Australia Dossier by Allen Douglas

Click here for Full Issue of EIR Volume 25, Number 43, October 30, 1998

Leiblers take a hit

The “Australia/lsrael Review” has been forced to dump its
editor, following its latest political dirty trick.

In mid-October, the editor of the
Australia/lsrael Review, Michael Ka-
pel, suddenly resigned after five years.
The resignation followed the decision
by the magazine, a right-wing Zionist
rag founded by followers of the 1930s
Jewish fascist Vladimir Jabotinsky, to
publish (apparently stolen) member-
ship lists of Pauline Hanson’s One Na-
tion political party in its July 8-28 is-
sue. It clearly intended to terrorize the
members of One Nation, an insurgent
political force in Australia which es-
pouses policies of economic nation-
alism.

The magazine’s personnel, includ-
ing Kapel, stressed that the resignation
was not linked to the uproar over the
One Nation list. The claim was obvi-
ously absurd. The Melbourne Age of
Oct. 13, for example, noted that
“sources yesterday blamed the fall-out
over the list for Mr. Kapel’s de-
parture.”

Australia/lsrael Review’s ‘“‘out-
ing” of One Nation had been de-
nounced by numerous Jewish leaders,
such as Marika Weinberger, president
of the Australian Jewish Holocaust
Survivors, who told the Australian
Jewish News of July 17, that the publi-
cation was “irresponsible. . . . It is not
the way Jews operate. Nine members
of my mother’s family were taken
away because their names appeared on
a list. About 22,000 Hungarian Jews
were taken away because their names
were on lists.”

Although the magazine ostensibly
attacked One Nation and its leader,
former Member of Parliament Han-
son,because they were “anti-Semitic,”
Holocaust survivor Walter Dohan told
the Australian Jewish News, “I don’t

think Pauline Hanson would have
done any damage to the Jews. She has
never said anything anti-Semitic. . . .
Why are we attacking someone who’s
never attacked us?”’

That question was answered in an
exposé of Australia/lsrael Review in
the August/September issue of the
New Citizen, published by Lyndon
LaRouche’s associates in the Citizens
Electoral Council (CEC). Entitled
“The Leibler Brothers and the Austra-
lia/lsrael Review: Economic Ratio-
nalism, Dope and Land Rights,” it
demonstrated that “despite its high fa-
lutin’ name, AIR represents neither
Australia, nor Israel, nor anyone but
the people who set it up” —Mark and
Isi Leibler, who have dominated Aus-
tralia’s Zionist organizations for 25
years, and their clique of ultra-wealthy
followers of Jabotinsky, whom Israeli
founding father David Ben Gurion
called “Vladimir Hitler.”

The New Citizen charged that, al-
though the Leiblers and their friends
are nominally “Jewish,” they are in
fact toadies for what the old Australian
Labor Party used to revile as the Lon-
don-centered international “Money
Power,” which is pushing free trade,
drug legalization, and the Prince
Philip-sponsored scam of “Aboriginal
land rights.” The exposé reported that
the Leibler clique had been sponsored
by the two financial organizations in
Australia most closely tied to London,
the now-defunct Tricontinental Bank
of Victoria, which, before it collapsed
in mid-1989, loaned billions to the
Leibler circle, and the ANZ Bank,
which was headquartered in London
until 1977, whose name has surfaced
in all sorts of shady matters.

The New Citizen also revealed the
names and fortunes of the Leibler gang
behind the Australia/lsrael Review:
Australia’s second richest man, Frank
Lowy, $2.1 billion; co-founder Isador
Magid, $165 million; the much-inves-
tigated Melbourne businessman Solo-
mon Lew, $600 million; and Isi Lei-
bler, co-chairman of Canadian booze
baron Edgar Bronfman’s World Jew-
ish Congress, who originally called for
founding the magazine in 1973, worth
$80 million. Isi’s brother Mark, a law-
yer, former head of the Zionist Federa-
tion of Australia, and now chairman
of the Australia/Israel Jewish Affairs
Committee (the parentbody of Austra-
lia/lsrael Review), has deep pockets
as well: His tax-dodging schemes for
major corporations have helped cost
the government $50-60 billion over
the pasttwo decades. No wonder, then,
after meeting with some Leibler asso-
ciates on a recent visit to Australia, Is-
raeli journalist Akiva Eldar charged,
in the Israeli paper Ha’aretz, that “the
Jews of Australia practically worship
money.”

Australia/lsrael Review attacked
Hanson and her party for the same rea-
sons that it and the Leiblers have at-
tacked LaRouche’s associates in the
CEC for years: because the LaRouche
policies of economic nationalism are a
grave threat to the globalist, free-trade
policies of those in the British and
Australian establishment who own
the Leiblers.

Asked why the uproar over the list
had continued so long, Mark Leibler
told the Age of Oct. 17 that it was due
to jealousies among rival Jewish orga-
nizations and “rogue organizations
running around creating trouble” —
i.e., LaRouche’s friends in the CEC,
who had circulated 100,000 copies of
the New Citizen exposé, including to
every federal and state MP,and 10,000
copies into the Jewish communities in
Sydney and Melbourne.

EIR October 30, 1998

International

© 1998 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

63


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1998/eirv25n43-19981030/index.html

