
BlairWarCliqueRuns
Anti-LaRoucheSlanderDrive
by Anton Chaitkin

Lady Sarah Hogg is the
Blair ringleader on the
BBC board of governors.
The Baroness is the
moneybags for right-wing
media bigwig David
Elstein, and the financial
power behind the latest
Duggan slander spread
inside Germany.
‘A Vote for Hogg is a Vote for Hitler’
—old election slogan

They wrote the lies Tony Blair used, to take Britain into the
war catastrophe with Dick Cheney. When the British Broad-
casting Corporation repeatedly put Lyndon LaRouche on the
air to expose the Cheney-Blair lies, and when BBC reported
on how this clique manufactured the “weapons of mass de-
struction” hoax, they reacted with fury. BBC’s intelligence
source against the liars, government weapons scientist David
Kelly, died suddenly, a supposed suicide. They neutered
BBC—Britain’s national public network, purged BBC’s
leaders and acted to crush all media opposition.

Since then, still desperate to block LaRouche’s persistent
leadership aimed at bringing them down, this same tight-knit
clique has operated an international slander campaign against
LaRouche, managing the Jeremiah Duggan affair—a case
which was cooked up during Spring, 2003, when LaRouche
addressed Great Britain over BBC.

The slander case was built around the March 2003 suicide
of a psychologically unstable British student Jeremiah Dug-
gan, who had attended a conference of the LaRouche Youth
Movement in Germany. German police said he had thrown
himself in front of cars on a highway; but his mother was
brought into contact with Blair circles, who promoted a media
attack accusing murder.

The first Duggan slander was put through the London
Guardian on July 12, 2003—one month after LaRouche’s
second (June 9) BBC broadcast calling for Vice President
Cheney’s impeachment in the faking of Iraq weapons intelli-
gence.1 Five days after the slander (July 17), David Kelly was
treated savagely by Blair’s goons during his forced testimony
to Parliament. The next day (July 18), Kelly died suddenly.
In this chaotic terrifying situation, three days later (July 21,
2003), BBC itself broadcast the Duggan slander.

An ongoing EIR probe into the London public relations
firm managing the Duggan slander has led directly to the Blair
terror clique that crushed BBC, and that runs this attack top-
down nearly four years later.

1. First LaRouche program: April 3, 2003, BBC’s “Live Five” news show,
six-minute interview. Second LaRouche program: June 9, 2003, “Live Five,”
12 minute interview.

44 Investigation
The following are central to the story:
• The London crisis-management firm Luther Pen-

dragon, a private arm of the Blair regime, which managed
publication of a key 2004 report demanding BBC be disman-
tled. Luther Pendragon now officially manages public affairs
for the Duggan slander campaign.

• Rightist media executive David Elstein, the author of
that 2004 anti-BBC report. David Elstein is now chairman of
the firm, Luther Pendragon, running the Duggan slander.

• Lady Sarah Hogg, the Blair ringleader on the BBC
Board of Governors. Lady Hogg is David Elstein’s financier,
and the financial power looming behind the latest Duggan
slander spread inside Germany.

• Greg Dyke, BBC Director General forced out in the
2004 terror. Dyke publicly identified Lady Hogg and her little
gang in the Blair coup at BBC.

• Philip Bassett and Baroness Elizabeth Symons, hus-
band and wife. Philip Bassett was co-manager of the Blair
propaganda team that “sexed up” the Iraq WMD dossier. Bar-
oness Symons was the Blair regime’s military procurement
chief, tied in with Mr. and Mrs. Dick Cheney and with Lady
Hogg’s little gang, in the Iraq War. She has been the highest
ranking Blair-regime official personally directing the Duggan
slander campaign against LaRouche.

EIR April 20, 2007



David Elstein is the chairman of the firm Luther Pendragon, whose web
his photo, is running the Duggan slander.
The Hogg Ring
Baroness Sarah Hogg married into the notorious Hogg

aristocracy in 1968, wedding Douglas Hogg (3rd Viscount
Hailsham. Lady Hogg’s father-in law, Quintin Hogg, brought
the family peculiar notoriety due to his strong backing for
Britain’s September 1938 pro-Hitler deal at Munich. The next
month Winston Churchill and others opposed Hogg’s cam-
paign for Parliament, on the slogan, “A vote for Hogg is a vote
for Hitler.” The family’s money, lands, and ugly reputation
originated with “Hitler” Quintin’s great grandfather, James
Weir Hogg (first Baron Hogg), the long-time director of the
East India Company, and the director when India’s rebellion
brought the Company down.

Lady Hogg went into action as the Blair government was
being pounded in the wake of David Kelly’s death. Alastair
Campbell and Phillip Bassett had been forced out as Blair’s
number one and two communications chiefs for concocting
the Iraq dossier. Blair commissioned an “Inquiry” into the
Kelly death, chaired by Lord Hutton. The Inquiry’s findings
were leaked to media lord Rupert Murdoch, and disclosed
prior to official release. Murdoch was demanding that BBC
be destroyed.

The Hutton Report came out Jan. 28, 2004, whitewashing
Blair in Kelly’s death and blaming BBC in the scandal! The
chairman of BBC’s board of governors, Gavyn Davies, re-
signed immediately. The next day, Jan. 29, BBC board of
governors member Lady Hogg led the board in forcing BBC
director general Greg Dyke to resign.

Later that year, Greg Dyke wrote a column in the Observer
(Aug. 29, 2004), on how “pillars of the establishment helped
to engineer a very British coup at the BBC.”

Dyke wrote, “Sarah [Hogg] actively disliked me. The
feeling was mutual. . . . Sarah Hogg never left her politics or
prejudices at the door of governors’ meetings. She was mar-
ried to a land-owning Tory MP, Douglas Hogg, and lived
in a political world. When we tried to update our political
coverage, Sarah led the opposition: we shouldn’t upset the

EIR April 20, 2007
politicians. . . .”
“She . . . lived on the family es-

tate in rural Lincolnshire.
“Her term as a governor was due

to finish, and she didn’t want it re-
newed. Neither did [board chairman]
Gavyn [Davies] or I. By the time
Hutton published his report, Sarah’s
time was almost up.

“The day it appeared the gover-
nors . . . began discussing what
should happen to the management
team. We had agreed with [boardsite, shown here with
member] Pauline Neville-Jones [of
Lady Hogg’s ring] the previous
night that it would be impossible for
Gavyn and I to resign at the same

time. . . .
“Sarah Hogg had her last chance to settle old scores. I

now know that she arrived determined to get rid of me.
“. . .Pauline [Neville-Jones] and the deputy [board]

chairman, Richard Ryder [also in the Hogg ring, sent word
they] wanted to see me.

“Ryder was pretty blunt. He said the governors had
decided I should go. . . . I asked if this was the view of them
all. Richard told me he . . . was reporting the views of the
rest. Pauline said nothing. . . . . I was completely shocked.
. . . Gavyn [went] . . . to say a final goodbye . . . but . . . he
walked into the room he found the atmosphere had changed
completely. It was a very hostile environment, with the
aggression mainly coming from Sarah, who, he said, ‘was
seething.’

“I’ve since discovered that [Hogg] told Gavyn the day
before that . . . I should [resign]. He told her there were no
circumstances in which he’d let me go while he stayed, and
I think that was one reason Gavyn resigned: if one of us
should go it should be him, and that way he would protect
me. Others at that meeting say that when Gavyn walked in
Sarah launched a ferocious attack. . . . [What the governors]
did that January night was bow to pressure from a political
thug called Alastair Campbell.”

The Hogg ring traces back to the 1990-1995 period of
the John Major Prime Ministry. Lady Hogg had been head
of the Policy Unit at 10 Downing Street, designing the
schemes for privatization and globalization, and was Major’s
main advisor at the time of the 1995 creation of the World
Trade Organization. Husband Douglas Hogg helped run Ma-
jor’s Foreign Ministry, as did Pauline Neville-Jones. Richard
Ryder was the Parliamentary “Whip” for Hogg’s globaliza-
tion policy, beating back a revolt in the Conservative Party
against the Maastricht Treaty.

In 2004, as the Hogg ring was purging BBC, Pauline
Neville Jones was enriched as chairman of QinetiQ, a giant
defense company supplying Iraq War weapons, a firm jointly

Investigation 45



The Hogg ring
traces back to the
1990-1995 period
of Prime Minister
John Major. Lady
Hogg had been
head of the Policy
Unit at 10 Downing
Street, designing
the schemes for
privatization and
globalization, and
was Major’s main
advisor at the time
of the 1995 creation
of the World Trade
Organization.

DoD/R.D. Ward

Baroness Elizabeth Symons was the Blair regime’s military
procurement chief, tied in with Dick and Liz Cheney, and with
Lady Hogg’s little gang, in the Iraq War. She has been the highest
ranking Blair-regime official personally directing the Duggan
slander campaign against LaRouche.
owned by the Blair government and the Bush family’s Car-
lyle group. Neville-Jones personal QinetiQ shares were
owned through Carlyle, whose European chairman was for-
mer Prime Minister John Major himself.

After Blair had “privatized” Qinetic, its armor and cop-
ters could be procured through Baroness Elizabeth Symons,
the Minister of State for Defence Procurement from 1999
to 2003.

Hogg, Elstein, and the Duggan Scam
On Feb. 24, 2004, 25 days after Greg Dyke’s ouster as

BBC Director General, the “Broadcasting Policy Group,”
chaired by David Elstein, issued its report calling for the dis-
mantling of BBC as a public agency. The Conservative Party
had commissioned the report and had selected Elstein (pre-
viously head of programming at Murdoch’s British Sky
Broadcasting, then CEO of Murdoch’s Channel 5 Broadcast-
ing), while Murdoch was in a longstanding public drive to
destroy BBC.

The London firm Luther Pendragon, which had been run-
ning crisis management cases for the Blair government Cabi-
net Office, handled public operations for the Elstein report,
ratcheting up the repression of opposition to the Blair war
policy.

In 2002, Baroness Hogg had joined the giant global pri-
vate equity firm, 3i, as its chairman. Lady Hogg’s 3i firm
subsequently made a special project of investing its assets
in Sparrowhawk Media, whose chairman is the same David
Elstein who wrote the report against BBC. For example, in
April 2005, 3i sponsored Elstein’s purchase of the Hallmark
Channel (TV).

In March 2006, David Elstein, still the chairman of Lady

46 Investigation
Hogg’s Sparrowhawk project, became chairman of Luther
Pendragon. The Guardian reported: “Mr. Elstein said he took
up the position after being impressed with Luther Pendragon
which handled his Broadcasting Policy Group report on the
future of the BBC.”

At Luther Pendragon, chairman Elstein could depend on
the firm’s partner Mike Granatt, whose background with the
Blair/Campbell/Bassett liar brigade, the firm’s website de-
scribes thusly: “Mike Granatt joined Luther as a partner in
January 2004 after 25 years in Whitehall [i.e., the British
government], 18 in top-level director of communications
posts. . . . Mike was Director General of the Government In-
formation and Communication Service (GICS) for seven
years until he joined Luther Pendragon. . . . From June 2001
until late 2002, and alongside his GICS role, he devised and
led the UK Government’s civil crisis management unit, the
Cabinet Office Civil Contingencies Secretariat. He also de-
veloped the News Co-ordination Centre, the public informa-
tion hub for national emergencies.” Luther Pendragon partner
Granatt is a “terrorism expert” broadcast by the new, tamed
BBC.

The reader may now be able to properly assess the press
release, issued by Luther Pendragon on behalf of, “Justice for
Jeremiah,” announcing an anti-LaRouche meeting to be held
in the Parliament office building (“The Attlee Suite, Portcullis

EIR April 20, 2007



Political thug
Alastair Campbell,
along with Liz
Symons husband
Philip Bassett, were
dumped as Blair’s
number one and
two communica-
tions chiefs for their
roles in concocting
the Iraq dossier.
House, Westminster”) on March 27, 2007.
Luther Pendragon does not disclose when they officially

took up management of the Jeremiah Duggan operation. But
the trail leads back through Luther Pendragon’s staff to 2004,
the year of the BBC purge.

The press release for the March 27, 2007 Parliament-
office meeting gives the phone number for Luther Pendragon
consultant Andrew McGuinness to contact for the Duggan
case.2 There, Luther Pendragon reports that McGuiness joined

2. See  www.justiceforjeremiah.com/html/deutsch.html

.
the firm in June 2006, three months after Elstein took over as
chairman. But they also report that McGuiness had earlier
been editor of the independent University College Dublin
newspaper, the College Tribune.

In fact, at that paper, in November 2004, editor McGui-
ness inserted his own long Duggan slander against LaRouche.
McGuiness wrote that “Baroness Symons, the Foreign Office
representative has been a real tonic to the family, assuring
them from an early stage that she was very concerned about
the case and that she was going to try and help them as much
as possible, impressed by her industrious manner. . . . Symons
was able to appoint an international lawyer, who in turn was
very helpful in going to Germany and appointing a German
lawyer.”

On April 4, 2007, eight days after the Parliament-office
session against LaRouche, the German-language Berliner
Zeitung ran a stepped-up Duggan slander, attacking German
authorities for reporting the suicide, and demanding murder
charges.

That newspaper, the Berliner Zeitung, had been bought
up in the Autumn of 2005, by a British media company spon-
sored by Lady Hogg’s 3i. The Hogg firm itself took part pub-
licly in the initial purchase negotiations, alongside her invest-
ment vehicle, the Mecom media-takeover company, to which
3i has made repeated non-interest loans. After protests from
the newspaper staff against the deal, Hogg’s 3i dropped from
view and Mecom completed the takeover in Berlin. Perhaps
that German city was not prepared for its media to be run by
the family, of whom it had been said 67 years earlier, “a vote
for Hogg is a vote for Hitler.”
DOJCaughtBankrolling
Anti-LaRoucheCampaign

The Bush Justice Department has been caught bankrolling
the Simon Wiesenthal Center, a promoter of hate crimes
against LaRouche.

At the very same time that the Wiesenthal Center’s
Paris-based international relations director Dr. Shimon
Samuels has been caught in the middle of a vile British
slander operation targetting Lyndon LaRouche and the
LaRouche Youth Movement, the Los Angeles headquar-
ters of that organization has been found to be bankrolled
by the Bush Administration Justice Department to the tune
of tens of millions of dollars. According to Simon Wie-
senthal Center Tax Exemption Form 990s for 2002-2004,
and the U.S. Department of Justice’s Internet grant index

EIR April 20, 2007
for 2002-2007, the Cheney-Bush Administration has been
providing between a quarter to a third of the Center’s total
international budget, principally through Justice Depart-
ment grants, ostensibly for anti-hate-crime law enforce-
ment training projects, including one called “Tools for Tol-
erance.”

According to the 2002 Form 990, the Center received
$10 million in government grants, and approximately $3.5
million the following year. More recent 990 Forms have
not yet been obtained by EIR; however, records of the
DOJ’s Office of Justice Program show that Justice Depart-
ment grants of similar size have continued through 2007.

In recent published statements, Shimon Samuels has
shown himself to be a total fool, identifying LaRouche
slanderers Dennis King and Chip Berlet, and Erica Duggan
(mother of Jeremiah, the young man whose suicide is at
the center of a smear campaign against LaRouche) as the
world’s three leading experts on Lyndon LaRouche and
the LaRouche Movement.

Investigation 47


