
babwe is rekindling a political current comparable to that at
the height of the anti-colonial and anti-apartheid struggles of
the 1960s and 1970s. It also made clear that no southern Afri-
can head of state is prepared to be a party to destabilizing Zim-
babwe.

Anglo-Americans To Push
Pro-British Reactions

The response to the conference was swift. In the UnitedZimbabwe into Civil War
States, right-wing Sen. Bill Frist (R-Tenn.), a strong sup-
porter of the overthrow of Sudan’s government, won ap-by Dean Andromidas
proval for his so-called Zimbabwe Democracy and Eco-
nomic Recovery Act in the Senate Foreign Relations

The Anglo-Americans have decided to escalate their attacks Committee. The act calls for sanctions against Zimbabwe,
with a package of incentives for the Zimbabwe oppositionon Zimbabwe. Despite successfully mobilizing almost all the

international institutions, especially the countries of the Euro- and other southern African countries to overthrow the Mu-
gabe government.pean Union, to isolate the government of President Robert

Mugabe, they have been unable to force any African leader The private International Crisis Group (ICG) has also
issued a report calling for putting Zimbabwe and Presidentto denounce Mugabe and to work for the overthrow of his

government. EIR has evidence that the attack on Mugabe is Mugabe in the same basket as Yugoslavia, under President
Slobodan Milosevic at the height of the Balkan wars. Thebeing extended to other political layers who, despite their

criticism of some of the Mugabe government’s policies, re- report declared that “if Mugabe will not permit free and fair
elections, the international community should apply sanc-fuse to join the Western-sponsored opposition Movement for

Democratic Change (MDC). The aim of such a broadened tions that impact on the political leadership—a freeze on
personal funds and travel restrictions . . . and the [British]attack is to polarize the country to the point of plunging it into

a civil war. Commonwealth should suspend Zimbabwe.” The report de-
mands that Zimbabwe allow the opposition to receive asThe recent meeting of the Organization of African Unity,

which resolved to disband and form the Union of Africa, much money from outside as “the international community
wishes to provide and it wants to accept.”came out in full support of Zimbabwe. A preliminary resolu-

tion was drafted by the organization’s Council of Ministers The ICG is comprised of a gaggle of old U.S. State
Department and Commonwealth officials, politicians, andon July 8, calling for full support of Zimbabwe and its land-

reform process. “Recalling that the liberation struggle was others, who have managed to fumble almost every interna-
tional crisis in the last 20 years. Among its members areessentially . . . a struggle by the people of Zimbabwe to

reclaim the land which they were dispossessed of by British former U.S. Rep. Stephen Solarz, who helped organize the
overthrow of Philippines President Ferdinand Marcos incolonialism,” the Council urged Britain to “fulfill the out-

standing commitment it undertook during the de-coloniza- 1985-86; Richard Allen, former National Security Adviser
to President Ronald Reagan; former U.S. Ambassadors Ken-tion process by honoring its obligations on the land ques-

tion.” The resolution criticized Britain’s opposition to neth Adelman and Morton Abramowitz; Gen. Wesley Clark,
former NATO supreme commander who headed the disas-Zimbabwe’s land reforms, particularly London’s “moves to

mobilize European and North American countries to isolate trous NATO war against Yugoslavia over Kosovo; and Cyril
Ramaphosa, former Secretary General of South Africa’sand vilify Zimbabwe leading to the imposition of formal

and informal sanctions against it.” The ministers resolved African National Congress, who is reportedly also leading
a campaign to oust South African President Thabo Mbeki.to form a committee chaired by Nigeria, and comprising

Algeria, Cameroon, Kenya, South Africa, and Zambia, to One of the moneybags behind this operation is George Soros,
the mega-speculator and drug legalization advocate, whosecoordinate with Zimbabwe “at all fora wherever the Zim-

babwe land issue is raised.” Open Society Institute is busy throughout southern Africa
financing various anti-government organizations.Because the final statement called for promoting “dia-

logue” between Zimbabwe and former colonial power Great Inside Zimbabwe, there is a dangerous shift in tactics.
Up until now, the policy has been to finance and give strongBritain, Western media blared that the Council’s statement

was evidence of their backing down in fear of scaring off political support to a very aggressive political opposition,
the MDC, to overthrow the Mugabe government throughWestern investors. Nonetheless, the draft statement captures

the underlying mood on the continent, where Africans con- “democratic elections,” in which the “international commu-
nity” will decide that the only acceptable “democratic result”tinue to be crushed under genocidal policies which the West-

ern nations refuse to change. The fight being waged in Zim- would be Mugabe’s electoral defeat. (They pointedly ignore

64 International EIR July 27, 2001

Click here for Full Issue of EIR Volume 28, Number 28, July 27, 2001

© 2001 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

http://www.larouchepub.com/eiw/public/2001/eirv28n28-20010727/index.html


the fact that Mugabe won re-election.) spoken criticism of the IMF and World Bank, and the evils of
globalization. These are convictions that brought him intoNonetheless, the Anglo-Americans are facing a problem

with their MDC proxy, because it has proven politically conflict with President Mugabe’s government when, in the
1990s, the government adopted the IMF Structural Adjust-inept. A recent report drafted for mining giant, Anglo Ameri-

can Corp., and leaked to the press, questioned whether the ment Program. An old-style African nationalist, Dr. Man-
daza, despite his criticism of the government, sees the realMDC and its leader, Morgan Tsvangirai, have the where-

withal to take power. enemy of Zimbabwe as the IMF, World Bank, and the policies
of globalization that are destroying Africa. He is also part ofBecause the MDC and its supporters in the opposition

press never attack the policies of the International Monetary the circle of African nationalists, who are looking toward the
“Malaysian model” as an effective means to combat the IMFFund (IMF), the World Bank, the mining companies, and

finance houses that are crushing Africans today, they are and globalization.
A businessman, Mandaza is also a well-known academicunable to win the support of the majority of the population.

There are just too many Zimbabweans who, though critical who has held tenure at several African universities, worked
for the United Nations, and authored several books on politicsof the government, see these international institutions and

corporations, which still countrol vast chunks of the econ- and economics. He is also director of the Southern African
Institute for Policy Studies of the Southern African Politicalomy, as far more dangerous than President Mugabe. Despite

what the international media prints about the government Economy Series Trust, organizations which comprise a net-
work of African nationalist economists. Many of their studiesland-reform program, and with all its problems, it nonethe-

less has substantial support within Zimbabwe and throughout have documented the negative impact of IMF Structural Ad-
justment Programs.the region.

This was confirmed by EIR’s fact-finding mission to Probably one of the principal reasons for launching the
attack on Mandaza, was the fact that he is currently endeavor-Zimbabwe last Spring (see EIR, April 6, 2001). EIR saw

that the greatest cause of rage against Mugabe and the ruling ing to expand the Zimbabwe Mirror from a weekly into a
daily. This would have a profound impact on the newspaperZANU-PF party, is their capitulation in the 1990s to the

IMF policy that has collapsed Zimbabweans’ living stan- market, because all of the non-government dailies, including
the Zimbabwe Independent and the Daily News, exist onlydards. The opposition has mobilized this rage, particularly

in the urban centers, against the government, but without to attack the government. As a daily, Mandaza would offer
a media outlet for a patriotic opposition, whose commitmentonce attacking the IMF policies. EIR encountered intellectu-

als, politicians, and others who, despite being highly critical would be to the country and not to simply overthrowing the
government and doing the bidding of the IMF.of Mugabe, refused to back the MDC. Even among the white

commercial farmers, there is a growing minority willing to A western European journalist in the capital, Harare,
explained to EIR, “They have to attack Mandaza in ordercompromise with the government.

It is the growth of this more nationalist political center to completely polarize the country.” This journalist, who
has been living in Zimbabwe for years, said that Mandazathat has caused the MDC to fail to achieve the polarization

necessary to secure the overthrow of the Mugabe govern- is being made an example of, for a whole layer of Africans
with their roots in African nationalism and who have notment. A very dangerous shift in tactics by the MDC and its

supporters is aimed at attacking this layer of the population. fundamentally changed and refuse to join the MDC, despite
their criticisms of the government.One important and potential dangerous case has been

brought to the attention of EIR.
Profile of the ‘Daily News’

EIR can attribute some very evil intentions of those whoAnti-IMF Forces under Attack
Earlier in July, a Zimbabwean Anglo-American mouth- have financed the Daily News. It was founded in 1998 and

has the reputation of being the unofficial mouthpeice of thepiece, the Daily News, launched a vicious campaign of slander
and intimidation against Dr. Ibbo Mandaza, the editor of Zim- MDC. One of its directors is Janet Todd, daughter of Sir

Garfeild Todd, a former Governor of Rhodesia, the pre-babwe’s only independent newspaper, the Zimbabwe Mirror,
which refuses to join the lynch mob against Mugabe. The liberation, colonial, name of Zimbabwe. More interesting

is who finances the operation: The daily is owned by theoutrageous and baseless nature of the attack, making wild
allegations of corruption and impropriety, rules out a simple Associated Newspapers of Zimbabwe, which was created

in 1998. Some 60% of its founding capital came from theattack on a rival daily. A threat on Mandaza’s life also cannot
be rule out. British-based consortium Africa Media Investments (Zim-

babwe) Ltd., which was specifically organized to financeDr. Mandaza has collaborated with EIR on economic and
political investigations, and his newspaper has published EIR the daily.

The consortium brings us into the epicenter of the Anglo-articles. The basis of this collaboration is Dr. Mandaza’s out-

EIR July 27, 2001 International 65



American operation targetting Zimbabwe. It is a mix of high look will reveal that this “new breed” are promoted by the
same Anglo-American companies that were part of colonialfinance and high-level international media and operatives

linked to the Commonwealth apparatus. This includes the old Africa.
Masiyiwa is famous for breaking the monopoly of theBank of Scotland, one of the United Kingdom’s most elite

banks, whose royal charter permits it to print its own cur- government-owned telecom, which had been demanded by
the IMF’s Structual Adjustment Programs. He was aidedrency. The bank kicked up a lot of controversy when it was

in talks with U.S. right-wing televangelist Pat Robertson to by the Zimbabwe High Court, which simply declared the
monopoly unconstitutional. His seed money came from oneset up a banking operation linked to his fundraising opera-

tions. Robertson, who is notorious for commercializing his of the financial world’s leading hedge funds, the New York-
based Waterford Partners. Led by Edward Bozaan, Water-religious beliefs, earned the nickname “Diamond Pat,” when

it became know that he owned diamond mines in the Congo. ford became famous, because of its vulture-like Global Stabi-
lization and Recovery Fund. This fund would invest inOne of his most important devotees is former President Sir

George Bush, with whom he often travels to Africa. emerging markets after they collapsed, under assault from
the large hedge funds, such as the Quantum Fund and TigerAmong the media backers is Independent Newspapers of

South Africa. This is one of the country’s leading newspaper Fund, which would pull out after taking huge profits. Bozaan
threw Masiyiwa a few million dollars for Econet, after hegroups and is controlled by the media empire of Tony

O’Reilly, former chairman of Heinz 57, the U.S.-based multi- came to Harare to buy up stock holdings on the cheap, of
some of the old Zimbabwe elite firms, such as Delta Corp.national processed-food corporation. More important,

O’Reilly is good friends with Henry Kissinger, whose Kiss- and Meikles African, whose roots are in the colonial Rhode-
sia Cecil Rhodes. With this cash, Masiyiwa became theinger Associates consultancy was instrumental in getting

Heinz into the China market. Among his other freinds is Sir partner of such international telecom giants as British Tele-
com, eager to get into the African telecom market. In 1995,George Bush, who in 1988 offered O’Reilly the Commerce

Department portfolio. Masiyiwa was appointed by the U.S. government to the
board of the Southern African Enterprise Development Fund.Another media group is Tindle Newspapers, one of the

largest publishers of local newspapers in Great Britain, and
whose owner, Sir Ray Tindle, is a good friend and business

For previews and
information on
LaRouche publications:

Visit EIR's
Internet Website!
• Highlights of current issues of EIR
• Pieces by Lyndon LaRouche
• Every week: transcript and audio of

the latest EIR Talks radio interview.

http: / /www.larouchepub.com

e-mail: larouche@larouchepub.com

associate of O’Reilly’s. Another key media empire is Allied
Press, New Zealand’s largest privately owned newspaper
group.

The operatives who are running the day-to-day operations
of the consortium are linked to the Commonwealth apparatus,
which is often used for destabilizing members whom the
“mother country” finds troublesome. One of these operatives
is Derek Smail, whose Commonwealth Publishing Ltd. is
part of the consortium. Smail is in constant contact with the
Zimbabwe Democratic Trust of London, which is the major
coordinating center for operations against Zimbabwe (see
EIR, May 12, 2000).

The other operative is Michael Stent, who is a director
of the Commonwealth Journalist Union. Stent travelled to
Zimbabwe to set up the editorial offices of the Daily News.

The owners of the Daily News are always bragging about
how their newspaper is vastly out-selling the government-
owned Zimpapers group. Nonetheless, the company has been
constantly on the verge of bankruptcy since its founding, ac-
cording to Zimbabwe press reports. The last year was espe-
cially difficult, and another local consortium, the Independent
Media Group, bought out 60% of its shareholders to help
bail it out. Independent Media Group is led by Zimbabwe
businessman and MDC financial backer Strive Masiyiwa.
Masiyiwa is the head of Econet, one of Zimbabwe’s mobil
telephone companies, and is archetypical of the new breed of
“globalized capitalists” of the so-called New Africa. A deeper

66 International EIR July 27, 2001


