal Policy Advisory
Board of the Washington Legal Foundation, as is John Nor-
ton Moore—one of the principal authors of Executive Or-
der 12333.

National 63



