Al-Jazeera Demystified

EIR’s Stockholm Bureau chief Hussein Askary pulls back the curtain on the British

origins of the Arabic news service.

While BBC Arabic Television itself may be
dead, its editorial spirit, its style and even its pro-
grammes, albeit under different names, live
on—transmitted from the tiny Gulf State of
Qatar. Al-Jazeera (the Peninsula) Satellite Tele-
vision went on air at the beginning of last No-
vember [1996], staffed chiefly by ex-members
of BBC Arabic Television, and headed by Chief
Editor, Sami Haddad, a skilled broadcaster and
former Current Affairs Editor with BBC Arabic
Radio at Bush House for many years.
—Ian Richardson, Al-Quds Al-Arabi,
April 21, 1997

for the Tienanmen Square uprising, Beijing (http://
www.richardsonmedia.co.uk/).

From its inception, Al-Jazeera TV was one tool
among many, of British intelligence and cultural war-
fare (disinformation war), born out of a crisis created
by the British themselves, involving Qatar, Saudi
Arabia, Egypt and other actors. The aim of the British
was to order the affairs of the region and the world, at a
time that Londonw as preparing the permanent “war on
terror” and crisis management and dictatorship rule,
currently in process in the United States, the EU, and
other parts of the world.

The period Richardson was referring to, when the

Jan. 16—Any discussion of Al-Jazeera TV’s sin-
ister role in the current developments in North
Africa and Southwest Asia, and the role of the
State of Qatar, should be seen in light of the
above words by Ian Richardson, published Lon-
don-based Arabic daily Al-Quds Al-Arabi. Al-
though not telling the whole truth, he gave a
useful account of the shutting down of BBC
Arabic on April 21, 1996, and the birth of Al-
Jazeera a few months later. The Saudis were
behind the shutdown of the BBC Arabic service
because they were the financiers of the opera-
tion, and when they collided with the British
Empire’s “permanent interests” which know no
“permanent allies,” they closed the money spig-
got and shut off the satellite supply from the
Saudi-owned Orbit Communication Corpora-
tion which was providing the transmission for
BBC Arabic.

Richardson was the managing editor and cre-
ator of BBC Arabic Television News. According
to his own biography, he had previously held
such sensitive “news”/intelligence collector
functions for the British Foreign Office-run
news agency as: editor, BBC World Service
Newsgathering; BBC World Service field co-or-
dinator for the Gorbachov-Reagan-Bush sum-
mits; and BBC World Service field co-ordinator

30 International

transmutation of BBC Arabic into Al-Jazeera Satellite

THE FAILED DREAM THAT LED TO AL-JAZEERA

lan Richardson on Britain's role in the birth of the Arabic channel..,

Sunday, 21 April, 1996, is a date that will forever be bumnt into my
memary and the memaonies of the 150 or so former staff of BBC Arabic
Television. It was the day that | killed off, at just over an hour's

notice, my baby: a television service launched with high hopes and, given
a fair wind, one that could have brought about sweeping changes in the
media in the Arab world - not just in the Middie East and MNorth Africa,
but also in Europe and the US; indeed any country that had a substantial
Arab community.

lan Richardson’s website: The photo shows the Arabic BBC crew which
later became Al-Jazeera. Although not telling the whole truth,
Richardson’s article gives a useful account of the shutting down of BBC
Arabic in 1996, and the birth of Al-Jazeera a few months later.

EIR January 27,2012



TV occurred, was a turbulent one, which started when
the current Emir of Qatar, Sheikh Hamad bin Khalifa
Al-Thani (a British Sandhurst Military Academy grad-
uate) carried out a palace coup against his father Khal-
ifa bin Hamad Al-Thani in June 1995. Hamad was as-
sisted by his cousin, the current Foreign Minister
Hamad bin Jasim Al-Thani. The elder Khalifa, who was
abroad at the time of the coup, sought help from Saudi
Arabia and Egypt, the two most powerful Arab coun-
tries, in a counter-coup which failed in February 1996.

A massive diplomatic crisis took place, involving
Qatar, Saudi Arabia, and Egypt. Nineteen Saudis were
implicated in the failed counter-coup, many of whom
where later sentenced to death (but execution was sus-
pended) or life imprisonment. Unconfirmed reports
allege that the young Sheikh Hamad was assisted by
foreign powers to stay in power, in spite of the fact that
major regional powers and part of the ruling family
were against him. What is known, however, is that the
Queen of England and her government were the first to
acknowledge the new ruler of Qatar.

Meanwhile, in Saudi Arabia

Simultaneous with these developments, Saudi
Arabia was being targeted by an operation run from
London to destabilize the Al-Saud dynasty, ironically
the most important ally of the British Empire and its
largest weapons importer. What was involved is par-
tially a succession fight inside the Al-Saud family (due
to King Fahad bin Abdul-Aziz’s failing health, caused
by a stroke in 1995), which the British wanted to steer
to preserve the special relationship between the King-
dom and Britain. But what was more important strategi-
cally, was to shape the relationship between Saudi
Arabia and the United States of America.

As has been extensively documented by EIR, the
British policy vis-a-vis the U.S republic since the death
of President Franklin Roosevelt has been to involve the
U.S. in permanent wars in Asia, and prevent any strate-
gic-economic alliance among the U.S., Russia, and
China. British foreign and intelligence policy manages
that by playing the special friend and ally with the U.S.
in imperial wars and adventures around the world.
Smaller nations, such as the Arab governments in the
Middle East are treated like useful tools, that can be
treated harshly when they do not fall in line with the
British schemes, and nicely, if they do.

King Fahad, under whom the British-Saudi Al-
Yamamah weapons contract was consolidated, and the
Afghan War financed, had become unpopular because

January 27,2012 EIR

he had invited the U.S. military forces to the Muslim
Holy Land of “Al-Haramain” (Saudi Arabia) in 1990 to
help expel Saddam Hussein’s forces from Kuwait after
the Iraqi invasion. The U.S. established a permanent air
base near Al-Khobar, which gradually became the
target of fanatic sections in the Wahhabi clergy and fac-
tions of the Al-Saud family.

One Osama bin Laden, a former CIA-MI6-backed
asset in the Afghan War against the Soviets, established
an office in London for an advocacy group called the
Committee for the Defense of Legitimate Rights
(CDLR). In 1994, the CDLR started lobbying for sup-
port and signatures targeting the Saudi-American coop-
eration and King Fahad. While the office of the CDLR
was manned by Western-clothed political activists Saad
Al-Fagih and Mohammad Al-Masaari—two political
refugees granted asylum and protection in Britain—
along with bin Laden’s close friend Khalid Al-Fawwaz,
the manifestos and press releases calling for the over-
throw of the King, forcing the U.S. armed forces out of
the Holy Land, and establishing a true Wahhabi state,
were all signed by bin Laden.

All Saudi attempts to convince the British govern-
ment to shut down the CDLR offices or expel its mem-
bers from Britain failed. At the time, Britain was fight-
ing legal charges from dozens of countries in Asia and
North Africa for hosting all types of terrorist groups
which were actively planning, recruiting for, and fund-
ing massacres and terror-bombings throughout Asia
and North Africa. The British government and Parlia-
ment’s official defense line against these charges was
that the British Empire’s laws allow such activities on
British soil as long as these terror activities do not harm
British interests!

On Nov. 13, 1995, a car bomb killed five U.S. and two
Indian citizens at the offices of the Saudi National Guard
in Riyadh. This car bombing led the U.S. forces stationed
at Khobar Towers to raise the threat condition alert.

In spite of that pre-warning and state of alert, a mas-
sive truck-bomb attack on the U.S. Air Force base on
June 25, 1996, killed 19 U.S. servicemen. This led
many intelligence analysts to suspect that a faction in
the Saudi family, specifically active in the National
Guard under Crown Prince Abdullah, was behind the
attack, or at least facilitated it. The Saudis misled the
U.S. into believing that the Iranian-backed Hezbollah
in Lebanon was behind the attack, allegedly managing
to smuggle a truckload of explosives across the borders
of four countries with tight security, from Lebanon to
Saudi Arabia!

International 31



It was revealed later in FBI chief Louis
Freeh’s memoir, My FBI, that it was Saudi
Prince Bandar bin Sultan, the Saudi ambas-
sador to the United States, who suggested that
Iran and Hezbollah be investigated as the

"_'J-'i;;:éf;s ALJAZEERA

A wo
man’

. . . i Epin .
possible culprits. Bandar made this the lead- T P
ing issue in the mind of Freeh in a private . - Osama bin
meeting in Bandar’s residence the day after Laden, pictured
Osama bin Laden and the Sahel in an Al-Jazeera

the attack. Then Bandar personally, along
with Saudi intelligence, constructed a long
trail of false evidence to lead Freeh and FBI to
the conclusion that Iran was behind the attack.

Interestingly, President Bill Clinton and
Attorney General Janet Reno did not buy this
story pushed by the Saudis. It was not until
George W. Bush was in the White House that
an indictment against a group of allegedly
Hezbollah-affiliated Saudi-Shia citizens and
a Lebanese, was issued on June 21, 2001, by
the U.S. District Court for the Eastern Dis-
trict of Virginia.

Freeh went on later to
become Prince Bandar’s
lawyer to help whitewash

In o g e Ladle S progstied [he [ arown cris in e et b orlsnaossl g

E e L i

Disss 221 9 Tes

report on Nov. 3,
2010. Bin Laden,
in the mid-1990s,
was advised by
Saudi
intelligence to
move from Sudan
to Afghanistan
and enjoy the
protection of the
Saudi-assets, the
Mujahideen, and
later, the Taliban.

- e 1

e . Prm s ) Fas

These two anti-
Saudi press releases
were sent by bin

him of charges related to the

Laden from London

. ‘ AR.C all=lllg dac=ill a2 in 1994-95, where

Al'Yamamah .corruptlon ‘ ADVICE AND REFORMATION COMMITTER he established an
and bribery case in the U.S. . Lonksy Office Gt - e SKa office for the Advise
As documented thoroughly - e and Reform
by EIR,' Al-Yamamah was gsel) S lC‘t’m":;l”"Ce (AR(.Z’
the Anglo-Saudi arms deal ater the S-ommtfee

. bt L e oty ¢ Dy I A 1 ¢ gy« sl ey Lo 2yl Ll for the Defense of
which created the slush U1 oA 8+ Dol il ey gl sl oy ol il Sl oo s el Ligitimate Rights
funds to finance the mujahi- o sl gt 81y )y A (CDLR). Bin

deen fighters around the | e s A Gl g Uy ol ) ey o sl i
| e U g BT B g gl gl LN Bl s 8 ] o
B R e e T e

world, and even the 9/11 hi-
jackers, by Bandar and his |
wife, personally.

Suicide attacks against
U.S. targets in Saudi Arabia continued all through the
1990s, up to the most bloody attack on the Vinnell
Company compound in Riyadh in May 2003, in which
35 civilians were killed and 200 wounded.

Eventually, and conveniently, the U.S. air base was
moved to the tiny and protected state of Qatar, where the
As Sayliyah Army Base served as the air operations cen-
ter for the next American war against Iraq, in March 2003.

Bin Laden, who, in 1994-96, was not known inter-

PR

1. Jeffrey Steinberg, “Scandal of the Century Rocks British Crown and
the City,” EIR, June 22, 2007.

32 International

P v e me e TR B

Laden’s signature
appears above the
group’s address in
London.(below)

b s s aallyagd ity spmne ol b Uy a2 Jal d sug sty ol Y11 o] Lo
o ety Sl o il iyl el el plost U5 50 Ul By el Ui

WGy ol aa ol lpes 5T (il L Lkt 5
syl Ggail o glially daumilldtis <
e
ol ot P #E o B0 oy Ba Ll
Vg

=T

7666, London, WC1N 3XX, UK. 1 lstall

0171-3289651 : yusla 0171-624

EIR January 27,2012



nationally, struck a deal with the Al-Saud family (re-
portedly through Prince Turki bin Faisal, the director of
Saudi Intelligence at the time) to prevent him from
being extradited from Sudan, where he resided until
1996, to either Saudi Arabia or the United States. The
Sudanese government was willing to cooperate with
the U.S., but was told to let bin Laden leave, to travel to
Afghanistan. He was advised by Saudi intelligence to
go there and enjoy the protection of the Saudi assets,
the mujahideen, and later, the Taliban.

In the meantime, bin Laden changed the nature of
his operations to target only U.S. interests instead of the
Al-Saud regime. This was inaugurated with the twin car
bombings of the U.S. embassies in Nairobi, Kenya, and
Dar es Salaam, Tanzania, in August 1998, and the offi-
cial announcement of the creation of al-Qaeda. This
paved the way for the next British move, forcing the
United States into “a permanent war against terrorism,”
rather than dealing with other urgent issues, such as the
collapsing financial and economic system.

At the same time, the British brought the Saudis
more into line with their policies, succession fights
aside, after giving them a lesson in who is the master
who can pull the strings of the different players. Terror-
ism and media control were two essential instruments
in the game.

Back to BBC Arabic

Following the first terrorist attacks in Riyadh in
1995, the BBC Arabic began, in early 1996, to broad-
cast regular interviews with bin Laden’s CDLR office
managers Al-Fagih and Al-Masaari, as “experts” on
Saudi affairs, giving them ample freedom to attack the
Al-Saud family, and to give marching orders to the op-
position inside the country. This enraged the Saudi
royal family, who themselves were financing BBC
Arabic. The British government and the BBC waived
the station’s “independent editorial policy” in the face
of the Saudi objections. So, instead of presenting obso-
lete legal arguments, the Saudis simply turned off the
switches at the Orbit satellite service provider of BBC
Arabic on April 21, 1996.

It is not clear yet how the decision to move BBC
Arabic to Qatar to create Al-Jazeera was made, and
which British and Qatari officials were involved in the
deal. But one thing is clear: The British helped the new
Qatari Emir, who was in a propaganda war against the
Saudis and Egyptians, to stay in power and to boost his
ego. The propaganda from Al-Jazeera was targeting

January 27,2012 EIR

Saudi Arabia and Egypt specifically, and therefore, it
had to bring the most viral opponents of these regimes
on air. This meant bin Laden and his sympathizers, and
the Egyptian Islamists.

But in order to acquire popularity in the eyes of the
large Arab population in the Middle East and North
Africa, Al-Jazeera started criticizing the government
and leaders of these regions. This was taboo in these
countries, where the mass media was totally controlled
by the regimes. Of course, the only government which
was not criticized was the Qatari government itself,
which was investing enormous amounts of financial re-
sources in the Al-Jazeera satellite TV.

However, the largest boost in popularity for Al-
Jazeera was due to its anti-American and anti-Israeli
propaganda. While it is clear that the U.S. and Israel
have had a terrible, and often criminal record of abuses
against the Arab nations, especially the Palestinians and
Iraqis, little attention was paid to the British origins of
the political crises in the region. Al-Jazeera’s mission
seemed to be to paint a world dominated by American
imperialists who are controlled by the Zionist Lobby.

As long as the U.S. behaves as a dumb giant who
tramples on everyone and everything in its way, and not
as the republic the U.S. Founding Fathers meant it to
be, the British will always come out on top. The CIA
cannot run the world; it cannot even defend the soil of
the U.S., as was evident in the 9/11 events. To be good
at killing large numbers of people (the majority of
whom turn out to be innocent civilians) does not make
a great intelligence agency.

Missing is the legendary “human intelligence”
which relies on understanding history, culture, and sci-
ence. British intelligence is a master of this, but only the
dark side of the matter, and therefore, the world will not
be rid of this plague as long as the U.S. is led by either
Republicans or Democrats with a weakness for monar-
chist-oligarchical systems. British intelligence is like
the Venetian Iago Shakespeare and Verdi warned us of.
“Credo in un Dio crudel,” says lago in Verdi’s Otello: “1
believe in a cruel God.” The Qataris, Saudis, and Amer-
icans are merely the Othellos, Cassiuses, and Desdemo-
nas, who are being manipulated by the false friend lago.

It is often the ironies and paradoxes which reveal
the truth. While Qatar-owned Al-Jazeera was sympa-
thizing with and propagating the ideology of bin Laden
and al-Qaeda, and overtly supporting the Saddam Hus-
sein regime, American bombers were taking off from
Qatar’s As Sayliya base to bomb Iraq and Afghanistan.

International 33



While Al-Jazeera was defending the Palestinians,
Qatari leaders were playing the peace-makers and
friends of the Israeli government, who were killing the
Palestinians in Jenin and Gaza.

Now that the British drive for a world war assumes
the highest priority, all assets have to be directed to-
wards the same goal. Therefore, Al-Jazeera, and Qatar
behind it, have been mending their relations with the
Saudis. The 19 Saudis who were waiting for death sen-
tences or life imprisonment in Qatar were pardoned and
released in 2011, and Emir Sheikh Hamad bin Khalifa
Al-Thani reaffirmed his state’s commitment to the
teachings of the extreme Wahhabi sect when he inaugu-
rated the Imam Muhammad Ibn Abdul Wahhab Mosque
in Doha in December 2011, as a gesture of good faith
towards the Saudis.

Exploiting the ‘Arab Spring’

Now the Saudi and Qatari media machines have
joined their efforts, exploiting the Arab Spring revolts
to help in the violent regime-change operations of the
British and NATO. Qatari foreign policy, and its mili-
tary and financial resources, are fanatically geared

toward this operation, as was evident in the war in
Libya, and now in Syria. Qatar is currently in a hysteri-
cal drive to assert itself as a military and economic “su-
perpower.” The hubristic leaders of Qatar may not real-
ize that they are being prompted to play that role for the
moment, but in the event of a regional or global war,
this tiny state can be trampled by the real superpowers.
The financial resources, and previously excellent diplo-
matic position and initiatives the Qatari state was un-
dertaking, have been exchanged for a luxurious suite on
the sinking Titanic of the British Empire.

Further such expansion of this war policy to target
Iran, which is not in the interest of Qatar or the Arab na-
tions, will lead to the destruction of the whole region.
This is a tragedy for everyone, but which can actually
be prevented, if real “intelligence” replaces the weird
notions of what intelligence policy consists of, and
what the aim of intelligence operations is.

Executive Intelligence Review and its founder
Lyndon LaRouche have laid out the foundations of such
an intelligence function within the republican form of
society, as opposed to the oligarchical principle of
Empire and its hatred of beauty and human creativity.

EIR SPECIAL REPORT

The True Story
Behind

What political battles lie
behind the assassination

of Princess Diana?

Why do 22 out of 30 top
terrorist groups have their
headquarters in London?
EIR’s series on the House
of Windsor is indispensable
for understanding today’s
news.

House of Windsor
(Oct. 28, 1994)

New British Empire
(May 24, 1996)

(Aug.22, 1997)
Epilogue:

(Sept. 12, 1997)

EIR News Service http://www.larouchepub.com

The Fall of the House of

Reprints of EIR’s 1994-1997 groundbreaking exposés ¥

The Coming Fall of the
The Sun Never Sets on the

Britan’s “Invisible’”” Empire
Unleashes the Dogs of War

Can the House of Windsor
Survive Diana’s Death?

P.O.Box 17390 Washington, D.C.20041-0390 Order number EIR 97-004

%

34 International

EIR January 27,2012



