Who controls
the media cartel

by Marcia Merry Baker, Jeffrey Steinberg,
and Frank Bell

At present, a handful of predominantly British and allied U.S.
media giants dominate the newspaper, radio, and television
markets across the United States, as well as movies, CDs, live
performance circuits, music publishing, theme parks, sports
broadcasting, and other aspects of the entertainment “indus-
try.” What characterizes this monopoly situation is not that it
arose from bigness-gone-too-far, nor English being a com-
mon language with Britain, nor mere greed. The media net-
works reached their extensive mind-control positions by de-
liberate efforts to achieve that goal, for strategic political
purposes. Not each and every soundman, or newscaster may
be aware of the top-down control, but the cartelization of the
media, the central domination by British political interests, is
a fact.

In its issue of Jan. 17, 1997, EIR documented this pattern

Click here for Full Issue of EIR Volume 25, Number 43, October 30, 1998

of control, giving profiles, featuring brief histories, and details
of their current control of media assets, for the major media
ownership groups. Here and in Figure 1 on page 35 we sum-
marize the essentials of that report, showing by category of
media coverage, the dominant companies and their pedi-
gree —either “Indirectly British” or “Directly British.”

Note that the chart also includes the category of “alterna-
tive” media, which is a component of the same cartel control.
This picture emerges when the origins, practices, and lines of
control of these so-called non-establishment media are more
closely scrutinized.

All the major media conglomerates, at the board level,
and through their financial arrangements, interconnect with
the Club of the Isles, the London-centered oligarchical finan-
cial and political interests, shown at the top of the chart. The
term “Club of the Isles” is used within these elite circles to
designate the financial and oligarchical networks that operate
through family and business ties, in their own interests, to
wield global political and financial power. The House of
Windsor is at present the primus inter pares within this
network.

The London Tavistock Center for Human Relations, for-
merly known as the Tavistock Institute, operates as the chief
psychological warfare unit for the Club of the Isles networks,
developing methods and supervising the implementation of
mass brainwashing through the media.

Cartelization

TABLE 1
Top 20 U.S. daily newspapers by circulation

The process of cartelization of the
U.S. media has been under way for
many years, but it was significantly ad-

Rank  Newspaper Parent company Circulation vanced by a deregulation bill, the Tele-
communications Reform Act of 1996,
1 Wall Street Journal Dow Jones & Company, Inc. 1,837,194 R . .
which was passed with overwhelming
2 USA Today Gannett Co., Inc. 1,662,060 . .
! : bipartisan support on Feb. 1, 1996, by
3 New York Times New York Times Co. 1,107,168 .
) : . the 104th Congress. This law opened the
4 Los Angeles Times Times Mirror Co. 1,068,812
) i way for an almost complete takeover of
5 Washington Post Washington Post Co. 818,231 “ ' . .
) i the “news” and other mass information
6 New York Daily News Daily News, L.P. 728,107 .. . .
. i i segments, by British and allied media
7 Chicago Tribune Tribune Co. 664,586 iants
8 Newsday Times Mirror Co. 559,233 g . . .
, ) This point can be seen in the profiles
9 Houston Chronicle The Hearst Corporation 549,856 . . .
, ) ) o of just a few of the most influential me-
10 San Francisco Chronicle The Chronicle Publishing Co., Inc. 494,093 . . .
) ) ) ) dia conglomerates that are directly Brit-
11 Chicago Sun-Times Hollinger International, Inc. 491,143 . .
. , ish-owned and -operated, which we
12 Dallas Morning News A.H. Belo Corporation, 489,338 . . .
o , give here. Otherwise, thumbnail
13 (Phoenix) Arizona Republic Central Newspapers 479,888 . .
. sketches are provided for certain other
14 Boston Globe The New York Times Co. 466,317
components of the cartel named on the
15 New York Post News Corp. 428,401 chart
16 Philadelphia Inquirer Knight-Ridder, Inc. 422,829 : . . .
P q 9 The chart itself is not intended to be
17 (Newark) Star-Ledger Newhouse Newspapers Group 402,331 . e
. comprehensive, but merely indicative
18 Cleveland Plain Dealer Newhouse Newspapers Group 387,011 .
) ) i of the type and extent of the cartelized
19 San Diego Union-Tribune The Copley Press 383,263 . .
i ) ) control of the U.S. (and international)
20 Detroit Free Press Knight-Ridder, Inc. 363,426

Sources: Editor & Publisher, May 10, 1997; Hoover’s Handbook of American Business, 1998.

30 Feature

media. For full documentation, consult
EIR,Jan. 17,1997.

EIR October 30, 1998

© 1998 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1998/eirv25n43-19981030/index.html

TABLE 2

Major magazines—largest U.S. revenue earners ranked by circulation

1996 total Revenue
Rank Magazine paid circulation ($ thousands) Parent company
1 Parade 36,156,000 494,031 Advance Publications
2 USA Weekend 20,002,968 228,611 Gannett Co.
3 Reader’s Digest 15,072,260 543,643 Reader’s Digest Association
4 TV Guide 13,013,938 1,077,584 News Corp.
5 Better Homes & Gardens 7,605,325 474,695 Meredith Corp.
6 National Geographic 7,603,991 212,808 National Geographic Society
7 Family Circle 5,114,214 267,391 Bertelsmann (Gruner & Jahr)
8 Good Housekeeping 4,951,240 281,758 Hearst Corp.
9 Ladies’ Home Journal 4,544,416 240,986 Meredith Corp.
10 Woman’s Day 4,317,604 300,950 Hachette Filipacchi
11 Time 4,102,168 708,146 Time Warner
12 People 3,449,852 906,431 Time Warner
13 Newsweek 3,194,769 532,703 Washington Post Co.
14 Sports lllustrated 3,173,639 787,342 Time Warner
15 Southern Living 2,490,542 188,881 Time Warner
16 Cosmopolitan 2,486,393 235,927 Hearst Corp.
17 U.S. News & World Report 2,260,857 323,187 Mortimer Zuckerman
18 Money 1,993,119 191,339 Time Warner
19 Entertainment Weekly 1,280,230 198,670 TimeWarner
20 PC Magazine 1,151,473 381,639 Ziff-Davis Publishing Co.
21 Business Week 893,771 348,395 McGraw-Hill Cos.
22 Forbes 789,182 269,893 Forbes Inc.
23 Fortune 775,031 245,993 Time Warner
24 Computer Shopper 550,174 201,272 Ziff-Davis Publishing Co.
25 PC Week 5,821 240,616 Ziff-Davis Publishing Co.

Kissingerand Lord Peter
Carrington. Other mem-
bers include Dwayne
Andreas (retired from
Archer Daniels Mid-
land, and formerly with
Cargill) and Lord Jacob
Rothschild. Conrad
Black is himself a mem-
ber of the Queen’s Privy
Council, the elite body
which implements royal
policy for the British
Empire.

The Hollinger Corp.
has been the driving
force behind the “Clin-
tongate” campaign to
destroy the institution of
the U.S. Presidency.
Hollinger has been act-
ing as a branch of British
intelligence in this ef-
fort,employing the most
advanced methods of
psychological warfare,
and deploying its own
resources as well as

Sources: Advertising Age, June 16, 1997; Hoover’s Handbook of American Business, 1998.

The Hollinger Corporation

The Hollinger Corporation, a direct outgrowth of World
War II British Secret Intelligence Service operations, housed
in Canada and the United States, owns more than 80 daily
newspapers and 100 weeklies in the United States, concen-
trated in the Midwest. These include the Chicago Sun-Times,
the 11th largest in the United States, whose total U.S. circula-
tion is more than 10 million copies per day.

Hollinger International, officially headquartered in To-
ronto, is effectively run out of London. It originally developed
out of a multibillion-dollar British intelligence private asset
from World War II, known as Argus Corporation; in 1985,
Argus was reorganized as Hollinger Corp. The current CEO
of Hollinger is Conrad Black, whose father, George Black,
ran Argus. Argus was involved in the munitions and mob-
linked liquor trade, while amassing a media empire with
newspapers in Britain, the U.S.A., Australia, and the Ca-
ribbean.

The Hollinger Corp.’s International Advisory Board,
which shapes editorial policy for all of the Hollinger publica-
tions, is chaired by former British Prime Minister Baroness
Margaret Thatcher of Kesteven, and co-chaired by Sir Henry

EIR October 30, 1998

those of allied media or-
ganizations, private tax-
exempt foundations,and
“wanna-be” Tory fac-
tions of the Republican Party in the United States.

Other British control operations

The Thomson Group, another British media conglomer-
ate with long-standing ties to the British monarchy and British
intelligence, owns more than 105 daily newspapers and 26
weeklies in the United States, many of them in the smaller
media markets. The company is headed by Lord Kenneth
Thomson, also a director of the Hudson’s Bay Co. The Thom-
son Group owned the London Times, until it sold it off to
Rupert Murdoch.

Pearson PLC, another Fleet Street giant, owns a large
stake in the London Economist, the chief propaganda organ
for the City of London financial establishment, and now
owner of the U.S. business and trade daily, the Journal of
Commerce.Pearson’s flagship paper is the London Financial
Times, now widely circulated in the United States. The most
important Capitol Hill journal, Roll Call, is published by the
Economist Group. Pearson owns Capital Publications, which
prints 41 newsletters nationally, while its Federal Publica-
tions specializes in U.S. government procurement and immi-
gration law. Pearson also owns the Penguin publishing house

Feature 31



TABLE 3

Top 25 television groups in the U.S., by market coverage

% coverage of nation’s

Rank Group Headquarters 95.3 mn. TV homes Number of stations
1 Fox Beverly Hills 34.8 23
2 CBS New York 30.9 14
3 Paxson Communications West Palm Beach, Fla. 26.8 44
4 Tribune Chicago 25.9 17
5 NBC New York 24.6 11
6 Disney/ABC New York 24.0 10
7 Gannett Arlington, Va. 18.0 18
8 Chris-Craft/BHC/United Television New York 17.6 8
9 HSN/Silver King St. Petersburg, Fla. 16.4 17

10 Telemundo Hialeah, Fla. 10.7 8

11 A.H. Belo Dallas 10.5 16

12 Univision Los Angeles 9.9 12

13 Cox Broadcasting Atlanta 9.5 12

14 Hearst-Argyle Television New York 9.2 16

15 Viacom (Paramount) New York 9.1 13

16 Young Broadcasting New York 9.0 15

17 E.W. Scripps Cincinnati 8.7 15

18 Sinclair Broadcast Baltimore 8.2 28

19 Post-Newsweek Hartford, Conn. 71 6

20 Meredith Corp. Des Moines, lowa 6.2 11

21 Granite Broadcasting New York 5.9 11

22 Raycom Media Montgomery, Ala. 5.6 26

23 Pulitzer St. Louis 5.2 10

24 Media General Richmond, Va. 4.7 13

25 Albritton Communications Washington, D.C. 4.2 10

Sources: Broadcasting & Cable, June 30, 1997; Hoover’s Handbook of American Business, 1998.

and is the major supplier of U.S. textbooks, Addison-Wesley.

Rupert Murdoch, the Australian media mogul and per-
sonal protégé of Britain’s World War II propaganda chief,
Lord Beaverbrook, has spread his News Corporation all
across the United States, in print media, radio, and television,
while at the same time owning the semi-official organ of the
British monarchy, the Times of London. The News Corp.
owns 20th Century Fox, which has spawned the fourth major
U.S. television network, Fox-TV, and has now launched its
own 24-hour all-news network. The News Corp. publishes
the New York Post and TV Guide (which, in revenue, is the
largest magazine in the United States). It also owns the large
HarperCollins publishing company and has a 20% stake in
Reuters wire service, the number-one international news feed
to the media in the United States, and the largest wire service
in the world.

The media top dogs

The tables published here give the rank order of the largest
media, by circulation or equivalent, for the top newspapers,
magazines, television and radio, and cable operations in the
United States. Also shown, are the largest media companies,
ranked by revenue.

32 Feature

What you see is that, among the American-owned media
giants, a half-dozen companies share, with their British cous-
ins, a near-total monopoly over the news. The Associated
Press, the New York Times, the Wall Street Journal, and the
Los Angeles Times (Times Mirror Corp.) are, along with Reu-
ters and the British Broadcasting Corporation (BBC, and its
U.S. de facto subsidiaries, National Public Radio and the Pub-
lic Broadcasting System), almost the sole sources of news for
the overwhelming majority of Americans.

Meanwhile, the television news departments at NBC,
CBS, ABC, Murdoch’s Fox, and the cable-based CNN are
part of this same cartel; they are operated by controlled sub-
sidiaries of even larger multimedia conglomerates: General
Electric owns NBC; Time Warner recently absorbed CNN;
Disney/Capital Cities owns ABC; and Westinghouse owns
CBS. Each of these giant media entities owns local TV and
radio stations in major urban centers, as well as magazines,
motion picture companies, and record companies, (in addition
to their more familiar product lines), throughout the United
States.

The reach of this cartel extends far beyond the borders of
the United States, to reach English speakers around the world.
For example, the International Herald Tribune, the English-

EIR October 30, 1998



TABLE 4

Top 20 cable companies, by number of subscribers

Rank Multiple system operator Basic subscriptions
1 Tele-Communications Inc. 14,710,846
2 Time Warner Cable 7,321,000
3 U S WEST Media Group 5,004,948
4 Time Warner Entertainment- 4,479,000

Advance/Newhouse
5 Comcast 3,865,508
6 Cox Communications 3,259,384
7 Cablevision Systems 2,807,575
8 Adelphia Communications 1,851,850
9 Jones Intercable 1,523,740

10 Marcus Cable 1,271,140

11 Century Communciations 1,257,400

12 Falcon Cable 1,167,850

13 Lenfest Group 1,141,519

14 Charter Communications 1,139,354

15 InterMedia Partners 941,855

16 TCA Group 691,232

17 Post-Newsweek Cable 594,321

18 TW Fanch 531,500

19 Prime Cable 490,508

20 Multimedia Cablevision 452,795

Sources: Cablevision, March 17, 1997; Hoover’s Handbook of American Business, 1998.

language “newspaper of record” abroad, is a joint
venture of the Washington Post and New York Times.

Moreover, these same media cartel companies
are now vying for more control, through “portal
sites” for one-stop surfing on the World Wide Web.
Among the top ten most visited “portals” for com-
puter users at home, as of August 1998, was Walt
Disney Online (with an estimated “reach” to 17.5%
of such users), and Time Warner Online (with
13.9% reach).

In October, BBC World Service initiated its new
Latin America Internet Service. The chief sugar-
daddy for the BBC World Service is none other than
mega-speculator George Soros, whose initial dona-
tion to the group was £1 million. At the beginning
of October, Soros met with Baroness Kennedy, the
Labour Peer and chairman of the British Council,
to discuss more donations and projects. Watch out
Ibero-America!

Whereas not too long ago, various trade journals
would compile a profile of the 100 most powerful
media executives, the list has now dwindled down to
no more than 20 multimedia CEOs. And the merger
mania and “restructuring” continues among these

TABLE 5

Top 25 media companies, by revenue, 1997

Total media revenue

1996 rank Company ($ millions) Headquarters
1 Time Warner $11,851.1 New York
2 Walt Disney Co. 6,555.9 Burbank, Calif.
3 Tele-Communications, Inc. 5,954.0 Denver
4 NBC TV (GE) 5,230.0 Fairfield, Conn.
5 CBS Corp. 4,333.5 New York
6 Gannett Co. 4,214.4 Arlington, Va.
7 News Corp. 4,005.0 Sydney, Australia
8 Advance Publ. 3,385.0 Newark, N.J.
9 Cox Enterprises 3,075.3 Atlanta
10 Knight-Ridder 2,851.9 Miami
11 New York Times Co. 2,615.0 New York
12 Hearst Corp. 2,568.4 New York
13 Viacom 2,404.0 New York
14 Times Mirror Corp. 2,321.0 Los Angeles
15 Tribune Co. 2,106.0 Chicago
16 Comcast Corp. 1,878.1 Bala Cynwyd, Pa.
17 U.S. West Media Group 1,726.0 Atlanta
18 Washington Post Co. 1,705.9 Washington, D.C.
19 American Online 1,690.0 Vienna, Va.
20 Thomson Corp. 1,664.0 Toronto
21 Dow Jones & Co. 1,501.8 New York
22 Cablevision Systems Corp. 1,315.1 Woodbury, N.Y.
23 Reed Elsevier 1,308.4 London
24 E.W. Scripps 1,167.5 Cincinnati
25 Advo Inc. 986.2 Windsor, Conn.

Source: Advertising Age, Aug. 18, 1997; Hoover’s Handbook of American Business, 1998.

EIR October 30, 1998

giant companies. For example, Times
Mirror (owner of the Los Angeles Times,
New York Newsday, and the Baltimore
Sun) recently sold its legal-publishing
subsidiary, Matthew Bender & Co., to
the Anglo-Dutch conglomerate, Reed
Elsevier PLC (based in London), for
$1.375 billion.

This, then, is the structure of an
enormous cartel, operating in a mode
that British intelligence official H.G.
Wells dubbed an “open conspiracy.”
Murdoch, Ted Turner, and similar me-
dia moguls have been trumpeted in the
pages of the British-influenced “Ameri-
can” society journal, Vanity Fair, as
holding the “real power” in what is
called the “New Establishment.” But
that too, like the other stories peddled
for popular consumption by the cartel,
is only partly true,and mostly a Big Lie.

As Figure 1 shows, the highly publi-
cized moguls, such as Murdoch, Turner,
and Sumner Redstone, are mere front
men for the real conspiratorial power.
That real power resides in the more
shadowy Club of the Isles, whose media
machine conceals its existence through
the manipulation of perceptions and
“public opinion.’

Feature 33



