
| 1

Colin Powell and the “The Sloppy Dossier”:
Plagiarism and “Fake Intelligence” Used to Justify
the 2003 War on Iraq: Copied and Pasted from the
Internet into an “Official” British Intel Report
The Iraq War's "Smoking Gun": Plagiarized quotations slipped into an official
intelligence report pertaining to Iraq's WMD

By Prof Michel Chossudovsky and Glen Rangwala
Global Research, March 23, 2024

Region: Middle East & North Africa
Theme: Crimes against Humanity,

Intelligence, Media Disinformation, US
NATO War Agenda

In-depth Report: FAKE INTELLIGENCE, IRAQ
REPORT

Our thoughts today are with the people of Iraq, whose country was invaded twenty-one
years ago on March 20, 2003. 

This article first published in June 2005 focusses on the fake intelligence used to justify the
invasion. 

Colin Powell’s “intelligence report” presented to the UN Security Council on February 5,
2003 was fabricated. 

IT WAS FAKE INTELLIGENCE. 

The intimate details pertaining to Colin Powell’s fake report were revealed by Cambridge
lecturer Dr. Glen Rangwala.

It was copied and pasted from the internet by members of Tony Blair’s staff.

The Iraq war was based on a Big Lie, which was known and documented MORE THAN A
MONTH before the invasion of Iraq on March 20, 2003. Both the US and UK media remained
mum. The US Congress and the House of Commons failed to act. 

How convenient: Rangwala’s findings were acknowledged by the House of Commons three
months AFTER the onset of the war. 

The  evidence  as  well  as  the  statement  of  Glen  Rangwala  confirms  the  criminal  and
fraudulent  nature  of  the  2003  War  on  Iraq

See below the full text of Dr. Rangwala’s submission to the House of Commons in June
2003. 

 

https://www.globalresearch.ca/author/michel-chossudovsky
https://www.globalresearch.ca/author/glen-rangwala
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/crimes-against-humanity
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/fake-intelligence
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/iraq-report
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/iraq-report


| 2

Michel Chossudovsky, Global Research, March 18, 2023, March 23, 2024

***

Colin Powell and the “The Sloppy Dossier”:

Plagiarism and “Fake Intelligence”

Used to Justify the 2003 War on Iraq:

Copied and Pasted from the Internet into an “Official” British Intel Report

by Michel Chossudovsky

June 2005

 

Colin Powell’s “intelligence report” presented to the UN Security Council in early February
2003 was FABRICATED. It was copied and pasted from the internet by members of Tony
Blair’s staff.

While the Chilcot Inquiry report was released in 2016, it is worth noting that most of the
dodgy dossier evidence pertaining to Tony Blair and George W, Bush was available before
the onset of the Iraq war in March 2003.

“Fake intelligence”  was presented to the UN Security Council by Secretary of State Colin

Powell on February 5, 2003.  

Damning  evidence  refuting  Colin  Powell’s  official  intelligence  report  was  revealed  by  Dr.
Glen Rangwala, Newham College, Cambridge  (image right) on  Britain’s Channel 4 TV
on February 6, 2003, on the day following Secretary of State Colin Powell’s historic Iraq
WMD presentation to the UN Security Council:

“I  would  call  my  colleagues’  attention  to  the  fine  paper  that  the  United
Kingdom distributed . . . which describes in exquisite detail Iraqi deception
activities.” (Colin Powell, UN Security Council, February 5, 2003)

Powell was referring to “Iraq Its Infrastructure Of Concealment, Deception And Intimidation”,
published on January 30, 2003.

According  to  Rangwala,  the   British  intelligence  document  was  fake.  It  had  not  been

http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2015/11/image_normal.jpeg


| 3

prepared by British intelligence. It was copied and pasted from the internet by members of
Tony Blair’s staff:   

The Downing Street  authors  state they drew “upon a number of  sources,
including  intelligence  material”  (p.1,  first  sentence).  In  fact,  they  copied
material  from  at  least  three  different  authors  and  gave  no  credit  to  them.
Indeed,  they  plagiarized,  directly  cutting  and  pasting  or  near  quoting.

A close textual analysis suggests that the UK authors had little access to first-
hand intelligence sources and instead based their work on academic papers,
which they selectively distorted. Some of the papers used were considerably
out of date. This leads the reader to wonder about the reliability and veracity
of the Downing Street document.

It was a fake document prepared on the instructions of prime minister Blair with a view to
building a “credible” justification to wage war on Iraq.

Rangwala’s  analysis  was  more  than  a  smoking  gun.  It  revealed  the  Big  Lie.
It  invalidated  Colin’s  Powell’s  presentation  to  the  UN  Security  Council.  It  had  to  be
suppressed.

In many regards, the Rangwala revelation was far more important than the leak of the
Secret July 2002 Downing Street Memo:

“C  reported on his recent talks in Washington. There was a perceptible shift in
attitude. Military action was now seen as inevitable. Bush wanted to remove
Saddam,  through  military  action,  justified  by  the  conjunction  of  terrorism
and  WMD.  But  the  intelligence  and  facts  were  being  fixed  around  the  policy.
The NSC had no patience with the UN route, and no enthusiasm for publishing
material on the Iraqi regime’s record. There was little discussion in Washington
of the aftermath after military action.”

The “WMD facts” had to be “documented”. Did British intelligence refuse to comply with
Tony Blair’s demands to produce a fast track report which would “fix the facts”?  Rangwala’s
analysis confirms that British intelligence was not involved in what we might describe as the
“Sloppy Dossier”.

The “facts” were put together in a hurry (not by MI6) but by Tony Blair’s public relations’
staff, who casually committed acts of plagiarism and political fraud in support of a criminal
military agenda.

The  report  was  finalized  one  week  before  Colin  Powell’s  presentation  to  the  UN  Security
Council; the “facts” and supporting quotations were copied and pasted by members of Tony
Blair’s cabinet from the internet and inserted into an official and authoritative document.  

Plagiarism had become a means to justifying the war on Iraq.

The Rangwala revelation was the “unspoken truth”. With the exception of Channel 4 and
The Guardian, it was not the object of mainstream media coverage both before as well as
after the March invasion of Iraq.

It had to be suppressed. The invasion of Iraq had already been scheduled for March 2003.



| 4

The Role of Colin Powell in Planning the War on Iraq

In retrospect, the Rangwala findings also bring to the forefront the
insidious and complicit role of Colin Powell, who organized the Crawford Texas meetings in
early  April  2002 between Bush and Blair,  as  confirmed by the recently  leaked emails  (see
below).

What these emails suggest is that Colin Powell had been entrusted in setting the stage for
the war on Iraq, initially at the Bush-Blair Crawford meetings on April 5-7, 2002, leading up
to his presentation of the British intelligence dossier on Iraq’s alleged WMD at the UN
Security Council on February 5,  2003.

Lest we forget Colin Powell played a behind the scenes role in the Iran Contra Affair.

The Crawford meetings were intended to plan the war on Iraq.

Colin Powell was a central political instrument. The issue is who was Behind Colin Powell?

Who  was  present  at  the  Crawford  meetings?  Reports  confirm  that  Colin  Powell,  Donald
Rumsfeld,  Paul  Wolfowitz,  Condoleeza  Rice   were  among  those  present.

 

http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2005/09/100931.jpg


| 5

 

In the wake of the Iraq invasion, the plagiarized “British intelligence Iraq Dossier” which had
been presented to the UN Security Council by (former) Secretary of State Colin Powell was
so to speak “forgotten”.

The plagiarism issue nonetheless confirms beyond doubt the war crimes’ allegations against
George W. Bush and Tony Blair.

Glen Rangwala’s report was known to Britain’s parliament.

It was brought to the attention of Global Research.



| 6

An earlier version under the Title:

“Intelligence Based on Plagiarism: The British “Intelligence” Iraq Dossier”

was published in my book entitled: America’s War on Terrorism (2005).  

In June 2003, Rangwala submitted his findings to the House of Commons Select Committee
on Foreign Affairs. (see below for full text).

There was no follow-up. Glen Rangwala‘s report confirmed the criminal nature of the US led
war on Iraq, which resulted in more than 2 million civilian deaths.

 

Plagiarism and Iraq’s WMDs:

British Intelligence Iraq Dossier

Relied on Recycled Academic Articles

by Glen Rangwala

 

Below is the text presented by Dr. Rangwala to the House of Commons Select Committee on
Foreign Affairs 

It was presented in June 2003, in the wake of the invasion and occupation of Iraq

THE PRESENTATION OF THE 30 JUNE 2003 DOSSIER

 

1.  The 19-page dossier, entitled “Iraq—Its Infrastructure of Concealment, Deception and

http://www.parliament.the-stationery-office.co.uk/pa/cm200203/cmselect/cmfaff/813/813we18.htm
http://www.parliament.the-stationery-office.co.uk/pa/cm200203/cmselect/cmfaff/813/813we18.htm
http://www.bits.de/public/documents/iraq/3-seite/DecisionIraq-HoC-FA-we.pdf
http://www.bits.de/public/documents/iraq/3-seite/DecisionIraq-HoC-FA-we.pdf


| 7

Intimidation”, was released on 30 January 2003. The document begins with the statement
that:

“This report draws upon a number of sources, including intelligence material (. .
.”

2.  The assertion that the intelligence agencies were involved in the production of the
dossier was made more explicitly by Prime Minister Blair when he announced the release of
the dossier to the House of Commons on 3 February 2003:

“We issued further intelligence over the weekend about the infrastructure of
concealment.  It  is  obviously difficult  when we publish intelligence reports,  but I
hope that people have some sense of the integrity of our security services. They
are not publishing this, or giving us this information, and making it up. It is the
intelligence that they are receiving, and we are passing it on to people.”

www.parliament.the-stationery-office.co.uk

A REVIEW OF THE CONTENTS OF THE 30 JANUARY 2003 DOSSIER

Sources

3.  The bulk of the 19-page document (pp 6-16) is directly copied without acknowledgement
from three different sources that are on the internet. The most extensively used source is an
article in the on-line Israeli  journal,  Middle East Review of  International  Affairs  (September
2002), entitled “Iraq’s Security and Intelligence Network: A Guide and Analysis”.

http://meria.idc.ac.il/journal/2002/issue3/jv6n3a1.html

4.  The author of the piece is Mr Ibrahim al-Marashi, a postgraduate student then based at
the Monterey Institute of International Studies, California, who is completing a doctorate at
Oxford University.  He has confirmed to me that his permission was not sought;  in fact,  he
didn’t even know about the British document until I contacted him on 4 February to enquire
whether his permission was given.

5.  In addition to Mr Marashi’s work, there is also the use of two articles from the specialist
security magazine,Jane’s Intelligence Review.  On-line summaries of  articles by Mr Sean
Boyne in 1997 and Mr Ken Gause in 2002 are on the GlobalSecurity.org website, at:

http://globalsecurity.org/intell/world/iraq/

These texts were also amalgamated in part into the UK dossier.

6.  The fact that these sources were copied is most clear from the typographical errors and
anomalous uses of grammar in the original pieces that are incorporated into the Downing
Street document. For example, Mr Marashi had written:

“Saddam appointed, Sabir `Abd al-‘Aziz al-Duri as head (. . .)”

There is a misplaced comma after the second word. On p 13, the British dossier incorporates
the same misplaced comma:



| 8

“Saddam appointed, Sabir `Abd al-‘Aziz al-Duri as head (. . .)”

7.  Because the texts of these three authors are copied directly also results in a proliferation
of different transliterations (for example, different spellings of the Ba’th party, depending on
which author is being copied).

Modifications to the original articles

8.  The only exceptions to these acts of copying were the tweaking of specific phrases. For
example, most of p 9 on the functions of the Mukhabarat (General Intelligence) is copied
directly from Mr Marashi’s article. However, Marashi writes of the Mukhabarat’s role in:

“monitoring foreign embassies in Iraq”.

This becomes in the British dossier:

“spying on foreign embassies in Iraq”.

Similarly, on the same page, Marashi writes that the Mukhabarat had a role in:

“aiding opposition groups in hostile regimes”

The British dossier renders this as:

“supporting terrorist organisations in hostile regimes”.

9.  A further example is from the section on “Fedayeen Saddam” (Saddam’s Self-Sacrificers).
Most of this text is copied from the 1997 article by Sean Boyne. However, Boyne writes that
the personnel of this organisation are:

“recruited from regions loyal to Saddam”, and refers to their original grouping as
“some 10,000-15,000 `bullies and country bumpkins.'”

10.  This becomes in the British government’s text, at pp 15-16, a reference to how its
personnel are:

“press  ganged  from  regions  known  to  be  loyal  to  Saddam”  .  .  .  “some
10,000-15,000 bullies.”

11.  The reference in Mr Boyne’s article to how the organisation was made up of “bullies and
country bumpkins” was shorn of its last three words in the UK dossier, perhaps to render a
more threatening picture of the organisation than that contained in the original article.

12.   Numbers are also increased or  are rounded up.  So,  for  example,  the section on
“Fedayeen Saddam” (pp 15-16) is directly copied from Boyne’s article, almost word for
word.  The  only  substantive  difference  is  that  Mr  Boyne  estimates  the  personnel  of  the
organisation to be 18,000-40,000 (Ken Gause,  in another article that was substantially
copied, estimates personnel in the region of 10,000-40,000). The British dossier instead
writes “30,000 to 40,000”. A similar bumping up of figures occurs with the description of the
Directorate of Military Intelligence.



| 9

Errors

13.  There is at least one serious substantive mistake in the British text, on p 14, about the
Iraqi  organisation  the  Military  Security  Service  (al-Amn  al-Askari).  After  an  initial  two
paragraphs copied from Marashi’s 2002 article, the remainder of the text is taken from the
description  by  Sean Boyne in  his  1997 article  of  a  wholly  different  organisation  called  the
General Security Service (al-Amn al-Amm). That is,  it  mixes up the descriptions of two
different organisations.

14.  The result is a confusion that renders the description incoherent. The description of the
Military Security Service (al-Amn al-Askari) begins by relating how this organisation was
created in 1992 (in a section copied from Marashi).  It  then describes how the Military
Security Service moved headquarters in 1990 (in a piece copied from Boyne on the activities
of the General Security Service), two years before the organisation was even created.

15.  Later in the same section, the UK dossier claims that the head of the Military Security
Service is Taha al-Ahbabi. This is from Boyne’s description of the General Security Service.
In fact, the Military Security Service was headed by Thabet Khalil when the dossier was
released.

FURTHER COMMENTS

16.  The information in the UK dossier is presented as being an accurate statement of the
current state of Iraq’s security organisations. However, it may not be anything of the sort.
Mr Marashi—the real and unwitting author of much of the document—refers in his article to
his primary source as being the documents captured by Coalition forces in 1991, and which
are  now  retained  by  the  Massachusetts-based  organisation,  the  Iraq  Research  and
Documentation Project.  His own focus is the activities of Iraq’s intelligence agencies in
Kuwait in the period from August 1990 to January 1991, as this is the subject of his thesis.
As a result,  much of  the information presented as relevant  to how Iraqi  agencies are
currently engaged with UNMOVIC is 12 years old.

17.   When the  document  was  first  released  as  a  Microsoft  Word  document,  I  checked  the
properties of the text in the File menu. It revealed the authors of the text as P. Hamill, J.
Pratt,  A.  Blackshaw,  and M.  Khan.  Those names were removed within  hours  from the
downloadable  file.  However,  in  collaboration  with  journalists,  I  have  since  checked  who
these  individuals  are.  The  identity  of  the  authors  is  as  follows:

Paul Hamill, a Foreign Office official;

John  Pratt,  a  junior  official  from the  Prime  Minister’s  Strategic  Communications
Unit;

Alison Blackshaw, Alastair Campbell’s personal assistant;

Mustaza Khan, news editor of the 10 Downing Street website.

THE ORDERING OF THE DOSSIER

18.  The dossier is ordered as follows:



| 10

p 1 is the summary.

pp 2-5 consists of, firstly, a repetition of the comments of Hans Blix, Executive Chairman of
UNMOVIC,  to  the  Security  Council  in  January  on  the  difficulties  they  were  encountering.
Further claims about the activities of al-Mukhabarat follow. These claims are not backed up,
and have in some cases been specifically denied by Hans Blix. For example, the UK dossier
claims on p 3 that:

“Journeys are monitored by security officers stationed on the route if they have
prior intelligence. Any changes of destination are notified ahead by telephone or
radio so that arrival is anticipated. The welcoming party is a give away.”

This can be contrasted with the assessment of Hans Blix on 14 February 2003 that:

“Since  we  arrived  in  Iraq,  we  have  conducted  more  than  400  inspections
covering more than 300 sites. All inspections were performed without notice, and
access  was  almost  always  provided  promptly.  In  no  case  have  we  seen
convincing evidence that the Iraqi side knew in advance that the inspectors were
coming.”

http://www.un.org/Depts/unmovic/blix14Febasdel.htm

Similarly, the UK dossier claims on p 3 that:

“Escorts  are  trained,  for  example,  to  start  long  arguments  with  other  Iraqi
officials `on behalf of UNMOVIC’ while any incriminating evidence is hastily being
hidden behind the scenes.”

By contrast, Dr Blix relates in the same presentation of 14 February that:

“we note that access to sites has so far been without problems, including those
that had never been declared or inspected, as well as to Presidential sites and
private residences.”

p  6  is  a  simplified  version  of  Mr  Marashi’s  diagram  at:
http://cns.miis.edu/research/iraq/pdfs/iraqint.pdf

p 7 is copied (top) from Mr Gause (on the Presidential Secretariat), and (middle and bottom)
from Mr Boyne (on the National Security Council).

p 8 is entirely copied from Mr Boyne (on the National Security Council).

p  9  is  copied  from  Mr  Marashi  (on  al-Mukhabarat),  except  for  the  final  section,  which  is
insubstantial.

p 10 is entirely copied from Mr Marashi (on the General Security Service), except for the
final section, which is insubstantial.

p 11 is entirely copied from Mr Marashi (on Special Security), except for the top section (on
General Security), which is insubstantial.

p 12 is entirely copied from Mr Marashi (on Special Security).



| 11

p 13 is copied from Mr Gause (on Special Protection) and Mr Marashi (Military Intelligence).

p  14  is  copied  from  Mr  Marashi  (first  two  paragraphs)  and  then  wrongly  copied  from  Mr
Boyne (on Military Security). The last section, on the Special Republican Guard, is copied
from Mr Marashi.

p 15 is copied from Messrs Gause and Boyne (on al-Hadi project / project 858).

pp 15-16 is copied from Boyne (on Fedayeen Saddam).

p 16:  The final  section,  on the Tribal  Chiefs’  Bureau,  seems to be copied from Anthony H.
C o r d e s m a n ,  “ K e y  T a r g e t s  i n  I r a q ” ,  F e b r u a r y  1 9 9 8 ,
http://www.csis.org/stratassessment/reports/iraq_argets.pdf,  pg.  8

pp 17-19 make general claims about human rights in Iraq.

Dr Glen Rangwala

Newnham College

Cambridge

16 June 2003

The original source of this article is Global Research
Copyright © Prof Michel Chossudovsky and Glen Rangwala, Global Research, 2024

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Prof Michel
Chossudovsky and Glen
Rangwala

About the author:

Michel Chossudovsky is an award-winning author,
Professor of Economics (emeritus) at the University of
Ottawa, Founder and Director of the Centre for
Research on Globalization (CRG), Montreal, Editor of
Global Research. He has taught as visiting professor in
Western Europe, Southeast Asia, the Pacific and Latin
America. He has served as economic adviser to
governments of developing countries and has acted as
a consultant for several international organizations. He
is the author of 13 books. He is a contributor to the
Encyclopaedia Britannica. His writings have been
published in more than twenty languages. In 2014, he
was awarded the Gold Medal for Merit of the Republic
of Serbia for his writings on NATO's war of aggression

https://www.globalresearch.ca/author/michel-chossudovsky
https://www.globalresearch.ca/author/glen-rangwala
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/michel-chossudovsky
https://www.globalresearch.ca/author/michel-chossudovsky
https://www.globalresearch.ca/author/glen-rangwala
https://www.globalresearch.ca/author/glen-rangwala


| 12

against Yugoslavia. He can be reached at
crgeditor@yahoo.com

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

