
protecting his nation’s depressed economy and the general rected Credit,” instructed Thailand to heed the IMF’s “con-
cerns about Thaksin’s move towards policy-directed lendingwelfare of the population.

The FEER article of Dec. 13, entitled “The Risk of Di- . . . and a state-led economic-development model.” Thailand

Working for Foreign Agents
These “ Internet programs” led Malaysian Prime Min-

ister Dr. Mahathir to remind a Malaysiakini reporter during
a press conference last April, that she was working for aThe Financial Oligarchy’s “ foreign agent,” and told her to tell Soros “not to come and
interfere with our politics here.” Malaysiakini later deniedFoothold in Malaysia
that they accepted any money from Soros. This was soph-
istry, since Malaysiakini is financed by those who are fi-

The fear expressed by The Economist, that Thailand’s nanced by Soros. One of the editors of Malaysiakini re-
Prime Minister Thaksin may be taking Thailand down a signed in protest when these revelations surfaced last year.
path like that of Malaysia’s Prime Minister Dr. Mahathir Prime Minister Dr. Mahathir estimates that Soros and
bin Mohamad, appears focussed on the role of the press. the other currency speculators, who forced the devaluation
But it clearly reflects the British magazine’s hatred for of the ringgit during 1997-98, cost Malaysia at least $250
the sovereign exchange controls imposed by Malaysia in billion—$200 billion in stock capitalization and $50 bil-
1998, which prevented the speculative destruction which lion in foreign exchange—before the destruction was
otherwise swept the region. However, despite The Econo- stopped by the implementation of sovereign currency con-
mist’s lie that there is “almost no freedom” for the Malay- trols. Mahathir added that the irony was, despite the huge
sian media, the New York/London financial oligarchy losses by Malaysia and other Southeast Asian countries,
does have its own press outlet in Malaysia. It is called the currency traders made only $5 billion. “They are not
Malaysiakini—one of the best-known online “ indepen- swimming in money, and from that point of view, they are
dent” newspapers in Southeast Asia. not efficient,” he said, adding that it was “ ridiculous” to

Malaysiakini is a business funded by the Bangkok- inflict so much damage just to make a relatively small
based non-governmental organization (NGO) South East amount of money. The political intent of the currency raids
Asia Press Alliance (SEAPA). It started operating in is obvious.
1999—just after the currency attacks against Southeast Malaysiakini promotes its sponsor, Soros, who de-
Asia of 1997-98, by speculator George Soros and his fel- scribed Prime Minister Mahathir as a menace to his own
low hedge fund-pirates. Malaysiakini had an initial grant country; and also Anwar Ibrahim, the now-imprisoned for-
of 375,303 ringgit ($98,895) from SEAPA, with more mer Deputy Prime Minister, who opposed the protective
grants in subsequent years. SEAPA was founded in 1998, controls and championed the policies of the IMF.
to “support press freedom in the region,” by five regional In February, the German ambassador to Malaysia,
“press NGOs.” Four of these founding NGOs—the Center Jürgen Staks, repeated the “reformasi” stunt pulled by
for Media Freedom and Responsibility (Philippines), the then-U.S. Vice President Al Gore in Kuala Lumpur in
Thai Journalists Association (Thailand), the Institute for 1999. His chosen channel was Malaysiakini. In an inter-
Studies on Free Flow of Information (Indonesia), and the view with the newspaper, Staks urged Malaysia to “ look
Alliance of Independent Journalists (Indonesia)—are into the [Anwar case] again to make it a just affair,” adding
members of the International Freedom of Expression Ex- that “ this is the only case [about Malaysia] in Germany
change. IFEX is based in Montreal, Canada, and lists the that is known even to the churches, and not just the NGOs.”
Open Society of George Soros as one of its “support orga- He warned that these NGOs may raise their concern over
nizations.” Other than grants from SEAPA, Malaysiakini Anwar, when Dr. Mahathir visits German Chancellor Ger-
has benefitted from a computer business deal with the hard Schröder on March 20, at the latter’s invitation.
Prague-based Center for Advanced Media. This is the ven- In the name of “press freedom,” Malaysiakini replied
ture capital arm of the Media Development Loan Fund to Mahathir’s challenge by publishing a list from the Com-
(MDLF), which received a total of $3.26 million in 1999- mittee to Protect Journalists (CPJ), naming Mahathir as an
2000 in grant money from the Open Society, to carry out “enemy of the press.” The CPJ is also a member of the
“ Internet programs.” Soros-supported IFEX.—Martin Chew Wooi Keat

EIR March 22, 2002 International 53

Click here for Full Issue of EIR Volume 29, Number 11, March 22, 2002

© 2002 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

http://www.larouchepub.com/eiw/public/2002/eirv29n11-20020322/index.html

