
12 International EIR January 20, 2012

Jan. 9—Organizers of the December 2011 “anti-vote-
fraud” demonstrations in Moscow have announced 
Feb. 4 as the date of their next street action, planned as 
a march around the city’s Garden Ring Road on the 
22nd anniversary of a mass demonstration which 
paved the way to the end of the Soviet Union. While 
there is a fluid situation within both the Russian extra-
parliamentary opposition layers, and the ruling circles 
and other Duma parties, including a process of “dia-
logue” between them, in which ex-Finance Minister 
Alexei Kudrin is playing a role, it is clear that British 
imperial interests are intent on—if not actually de-
stroying Prime Minister Vladimir Putin’s bid for re-
election as Russia’s President in the March 4 elec-
tions—casting Russia into ongoing, destructive 
political turmoil.

Lyndon LaRouche has observed that anybody acting 
according to this British agenda with the intention of 
coming out on top is a fool, since the British financial-
political empire is bankrupt and its entire system is 
coming down.

Review of the events leading up to the Dec. 4, 2011 
Duma elections, which the street demonstrators de-
manded be cancelled for fraud, shows that not only 
agent-of-British-influence Mikhail Gorbachov, the 
 ex-Soviet President, but also the vast Project Democ-
racy apparatus inside the United States, exposed by EIR 
in the 1980s as part of an unconstitutional “secret 

government,”1 have been on full mobilization to block 
the current Russian leadership from continuing in power.

Project Democracy
Typical is the testimony of Nadia Diuk, vice presi-

dent of the National Endowment for Democracy (NED), 
before the Subcommittee on Europe and Eurasia of the 
U.S. House Committee on Foreign Affairs last July 26. 
The NED is the umbrella of Project Democracy; it func-
tions, inclusively, through the International Republican 
Institute (IRI, linked with the Republican Party) and the 

1. “Project Democracy: The ‘parallel government’ behind the Iran-Con-
tra affair,” Washington, D.C.: EIR Research, Inc., 1987. This 341-page 
special report explored the connection between the National Endowment 
for Democracy (NED) and the illegal gun-running operations of Col. 
Oliver North, et al., which had been mentioned in cursory fashion in the 
Tower Commission report on that “Iran-Contra” scandal. Lyndon H. La-
Rouche, Jr.’s introduction to the report identified the roots of North’s 
“Irangate” gun-running in Henry A. Kissinger’s reorganization of U.S. 
intelligence under President Richard M. Nixon, in the wake of post-
Watergate findings by the 1975 Senate Select Committee to Study Gov-
ernmental Operations with Respect to Intelligence Activities (Church 
Committee). The process of replacing traditional intelligence functions 
of government with National Security Council-centered operations, 
often cloaked as promoting “democracy” worldwide, was continued 
under the Trilateral Commission-created Administration of Jimmy 
Carter. Supporting “democracy”—often measured by such criteria as 
economic deregulation and extreme free-market programs, which ravage 
the populations that are supposedly being democratized—became an 
axiom of U.S. foreign policy. The NED itself was founded in 1983.

Bankrupt British Empire Keeps  
Pushing To Overthrow Putin
by Rachel Douglas

EIR International



January 20, 2012  EIR International  13

National Democratic Institute (NDI, linked with the 
Democratic Party, and currently headed by Madeleine 
Albright).

Diuk was educated at the U.K.’s Unversity of Sussex 
Russian studies program, and then taught at Oxford 
University, before coming to the U.S.A. to head up the 
NED’s programs in Eastern Europe and Russia begin-
ning 1990. She is married to her frequent co-author, 
Adrian Karatnycky of the Atlantic Institute, who headed 
up the private intelligence outfit Freedom House2 for 12 
years. Her role is typical of British outsourcing of key 
strategic operations to U.S. institutions.

In her testimony, Diuk came off like a reincarnation 

2. “Profile: ‘Get LaRouche’ Taskforce: Train Salon’s Cold War Propa-
ganda Apparat,” EIR, Sept. 29, 2006, reviews the Truman-era roots of 
relations among Anglo-American intelligence figures John Train, James 
Jesus Angleton, Jay Lovestone, and Leo Cherne, all of whom were later 
active against LaRouche and his influence. Cherne’s International 
Rescue Committee (IRC) was described by Daniel Patrick Moynihan, 
its one-time director of public relations, as an instrument of “psycho-
logical warfare.” The closely related Freedom House project was di-
rected by Cherne for many years. Geostrategists such as Zbigniew 
Brzezinski, who has written that Russia is destined to fragment as the 
Soviet Union did, have sat on its board.

of a 1950s Cold Warrior, raving against 
the Russian government as “authori-
tarian,” “dictators,” and so forth. She 
said, “The trend lines for freedom and 
democracy in Russia have been unre-
mittingly negative since Vladimir 
Putin took power and set about the 
systematic construction of a represen-
tation of their interests within the 
state.” She announced at that point 
that the elections would be illegiti-
mate: “[T]he current regime will likely 
use the upcoming parliamentary elec-
tions in December 2011 and presiden-
tial election in March 2012 with the 
inevitable falsifications and manipula-
tions, to claim the continued legiti-
macy of its rule.”

Diuk expressed renewed hope that 
the disastrous 2004 Orange Revolution 
experiment in Ukraine could be repli-
cated in Russia, claiming that “when 
the protests against authoritarian rule 
during Ukraine’s Orange Revolution 
brought down the government in 2004, 
Russian citizens saw a vision across the 

border of an alternative future for themselves as a Slavic 
nation.” She then detailed what she claimed were the 
Kremlin’s reactions to the events in Ukraine, charging 
that “the leaders in the Kremlin—always the most cre-
ative innovators in the club of authoritarians—have also 
taken active measures to promote support of the govern-
ment and undermine the democratic opposition. . . .”

While lauding “the democratic breakthroughs in the 
Middle East” in 2011, Diuk called on the Congress to 
“look to [Eastern Europe] as the source of a great wealth 
of experience on how the enemies of freedom are ever on 
the alert to assert their dominance, but also how the 
forces for freedom and democracy will always find a way 
to push back in a struggle that demands our support.”

In September, Diuk chaired an NED event featuring 
a representative of the NED-funded Levada Center 
Russian polling organization, who gave an overview of 
the then-upcoming December 4 Duma election. Also 
speaking there was Russian liberal politician Vladimir 
Kara-Murza, who predicted in the nastiest tones that 
Putin will suffer the fate of President Hosni Mubarak in 
Egypt. In this same September period, Mikhail Gorba-
chov, too, was already forecasting voting irregularities 

EU

British imperial interests are intent on destroying Prime Minister Putin’s bid for the 
Presidency, and throwing Russia into deadly political turmoil. Shown: Putin on a 
visit to the EU in Brussels, Feburary 2011.



14 International EIR January 20, 2012

and a challenge to Putin’s dominance.
The NED, which has an annual 

budget of $100 million, sponsors 
dozens of “civil society” groups in 
Russia. Golos, the supposedly inde-
pendent vote-monitoring group that 
declared there would be vote fraud 
even before the elections took place, 
has received NED money through the 
NDI since 2000. Golos had a piece-
work program, paying its observers a 
set amount of money for each reported 
voting irregularity. NED grant money 
has gone to Alexei Navalny—the 
online anti-corruption activist and cult 
figure of the December demonstra-
tions—since 2006, when he and Maria 
Gaidar (daughter of the late London-
trained shock therapy Prime Minister 
Yegor Gaidar) launched a youth debat-
ing project called “DA!” (meaning 
“Yes!” or standing for “Democratic Al-
ternative”). Gorbachov’s close ally Vladimir Ryzhkov, 
currently negotiating with Kudrin on terms of a “dia-
logue between the authorities and the opposition,” also 
received NED grants to his World Movement for De-
mocracy.

Besides George Soros’s Open Society Foundations 
(formerly, Open Society Institute, OSI), the biggest 
source of funds for this meddling, including funding 
which was channeled through the NDI and the IRI, is 
the U.S. Agency for International Development 
(USAID). Officially, USAID has spent $2.6 billion on 
programs in Russia since 1992. The current acknowl-
edged level is around $70 million annually, of which 
nearly half is for “Governing Justly & Democratically” 
programs, another 30% for “Information” programs, 
and only a small fraction for things like combatting 
HIV and TB. On Dec. 15, Assistant Secretary of State, 
Bureau of European and Eurasian Affairs Philip Gordon 
announced that the Obama Administration would seek 
Congressional approval to step up this funding, with 
“an initiative to create a new fund to support Russian 
non-governmental organizations that are committed to 
a more pluralistic and open society.”

Awaiting McFaul
People from various parts of the political spectrum 

in Russia see the impending arrival of Michael McFaul 

as U.S. Ambassador to Russia as an es-
calation in Project Democracy efforts 
to destabilize Russia. McFaul, who has 
been Barack Obama’s National Secu-
rity Council official for Russia, has 
been working this beat since the early 
1990s, when he represented the NDI in 
Russia at the end of the Soviet period, 
and headed its office there.

As a Russia specialist at Stanford’s 
Freeman Spogli Institute for Interna-
tional Studies and Hoover Institution, 
as well as the Carnegie Endowment, 
and an array of other Russian studies 
think tanks, McFaul has stuck closely 
to the Project Democracy agenda. Fi-
nancing for his research has come from 
the NED, the OSI, and the Smith-Rich-
ardson Foundation (another notorious 
agency of financier interests within the 
U.S. establishment). He was an editor 
of the 2006 book Revolution in Orange: 

The Origins of Ukraine’s Democratic Breakthrough, 
containing chapters by Diuk and Karatnycky.

In his own contribution to a 2010 book titled After 
Putin’s Russia,3 McFaul hailed the 2004 Orange Revo-
lution in Ukraine—which was notoriously funded and 
manipulated from abroad—as a triumph of “people’s 
political power from below to resist and eventually 
overturn a fraudulent election.”

Before coming to the NSC, one of McFaul’s many 
positions at Stanford was co-director of the Iran Democ-
racy Project. He has also been active in such projects as 
the British Henry Jackson Society which is active in the 
drive to overthrow the government of Syria.

The Internet Dimension
The December 2011 street demonstrations in Moscow 

were organized largely online. Participation rose from a 
few hundred on Dec. 5, the day after the election, to an 
estimated 20,000 people on Bolotnaya Square Dec. 10, 
and somewhere in the wide range of 30,000 to 120,000 
on Academician Sakharov Prospect Dec. 24.

Headlong expansion of Internet access and online 
social networking over the past three to five years has 

3. Stephen K. Wegren, Dale Roy Herspring (eds.), After Putin’s Russia: 
Past Imperfect, Future Uncertain, Lanham, Md.: Rowman & Little-
field, 2010, p. 118.

HolosAmeryky

The British-educated Nadia Diuk is 
vice president of the National 
Endowment for Democracy, from 
which perch she has spread “Cold 
War” venom against Putin and the 
Russian government.



January 20, 2012  EIR International  15

opened up a new dimension of political-cultural warfare 
in Russia. An EIR investigation finds that British intel-
ligence agencies involved in the current attempts to de-
stabilize Russia and, in their maximum version, over-
throw Putin, have been working intensively to profile 
online activity in Russia and find ways to expand and 
exploit it. Some of these projects are outsourced to think 
tanks in the U.S.A. and Canada, but their center is Cam-
bridge University in the U.K.—the heart of the British 
Empire, home of Bertrand Russell’s systems analysis 
and related ventures of the Cambridge Apostles.4

The scope of the projects goes beyond profiling, as 
can be seen in the Cambridge-centered network’s inter-
action with Russian anti-corruption crusader Alexei Na-
valny, a central figure in the December protest rallies.

While George Soros and his OSI prioritized building 
Internet access in the former Soviet Union starting two 
decades ago, as recently as in 2008 British cyberspace 
specialists were complaining that the Internet was not 
yet efficient for political purposes in Russia. Oxford 
University’s Reuters Institute for the Study of Journal-
ism produced a Soros-funded report in 2008, titled “The 
Web that Failed: How opposition politics and indepen-
dent initiatives are failing on the Internet in Russia.” The 
Oxford-Reuters authors regretted that processes like the 
Orange Revolution, in which online connections were 

4. Craig Isherwood, “Universal Principles vs. Sense Certainty,” The 
New Citizen, October/November 2011, p. 12 (http://cecaust.com.au/
pubs/pdfs/cv7n6_pages12to14.pdf). Founded as the Cambridge Con-
versazione Society in 1820, by Cambridge University professor and ad-
visor to the British East India Company, the Rev. Charles Simeon, the 
Apostles are a secret society limited to 12 members at a time. Its veter-
ans have held strategic intelligence posts for the British Empire, both in 
the heyday of overt colonialism, and in the continuing financial empire 
and anti-science “empire of the mind,” for nearly two centuries, during 
which Cambridge was the elite university in Britain, Trinity College 
was the elite college within Cambridge, and the Apostles were the elite 
within Trinity. Isherwood reported, “Among other doctrines, the Apos-
tles founded: Fabian socialism; logical positivism specifically against 
physical chemistry; most of modern psychoanalysis; all modern eco-
nomic doctrines, including Keynesianism and post-World War II ‘math-
ematical economics’; modern digital computers and ‘information 
theory’; and systems analysis. They also founded the world-famous 
Cavendish Laboratory as the controlling priesthood for science, to 
attack Leibniz, Gauss, and Riemann, in particular. . . . John Maynard 
Keynes, a leader of the Apostles, . . . traced the intellectual traditions of 
the Apostles back to John Locke and Isaac Newton, and through Newton 
back to the ancient priesthood of Babylon.” The group’s abiding focus 
on influencing Russia is exemplified by not only Bertrand Russell him-
self, but also the involvement of several members of the Apostles, in-
cluding Lord Victor Rothschild of the banking family, and future Keeper 
of the Queen’s Pictures Sir Anthony Blunt, in the Anglo-Soviet spy 
rings of the mid-20th Century.

crucial, had not gotten a toehold in Russia. But they 
quoted a 2007 report by Andrew Kuchins of the Moscow 
Carnegie Center, who found reason for optimism in the 
seven-fold increase in Russian Internet (Runet) use from 
2000 to 2007. They also cited Robert Orttung of Ameri-
can University and the Resource Security Institute, on 
how Russian blogs were reaching “the most dynamic 
members of the youth generation” and could be used by 
“members of civil society” to mobilize “liberal opposi-
tion groups and nationalists.”

Scarcely a year later, a report by the digital market-
ing firm comScore crowed that booming Internet access 
had led to Russia’s having “the world’s most engaged 
social networking audience.” Russian Facebook use 
rose by 277% from 2008 to 2009. The Russia-based 
social networking outfit Vkontakte.ru (like Facebook) 
had 14.3 million visitors in 2009; Odnoklassniki.ru 

White House/Pete Souza

The impending arrival in Moscow of Michael McFaul (shown 
here with his boss in the Oval Office), as U.S. Ambassador to 
Russia, is seen by many there as an escalation of Project 
Democracy efforts to destabilize the country.



16 International EIR January 20, 2012

(like Classmates.com) had 7.8 million; and Mail.ru-My 
World had 6.3 million. All three of these social net-
working sites are part of the Mail.ru/Digital Sky Tech-
nologies empire of Yuri Milner,5 with the individual 
companies registered in the British Virgin Islands and 
other offshore locations.

The Cambridge Security Programme
Two top profilers of the Runet are Ronald Deibert and 

Rafal Rohozinski, who assessed its status in their essay 
“Control and Subversion in Russian Cyberspace.”6 At 
the University of Toronto, Deibert is a colleague of Barry 
Wellman, co-founder of the International Network of 
Social Network Analysis (INSNA).7 Rohozinski is a cy-
ber-warfare specialist who ran the Advanced Network 
Research Group of the Cambridge Security Programme 
(CSP) at Cambridge University in 2002-07. Nominally 
ending its work, the CSP handed off its projects to an 
array of organizations in the OpenNet Initiative (ONI), 
including Rohozinski’s SecDev Group consulting firm, 
which issues the Information Warfare Monitor.

The ONI, formally dedicated to mapping and cir-
cumventing Internet surveillance and filtering by gov-
ernments, is a joint project of Cambridge (Rohozinski), 
the Oxford Internet Institute, the Berkman Center for 
Internet and Society at Harvard Law School, and the 
University of Toronto.

Deibert and Rohozinski noted that the Runet grew 
five times faster than the next fastest growing Internet 
region, the Middle East, in 2000-08. They cited official 
estimates that 38 million Russians were going online as 
of 2010, of whom 60 had broadband access from home; 
the forecast number of Russia-based Runet users by 
2012 was 80 million, out of a population of 140 million. 
Qualitatively, the ONI authors welcomed what they 
called “the rise of the Internet to the center of Russian 
culture and politics.” On the political side, they asserted 
that “the Internet has eclipsed all the mass media in 
terms of its reach, readership, and especially in the 

5. Billionaire Milner is a self-described failed physicist. He worked for 
the World Bank on Russian banking issues in the 1990s, before making 
his fortune as one of Russia’s newly minted “oligarchs”—a business 
partner of now-jailed Mikhail Khodorkovsky in the Menatep banking 
group, among other projects.
6. In Access Controlled: The Shaping of Power, Rights, and Rule in 
Cyberspace, an OpenNet Initiative (ONI) book, Cambridge, Mass.: The 
MIT Press, 2010.
7. David Christie, “INSNA: ‘Handmaidens of British Colonialism’,” in 
The Noösphere vs. the Blogosphere: Is the Devil in Your Laptop?, La-
RouchePAC, 2007.

degree of free speech and opportunity to mobilize that 
it provides.”

This notion of an Internet-savvy core of the popula-
tion becoming the focal point of Russian society is now 
being hyped by those who want to push the December 
demonstrations into a full-scale political crisis. Such 
writers call this segment of the population “the creative 
class,” or “the active creative minority,” which can over-
ride an inert majority of the population. The Dec. 30 
issue of Vedomosti, a financial daily co-owned by the Fi-
nancial Times of London, featured an article by sociolo-
gist Natalya Zubarevich, which was then publicized in 
“Window on Eurasia” by Paul Goble, a State Department 
veteran who has concentrated for decades on the poten-
tial for Russia to split along ethnic or other lines.

Zubarevich proposed that the 31% of the Russian 
population living in the 14 largest cities, of which 9 
have undergone “post-industrial transformation,” con-
stitute a special, influential class, as against the inhabit-
ants of rural areas (38%) and mid-sized industrial cities 
with an uncertain future (25%). Goble defined the big-
city population as a target: “It is in this Russia that the 
35 million domestic users of the Internet and those who 
want a more open society are concentrated.”

The Case of Alexei Navalny
In the “The Web that Failed” study, Oxford-Reuters 

authors Floriana Fossato, John Lloyd, and Alexander 
Verkhovsky delved into the missing elements, in their 
view, of the Russian Internet. What would it take, they 

Rafal Rohozinski and Ronald Deibert, two top profilers of the 
Russian Internet, noted that the Runet grew five times faster 
than the next fastest growing Internet region, the Middle East, 
in 2000-08.



January 20, 2012  EIR International  17

asked, for Runet participants to be able to “orchestrate 
motivation and meaningful commitments”? They 
quoted Julia Minder of the Russian portal Rambler, 
who said about the potential for “mobilization”: “Blogs 
are at the moment the answer, but the issue is how to 
find a leading blogger who wants to meet people on the 
Internet several hours per day. Leading bloggers need 
to be entertaining. . . . The potential is there, but more 
often than not it is not used.”

It is difficult not to wonder if Alexei Navalny is a 
test-tube creation intended to fill the missing niche. This 
would not be the first time in recent Russian history that 
such a thing happened. In 1990, future neoliberal “young 
reformers” Anatoli Chubais and Sergei Vasilyev wrote a 
paper under International Institute for Applied Systems 
Analysis (IIASA) auspices, on the priorities for reform 
in the Soviet Union. They stated that a certain personal-
ity was missing on the Soviet scene at that time: the 
wealthy businessman. In their IIASA paper, Chubais 
and Vasilyev wrote: “We now see a figure, arising from 
historical non-existence: the figure of a businessman-
entrepreneur, who has enough capital to bear the invest-
ment responsibility, and enough technological knowl-
edge and willingness to support innovation.”8

8. Anatoliy Chubais and Sergei A. Vasiliev, “Privatization in the USSR: 
Necessary for Structural Change,” in Economic Reform and Integra-

This type of person was subsequently brought into 
existence through the corrupt post-Soviet privatization 
process in Russia, becoming known as “the oligarchs.” 
Was Navalny, similarly, synthesized as a charismatic 
blogger to fill the British subversive need for “mobili-
zation”?

Online celebrity Navalny’s arrest in Moscow on 
Dec. 5, and his speech at the Academician Sakharov 
Prospect rally on Dec. 24 were highlights of last month’s 
turmoil in the Russian capital. Now 35 years old, Na-
valny grew up in a Soviet/Russian military family and 
was educated as a lawyer. In 2006, he began to be fi-
nanced by NED for the DA! project (see above). Along 
the way—maybe through doing online day-trading, as 
some biographies suggest, or maybe from unknown 
benefactors—Navalny acquired enough money to be 
able to spend $40,000 (his figure) on a few shares in 
each of several major Russian companies with a high 
percentage of state ownership. This gave him minority-
shareholder status, as a platform for his anti-corruption 
probes.

It must be understood that the web of “corruption” 

tion: Proceedings of 1-3 March 1990 Meeting, Laxenberg, Austria: 
IIASA, July 1990. The authors’ notion of a charismatic businessman-
entrepreneur comes straight from Austrian economist Joseph Schum-
peter who coined the term Unternehmergeist, or “entrepreneur-spirit,” 
to describe people he called agents of “creative destruction.”

Creative Commons/Bogomolov.PL

NED grant money has gone to Alexei Navalny (inset), the online “anti-corruption” activist and cult figure of the December 
demonstrations. Addressing crowds on the street, Navalny sounds more like Mussolini than a proponent of democracy. A Russian 
columnist found him reminiscent of either Hitler, or Catalina, who conspired against the Roman Republic. Shown: the Dec. 24 
demonstration in Moscow.

Creative Commons



18 International EIR January 20, 2012

in Russia is the system of managing cash flows through 
payoffs, string-pulling, and criminal extortion, which 
arose out of the boost that Gorbachov’s perestroika 
policy gave to pre-existing Soviet criminal networks in 
the 1980s. It then experienced a boom under darlings of 
London like Gaidar, who oversaw the privatization pro-
cess known as the Great Criminal Revolution in the 
1990s. As Russia has been integrated into an interna-
tional financial order, which itself relies on criminal 
money flows from the dope trade and strategically mo-
tivated scams like Britain’s BAE operations in the Per-
sian Gulf, the preponderance of shady activity in the 
Russian economy has only increased.

Putin’s governments inherited this system, and it 
can be ended when the commitment to monetarism, 
which LaRouche has identified as a fatal flaw even 
among genuinely pro-development Russians, is broken 
in Russia and worldwide. The current bankruptcy of the 
Trans-Atlantic City of London-Eurozone-Wall Street 
system means that now is the time for this to happen!

Yale Fellows
In 2010, Navalny was accepted to the Yale World 

Fellows Program, as one of fewer than 20 approved 
candidates out of over a thousand applicants. As EIR 
has reported, the Yale Fellows are instructed by the 
likes of British Foreign Office veteran Lord Mark 
Malloch-Brown and representatives of Soros’s Open 
Society Foundations.9 What’s more, the World Fellows 
Program is funded by The Starr Foundation of Maurice 
R. “Hank” Greenberg, former chairman and CEO of in-
surance giant American International Group (AIG), the 
recipient of enormous Bush Jr.-Obama bailout largesse 
in 2008-09; Greenberg and his C.V. Starr company 
have a long record of facilitating “regime change” (aka 
coups), going back to the 1986 overthrow of President 
Ferdinand Marcos in the Philippines. Navalny reports 
that Maria Gaidar told him to try for the program, and 
he enjoyed recommendations from top professors at the 
New Economic School in Moscow, a hotbed of neolib-
eralism and mathematical economics. It was from New 
Haven that Navalny launched his anti-corruption cam-
paign against Transneft, the Russian national oil pipe-
line company, specifically in relation to money move-
ments around the new East Siberia-Pacific Ocean 

9. “Lord Malloch-Brown: Soros Man Is British Conduit to Obama,” 
EIR, Aug. 22, 2008 reports the earlier collaboration of these two in sup-
port of the Rose Revolution in Georgia, in 2003.

pipeline. The ESPO has just finished the first year of 
operation of its spur supplying Russian oil to China.

Navalny presents a split personality to the public. 
Online he is “Mr. Openness.” He posts the full legal 
documentation of his corruption exposés. When his 
e-mail account was hacked, and his correspondence 
with U.S. Embassy and NED officials about funding 
him was made public, Navalny acknowledged that the 
e-mails were genuine. He tries to disarm interviewers 
with questions like, “Do you think I’m an American 
project, or a Kremlin one?”

During the early-January 2012 holiday lull in Russia, 
Navalny engaged in a lengthy, oh-so-civilized dialogue 
in Live Journal with Boris Akunin (real name, Grigori 
Chkhartishvili), a famous detective-story author and lib-
eral activist who was another leader of the December 
demonstrations, about whether Navalny’s commitment 
to the slogan “Russia for the Russians” marks him as a 
bigot who is unfit to lead. Addressing crowds on the 
street, however, Navalny sounds like Mussolini. Promi-
nent Russian columnist Maxim Sokolov, writing in Iz-
vestia, found him reminiscent of either Hitler, or Cata-
lina, who conspired against the Roman Republic.

Navalny may well end up being expendable in the 
view of his sponsors. In the meantime, it is clear that he 
is working from the playbook of Gene Sharp, whose 
neurolinguistic programming and advertising tech-
niques were employed in Ukraine’s Orange Revolution 
in 2004.10 Sharp, a veteran of “advanced studies” at 
Oxford and 30 years at Harvard’s Center for Interna-
tional Affairs, is the author of The Politics of Nonvio-
lent Action: Power and Struggle, which advises the use 
of symbolic colors, short slogans, and so forth.

While at Yale, Navalny also served as an informant 
and advisor for a two-year study conducted at Har-
vard’s Berkman Center for Internet and Society, one of 
the institutions participating in the OpenNet Initiative, 
launched out of Cambridge University in the U.K. The 
study produced a profile titled “Mapping the Russian 
Blogosphere,” which detailed the different sections of 
the Runet: liberal, nationalist, cultural, foreign-based, 
etc., looking at their potential social impact.

Allen Douglas, Gabrielle Peut, David Christie, and 
Dorothea Bunnell did research for this article.

10. “Ukraine: A Post-modernist Revolution,” EIR, Feb. 11, 2005. 
Sharp’s Albert Einstein Institution received grants from the NED and 
the IRI.


