neutral characterization, which provides no grounds for us to
reopen the investigation.” It does not represent a contradiction
to the decision of the Prosecutor’s Office. That the word sui-
cide does not appear in the judgment, he explains by citing
the discretion that is usual in Great Britain, to protect the next
of kin.” The Kurier story concluded with another question:
“But what about the defamation of the German police work?
For Arlet itis ‘completely inexplicable how such a character-
ization could come into the media.” The source for this he
could not find in any of the articles.”

—Roger Moore and Karel Vereckyan contributed to this
article.

A Concise Timeline
of the Symons-
Duggan Affair

Early March, 2003: Jeremiah Duggan, a 22-year-old
British student, meets LaRouche Youth Movement organiz-
ers in Paris at a book table, engages in a discussion, and takes
some literature. Duggan is told about an international confer-
ence in Germany at the end of the month. He is particularly
interested in LaRouche’s strong opposition to the Cheney-
Blair Iraq war and the imperial policies underlying that unjust
invasion. Over the next several weeks, Duggan exchanges
several email messages with LYM organizers, and arranges
to travel to Germany for the conference.

March 27,2003: Jeremiah Duggan, attending the Schiller
Institute international conference and youth cadre school near
Wiesbaden, Germany, is killed when he jumps in front of
speeding cars on an autobahn. Wiesbaden police and prosecu-
tors investigate the death, and conclude that Duggan commit-
ted suicide. Duggan had confided to his conference room-
mates, in his last days, that he was diagnosed with Obsessive
Compulsive Disorder, an illness that can induce schizo-
phrenic behavior, including paranoia. He had begun to show
signs of emotional stress during the day before his suicide,
March 26, and had fled the apartment where he was staying,
March 27, at approximately 3:30 in the morning. When a
LYM organizer called Jeremiah’s girlfriend Maya Villanueva
in Paris, shortly after Duggan left the apartment, to see
whether she had heard from him, she cynically asked, “Is
there a river nearby?”” Subsequently, both Erica Duggan and
Maya Villanueva have failed, notably, to mention Jeremiah’s
diagnosed illness, fuelling the media fraud about the role of
the Schiller Institute in his death. Erica Duggan has acknowl-
edged to reporters that she, her divorced husband, and Jere-
miah, had undergone group counselling at the Tavistock
Clinic when Jeremiah was approximately 7 years old.

March 28, 2003: Jeremiah Duggan’s parents meet in

52 Feature

Click here for Full Issue of EIR Volume 31, Number 25, June 25, 2004

Wiesbaden with representatives of the Schiller Institute. Al-
though they make no mention of Jeremiah’s OCD diagnosis,
the meeting is very cordial, given the tragic circumstances.

April 1,2003: The LaRouche in 2004 campaign releases
the first 250,000-copy run of Children of Satan: The ‘Ignoble
Liars’ Behind Bush’s No-Exit War. The glossy-cover pam-
phlet exposes the entire neoconservative cabal inside the
Bush-Cheney Administration behind the Iraq war, and sur-
faces, for the first time, damning evidence that many of the
leading Bush-Cheney neocons are protégés of the University
of Chicago philosophy professor Leo Strauss, a promoter of
Nazi Party fascist ideologues Carl Schmitt and Martin Hei-
degger. Within a short period of time from the release of the
campaign report, mainstream media in North America and
Europe pick up the basic themes of the Children of Satan,
particularly the demonic role of Strauss in the neocon drive
for empire, based on perpetual war.

April 3, 2003: Lyndon LaRouche is interviewed for six
minutes on the British Broadcasting Corporation (BBC) news
show “Live Five.” LaRouche is introduced as a leading critic
of the Bush Administration’s Iraq war, and as a candidate for
the 2004 Democratic Party Presidential nomination.

May 22, 2003: British Ministry of Defence weapons sci-
entist Dr. David Kelly meets with BBC journalist Andrew
Gilligan at London’s Charing Cross Hotel, where he allegedly
tells the journalist that 10 Downing Street operatives, includ-
ing Alastair Campbell, “sexed up” the British government’s
Sept. 24, 2002 white paper, which accused Saddam Hussein
of amassing weapons of mass destruction, in violation of
United Nations resolutions.

May 29, 2003: BBC’s “Radio 4 Today” news broadcast
airs a report by Gilligan, levelling the charges about the
“sexed-up” dossier as having been aimed at making a more
convincing, albeit false, case for war with Iraq.

June 2, 2003: BBC “Newsnight” science editor Susan
Watts broadcasts a second story, using Dr. Kelly as a source,
and raising concerns about the Sept. 24,2002 dossier’s claims
that Saddam could launch WMD on 45 minutes’ notice.

June 9, 2003: Lyndon LaRouche is again interviewed on
the BBC “Live Five” news show, this time for 12 minutes.
The subject of the interview is LaRouche’s recent call for the
impeachment of Vice President Dick Cheney, for his role in
the faking of intelligence, including making knowingly false
claims of Saddam Hussein purchasing nuclear bomb material
in Affrica, to justify the Iraq invasion.

July 7, 2003: The Foreign Affairs Committee of the
House of Commons, after a week of tumultuous hearings,
clears Blair communications director Alastair Campbell of
“sexing up” the 10 Downing Street white paper.

July 8,2003: Prime Minister Tony Blair chairs a meeting
at No. 10, where it is agreed that Dr. Kelly’s name will be
released as the source of the Gilligan story. Former U.S. Am-
bassador Joseph Wilson publishes an op ed in the New York
Times revealing, for the first time, that he was the emissary
sent by the CIA to Niger in February 2002, to probe allega-

EIR June 25, 2004

© 2004 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/2004/eirv31n25-20040625/index.html

tions that Iraq had attempted to purchase vast quantities of
“yellow cake” uranium, to produce nuclear bombs. His con-
clusion: There was no truth to the story.

July 11,2003: Erica Duggan meets with the London Met-
ropolitan Police, to discuss the circumstances surrounding
Jeremiah’s death. By this time, she has been contacted by
individuals and groups affiliated with American Family
Foundation (AFF).

July 12, 2003: The London-based Guardian newspaper
publishes the first smear story linking Lyndon LaRouche and
the Schiller Institute to the suicide-death of Jeremiah Duggan.
The author of the story, Hugh Muir, has, in the past, written
stories based on information provided by so-called “anti-cult”
groups affiliated with the AFF.

July 15, 2003: Dr. David Kelly is called to testify before
the Foreign Affairs Committee of the Parliament.

July 17, 2003: Dr. Kelly leaves his home in Abingdon in
Oxfordshire, telling his wife he is going for a walk. His body
is found the next morning by local police. Prime Mlnister
Blair announces the launching of ajudicial review of the Kelly
case, to be headed by Lord Hutton.

July 21, 2003: BBC airs a slander on LaRouche and the
Duggan suicide by Tim Samuels, under the headline, “Mother
calls for inquiry into son’s death.”

Aug. 29, 2003: Alastair Campbell resigns as head of the
communications office for Prime Minister Tony Blair, deny-
ing that he is quitting over the death of Dr. Kelly.

October 2003: The American Family Foundation holds a
conference in Hartford, Conn. Among the speakers is Dennis
King, longtime anti-LaRouche operative. After working in
the early 1980s as a paid propagandist for Roy M. Cohn, the
former chief counsel to Sen. Joseph McCarthy, King was
bankrolled by the neoconservative Smith Richardson Foun-
dation to write a booklength slander of LaRouche in 1989.
During the same period, King’s pro bono attorney was Steven
Bundy, the son of McGeorge Bundy.

Nov. 5, 2003: Coroner’s inquest into Jeremiah’s death
occurs at Hornsey Coroner’s Court. Dr. William Dolman, HM
Coroner for North London, presides over the inquest. The
British media claims that Dr. Dolman has “rejected” the Ger-
man authorities’ view that the death was a suicide. Statements
attributed to Dr. Dolman suggest that evidence was presented
at the inquest by AFF circles, making wild charges that the
LaRouche organization is a dangerous cult, etc. British media
coverage of the inquest includes interviews with Dennis King
and with Chip Berlet. (Berlet, former Washington, D.C. bu-
reau chief of High Times magazine, the semi-official publica-
tion of the drug legalization lobby in the U.S.A., was a leader
of the National Student Association during the late 1960s,
when it was exposed for having received CIA financing, in a
Ramparts magazine exposé.)

Nov. 11, 2003: Wiesbadener Kurier publishes an article
challenging the coverage in the British media, and defending
the assessment of the Wiesbaden Prosecutor’s Office that
Duggan’s death was the result of suicide. Chief Prosecutor

EIR June 25, 2004

Dieter Arlet complains thatitis “completely inexplicable how
such a characterization could get into the media.” A spokes-
man for the Prosecutor’s office reports that the German Fed-
eral Police (BKA) had found that the British coroner’s inquest
had been closed, and that the British media coverage had
misrepresented the findings of Dr. Dolman. Arlet says that,
based on the BKA inquiry, there are “no grounds for us to
reopen the investigation.”

Jan. 28, 2004: The Hutton inquiry issues its final report,
totally whitewashing 10 Downing Street’s role in exaggerat-
ing the WMD dossier.

Feb. 12, 2004: BBC News airs further slanderous cover-
age of the Duggan affair by Tim Samuels.

Feb. 25, 2004: A meeting takes place at the British For-
eign Office between Erica Duggan and officials, who setup a
followup meeting with Baroness Symons. News of the
planned Duggan-Symons meeting is leaked to the British
press.

April 1,2004: Erica Duggan, Rudy Vis, Lord Janner meet
with Baroness Symons at the Foreign Office. Symons an-
nounces she will appoint a pro bono international human
rights lawyer to work with the Duggan family, to pressure
German authorities to reverse their assessment of the case.

April 21, 2004: BBC “Live at Five,” the show that had
twice interviewed Lyndon LaRouche a year earlier, runs an
interview with Erica Duggan and Rudy Vis.

May 6,2004: Prime Minister Tony Blair provokes a fire-
storm of protests by appointing John Scarlett as the new head
of the British Secret Intelligence Service, MI6. Scarlett, as the
head of the Joint Intelligence Committee, was the principal
author of the Sept. 24, 2002 white paper which lied about
Saddam Hussein’s ability to launch weapons of mass destruc-
tion “within 45 minutes,” and his efforts to obtain uranium in
Africa, for building nuclear bombs. Scarlett worked closely
on the dossier with top Blair aides Alastair Campbell and Phil
Bassett, the latter being the husband of Foreign Office official
and Deputy Head of the House of Lords, Baroness Liz
Symons.

May 20, 2004: Corriere della Sera Sunday magazine
publishes a lengthy, vicious slander against LaRouche, cen-
tered around interviews with Erica and Hugo Duggan, by
writer Agostino Gramigna.

May 23, 2004: Members of the LaRouche Youth Move-
ment, distributing an “Open Letter to the Washington Post‘
by Lyndon LaRouche, in front of the Washington Post build-
ing in downtown Washington, D.C., encounter Michael
Winstead. Winstead had briefly infiltrated the Baltimore
chapter of the LYM, only to abruptly leave the group, and
circulate a series of slanders. Accompanied by a Washington
Post photographer, Winstead boasts to LYM organizers that
he is working for the Post on a forthcoming slander on
LaRouche and LYM, which will also heavily feature the Dug-
gan suicide. (When Winstead departed from Baltimore, he
left behind a large collection of pornography, which he had
downloaded from the Internet.)

Feature 53



