Center for Research on Globalizaticn

Bots Are Flooding Social Media with Pro-US
Propaganda Demonizing China, Russia & Iran,
Studies Show

By Ben Norton Theme: Intelligence

Global Research, September 26, 2022
Multipolarista 20 September 2022

All Global Research articles can be read in 51 languages by activating the “Translate
Website” drop down menu on the top banner of our home page (Desktop version).

To receive Global Research’s Daily Newsletter (selected articles), click here.

Follow us on Instagram and Twitter and subscribe to our Telegram Channel. Feel free to
repost and share widely Global Research articles.

ok

Scientific studies show huge numbers of bots are spreading pro-Western disinformation on
social media, demonizing China, Russia, and Iran. 90% of bots posting about the proxy war
in Ukraine push pro-NATO propaganda.

Two studies published this August expose how large numbers of fake accounts are
spreading pro-Western and pro-NATO propaganda on social media, while demonizing US
geopolitical adversaries like China, Russia, and Iran.

An investigation by scholars in Australia found that more than 90% of bots posting on
Twitter about the proxy war in Ukraine were promoting pro-Ukraine propaganda, whereas
just 7% were promoting pro-Russia propaganda.

A separate report co-authored by researchers at California’s Stanford University and a
notorious US government contractor called Graphika revealed a large propaganda network
on social media “that used deceptive tactics to promote pro-Western narratives in the
Middle East and Central Asia.”

The study detailed a “series of covert campaigns” on social media, which spread
disinformation and fake news in a way that “consistently advanced narratives promoting the
interests of the United States and its allies while opposing countries including Russia, China,
and Iran.”

These two investigations are part of a growing body of evidence showing how Western
governments and their allies have weaponized social media platforms and turned them into
weapons in a new cold war.


https://www.globalresearch.ca/author/ben-norton
https://multipolarista.com/2022/09/20/bots-social-media-pro-us-propaganda/
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://lp.constantcontactpages.com/su/IJiNQuW?EMAIL=&go.x=0&go.y=0&go=GO
https://www.instagram.com/globalresearch_crg/
https://twitter.com/CrGlobalization
https://t.me/gr_crg
https://arxiv.org/abs/2208.07038
https://cyber.fsi.stanford.edu/io/news/sio-aug-22-takedowns

90% of bots posting about Ukraine proxy spread anti-Russian propaganda

A scientific study published by researchers from Australia’s University of Adelaide found
that, of the bots on Twitter posting about the proxy war in Ukraine, 90.16% spread pro-
Ukraine propaganda, while only 6.8% spread pro-Russia propaganda. (3.04% of the bots
showed what they called “mixed behaviour,” publishing both pro-Ukrainian and pro-Russian
messages.)

The scholars, from the university’s School of Mathematical Sciences, cannot in any way be
considered pro-Russian. In fact, two of the co-authors disclosed that their work is funded by
the Australian government through the Australian Research Council’s Discovery Projects.

But the academics set out to investigate how “Both sides in the Ukrainian conflict use the
online information environment to influence geopolitical dynamics and sway public opinion,”
and they let the facts speak for themselves.

The researchers analyzed more than 5.2 million tweets, retweets, quote tweets, and replies
between February 23 and March 8 that used the hashtags #(l)StandWithUkraine,
#(l)StandWithRussia, #(l)StandWithZelenskyy, #(l)StandWithPutin, #(I)SupportUkraine, or
#(l)SupportRussia. (The scholars used both the versions #StandWithUkraine and
#IStandWithUkraine, with and without the “I.”)

Russia captures  Russia caplures Attermnpt
Conflict Fighting in first major nuclear power to evacuate
10 bagins Mariupol begins Ukrainian city plant Mariupal
: | :
Zos | ! : | Bot T
| i i \ : ot Type
2 | WMM B L s s
] o %xwww i *‘“/ | Overall
= | i | 1 ] Astroturf
£ | - Fake Fallower
£ i — Financial
g —— Self Declared
@
-?_ Spammer
Zoz Other
0.0
SO000
J-l
Gt ik l'l'\r' |
- A
- T .' | I Hashtag Type
& 30000 ' . 0 #{1)StandWithUkraine
o " W I-. i #{l)StandWith Putin
g - v S S
= [ \ w g | ' #{|)StandWith Russia
# 20000 N ¥ TR i g
L] v L A Bl i O #{l)StandWithZelenskyy
/ A B I'-! Hr.-"' 1 'J"v | I T #{)SuppontRussia
10000 = \m | ‘:U \ e b e & W A e T #{l)SupportUkraine
i ol H,J! b 2 L A B b
,,,,,, o =l e [N sl |

23-Feb 24-Feb 25Feb 26-Feb 27-Feb 28-Feb O1-Mar 02-Mar 03-Mar O4-Mar 05-Mar 06-Mar O07-Mar 08-Mar 09-Mar
UTC Time

They found that the vast majority of bots tweeted pro-Ukraine propaganda, specifically the
hashtag #StandWithUkraine.

Their study noted that the proxy war in Ukraine “emphasises the role social media plays in
modern-day warfare, with conflict occurring in both the physical and information
environments.”

“Social media is a critical tool in information warfare,” the academics wrote.

They cited another investigation that found that 19% of overall interactions on Twitter are
directed from bots to real accounts, the vast majority in the form of retweets (74%) and


https://arxiv.org/pdf/2208.07038.pdf

mentions (25%).
Pro-Western propaganda network on social media exposed

A separate study also published in August offered further insight into how social media is
weaponized to spread pro-Western propaganda.

Titled “Unheard Voice: Evaluating five years of pro-Western covert influence operations,”
the report was co-authored by the Stanford Internet Observatory and an infamous
intelligence company called Graphika.

Graphika is notorious for working closely with the US government, contracting with the
Pentagon, DARPA, and the Senate Intelligence Committee.

Given its links to US intelligence agencies, Graphika’s role in this study could be seen as an
example of a “limited hangout” - it provides a small glimpse into US information warfare
activities, while covering up the vast majority of its operations.

Although it is very limited in scope and has clear biases, the document does show how pro-
Western propaganda networks on social media accuse China, Russia, and Iran of being
“imperialist” while praising the US government.

The pro-Western disinformation operations primarily used Facebook, Instagram, and
WhatsApp (which are owned by Meta), as well as YouTube, Twitter, and Telegram.

Some of the fake accounts involved in the coordinated propaganda campaign posed as
“independent news outlets,” “political analysts,” or “teachers.”

The Stanford Internet Observatory and Graphika succiently described the operation as “Fake
News, Fake Faces, Fake Followers.”

They wrote in the executive summary of their report (emphasis added):

Our joint investigation found an interconnected web of accounts on Twitter, Facebook,
Instagram, and five other social media platforms that used deceptive tactics to promote
pro-Western narratives in the Middle East and Central Asia. The platforms’ datasets
appear to cover a series of covert campaigns over a period of almost five years rather
than one homogeneous operation.

These campaigns consistently advanced narratives promoting the interests of the
United States and its allies while opposing countries including Russia, China, and Iran.
The accounts heavily criticized Russia in particular for the deaths of innocent civilians
and other atrocities its soldiers committed in pursuit of the Kremlin’s “imperial
ambitions” following its invasion of Ukraine in February this year. To promote this and
other narratives, the accounts sometimes shared news articles from U.S. government-
funded media outlets, such as Voice of America and Radio Free Europe, and links to
websites sponsored by the U.S. military.

The document explained that the propaganda accounts “created fake personas with GAN-
generated faces, posed as independent media outlets, leveraged memes and short-form
videos, attempted to start hashtag campaigns, and launched online petitions.”


https://purl.stanford.edu/nj914nx9540
https://www.graphika.com/graphika-labs

The Stanford Internet Observatory and Graphika described their investigation as “the most
extensive case of covert pro-Western 10 [influence operations] on social media to be
reviewed and analyzed by open-source researchers to date.”

The firms acknowledged that, “With few exceptions, the study of modern 10 has
overwhelmingly focused on activity linked to” Western adversaries “in countries such as
Russia, China, and Iran.”

Some of the language used in the report reflects the blatant bias of the firms, which referred
to China, Russia, and Iran disparagingly as “authoritarian regimes.”

Despite the many limitations of the study, however, the fact that it was co-published by an
elite university and a notorious intelligence-linked US government contractor makes it
impossible to deny that Western government are using social media platforms to spread
disinformation and wage information warfare against their geopolitical adversaries.

Central Asia propaganda accuses China and Russia of ‘imperialism’ while
praising the US

The Stanford Internet Observatory and Graphika investigation analyzed the pro-Western
disinformation campaign by dividing its work into three regions: Central Asia (primarily in
the Russian language), Iran (in Persian), and the Middle East (in Arabic).

Although these pro-Western propaganda operations were conducted in different languages,
many of their talking points and tactics overlapped.

The Central Asia-themed disinformation was mostly in Russian, although some accounts
posted in regional languages like Kazakh and Kyrgyz.

In addition to using Facebook, Instagram, WhatsApp, YouTube, Twitter, and Telegram, the
Central Asia propaganda also employed the Russian social media apps VKontakte (VK) and
Odnoklassniki.



Hudocken | Mynbe BocToxa
4 months ago - 2,309 Likes - 1 month ago - 6,717 Likes

Mocon CLUA B TagsMKMETaHE HA Npece-kosbepanyud B [uaste 10 Man 333810, Nocon CLUA o YaSexwcrane Qawaen Py ITHM T OM 33 CROK
uTo CLUIA HAMEPEHE NOCTROMTE NOrPaHNOCT HA TAMMAKEKD-BHraHCKOR MPaHMLE ¥ TREXAETHIOW MUCCHd B TawxeHTe. B npegniepnin [HA He3asnc ieocTn CLUA W no
rOpOONK NorpasoTPReE LR 900 BoaHHoCiysawnE W uneHos W Sea More enyuaio 30-NETHA YETAHORNEHIA SUNNOMATHMSEKUE OTHOWEHWA By See More

O Sisa

- it .'s-=-|..~. R e
CWANOTPATAT MUNNHONDI POSEHGNIOM: UEND CIUA B
AONNAPOB HA YRPENNEHKE UEHTPANLHOH A3MM -
TPAHNMLbI C AGTAHHCTAHOM CTABMNbHOCTD H CYBEPEHMTET
28 Qo Q@6 OERn 031 &7

Figure 17: Posts about the U.S. helping Tajikistan secure its border with
Afghanistan (left) and presenting the U.S. as the main guarantor of Central
Asia’s stability and sovereignty (right).

The report found that the disinformation operation involved creating a “sham media outlet”
focused on Central Asia called Intergazeta. It “repeatedly copied news material with and
without credit from reputable Western and pro-Western sources in Russian, such as
Meduza.io and the BBC Russian Service.”

Other accounts in the propaganda network “copied or translated content from U.S.-funded
entities, such as Radio Free Europe/Radio Liberty, and the independent Kazakh news outlet
informburo.kz.”

They also created petitions using the US-based website Avaaz. One demanded that
Kazakhstan should leave the Eurasian Economic Union (EEU) and Collective Security Treaty
Organization (CSTO), a military alliance with Russia.

Another petition called on Kyrgyzstan to minimize Chinese influence. And two more insisted
that Kazakhstan should ban Russian TV channels.



= B KazaxcTane Guina CONAHA NETHLWS, NPHIBIBAI0WAR

ﬁ Crewrazera NPABKTENLCTEO CTRAHE K 3BMNPETY BELUAHUA TENexaHanoe PO & MAR B, 2022 10
CANZN € PACHINOCTOAHABMON MK 18 INHHOPMBLIMI OTHOCHTENEHD

Ha $owe GecnpeuenedTHoro KONHYACTEA NPOKPEMNEBCKORA
‘d‘ WecTHrpaHHuk NPONArakas, KOTOPOR CONPOBOKAANTCH BoeHHEHE AsfcTans PD & MAR 6, 2022 2
. Yepause, rpaxaaHe KazmcTasa 38nyCTHIH NeTHLsD ¢

B Ka3ascTaHe 3anyCcTHM NETHUWM & NPH3EE0M DCTAHOBNTE

OprocaiiGnor BRWEHAE POCCHACKIK NEONEraHLACTCKME TENEKSHANDE, KOTOpLIE MAR & 2022 5

ONP3BNbIBAIT BOEHHYH arpeccyio Pocoun 8 Ykpante

_ o 1

KpeMnescyas NONMTHES YRONHEHIA, 183HHEOPMELNN 1
NPONAraKs CTana 0coGeHHO XaPaKkTEpHDN NPW DCBEILEHWN WMAR 4. 2022 77
BOEHHEE OSHCTENE HA YEpauHe DR 3YOWTORHN BHYTPS POCCHN M

)
" MNynec Boctoka

Figure 16: CrowdTangle shows the assets were the first to share petitions
calling for the Kazakh government to ban Russian TV channels.

The Central Asia disinformation network accused Russia and China of “imperialism,” while
constantly spreading pro-US propaganda.

The fake accounts demonized Russia for its invasion of Ukraine, its military intervention in
Syria, and its security partnership with several African nations.

The Stanford Internet Observatory and Graphika report noted that the disinformation
operation also “concentrated on China and the treatment of Chinese Muslim minorities,
particularly the Uighurs in Xinjiang province.”

The fake accounts accused China of “genocide” against its Uyghur minority, and spread fake
news stories alleging that Beijing harvest the organs of Muslims.

G MegnadmnsTo @ Megua®uneTp
4 mante sgo - 1EST Likes .
nonth aga 1,602 Likes

KoTaA NPOACNXAET NOMMTHEY FeHCLpana, HANDARNEHHYIO 1B 1O, YTobn!

KHTaR € 800 PRCTYLUMM ANNETHTOM HE OHBCLEHEHHYD DOCCHACKYID HEdTE CTAN
FHITTORM T MYCYABMANCEYI0 HAEHTWHHOETS HA TERPHTORMN Citeitamma, On

BRAYUYA ENOHCOROM BOfM! KDeung NPOTIE Yipaeis, NpeaocTasme Moo e

aomn; T Mo T A cni “ - . - -
TURSHIE RMGRNT, IWNROIITY. XORGRALHIN STRIGEN STOSHEN SRCRLIINE Do HEDMM W, HAEXEIR METOMMAK JOXOA, CMArHM0ILAR BOAAEACTEME MEcTHuY, .. Soe More

See Mare

KuTan cTan rmaeHbIM
CNOHCOPOM BOWMHbI PoccUM
NpoTUB YKDPanHbI

Kutan npoaaér opraxbl
MYCYNbMAaHCKUX Y3HUKOB
CHHbL3AHA

OBkxn Q13 Qa2 20 L e

Figure 24: Posts about alleged organ harvesting of Muslims in Xinjiang (left)
and blaming China for being the main sponsor of Russia’s war against Ukraine
(right)



Persian-language anti-lran propaganda network

The report identified another network of propaganda focused on Afghanistan. These fake
accounts attacked Iran and accused it of having too much influence in the neighboring
country. To do so, they posted disinformation from websites supported by the US military.

This propaganda included outlandish fake news, alleging for instance that Iran is trafficking
the organs of Afghan refugees, or claiming that Tehran is supposedly forcing Afghan
refugees to fight in militias in Syria and Yemen.

»

ey
S e BY gty S ol (S (S ol (e 0
~as 1S Ciligiad il S () soilad) caa

- ¥ b Y A e 100 e e 0B il 1 s i R e e
e | b e e e A e i i

PR R T
S ] e ey 8

Figure 41: An article on a U.S. military-linked domain alleged that Afghan
refugees were having their organs harvested in Iran.

Like the Central Asia-focused disinformation operation, this anti-Iran network included
“accounts claiming to be independent media outlets, [which] shared U.S.-funded Persian-
language media,” from US state propaganda outlets like Radio Free Europe/Radio Liberty’s
Radio Farda and VOA Farsi.

The fake accounts also shared “content from sources linked to the U.S. military,” such as
websites sponsored by U.S. Central Command (CENTCOM).

And they reposted material from Iran International, an anti-Iranian propaganda outlet based
in Britain and funded by the Saudi monarchy.

The Stanford Internet Observatory and Graphika wrote that this propaganda campaign was
“critical of the Iranian government and often used a sarcastic tone to mock Iranian state
media and other parts of the state apparatus.”

Some of the fake accounts engaged with actual Iranians on Twitter, trying to get real people
involved in the operation.

They emphasized attacks on Tehran’s foreign policy. The report noted, “Anti-government
accounts criticized Iran’s domestic and international policies and highlighted how the
government’s costly international interventions undermined its ability to care for its
citizens.”



The fake accounts excoriated the Islamic Revolutionary Guard Corps (IRGC), demonized
resistance groups such as Hezbollah and Hamas, and condemned Iran for its political
alliance with Russia.

Figure 37: A cartoon from an article on darichenews.com. The cartoon is
branded with the Dariche News name in the top left corner. The text says:
“IRGC: Greatest threat to the Middle East.” The image shows Khamenei as an
octopus spreading his tentacles around the Middle East with missiles, police
batons, and nooses. Notably, the article accompanying this cartoon includes a
quote from a former CENTCOM commander.

Arabic-language Middle East propaganda network

Another disinformation network identified in the Stanford Internet Observatory and Graphika
report focused on spreading Arabic-language propaganda related to Iraq, Syria, Lebanon,
and Yemen.

These fake accounts claimed Iran had too much influence in the region. They demonized
Yemen'’s revolutionary group Ansarallah (also known as the Houthi movement), and
attacked Russia’s foreign policy.

The report noted that some “accounts on Twitter posed as Iraqi activists in order to accuse
Iran of threatening Iraq’s water security and flooding the country with crystal meth.”

“Other assets highlighted Houthi-planted landmines killing civilians and promoted
allegations that Russia’s invasion of Ukraine would lead to a global food crisis,” it added.

| 8



Figure 55: An asset in the group shared on Twitter a cartoon depicting Iranian
influence as a disease destroying Iraq.

Some of the accounts falsely posed as Iraqis, and compared Iran to a “disease” destroying
Iraq.

At the same time, they demonized Iraqi Shia militias and portrayed them as puppets of
Tehran.

The propaganda campaign accused Iran of an “imperialist project in the Middle East.”

The report noted that this disinformation operation also “amplified the narrative that
Russian President Vladimir Putin planned to induce a global food crisis that would hit less
economically developed countries the hardest.”

At the same time, the fake accounts praised the United States, and particularly its soft-
power arm USAID.

Part of the disinformation network even spread propaganda heroizing the US soldiers who
are illegally occupying Syrian territory.



1 month ago - 2,336 Likes

Bayda Aa ja B gua
L Jliba) aa calladl) o) gal

Figure 57: A Facebook post from an asset in the group showed U.S. soldiers
meeting children in Syria.

Note to readers: Please click the share buttons above or below. Follow us on Instagram and
Twitter and subscribe to our Telegram Channel. Feel free to repost and share widely Global
Research articles.

All images in this article are from Multipolarista

The original source of this article is Multipolarista
Copyright © Ben Norton, Multipolarista, 2022

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Ben Norton

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those

| 10


https://multipolarista.com/2022/09/20/bots-social-media-pro-us-propaganda/
https://www.globalresearch.ca/author/ben-norton
https://multipolarista.com/2022/09/20/bots-social-media-pro-us-propaganda/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/ben-norton
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca

who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca

|11


mailto:publications@globalresearch.ca

