Click here for Full Issue of EIR Volume 25, Number 25, June 19, 1998

Ambrose Evans-Pritchard:
the hyphenated hoaxster

by Edward Spannaus

It’s very difficult for a journalist to write that type of

book about their own country; they can’t continue to

operate and function, as a journalist. If T did this in

London, about the British power structure, I really
couldn’t continue to work there.

— Ambrose Evans-Pritchard,

C-SPAN, Oct. 26,1997

Smear artists are not always down-on-their-luck hacks.
Sometimes they hail from Oxford, take high tea, and
have hyphenated last names, like Ambrose Evans-
Pritchard, Washington correspondent for the London
Sunday Telegraph.

— James Retter, Anatomy of a Scandal

British Intelligence asset Ambrose Evans-Pritchard was
deployed to the United States at the end of 1992, following
the election of Bill Clinton, under the cover of serving as
the Washington correspondent for the Sunday Telegraph of
London. Following in the tradition of his father, the famous
anthropologist Edward Evan Evans-Pritchard, Ambrose came
to the United States to profile the U.S. population —not only to
study the citizenry, but also to determine how to mobilize the
“indigenous” population against its own government.

By the time Pritchard left the United States, about a year
ago, he was reduced to publicly defending himself against
EIR’s charges. “Let me state for the record that I was not
sent to Washington as part of a British government plot to
destabilize the Clinton administration in revenge for U.S.
meddling in Ulster,” Pritchard wrote in the April 20, 1997
Sunday Telegraph. “Or at least, I don’t think I was.”

“Contrary to assertions made in a Congressional hearing,”
he continued, referring to testimony submitted by EIR in
1994, “I have never worked for British military intelligence,
or MI5, or MI6, or for that matter MI7.5 —the fabled Welsh
branch!”

In the same article, entitled “Goodbye, Good Riddance,”
Pritchard also complained that the White House had “singled
me out for attack in their report on the media ‘food chain’
assault against the Clintons,” even describing the Sunday

44 Feature

Telegraph as a “British tabloid” —which it certainly is in
spirit,if not in format. Pritchard also whined about a little note
in George magazine entitled “Cheerio, Chump!” in which a
White House source was quoted saying that Pritchard’s tenure
here had been “another British invasion we’re glad is over.”

Breaking the ‘special relationship’

Speaking of “U.S. meddling in Ulster,” Hollinger’s atti-
tude came across clearly in the wake of the Feb. 26, 1993
World Trade Center bombing in New York City. On Feb. 28,
the Daily Telegraph gloated: “One good thing might come
out of it. It might teach Mr. Clinton that terrorism is no longer
something which happens in other countries, and about which
it is therefore safe for American Presidents and Presidential
candidates to posture. . . . He might give up posturing about
Northern Ireland.”

Throughout 1993, before the Clinton scandals really took
off, Ambrose Evans-Pritchard’s Sunday columns invariably
attacked the new Clinton administration, most notably on for-
eign policy matters. Already by mid-year, Evans-Pritchard
was showing concern that Clinton might break with the Brit-
ish in a way no U.S. President had done for decades. “The
Clinton administration is looking to Germany to become the
anchor of American strategic interests in Europe, relegating
Britain to the status of a secondary ally,” Pritchard wrote in a
column entitled “Clinton Woos Bonn for a Special Relation-
ship,” published on June 27, 1993. Among other things,
Pritchard accused Clinton and German Chancellor Helmut
Kohl of working “behind the backs” of the European Commu-
nity, in calling for an end to the arms embargo against Bosnia.

By the end of Clinton’s first year in office, the British had
more to worry about: There were signs that the United States
was preparing to break with International Monetary Fund
policies. Clinton administration officials were attacking the
“shock therapy” being applied to Russia, and calling for “less
shock, more therapy.”

From the standpoint of the British oligarchy, things went
from bad to worse during early 1994. When Clinton invited
Sinn Fein leader Gerry Adams to the White House in March,
the Brits went ballistic. On March 19, the Sunday Telegraph

EIR June 19, 1998

© 1998 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1998/eirv25n25-19980619/index.html

screamed, “The United States is no friend of Britain.” It
charged that Clinton was seeking the breakup of the United
Kingdom. When Clinton stood at the Brandenburg Gate in
Berlin in July, and called for a new German-American part-
nership, the British accused Clinton of betraying the mother
country and killing off the “special relationship” between the
United States and Great Britain. “Now Who’s Gota Very Spe-
cial Relationship?” asked one headline in the Sunday Tele-
graphonJuly 17,1994, right after Clinton’s visit to Germany.

That wasn’t all the Hollinger Corp. had to say in response
to Clinton’s foreign policy initiatives. The front page of the
July 17 issue led with a story accusing President Clinton of
using illegal drugs in the 1970s and ’80s; the story, naturally,
ran under the by-line of Ambrose Evans-Pritchard.

But, we get ahead of ourselves.

A British scandal-monger

Evans-Pritchard jumped into the scandal fray as early as
July 25, 1993, a few days after the death of White House
Deputy Legal Counsel Vincent Foster. In an article entitled,
“Death in Clinton Clique,” Evans-Pritchard wrote that Fos-
ter’s death “has set off a flurry of conspiracy theories,” and
that some people think it was murder. Evans-Pritchard com-
mented on Foster’s role in Travelgate, and he darkly raised
the question of whether Foster “had been drawn ineluctably
into something that had got out of hand.”

There was no reference to “Whitewater” in the article,
which was hardly on anybody’s radar screen at the time. The
story of the failed Arkansas real estate deal had popped up
during the Presidential primaries in March 1992, through an
article by the New York Times’s Jeff Gerth.

The Whitewater hoax got its rebirth from an event which
occurred the same day as the death of Vincent Foster: an FBI
raid on the offices of David Hale, a low-level municipal judge
in Little Rock, who was under investigation for fraudulent
dealings with the Small Business Administration. Hale tried
to peddle a story implicating Bill Clinton, James McDougal,
and then-Gov. Jim Guy Tucker, but the local U.S. Attorney
was not interested. Hale was indicted in September, and it
was only after the appointment of the first Whitewater inde-
pendent counsel in early 1994 that he was able to cut a deal.
By this time, Hale had hooked up with some of Clinton’s
worst enemies. He was put into the Federal Witness Protec-
tion Program and relocated to Louisiana, from where he com-
muted in the company of FBI agents both to Little Rock and
to Hot Springs, where he regularly met with paid agents of
Richard Mellon Scaife and the American Spectator. Hale be-
came aregular conduit between independent counsel Kenneth
Starr’s grand jury investigation in Little Rock, and the Ameri-
can Spectator and the Wall Street Journal.

Atthe same time, a Clinton-hating bureaucrat in the Reso-
lution Trust Corp.,Jean Lewis, was desperately trying to cook
up a criminal case against the Clintons around the Madison

EIR June 19, 1998

Guaranty Savings & Loan case. She filed anumber of referrals
to the Justice Department seeking criminal charges, and then
apparently leaked the referrals to the New York Times and the
Washington Post.

Predictably, on Nov. 7, the Sunday Telegraph and Evans-
Pritchard jumped in, with a piece entitled “Land Slips Away
Beneath Clinton House of Cards.” Evans-Pritchard argued
that Clinton’s election in 1992 was “an anomaly,” that liberal-
ism, i.e., “permissive quasi-socialism,” is dead, and that “the
self-righteous baby-boom liberalism of the Clintons is not
even honest”; his evidence was the Washington Post articles
of the previous week, alleging that there were Federal investi-
gations into the Clintons’ real estate deals.

The ‘Troopergate’ swindle

In late December, the American Spectator broke the
“Troopergate” story, of Clinton’s alleged sexual dalliances.
This fable launched a media frenzy which revived the White-
water real estate stories, with the New York Times and Wash-
ington Post both reporting that Whitewater files had been
removed from Foster’s office on the night of his death. All this
culminated in the appointment of a Whitewater independent
counsel on Jan. 20, 1994.

Inrecent months, the “Troopergate” story has been shown
to have been a total fraud. One of the original sources, Ronnie
Anderson, said he’d been offered a million dollars by enemies
of Clinton to tell second- and third-hand stories to American
Spectator writer David Brock. Anderson said in his affidavit
in the Paula Jones case, that “the stories that were provided
were nothing more than old fish tales, with little, if any, basis
in fact.”

Another of the sources, Danny Ferguson, told associates
at the time that he was considering extorting money from
Clinton, in exchange for silence. He also said that his fellow
troopers were exaggerating what they claimed to know. Later,
in an affidavit filed in the Paula Jones case, Ferguson said of
Clinton: “I don’t know that he fooled around with anybody.”
Two other troopers, Roger Perry and Larry Patterson, later
took money from an organization tied to both televangelist
Jerry Falwell and Richard Mellon Scaife.

President Clinton’s lawyer Robert Bennett declared on
national television on March 15 of this year that the troopers,
when their depositions were taken, “could notidentify a single
woman, a single incident where they could say that the Presi-
dent, or then the Governor, had a sexual relationship with any
of these women.”

The author of the original “Troopergate” story, David
Brock, recently repudiated that article in a piece in the April
1998 issue of Esquire, apologizing to President Clinton and
acknowledging that he had, along with enemies of Clinton,
“conspired to damage you and your Presidency.” Brock ad-
mitted: “The troopers were greedy and had slimy motives,
and I knew it.”

Feature 45



British or American Spectator?

But it was from the fabricated and now discredited
“Troopergate” story, with its fleeting reference to a “Paula,”
that Ambrose jumped into a situation in which he made his
enduring black mark on American history: the Paula Jones
case, which gave rise directly to Kenneth Starr’s sex-and-
perjury inquisition against the President.

It was not fortuitous. In the American Spectator magazine,
Pritchard found some of his closest American soul-mates.

“There has always been a strong British connection to the
American Spectator,” boasted the Sunday Telegraph on Feb.
13,1994, in an article praising the “Troopergate” story. “The
present Washington correspondent, Tom Bethell, is English,
and Mr. [Paul] Johnson and Sir Peregrine [Worsthorne] are
on the editorial board.”

Two days earlier, the American Spectator’s editor-in-
chief, Emmett Tyrrell, had written: “Much more so than the
American media, the British media are alive with reports on
the Clintons’ scandals; and Mr. Evans-Pritchard, who is equal

parts scholar, journalist, and adventurer, has been particularly
tireless in examining those scandals.”

It was recently disclosed that, when Tyrrell was attempt-
ing to justify the use of tax-exempt Scaife funds to pay for
part of his home and other personal expenses, he listed Evans-
Pritchard as one of a number of “frequent visitors” to his
McLean, Virginia house, along with Starr’s longtime friend
Theodore Olson.

Tabloid trickery

On Jan. 23,1994, Evans-Pritchard scored his first “exclu-
sive” scandal story, with a front-page Sunday Telegraph
spread about a former Arkansas beauty queen who claimed
that Clinton had threatened to maim and kill her. Headlined
“ ‘I Was Threatened After Clinton Affair,” ” the story, con-
cerning Sally Perdue, quickly made its way across the Atlantic
into the Washington Times and other U.S. media outlets. By
Feb. 6, 1994, Evans-Pritchard was in Little Rock, predicting
that Clinton would be forced out of office by the end of the

The ‘Torygraph’: leak
sheet for the Royals

As Kitty Kelley reports in her bestseller The Royals, mem-
bers of the House of Windsor are not above instigating
character assassination against their enemies, as was done
in the case of Diana, Princess of Wales. Kelley states that
the favorite vehicle for such royal leaks has been the Tele-
graph Group PLC. Writes Kelley: “The Telegraph, some-
times called the Torygraph, is the royal family’s favorite
newspaper, and its editor, Max Hastings, is a close friend
of Prince Andrew,” Queen Elizabeth’s favorite son.

Hastings’s wife, Rosa Monckton, has turned to the
pages of the Torygraph to play upon her ostensible friend-
ship with Princess Diana, to deny that Diana planned to
marry Emam “Dodi” Fayed. Even before Diana’s murder,
the Daily Telegraph had published vicious slanders of her,
including aNov.24,1995 article in which a crony of Prince
Charles, Tory Member of Parliament Nicholas Soames,
wrote that Diana had exhibited a “degree of paranoia for
having gone on the BBC Panorama program to declare
Prince Charles as unfit for the throne, and having accused
the Royal Family of spying on her and trying to drive
her out.”

The intelligence ties of the Hollinger Corporation, for
which the Telegraph Group PLC is the flagship, go deep
into the core of the British elite that insiders call “The Club
of the Isles,” whose chief enforcer is Prince Philip. This

relationship raises a serious investigative question, as to
whether the Telegraph’s Ambrose Evans-Pritchard was
acting on instructions from the House of Windsor, in his
recent poison-pen denial that Princess Diana was assassi-
nated.

Hollinger Corporation profile

The Hollinger Corp. is a direct outgrowth of the World
War Il British intelligence service. It was built by Toronto-
based Conservative Conrad Black, out of the Argus
Corp., whose founder, E.P. Taylor, had been on the British
War Production Board, securing arms from the United
States for Britain. Argus was also part of British Security
Coordinator Sir William Stephenson’s espionage network
inside Canada.

Today, the Hollinger Corp. holds The Telegraph
Group PLC and the Jerusalem Post, both purchased at
exorbitant prices. The Jerusalem Post has been the main
mouthpiece for Ariel Sharon’s “Greater Israel” wing of
the Likud Party, ever since Conrad Black took it over. It
has used every dirty trick in the book — including abetting
Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu’s threats to
topple President Bill Clinton—in order to blow up the
Middle East peace process.

The Hollinger Corp. is also at the forefront of the Red-
coat media invasion of America. It owns over 100 daily
and weekly newspapers in the United States, with a heavy
concentration in the Midwest, where the Hollinger flagship
newspaper is the Chicago Sun-Times.

Apart fromits attacks upon Princess Diana and Lyndon
H.LaRouche,Jr., the Hollinger Corp., through such gutter

46  Feature

EIR June 19, 1998



year.On it went, week after week. Atthe end of March, Evans-
Pritchard was back in Little Rock again, producing a March 27
article, “Clinton Accused of ‘Grotesque’ Sex Harassment.” In
this article, Pritchard reported on his discussions with Paula
Jones and her lawyer about her pending lawsuit against the
President.

By this time, Evans-Pritchard was a rising star. The Sun-
day Telegraph headline read: “Sunday Telegraph Reporter’s
Revelations Put Him in America’s Media Spotlight: Why
Americals Turning to an Englishman for Answers.” The story
opened with Evans-Pritchard describing how he was appear-
ing on U.S. radio talk shows on a daily basis.

A third article in the same issue accused Clinton of being
involved in drug-running and money-laundering tied to
Mena, Arkansas, and the “Iran-Contra” affair.

The following week, Pritchard reverted to attacking Clin-
ton on foreign policy, claiming that the state of siege around
the Clinton scandals was resulting in a lack of any foreign
policy at all. “There is no Henry Kissinger to run foreign

journalists as Evans-Pritchard, has been in the forefront of
the media feeding frenzy against the Clinton Presidency.
InJanuary 1996, the White House Counsel Office released
a 331-page document, lambasting what they described as
the “Communication Stream of Conspiracy Commerce,”
which demonstrated that the Telegraph PLC was central
toa “mediafood chain,” beginning with nutty, anti-Clinton
black propagandists like Richard Mellon Scaife’s Pitts-
burgh Tribune Review and thence to the so-called “main-
stream press.” (See “The Media Cartel That Controls What
You Think,” EIR, Jan. 17,1997.)

A review of the Hollinger Corp.’s board and interna-
tional advisory board gives a very good picture of a seg-
ment of the Club of the Isles, which uses the corporation as
a convenient vehicle for their vendettas against the British
monarchy’s enemies. Among Hollinger’s international ad-
visory board are to be found: Lady Margaret Thatcher
of Kesteven, who, as Prime Minister, was given a political
boost by the Hollinger takeover of the Telegraph Group
PLC in 1985; Lord Peter Rupert Carrington, who had
been a founding board member and controller of Kissinger
Associates, Inc., was Thatcher’s Foreign Secretary, then
NATO Secretary General, and who is today chairman of
the Bilderberg Society (founded by Prince Philip’s friend
and former Nazi SS officer, Prince Bernhard of the Nether-
lands); and, Sir Henry Kissinger, Knight Commander of
St.Michael and St. George, who boasted in a May 10, 1982
speech before the Royal Institute of International Affairs
that, during his “incarnation in office” as U.S. National
Security Adviser and then Secretary of State, he had been
a British agent.— Scott Thompson

EIR June 19, 1998

policy while the White House goes into a meltdown,” Pritch-
ard wrote, “which is why the hydra-headed scandal of White-
water could prove more damaging to global stability than the
Watergate scandal of 1973 and early 1974.”

This was followed by more “Troopergate” stories in
April, and then another absolutely fraudulent story in early
May. Evans-Pritchard claimed to have interviewed Steven
Love, a former bond trader with Lasater and Co. in Little
Rock. Pritchard wrote: “Love now lives in a small town in
Pennsylvania. He was stunned when contacted by the Sunday
Telegraph, saying he too had been living underground for
several years. ‘I was used by Lasater and flushed away, my
whole life destroyed. I finished up sleeping on park
benches.” ”

According to sources in southwest Pennsylvania con-
tacted by this writer, the actual story is this. Love moved to
Pennsylvania from Little Rock, and became the Operations
and Finance Manager for Greene County, and then the direc-
tor of its Redevelopment Authority. In 1990, he was impli-
cated in a scandal involving “day-trading,” i.e., speculating
with county funds, with large suspected losses for employee
pension funds. Love was temporarily laid off from his job,
but expected to be called back, and still had substantial sums
of money. The quotes from the Sunday Telegraph about “liv-
ing underground” and his “whole life destroyed,” were met
with expletives of disbelief by people in the area.

Such is typical of Evans-Pritchard’s stories.

Ambrose sets the time bomb

On May 1, 1994, Evans-Pritchard predicted that Paula
Jones would file her lawsuit during the coming week, and he
gloated that President Clinton “could conceivably be made to
appear in court.” A week later, after Jones had filed her suit,
Evans-Pritchard acknowledged that he had had “a dozen con-
versations with Mrs. Jones over the past two months.” He
furthermore admitted that “IT happened to be present at a strat-
egy meeting last month on a boat on the Arkansas River” at
which Jones’s attorney “was weighing the pros and cons of
legal action.”

Then, on May 15, Evans-Pritchard admitted the actual
motivation and purpose of the Jones suit. It doesn’t “matter
all that much whether Mrs. Jones ultimately wins or loses her
case,” he wrote. “The ticking time bomb in the lawsuit lies
elsewhere, in the testimony of other witnesses.”

“Put plainly,” Evans-Pritchard blurted out, “the political
purpose of the Jones lawsuit is to reconstruct the inner history
of the Arkansas Governor’s Mansion, using the legal power
of discovery. In effect, the two lawyers and their staff could
soon be doing the job that the American media failed to do
during the election campaign and have largely failed to do
since. ... Testimony would be available to the public as
court documents.”

In a discussion with a journalist around this same time,
Pritchard elaborated on his strategy of using discovery to

Feature 47



parade the troopers and others into depositions. “You know,
we’re interested in finding out what kind of man Clinton is,”
Pritchard declared.

In his book The Secret Life of Bill Clinton (Washington,
D.C.: Regnery Publishing, 1997), Evans-Pritchard provided
some additional details about his involvement in instigating
the Jones case. He described how he happened to be on a
houseboat on the Arkansas River with Jones’s first lawyer,
discussing with him the need for a lawyer of national stature
to join the legal team. “For a few minutes,” Pritchard wrote,
“it could be said that I had become a consultant to the embry-
onic legal team of Paula Jones.” More important, Pritchard
describes numerous conversations with Paula Jones and her
husband —and even her mother—to convince them to file
the lawsuit.

From Paula to Monica

Evans-Pritchard’s “ticking timebomb” in the Jones suit
exploded on Jan. 21, 1998, when the Monica Lewinsky story
broke in the news media. A few days later, Pritchard’s pub-
lisher, Regnery, put out a press release noting that Evans-
Pritchard had predicted in his book that “the Paula Jones case
would be the string that would unravel the Clinton Presi-
dency.” Here’s how it worked.

In October 1997, Paula Jones’s lawyers, on a dragnet for
any and all women who might claim to have been involved
sexually with Bill Clinton, received a series of tips about a
woman named “Monica.” (In late January, in a wild flight of
fancy, Pritchard wrote from London that Jones had a witness
list of “more than 100 women who allegedly had sexual en-
counters with the President.” The truth of the matter was that
Jones’s lawyers, in a relentless three-year effort to find cor-
roborating witnesses, were unable to find any new witnesses
who would state under oath that they had had a sexual affair
with Clinton.)

Shortly before that, last fall, Jones’s lawyers had gotten
in contact with Pentagon employee Linda Tripp, after Tripp
was mentioned in a Newsweek article. In November, Jones’s
lawyers issued a subpoena for a deposition to Monica Lewin-
sky, and her deposition was scheduled for Dec. 18. The depo-
sition was postponed, and on Jan. 7, Lewinsky’s lawyers, in
an effort to prevent her from having to testify, provided an
affidavit in which Lewinsky denied that she had had an affair
with Clinton.

According to various accounts, in early January, Tripp
went to Starr’s office and gave them 20 hours of tapes of her
conversations with Lewinsky; Tripp claimed that Lewinsky
had told her that President Clinton, and the President’s friend
Vernon Jordan, had encouraged her to lie under oath in the
Jones case.

On Jan. 16, attorneys from Starr’s office and from the
Justice Department went to the special three-judge court
which appoints independent counsels, and obtained authori-
zation to expand Starr’s investigation into allegations of per-

48  Feature

jury and obstruction of justice in the Jones v. Clinton case.
Starr had now officially extended his criminal investigation
into the civil case brought by Jones at the instigation of Ev-
ans-Pritchard.

But already, three days before obtaining any authoriza-
tion, Starr’s lawyers had wired up Tripp, so that FBI agents
could record discussions between Tripp and Lewinsky in an
effort to obtain evidence that Clinton was trying to get wit-
nesses to commit perjury in the Jones case. At that point, Starr
had no legal right to be involved in the Jones case, since his
jurisdiction is only granted by the three-judge panel.

Starr had Tripp set up another meeting with Lewinsky for
Jan. 16; Lewinsky walked right into an FBI trap, and then
Starr’s lawyers and FBI agents spent about eight hours trying
to intimidate Lewinsky into cooperating with Starr. And,
Tripp, having spent the day with those same FBI agents and
Starr prosecutors, then spent the evening briefing Jones’s law-
yers about her discussions with Lewinsky and about Starr’s
investigation, so that Jones’s lawyers could attempt to entrap
President Clinton during his deposition scheduled for the next
morning in the Jones case.

Starr’s “Whitewater” investigation, and Evans-Pritch-
ard’s Paula Jones case, had now become one and the same
thing.

Belatedly, President Clinton’s lawyers realized what kind
of dirty operation was being run against him. When they filed
their motion for summary judgment against Jones in early
February, the President’s lawyers charged that Jones’s law-
yers had spent 99% of their discovery trying to find evidence
to prove Clinton’s involvement with other women, and they
had completely failed to prove any of Jones’s claims.

In response to Clinton’s motion, Jones’s lawyers dumped
700 pages of irrelevant and salacious materials into the public
record — giving the news media a field day, but doing nothing
to advance Jones’s case.

The President’s lawyers then filed a motion to strike much
of those materials. Clinton’s lawyer Robert Bennett intro-
duced the motion by citing Evans-Pritchard’s The Secret Life
of Bill Clinton as demonstrating “the genesis of this material.”

“In that book,” Bennett told the court, “plaintiff’s husband
announced a plan to abuse the compulsory processes of the
court to put a veneer of credibility on all manner of gossip,
rumor, and innuendo concerning President Clinton.” Bennett
then quoted the following passage from Evans-Pritchard’s
book:

“In a belligerent mood, Steve [Jones] warned that he was
going to use subpoena power to reconstruct the secret life of
Bill Clinton. Every state trooper used by the governor to so-
licit women was going to be deposed under oath. ‘We’re going
to get names; we’re going to get dates; we’re going to do the
job that the press wouldn’t do,” he said. ‘We’re going to go
after Clinton’s medical records, the raw documents, not just
opinions from doctors, ... we’re going to find out every-
thing.”

EIR June 19, 1998



Bennett then stated: “Plaintiff’s recent filing is the culmi-
nation of that plan, which was executed with the help of the
Rutherford Institute and plaintiff’s other financial and politi-
cal backers. . . . Plaintiff filed on the public record much of
the irrelevant, unfounded, and inadmissible information that
plaintiff collected in this case.”

On April 1, the Federal court in Little Rock granted the
President’s summary judgment motion, and threw out Jones’s
suit. However, this did not stop Starr—who is still, to this
day, trying to concoct a criminal case against the President
and others, on the grounds that they either committed perjury
in the frivolous, now-dismissed Paula Jones case, or that they
attempted to get others to do so. It is now anticipated that
these allegations will form the core of an impeachment report
which Starr will submit to the House of Representatives, pos-
sibly within weeks.

The Vincent Foster ‘murder plot’

The Paula Jones case was the most flagrant of the hoaxes
perpetrated by Evans-Pritchard during his assignment in the
“former colonies.”

Pritchard also devoted a great deal of print to the Vincent
Foster story, attempting to prove that Foster was murdered,
and that his body was transported to Fort Marcy Park in Vir-
ginia where it was found, and that the Clinton White House
then covered up the murder. Two recently published books
(which will be reviewed in a coming issue of EIR), by authors
Dan Moldea and James Retter, have thoroughly dissected
the Foster case and other “scandals” perpetrated by Evans-
Pritchard, Chris Ruddy, and others. A couple of examples of
Pritchard’s fakery around the Foster case will suffice.

On April 9, 1995, Pritchard ran a story in the Sunday
Telegraph asserting that the White House had falsified both
the time and place of Foster’s death. This was based on a claim
by Roger Perry (remember him, one of the “Troopergate”
sources?) that Helen Dickey, Chelsea Clinton’s governess,
had called the Governor’s Mansion in Little Rock about Fos-
ter’s death two hours before the Secret Service and the White
House had officially been notified. Pritchard’s story was
quickly reprinted as an ad in the Washington Times — paid for
by Richard Mellon Scaife money —and was repeated in the
New York Post and the Wall Street Journal, and, of course,
created a sensation on the Internet. Sen. Al D’ Amato (R-N.Y.)
was urged to call the trooper and Dickey as witnesses to the
Senate Whitewater hearing; he did so, and the story totally
fell apart. Dickey testified that she had learned about Foster’s
death hours later, after the news was already public.

Another Evans-Pritchard “exclusive” wasa May 21, 1995
story, “Revealed: Clinton Aide Made Mystery Trips to Ge-
neva; Secret Swiss Link to White House Death,” in which he
claimed that Foster “had clandestine dealings in Switzer-
land,” and had taken two secret trips to Geneva, Switzerland
in 1991 and 1992, and that he had bought another ticket for
July 1, 1993, a few weeks before he died, which was never

EIR June 19, 1998

used. No evidence was ever found concerning the alleged
secret trips; Foster’s credit card records showed no such pur-
chases, although Pritchard claimed Foster’s credit card was
used. Pritchard himself gave up on his great “scoop”: It is
nowhere mentioned in any of the more than 200 pages that
Pritchard devotes to minute details of the Foster case in his
book The Secret Life of Bill Clinton— a rather dramatic repu-
diation of his own story.

Evans-Pritchard’s
U.S. field expedition

by Edward Spannaus and
Scott Thompson

After spending the first two years of his sojourn in the United
States primarily concocting sex-scandals and other calumnies
against President Clinton, Ambrose Evans-Pritchard increas-
ingly devoted his efforts to attempting to shape the creation
of a populist movement in the United States, based upon ha-
tred of Bill Clinton, hatred of the Federal government, and
ultimately, hatred of the United States as a constitutional re-
public.

Quite a menu for a journalist—but Evans-Pritchard is no
mere journalist. As his close friend, American Spectator edi-
tor R. Emmett Tyrrell, wrote: “Unlike many foreign journal-
ists here, who treat their stint in the New World as a holiday,
Mr. Evans-Pritchard treats it as a serious anthropological ex-
pedition.”

An examination of the background of Ambrose Evans-
Pritchard and his father, Sir Edward Evan Evans-Pritchard
(one of Britain’s leading twentieth-century anthropologists),
shows that both, in their own way, are among the “myth mak-
ers,” who have corrupted the souls of men to ensure rule of
the British monarchy and its financier oligarchy.

On Feb. 10, 1994, in an conversation with author Scott
Thompson, Ambrose Evans-Pritchard admitted that he had
been “swapping information” with British intelligence on
how to target President Clinton. His collaboration with British
intelligence dated back at least from the time when he was a
reporter covering all sides of the “dirty war” in Central
America, at which time he began reporting to the British polit-
ical attaché in Managua, Nicaragua, whom he knew to be an
agent of MI6. (At the time, Ambrose Evans-Pritchard was
principally a free-lance journalist, writing articles for such
magazines as The Economist.)

Evans-Pritchard had the unequalled ability to “befriend”
both the supposedly “right-wing” Nicaraguan Contras, and

Feature 49



