
Khashoggi and others have attempted to use the terror
bombings in Riyadh as another “Reichstag fire” to carry out
a coup in the country. “Many Saudis who had hoped that their
country was on a path toward change following the terrorAnti-LaRouche Operative
attacks against three compounds housing foreign workers
were disappointed by the news of Khashoggi’s dismissal,”Khashoggi Fired by Saudis
reported AP. It cited another “reformist,” Turki al-Hamad, as
saying: “This is a bad sign. . . . This will be considered aby Hussein Askary
victory by the extremists. It’s like an invitation for more at-
tacks.”

Jamal Ahmad Khashoggi, editor-in-chief of the Saudi daily A few days before the sacking of Khashoggi, he and Al-
Hamad made quite revealing statements to Murdoch’s FoxAl-Watan, was fired from his editor’s post on May 27. The

decision obviously came from “higher” authorities in the gov- News. Fox reported that “since the Sept. 11 terror attacks,
some Americans have criticized the Saudi government, blam-ernment, rather than from the newspaper itself. International

news wires reported that the sacking of Khashoggi, was a ing the country’s strict version of Islam for breeding militants
like al-Qaeda leader Usama bin Laden. Now some Saudisdefeat for the “reformists” and a victory for the “extremists.”

One Arab journalist toldEIR that the characterization of are making a linkage between hard-line clerics and extremist
violence. It’s now a matter of the survival of the nation andKhashoggi as a “moderate reformist” is a joke. “We had to

fire him some years ago from our newspaper, because no one society,” said Turki al-Hamad, a writer and columnist. “If
the government treats the attacks [in Riyadh] as an isolatedcould stand his raving pro-bin Laden fanaticism,” said this

source. Khashoggi spent many years in the company of bin incident, the other side will consider it a weakness on the
government’s part, and the militants’ hand will be strength-Laden’s Arab Afghansis during the Afghan war against Rus-

sia, reporting on the “heroic deeds” of the mujahideen. ened.”Khashoggi toldFoxNews that thegovernmentallowed
some extremists-turned-terrorists loose. Fox hoped that “theAP’s wire was titled “Saudi Government Fires Anti-Ex-

tremist Editor.” AP described Khashoggi as “an editor whose Riyadh attacks will mark a turning point in the thinking of
Saudi rulers—an end to the blind eye toward radicals, andnewspaper was in the forefront of a campaign against Mus-

lim extremism.” even a change in the implicit contract that has structured the
kingdom.” It added that “in return for support from clerics of
the austere Wahhabi sect of Islam, the Saudi royal family hasFor Cultural ‘Reforms’ Only

Khashoggi started a campaign inAl-Watan after the given Islamists a free hand in social matters. . . . Khashoggi
links that social fanaticism to anti-Western violence.”bombings in Riyadh on May 12, asking the government to

“purge” and strike with an “iron fist,” not only supporters of
terrorism, but anyone he saw as extremist and anti-WesternTrying a Saudi ‘Reichstag Fire’

Fox proudly said of Khashoggi: “Khashoggi, in anAl-(i.e., critical of Anglo-American policies).Al-Watan, accord-
ing to AP, “published many critical articles in the wake of the Watan editorial, said the government should see Monday’s

attacks, which fell on the 11th of the Muslim month Rabia al-May 12 attacks in Riyadh that killed 34 people, suggesting
that Muslim fanaticism, long tolerated in the country, led to Awal, in the way Washington saw the Sept. 11 attacks: as the

beginning of a new era. ‘Just as their [Americans’] worldterrorism. On Saturday, Khashoggi, writing about fanaticism,
said: ‘It’s time we treated the affliction and held those who changed that day, our world changed that night and we should

get ready for what’s coming,’ wrote Khashoggi.”strayed accountable.’ ”
Khashoggi used the newspaper to attack a number of Khashoggi became editor-in-chief ofAl-Watan in March

2003. His first decision was to remove the popular weeklypowerful religious authorities and agencies—a matter which
enraged many of the powerful religious forces in Saudi article of LaRouche associate Jeffrey Steinberg. He started a

campaign in October 2002 against Lyndon LaRouche andArabia. He is regarded by many Saudi intellectuals as an
agent and a member of “a fifth column” which is pushing his increasing recognition in Arabic media and institutions.

Khashoggi wrote a slander article against LaRouche, firstthe imperial version of reforms; i.e., free trade, privatization,
more pop-culture, and video-games. Meanwhile, he under- published in Kuwait and later in Lebanon, and in the London-

based Saudi dailyAsharq Al-Awsat. The Straussian Middlemined the call for real political and social reforms—such
as elections to break the grip of the royal family on the East Media and Research Institute in Washington translated

Khashoggi’s article to other languages and circulated it.nation’s economy and politics—and the repatriation of Saudi
money to be invested in infrastructure and industrial projects. A hot item circulating in the Saudi Internet discussion

groups since Khashoggi’s sacking, isEIR’s article refuting“Reformists” like Khashoggi have insisted that Saudis erron-
eously believe that they are themselves to blame for the Khashoggi’s attack on LaRouche: “Why is Khashoggi wor-

ried about LaRouche?”Sept. 11 attacks.

EIR June 6, 2003 International 49

Click here for Full Issue of EIR Volume 30, Number 22, June 6, 2003

© 2003 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

http://www.larouchepub.com/eiw/public/2003/eirv30n22-20030606/index.html

