
| 1

The Mysterious Case of Iranian Nuclear Scientist
Shahram Amiri. What was His Relationship to the
CIA?

By Mojmir Babacek
Global Research, September 24, 2010
24 September 2010

Region: Asia
Theme: Intelligence, Militarization and

WMD
In-depth Report: IRAN: THE NEXT WAR?

Iranian scientist Shahram Amiri disappeared in June of the last year in Saudi Arabia while on
pilgrimage to Mecca. He left for Saudi Arabia on May 31st and his wife said that the last she
heard from him was in a June 3 phone call.

On  September  21st  Iran  informed  International  Atomic  Energy  Agency  (IAEA)  on  the
construction of uranium enrichment facility near the city of Qom. Four days later Western
leaders  announced  it  to  the  world.  Most  Western  media  left  out  the  fact  that  they
announced the existence of the facility four days after Iran announced it to the IAEA. Even
Wikipedia  claims that the facility near the Iranian city of Qom was “revealed publicly on
September 25, 2009 in a joint appearance by the leaders of the United States, France, and
the United Kingdom”. On October 7th, 2009 the Iranian government accused the USA that it
was behind Amiri’s disappearance in Saudi Arabia and the U.S. government refused to
comment on it. The next day a London-based newspaper Al-Sharq al-Awsat wrote: “The
Iranian JANA news website reported that Amiri worked at the Qom facility, and that when he
traveled to Saudi Arabia to perform pilgrimage, he did so with the intention of escaping
abroad, although the website did not publish the source of this information”. Though the
only JANA News website you can find on Internet is official Libyan news agency which could
hardly know anything about Amiri’s employement and intentions. ABC News later reported
that Saudi Arabia cooperated with the USA in disappeareance of Amiri. The newspaper Al-
Sharq al-Awsat is owned by Saudi Arabia. On October 15th the French Intelligence analysis
website Intelligence Online published an article stating that Amiri,  who worked at Qom
before leaving Iran instructed in October 2009 in Frankfurt IAEA  inspectors on details of the
nuclear enrichment facility near Iranian city of Qom before they went there for inspection.
Two weeks later the French daily Le Figaro, apparently citing the Intelligence Online website
repeated that story, but stated that the IAEA denied that it would be informed by Amiri in
Frankfurt on the facility in Qom. When on December 8th 2009 the Iranian government
claimed that Amiri was kidnapped the representative of the U.S. government, at the press
conference,  again refused to comment,  but  four days later  the British Daily  Telegraph
repeated the story of Amiri’s giving information on Qom facility to IAEA inspectors. The Daily
Telegraph, which in December 2003 published a false story of  9/11 ringleader Mohamed
Atta’s  training  in  Iraq  did  not  verify  the  story  with  the  IAEA  and  simply  quoted  the
Intelligence Online as a source. It is certainly unusual for respectable newspapers to quote
Internet websites as sources of important information without verifying their story. The Daily
Telegraph as well presented the readers the explanation of Amiri’s disappearance by that
website.  According  to  Intelligence  online  Amiri  was  approached by  the  CIA  through a

https://www.globalresearch.ca/author/mojmir-babacek
https://www.globalresearch.ca/region/asia
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/militarization-and-wmd
https://www.globalresearch.ca/theme/militarization-and-wmd
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/iran-the-next-war
http://www.msnbc.msn.com/id/33213044/
http://www.msnbc.msn.com/id/33213044/
http://www.iaea.org/Publications/Documents/Board/2010/gov2010-10.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_facilities_in_Iran
http://www.aawsat.com/english/news.asp?section=1&id=18397
http://www.jananews.ly/
http://abcnews.go.com/Blotter/iranian-defector-escaped-cia/story?id=11053597&page=2
http://www.intelligenceonline.com/government-intelligence/gray-areas/2009/10/15/setback-for-iran-s-nuclear-watchdogs,71617703-ART-REC
http://www.lefigaro.fr/flash-actu/2009/10/26/01011-20091026FILWWW00354--confidentiel-iran-laiea-bien-renseignee.php
http://www.lefigaro.fr/flash-actu/2009/12/08/01011-20091208FILWWW00571-iranscientifiquesilence-de-washington.php
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/iraq/1449442/Terrorist-behind-September-11-strike-was-trained-by-Saddam.html
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/iraq/1449442/Terrorist-behind-September-11-strike-was-trained-by-Saddam.html


| 2

German businessman while on the trip connected with his research in Frankfurt in Germany
and final contact was made in Vienna in Austria where he assisted Iranian representative at
the IAEA (Iranian nuclear agency denied that Amiri  worked for them). Soon after Amiri
disappeared in Saudi Arabia. According to Daily Telegraph’s story “he was believed to be in
Europe, protected by Western intelligence agency, in a CIA-led operation”.

In the spring of this year, when the CIA decided to announce that Amiri is in the USA, it
presented a different story. It told ABC News reporters that it had “approached the scientist
in  Iran  through  an  intermediary  who  made  offer  of  resettlement  on  behalf  of  the  United
States”. CIA explained to ABC News that it was conducting hundreds of interviews with
Iranian Americans hoping to recruit their relatives in Iran working in science and politics. In
this version Amiri decided still in Iran to resettle to the USA and he had plenty of time to
arrange for his family to join him for his trip to Saudi Arabia. Why did he not do it? Then in
June came the third story of Amiri’s defection. When Amiri’s video, where he said that he
was abducted by the CIA, escaped them and wants to return to Iran was shown on Iranian
television, ABC News wrote that Amiri was CIA’s long time informant  and that “CIA officials
pushed for Amiri to flee the country out of fear that his disclosures  might have exposed him
to  Tehran  as  a  spy”.  According  to  New York  Times  the  U.S.  officials  told  them that  “Amiri
visited Saudi Arabia where the CIA arranged to spirit him out of that country”. So there are
three different explanations of Amiri’s disappeareance. Two of them were authored by the
CIA in different times of Amiri’s stay in the USA and apparently invented to better suit the
pace of the change of the situation.

Even if Amiri decided to leave for the USA in Saudi Arabia, he could have arranged for his
family to join him on his trip to the USA. ABC News wrote that Saudi Arabia cooperated with
the CIA in Amiri’s case. When Amiri published his first video, CIA told to ABC News that Amiri
started phoning his family at the beginning of this year and when he called the second time
Iranian intelligence service answered the phone and threatened him that if he did not record
a video where he would say that he was abducted by the CIA, it would harm his son (Amiri’s
wife denied that Amiri was phoning them, Amiri himself in the third video said “I am not free
and I’m not allowed to contact my family”). If this story was true, it would mean that Amiri
cared for his family so much that he would make a false video and return to Iran to protect
them. But then why he did not bring his family along with him to the USA, when he had
plenty of time to do so? On the video recording from his arrival back to Iran it is evident that
he loves his son. When Amiri was back to Iran “the officials” told Global Security Newswire
that once in the USA Amiri did not try to bring his family there. New York Times wrote on July
16: ”It is unclear whether Mr. Amiri tried to bring his wife and child with him”. On July 21st
the Wall street Journal wrote that ”U.S. officials said he changed his mind in part because of
fears for his family”. So again there is multitude of stories on Amiri’s relationship to his
family. The one where he did not care for his family is the only one which fits the CIA story
of Amiri’s defection.

When the CIA informed ABC News that Amiri is in the USA it did  not tell them about any
detailed information he would bring to the USA. All U.S. media reporting on the story by ABC
News quoted its  formulation:  “Amiri  helped to  confirm the  assessment  of  U.S.  intelligence
services on Iranian nuclear program”. It was a pretty vague statement. To add significance
to this statement the ABC News quoted not the CIA, but unspecified “one Iranian website” 
that “reported that Amiri worked at the Qom facility prior to his defection” – this website
was evidently the official Libyan News agency JANA which Saudi-owned newspaper Al-Sharq
al-Awsat described as an Iranian website. The ABC News suggested as well, that president

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/iran/6797860/Iranian-scientist-who-vanished-gave-nuclear-secrets-to-UN-inspectors-sent-to-Qom-site.html
http://abcnews.go.com/Blotter/exclusive-iran-nuclear-scientist-defects-us-cia-intelligence/story?id=10231729
http://abcnews.go.com/Blotter/iranian-defector-escaped-cia/story?id=11053597
http://www.nytimes.com/2010/07/16/world/middleeast/16iran.html
http://www.allvoices.com/contributed-news/6751669-a-long-strange-trip-for-defected-iranian-scientist
http://www.allvoices.com/contributed-news/6751669-a-long-strange-trip-for-defected-iranian-scientist
http://www.bbc.co.uk/news/10609461
http://www.youtube.com/watch?v=Wasmxpl3HyI
http://www.globalsecuritynewswire.org/gsn/nw_20100719_4693.php
http://www.nytimes.com/2010/07/16/world/middleeast/16iran.html
http://abcnews.go.com/Blotter/exclusive-iran-nuclear-scientist-defects-us-cia-intelligence/story?id=10231729


| 3

Obama learned about the Qom facility from Amiri and not from IAEA, but they avoided
saying this explicitly. In April of this year the Washington Post already wrote that according
to  intelligence  officials  and  Europe-based  diplomats  Amiri  told  CIA  about  the  Qom facility.
But on the construction of the Qom facility informed Iran IAEA four days before Barak
Obama announced it to the world in September 2009 so there is no serious reason to
believe that USA knew about the Qom facility before Iran’s information to the IAEA. If the
USA knew about Qom facility from Shahram Amiri prior to Iran’s giving that information to
IAEA, they would ask the IAEA to verify in Iran Amiri’s information and this would happen
longtime before Iran informed the IAEA. Amiri had been staying in the USA the fourth month
at this time.

Two days before the U.N. security council voted in sanctions against Iran the New York
Times  wrote  that  the  USA  hold  classified  intelligence  briefings  for  foreign  ministers  and
leaders as a “part of a lobbying effort to secure votes for the sanctions” and that Shahram
Amiri “was one of the sources”.

Already on January 10th, 2010 the British Guardian wrote: “Washington is distancing itself
from a  controversial  National  Intelligence  Estimate  (NIE),  produced by  several  US  spy
agencies in 2007, which suggested Iran had suspended work on weapons design four years
earlier. After reviewing new documents that have leaked out of Iran and debriefing defectors
lured to the west, Mr Obama’s advisers say they believe the work on weapons design is
continuing on a smaller scale – the same assessment reached by Britain, France, Germany
and Israel, the New York Times reported. The key sources of new intelligence are likely to
include two recent Iranian defectors – Ali Reza Agari, a Revolutionary Guards general who
vanished in Istanbul in 2007, and Shahram Amiri, a leading Iranian nuclear scientist, who
disappeared while on a pilgrimage to Mecca last summer“. So the evidence for the new
round of sanctions against Iran was based mainly on information from two people who were,
according to Iran, abducted. Ali  Reza Asgari is still not accounted for, but similarly to Amiri’s
case  an  Israeli  journalist  already  wrote  in  the  book  that  Asgari  supplied  to  the  West
information on Qom facility.  Were those publications on informations Amiri  and Asgari
provided to the Western inteligence services meant to prevent them from returning to Iran?

On June 9th the new sanctions were passed in the U.N. Security Council. Already  on June
14th Amiri  recorded a video where he said that he was abducted by the CIA and tortured to
provide evidence of  the Iranian nuclear weapon development.  No one can contest  the
possibility that he reacted against the fact that he was used by U.S. authorities ultimately
for the invasion of his country.  Than CIA managed to convince him to record another video
where he said that he is happily living in the USA, but it did not manage to convince him to
say that he was giving the USA information on Iranian nuclear weapon program. On the
video  he  said:  “I  am not  involved  in  weapons  research  and have  no  experience  and
knowledge in  this  field” (and that  he never  abandoned his  family  which is  another  way to
say that he was abducted). Then he recorded a third video where he said that if anything
happens to him and he does not return to Iran, it will be the responsibility of US intelligence
agencies. This video was broadcasted on Iranian television on June 30th. In response the
ABC News, which in 2001 published a false information on Iraqi provenience of anthrax
attacks powder, wrote that Amiri was “a star scientist for the Iranian nuclear program” and
went  on  “U.S  officials  say,Amiri  was  a  key  CIA  spy  inside  the  Iranian  nuclear  weapons
program and helped reverse the CIA understanding of the Iranian program. Amiri directly
contradicted the 2007 National  Intelligence Estimate which concluded that  Tehran had
suspended their nuclear weapons program in 2003”). On July 16th The New York Times

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/04/24/AR2010042402710_2.html
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/cifamerica/2009/sep/25/iran-secret-nuclear-plant-inspections
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/cifamerica/2009/sep/25/iran-secret-nuclear-plant-inspections
http://www.nytimes.com/2010/06/08/world/middleeast/08nuke.html
http://www.nytimes.com/2010/06/08/world/middleeast/08nuke.html
http://www.guardian.co.uk/world/2010/jan/03/us-intelligence-iran-nuclear-weapons
http://en.wikipedia.org/wiki/Ali-Reza_Asgari#Nuclear_information
http://www.bbc.co.uk/news/10269255
http://www.bbc.co.uk/news/10269255
http://abcnews.go.com/Blotter/iranian-defector-escaped-cia/story?id=11053597
http://www.nytimes.com/2010/07/16/world/middleeast/16iran.html


| 4

wrote: “The scientist,  Shahram Amiri,  described to American intelligence officers details  of
how a university in Tehran became the covert headquarters for the country’s nuclear efforts,
the  officials  confirmed”.  If,  when  Amiri  published  his  third  video,  the  CIA  really  wanted  to
persuade anybody that it did not abduct Amiri and that he gave them the information they
were  passing  to  media  and  foreign  officials,  they  would  have  to  place  on  YouTube  some
recording of his explanations which they certainly would had made during his questioning.
But if Amiri did not say what they claimed he had said, they had nothing to publish.

After Amiri had returned to Iran the statements of ABC News and other U.S. media about
Amiri’s abilities and testimonies were placed in question. Amiri himself, after his arrival to
Iran, said that he specialized in health physics. The same information published already in
October 2009 British Guardian saying that “AP is reporting relatives as saying he researched
medical isotopes at a Tehran university”. Amiri’s family told Saudi-owned newspaper Al-
Sharq al-Awsat in October 2009 that he was a nuclear expert working for a university in
Tehran where he researched medical uses for nuclear technology. New York Times wrote:
“Mr. Amiri, a specialist in measuring radioactive materials, is not believed to have been
central  to  any  of  Iran’s  efforts  at  weapons  design”,  BBC  News  wrote  that  “unnamed  U.S.
officials told reporters he was indeed a low-level scientist but they had hoped to use him to
find a way of getting to more highly placed Iranian officials” and finally Philip Giraldi, former
CIA counterterrorist agent, relying on the information of his former colleagues from the CIA,
wrote in the American Conservative: “Amiri, who had no access to the actual Iranian nuclear
program, was considered a low-level source who only was able to recount conversations
with other scientists suggesting that there was no nuclear-weapons program”. The claims by
the CIA what Amiri had said, never confirmed by Amiri himself, even when he was evidently
pressured by the CIA to record his second video, cannot be trusted if his disappearance is
wrapped up in so many conflicting stories and even false reports. If Amiri came freely to the
USA to tell the CIA about the secret Iranian work on nuclear bomb, there was no reason to
keep his message and his stay in the USA in secret for nine months. He could have told this
story to the CIA shortly after he arrived to the USA and it  could have been verified by the
IAEA and then widely published.

In  2004  a  former  CIA  agent  filed  a  lawsuit  against  CIA.  The  agent  managed  to  recruit  an
informant who had access to sensitive information on Iranian nuclear program and provided
evidence that  Iran had halted its  nuclear  weapon program.  The CIA agent  was fired from
the CIA for not be willing to suppress this information. His attorney Roy Krieger said in the
court: “On five occasions he was ordered to either falsify his reporting on WMD in the Near
East, or not to file his reports at all”. Last winter Washington Post and The Times reported
on blank sheet of paper with only handwriting on it as if such a piece of paper could be
evidence that Iran is working on neutron iniciator of nuclear explosion. We all remember
that information presented by the USA before the invasion of Iraq was completely falsified.
The case of  Ashram Amiri  suggests that  the USA are developing a new generation of
falsified information, this time on Iranian nuclear weapon program.

It may not be an accident that since Amiri’s return to Iran Russia renewed supplies of
refined oil  to Iran and that Russian Energy Minister Sergei  Shmatko said that international
sanctions against Iran will not hinder plans. China as well started a new round of talks on
developing bilateral oil trade and exchange.

Mojmir Babacek can be reached at mbabacek@iol.cz.

http://www.nytimes.com/2010/07/16/world/middleeast/16iran.html
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/a/shahram_amiri/index.html?inline=nyt-per
http://www.nytimes.com/2010/07/16/world/middleeast/16iran.html
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-10661066
http://www.amconmag.com/blog/the-spy-who-returned-to-the-cold/
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/06/30/AR2008063001940.html?hpid=sec-nation
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/06/30/AR2008063001940.html?hpid=sec-nation
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/12/14/AR2009121403729.html
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/middle_east/article6955351.ece
http://www.tradearabia.com/news/newsdetails.asp?Sn=OGN&artid=184434
http://www.tradearabia.com/news/newsdetails.asp?Sn=OGN&artid=184434
http://www.allvoices.com/contributed-news/6751669-a-long-strange-trip-for-defected-iranian-scientist
mailto:mbabacek@iol.cz


| 5

The original source of this article is Global Research
Copyright © Mojmir Babacek, Global Research, 2010

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Mojmir Babacek

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca/author/mojmir-babacek
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/mojmir-babacek
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

