Al-Qaeda Dossier Comes
From New Yorker Magazine

by Michele Steinberg

Colin Powell’ stestimony at the UN on Feb. 5 has unleashed
aflood of well-aimed critiques, that counter, in great detail,
and with great competence, thedossier presented against Iraq
by the Bush Administration. War is not an option, say these
reports, many of which are prepared by intelligence and mili-
tary veterans, who aretrying to avert another Vietnam War di-
saster.

On Feb. 13, Ray McGovern, a CIA analyst for 27 years
and a co-founder of Veteran Intelligence Professionals for
Sanity (VIPS), wrote a commentary entitled “CIA Director
Caves In.” He said, “Wanted: gas masks for CIA’s analysis
directorate. Not because of Code Orange, but to stanch the
stench and give analysts arms some rest. They have been
holding their noses ever since CIA Director George Tenet's
testimony to the Senate Select Committee on Feb. 11. Tenet
caved into political pressureto establish alink between Iraq
and a-Qaeda. ... In briefing the Senators, Tenet demon-
strated high tolerance for cooking intelligence to the recipe
of policy.”

McGovern compares this cooking of intelligence to the
Vietnam-era spinning of intelligence that led to “filling the
entireleft half of the Vietnam Memorial in Washington with
the names of those killed or missing in action.”

Tenet wasjust following the example set by Powell at the
UN on Feb. 5. But the dossier is quickly shredding.

No Hard Evidence

A report entitled “Still No Hard Evidence of Link Be-
tween Hussein and Al-Qaeda,” issued by the Fourth Freedom
Forum in Washington in mid-February, goes to the heart of
the Powell dossier: the figure of Abu Musaab a-Zargawi.
Powell claimed, that al-Zargawi masterminded the assassina-
tion of U.S. diplomat Lawrence Foley in Amman, Jordan in
October 2002; and that al-Zargawi isacollaborator of Osama
bin Laden who created aterror training camp in Irag and runs
aterrorist cell in Baghdad. With all these allegations, ask the
authors, why is al-Zargawi not listed in the FBI’s current
roster of “most wanted terrorists’?

The report aso says, citing a Feb. 7 story in Agence
France-Presse, that “Powell displayed a diagram linking
Zargawi totwo Islamicmilitantspreviously arrestedin Paris,”
but French intelligence sources said that “ ‘interrogations of
the suspectsdid not establish alink between the two men and
al-Zarqawi. . . . Al-Zargawi’s name never once appeared in
our differentinvestigations.” ” They also note, “ A senior Ger-

66 Nationad

Click here for Full Issue of EIR Volume 30, Number 7, February 21, 2003

man officia told the New York Times. . . ‘as of yet we have
seen no indication of a direct link between Zargawi and
Baghdad.” " The German intelligence services had spent 18
months rounding up the group that Zargawi created, but it is
not al-Qaeda.

The Fourth Freedom report al so challenged the claim that
the Ilamist Ansar al-1slam group in northern Iraq is run by
Baghdad. On that point, the most extensive refutation of the
al-Zarqawi-Ansar-Baghdad tale came from the International
Crisis Group, headquartered in Brussels, and also based in
Washington, which issued a lengthy report from Brussels
and Amman.

Both organizations site the case of Nagjmeddin Fargj
Ahmad, known as “Mullah Krekar,” now living in Norway,
who founded the Ansar al-Islam group. Krekar was arrested
intheNetherlandsin December 2002, held for nearly amonth,
interrogated by the FBI, and released in mid-January. Krekar
told the BBC on Jan. 31 that his group aims to bring down
the Saddam Hussein regime “and replace it with an Islamic
regime.” An Arab source with extensive knowledge of Is-
lamic fundamentalism told EIR that Krekar had al so revealed
that during the interrogations, the United States had offered
to pay himalargeamount of money to say that heissupported
by Saddam Hussein. When Krekar refused, the United States
offered him money to work against Saddam Hussein. He re-
fused again. EIR's source asked, “If this group is so danger-
ous, why did the U.S. releaseits |eader?’

Then, on Feb. 11, another key assertion by Powell—that
a-Qaeda, through Ansar a-1slam, hasan active basein north-
ern Irag, producing chemical weapons—was shown to be
false. Powell had shown satellite photos, pinpointing thel oca-
tion of the Ansar al-Islam camp. But three days later, 20 re-
porters from various publications, including the New York
Times, visited the site in northern Irag, and found nothing.
According to the Los Angeles Times, the reporters saw “a
dilapidated collection of shacks without indoor plumbing or
the electrical capacity to produce the weapons’ that Powell
had described.

So, from what hat did the Bush Administration pull its
Baghdad/Ansar/al-Qaeda rabhit? From all indications, the
major, if not sole source of the “connectos’ is New Yorker
magazine—available on newsstandsfor $3.95, quiteasaving
for the U.S. government. Author Jeffrey Goldberg—a free-
lancer and favorite of the neo-conservative chicken-hawks,
who once worked for the New York Times Magazine and is
the former New Y ork bureau chief for Forward, the national
Jewish newspaper—has all the details, published in two arti-
cles in February 2002 and 2003. Goldberg indicates one of
hismain sourcesisBarham Alih, the so-called prime minister
of the Patriotic Union of Kurdistan, which is fighting a war
against Ansar. Alih, however, doesn’t have a country, unless
the United States wins the war against Iraq and gives him
Kurdistan. Like Iragi exile and Presidential wannabe Ahmed
Chalabi, Alih might say just about anything to get thewar in
which heis promised a piece of the pie.

EIR February 21, 2003

© 2003 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/2003/eirv30n07-20030221/index.html

