
EIR April 13, 2007
‘Climate Al-Guru’ Gets
Slammed in Europe
by Rainer Apel

The intervention of the LaRouche Youth in Germany, which
began on March 23 with the circulation of a leaflet against Al
Gore’s “global warming” swindle and his European support-
ers, is showing its first major impacts.

On March 28, an opinion column in the Rheinische Post,
a leading news daily in Germany’s biggest state, North Rhine-
Westphalia, likened the Gore-centered “green wave” as it is
occurring in the banks, venture capital funds, and corporate
sector, to Edgar Allan Poe’s story “Van Kempelen and His
Discovery”—the one being as much a hoax as the other.
Gore’s lifestyle and his private consumption of electricity at
his Tennessee mansion, as well as his zinc mine business,
make him “a showcase patrician,” the article said, calling him
the “climate Al-Guru.” In what seems to reflect the formula-
tions in the aforementioned mass leaflet by Helga Zepp-
LaRouche (which was sent to the Rheinische Post), the author
of the article wrote: “Gore is involved in the London specula-
tive branch, he was chairman of the Generation Investment
Management fund and former vice-chairman of the Metropol-
itan West Financial fund. The interests that he represents, in
reality, are those of the most elitist upper class, I say very
plainly.”

On March 29, the opposition to Gore’s swindle achieved
a breakthrough, when Germany’s biggest daily, Bildzeitung,
with a daily circulation of 4.5 million, ran a piece with the
banner headline, “Is Global Warming a Big Swindle?” The
article, which was presented even more prominently on the
newspaper’s website than in the print edition, signalled the
backing of high-level political circles, and reiterated all the
essential aspects of a March 23 article in the Frankfurter
Allgemeine daily, which was the first mainstream media in
Germany to have coverage of anti-Gore critics.

Also on March 29, the Hamburg-based weekly, Stern, ran
a short piece on its website under the headline, “CO2 Not To
Blame for Climate Change?” The report mentioned the theory
that Solar eruptions are principally responsible for climate
change on Earth, as reported in Bildzeitung and in the Frank-
furter Allgemeine before, saying that man only acounts for 4%
of global CO2 emissions. Stern is one of the leading anglophile
publications in Germany, having pushed “Al Green” with a
big story just the week before.

The high-impact Bildzeitung piece met a prompt, pan-
icked response from the Environment Ministry, whose assis-

World News 47



Bildzeitung’s March 30 cover story, “Is Climate Alarm Just an
Eco-Lie?”, signalled the decision by some high-level political
circles to break with the global warming hoax.

tant minister, Michael Mueller, on March 30 attacked the
media for their critical coverage, saying that presenting “al-
leged scientific and abstruse arguments against the climate
catastrophe,” was “irresponsible,” because the CO2 catastro-
phe was “one of the biggest challenges to mankind and to this
planet.” Critics of the Intergovernmental Panel on Climate
Change (IPCC) should not be taken seriously, Mueller de-
manded.* What may have destabilized him in particular, is
the fact that the Rheinische Post is published in Duesseldorf—
his own election district.

From Switzerland: ‘Gore Is Crazy’
The breakthrough spilled over from Germany into neigh-

boring Switzerland, where the Weltwoche weekly, usually
a strict neo-con journal, published an interview on March
29, with MIT climatologist Richard Lindzen, one of the
most prominent U.S. critics of Gore. Only two days after a
speech that Gore gave at a Swiss business event in Zurich,
Lindzen attacked him as a pompous know-nothing, who “is
promoting hysteria, which is never good for democracy, and
second, he has strong financial interests.” Lindzen told the
audience that Gore had already shown his ignorance of sci-
ence, during hearings on the climate issue in the Senate in

*For a thorough refutation of the IPCC swindle, see Dr. Zbigniew Jaworow-
ski, “CO2: The Greatest Scientific Scandal of Our Time,” EIR, March 16,
2007.

48 World News
the late 1980s, and he recalled a Gore appearance on U.S.
television a few days after his movie, “An Inconvenient
Truth,” arrived at the theaters: “The moderator asked him
why he thought that the ocean level would rise by six meters,
whereas scientists spoke of about 40 centimeters. He an-
swered that scientists just did not know it. He knows it. I
think Gore is crazy.”

On April 1, Cash TV, a widely watched financial market
special on Switzerland’s German-language national televi-
sion program, mocked Gore in the form of an “April Fools”
piece, “reporting” that in order to “straighten things out” on
the turbulent world markets, a number of “new investment
products” on the carbon issue would be launched now, such
as CO2 bonds and certificates, and that Gore was central to
this initiative. As everyone familiar with Gore’s hedge fund
activities knows, there was much truth in that “joke” on
Cash TV.

On April 2, Switzerland’s largest news daily, Neue
Zürcher Zeitung—which is widely read also in Germany—
followed with a report on an assessment by Florian Siegert,
a climate researcher at the German GeoBio-Institute in Mu-
nich, who attacked the promotion of palm oil as a crucial
component of bio-fuels, as destructive for the world climate,
because the massive expansion of palm tree growing takes
place at the expense of the rain forests. As rain forests are
eliminated by burning of large areas, that causes enormous
CO2 emissions, thus invalidating all expected effects from
palm-oil-based bio-fuels on the reduction of emissions,
Siegert charged, calling bio-fuels “climate killers.”

German Teachers Resist Brainwashing
On April 3, Germany’s Westdeutscher Rundfunk radio

revealed that the German Environment Ministry’s free show-
ing of the Gore movie to teachers in the city of Iserlohn the
week before, provoked criticism among some teachers. Some
of them are not at all convinced that this movie is something
that should be generally shown to school classes, at least not
without a critical review discussion afterwards. Apparently,
the mass-leafletting and mailing of the Zepp-LaRouche state-
ment, which had called on teachers to resist the brainwashing
attempt by the pro-Gore lobby, had a remoralizing effect on
many teachers.

And lastly, on April 5, the first prominent figure in the
German establishment to break the taboo against discussing
the revival of nuclear power in public, appeared on the scene,
with Werner Mueller, a former Economics Minister who is
now CEO of the national coal corporation Ruhrkohle. Con-
struction of new nuclear plants is banned in Germany, and
those which exist are supposed to be phased out. In the context
of a report in the new issue of the weekly Die Zeit, Mueller
pointed to the presumed challenges of global climate changes,
as an argument in favor of the revival of nuclear technology
also in Germany: “I think we will not be able to avoid the
construction of new nuclear power plants.”

EIR April 13, 2007


