Center for Research on Globalizaticn

Facebook Censors Journalist Seymour Hersh’s
Report on Nord Stream Pipeline Attack

By Ben Norton Region: Europe, Russia and FSU, USA
Global Research, April 27, 2023 Theme: Law and Justice, Media
Geopolitical Economy Report 24 April 2023 Disinformation

All Global Research articles can be read in 51 languages by activating the Translate
Website button below the author’s name.

To receive Global Research’s Daily Newsletter (selected articles), click here.

Click the share button above to email/forward this article to your friends and colleagues.
Follow us on Instagram and Twitter and subscribe to our Telegram Channel. Feel free to
repost and share widely Global Research articles.

ok

Facebook has censored a report by the world’s most famous investigative journalist, Pulitzer
Prize winner Seymour Hersh, on the destruction of the Nord Stream pipelines between
Russia and Germany.

While discouraging its users from posting Hersh’s article, Facebook instead recommends a
website that is funded and partially owned by the government of NATO member Norway.

Facebook has millions of dollars worth of contracts with the US government, including with
the Pentagon and Department of Homeland Security.

The Nord Stream system consisted of two sets of two pipelines each (known as Nord Stream
1 and Nord Stream 2) that delivered natural gas from Russia, through the Baltic Sea, to
Germany.

Nord Stream AG, the Switzerland-based international consortium that built and oversees the
pipelines, is owned by five European companies. Russia’s state gas giant Gazprom has 51%
of the shares, but the other 49% belong to two German companies, a Dutch firm, and a
French company.

In September 2022, the Nord Stream pipelines were sabotaged in a suspicious explosion, in
what amounted to a terror attack on the energy infrastructure of Europe.


https://www.globalresearch.ca/author/ben-norton
https://geopoliticaleconomy.com/2023/04/24/facebook-censor-seymour-hersh-nord-stream/
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/law-and-justice
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://lp.constantcontactpages.com/su/IJiNQuW?EMAIL=&go.x=0&go.y=0&go=GO
https://www.instagram.com/globalresearch_crg/
https://twitter.com/CrGlobalization
https://t.me/gr_crg
https://www.nbcnews.com/tech/tech-news/thousands-contracts-highlight-quiet-ties-between-big-tech-u-s-n1233171
https://www.vice.com/en/article/4aveeq/big-tech-has-made-billions-off-the-20-year-war-on-terror
https://www.nord-stream.com/about-us/

Nord Stream pipelines from Russia
Leaks detected on both pipelines near Bornholm

mm NOrd Stream
=== Nord Stream 2

= Exclusive Economic
Zones (EEZ)

FINLAND

Balltic
Sea
NORWAY

g \ ®
SWEDEN : Ust-Luga

RUSSIA

el - D -=
Greifswald

GERMANY POLAND

5 :
Suspected location of new leak
e Gas leaks

Source: Gazprom, MarineTraffic, NAVTEX (B]B|

World-renowned investigative journalist Seymour Hersh reported that the pipelines were
blown up by the US government, in an operation overseen by Secretary of State Antony
Blinken, National Security Advisor Jake Sullivan, and Under Secretary of State for Political
Affairs Victoria Nuland.

All three officials are hard-line anti-Russia hawks. Nuland was a key architect of the violent

coup d’etat that overthrew Ukraine’'s democratically elected, geopolitically neutral
government in 2014 and installed a pro-Western regime.

Hersh published the bombshell story at his personal blog at the website Substack in
February.

If a Facebook user posts a link to this report by Hersh, a notice pops up that says:

“Before you share this content, you might want to know there’s additional reporting
from Faktisk. Pages and websites that repeatedly publish or share false news will see
their overall distribution reduced and be restricted in other ways”.


https://geopoliticaleconomy.com/2023/02/08/us-nord-stream-pipelines-seymour-hersh/
https://geopoliticaleconomy.com/2023/02/08/us-nord-stream-pipelines-seymour-hersh/
https://geopoliticaleconomy.com/2022/04/14/new-york-times-attack-propaganda/
https://seymourhersh.substack.com/p/how-america-took-out-the-nord-stream

The page Facebook links to, Faktisk, is a fact-checking website from Norway, which is
funded and partially owned by the government of that NATO member state.

Faktisk discloses that one of its owners and main funders is NRK: the Norwegian
Broadcasting Corporation, a state-owned media outlet.

NRK states clearly on its website, “NRK is Norway’s biggest media house. The broadcaster is

state-owned and the Parliament (Stortinget) has given the mandate and the ownership role
to the Ministry of Culture”. It notes that “NRK is publicly financed (97%) by a individual tax
everybody in Norway has to pay”.

The editor-in-chief of Faktisk, Kristoffer Egeberg, discloses in his biography on the website
that he served in the Norwegian Armed Forces as a soldier and officer, participating in NATO
and UN operations in Lebanon, Bosnia, and Kosovo.

What this means it that Facebook is censoring a report by the world’s most famous
investigative journalist and instead promoting a website partially owned and funded by a
NATO member state, Norway, which is edited by a former Norwegian military officer who
participated in NATO operations.

Facebook censored a report by Pulitzer Prize winner Seymour Hersh on the
Nord Stream pipeline attack, forcing users to instead read a website
funded/owned by NATO member Norway

Press freedom: a casualty of the West's information war on Russia

Full video: https://t.co/9j7jHE5Ujb pic.twitter.com/td0TedzwwZ

— Ben Norton (@BenjaminNorton) April 25, 2023

Despite attacks on Hersh, US government and media fail to provide
alternative explanation

The US government publicly denied Hersh’s report on the Nord Stream attacks, but
Washington has always rejected the investigative journalist’s stories, which have
consistently proven to be true.

Hersh won his Pulitzer Prize for exposing the 1968 My Lai massacre in Vietnam, in which the
US military killed hundreds of civilians. The US government had denied this massacre,
although it was later proven to have happened.

Similarly, Washington initially denied Hersh’s blockbuster 2004 report exposing the US
military’s use of torture at the Abu Ghraib prison in Iraq, which was similarly proven to be
correct.

In response to Hersh’s report on the Nord Stream attacks, anonymous US government

officials used the New York Times to undermine the reporter, instead blaming an
unidentified “pro-Ukrainian group”, which they claimed was not linked to the Ukrainian
government or any other NATO member state.

Washington and its allies in the corporate media have been desperate to smear Hersh,


https://www.faktisk.no/artikler/zw8np/flere-feil-om-norsk-innblanding-i-nord-stream-sabotasjen
https://www.faktisk.no/om-oss
https://www.nrk.no/about/a-gigantic-small-broadcaster-1.3698462
https://www.nrk.no/about/a-gigantic-small-broadcaster-1.3698462
https://www.faktisk.no/redaksjonen-og-styret
https://t.co/9j7jHE5Ujb
https://t.co/td0Te4zwwZ
https://twitter.com/BenjaminNorton/status/1650941345840656406?ref_src=twsrc%5Etfw
https://www.newyorker.com/magazine/2004/05/10/torture-at-abu-ghraib
https://www.nytimes.com/2023/03/07/us/politics/nord-stream-pipeline-sabotage-ukraine.html
https://www.nytimes.com/2023/03/07/us/politics/nord-stream-pipeline-sabotage-ukraine.html

nitpicking over very minor details he may have mistakenly reported, but they have utterly
failed to provide any tangible evidence or compelling alternative explanation of how the
Nord Stream pipelines were destroyed.

The massive pipelines were built out of steel, surrounded with thick concrete, and located
50 to 100 meters underwater.

It would be extremely difficult for a small ragtag “pro-Ukrainian group” to sabotage these
pipelines. The attack clearly involved a lot of planning and resources, which suggests that a
state was very likely involved.

A worker testing part of the Nord Stream pipelines
Western governments censor Russian (and Iranian) media outlets

Facebook is by no means the only US social media giant that has censored dissident voices
over the war in Ukraine.

YouTube, which is owned by Google, blocked the channels of Russia’s state media outlet RT
everywhere on the planet.

Like Facebook, Google has millions of dollars of US government contracts, with the CIA,
Pentagon, FBI, and various police departments.

Furthermore, the European Union banned RT and Sputnik, another Russian state media
outlet.


https://www.technologyreview.com/2022/10/03/1060558/heres-how-the-nord-stream-gas-pipelines-could-be-fixed/
https://www.technologyreview.com/2022/10/03/1060558/heres-how-the-nord-stream-gas-pipelines-could-be-fixed/
https://www.vice.com/en/article/4aveeq/big-tech-has-made-billions-off-the-20-year-war-on-terror
https://www.nbcnews.com/tech/tech-news/thousands-contracts-highlight-quiet-ties-between-big-tech-u-s-n1233171

“ Profile

@RT com

Account Withheld

If someone in the EU tries to access the Twitter profiles of RT or Sputnik, a message appears
stating, “Account Withheld".

The US government even went so far as to seize the domain name of Iran’s state media
outlet Press TV.

“The domain presstv.com has been seized by the United States Government”, reads a
notice on the website, published jointly by the Departments of Justice and Commerce.

< C & presstv.com

THIS WEBSITE HAS BEEN SEIZED
2800l 11D (sde ¢ Miw VI o

The domain presstv.com has been seized by the United States Govemmentin
accordance with a seizure wamrant issued pursuant to 18 US.C. §§ 981, 982, and 50 US.C.
1701-1705 as part of a law enforcement action by the Bureau of Industry and Security,
Office of Export Enforcement and Federal Bureau of Investigation.



https://presstv.com/

Note to readers: Please click the share button above. Follow us on Instagram and Twitter
and subscribe to our Telegram Channel. Feel free to repost and share widely Global
Research articles.

All images in this article are from GER unless otherwise stated

The original source of this article is Geopolitical Economy Report
Copyright © Ben Norton, Geopolitical Economy Report, 2023

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Ben Norton

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



https://geopoliticaleconomy.com/2023/04/24/facebook-censor-seymour-hersh-nord-stream/
https://www.globalresearch.ca/author/ben-norton
https://geopoliticaleconomy.com/2023/04/24/facebook-censor-seymour-hersh-nord-stream/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/ben-norton
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

