
| 1

The Shaky Case That Russia Manipulated Social
Media to Tip the 2016 Election

By Gareth Porter
Global Research, October 11, 2018
Consortiumnews 10 October 2018

Region: Russia and FSU, USA
Theme: Intelligence, Media Disinformation
In-depth Report: FAKE INTELLIGENCE, U.S.

Elections

In their long recapitulation of the case that Russia subverted the 2016 election, Scott Shane
and  Mark  Mazzetti  of  The  New  York  Times  painted  a  picture  of  highly  effective  Russian
government exploitation of social media for that purpose. Shane and Mazzetti asserted that
“anti-Clinton, pro-Trump messages shared with millions of voters by Russia could have
made the difference” in the election.

“What  we now know with  certainty:  The Russians carried out  a  landmark
intervention that will be examined for decades to come,” they write elsewhere
in the 10,000-word article.

But an investigation of the data they cite to show that the Russian campaigns on Facebook
and  Twitter  were  highly  effective  reveals  a  gross  betrayal  of  journalistic  responsibility.
Shane and Mazzetti have constructed a case that is fundamentally false and misleading with
statistics  that  exaggerate  the  real  effectiveness  of  social  media  efforts  by  orders  of
magnitude.

‘Reaching’ 129 Million Americans

The Internet Research Agency (IRA), is a privately-owned company run by entrepreneur
Vevgeny V. Prigozhin, who has ties with President Vladimir Putin. Its employees poured out
large numbers of social media postings apparently aimed at stoking racial and cultural
tensions in the United States and trying to influence U.S. voters in regard to the presidential
election, as Shane and Mazzetti suggest. They even adopted false U.S. personas online to
get people to attend rallies and conduct other political activities. (An alternative explanation
is that IRA is a purely commercial, and not political, operation.)

Whether  those  efforts  even  came  close  to  swaying  U.S.  voters  in  the  2016  presidential
election,  as  Shane  and  Mazzetti  claimed,  is  another  matter.

Shane and Mazzetti might argue that they are merely citing figures published by the social
media giants Facebook and Twitter, but they systematically failed to report the detailed
explanations behind the gross figures used in each case, which falsified their significance.

Their most dramatic assertions came in reporting the alleged results of the IRA’s efforts on
Facebook.

https://www.globalresearch.ca/author/gareth-porter
https://consortiumnews.com/2018/10/10/the-shaky-case-that-russia-manipulated-social-media-to-tip-the-2016-election/
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/fake-intelligence
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/u-s-elections
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/u-s-elections
https://www.nytimes.com/interactive/2018/09/20/us/politics/russia-interference-election-trump-clinton.html
https://www.justice.gov/file/1035477/download
http://www.moonofalabama.org/2018/02/mueller-indictement-the-russian-influence-is-a-commercial-marketing-scheme.html


| 2

“Even by the vertiginous standards of social media,” they wrote, “the reach of
their effort was impressive: 2,700 fake Facebook accounts, 80,000 posts, many
of  them elaborate images with  catchy slogans,  and an eventual  audience
of 126 million Americans on Facebook alone.”

Then, to dramatize that “eventual audience” figure, they observed, “That was
not far short of the 137 million people who would vote in the 2016 presidential
elections.”

But as impressive as these figures may appear at first glance, they don’t really indicate an
effective attack on the U.S. election process at all. In fact, without deeper inquiry into their
meaning, those figures were grossly misleading.

A Theoretical Possibility

What Facebook general counsel Colin Stretch actually said in testimony before the Senate
Judiciary Committee last October was quite different from what the Times reporters claimed.

“Our best estimate is that approximately 126,000 million people may have
been served one of these [IRA-generated] stories at some time during the two
year period,” Stretch said.

Stretch was expressing a theoretical possibility rather than an established accomplishment.
Facebook was saying that it estimated 126 million Facebook members might have gotten at
least one story from the IRA –- not over the ten week election period but over 194 weeks
during the two years 2015 through 2017. That,  figure,  in turn,  was based on the estimate
that 29 million people might have gotten at least one story in their Facebook feed over that
same two-year period and on the assumption that they shared it with others at a particular
rate.

The first problem with citing those figures as evidence of impact on the 2016 election is that
Facebook  did  not  claim  that  all  or  even  most  of  those  80,000  IRA  posts  were
election–related.  It  offered  no  data  on  what  proportion  of  the  feeds  to  those  29  million
people was,  in fact,  election-related. But Stretch did testify that IRA content over that
two–year period represented just four thousandths (.0004) of the total content of Facebook
newsfeeds.

Thus each piece of IRA content in a twitter feed was engulfed in 23,000 pieces of non-IRA
content.

That  is  an  extremely  important  finding,  because,  as  Facebook’s  Vice  President  for  News
Feed, Adam Moseri, acknowledged in 2016, Facebook subscribers actually read only about
10 percent of the stories Facebook puts in their News Feed every day. The means that very
few of the IRA stories that actually make it into a subscriber’s news feed on any given day
are actually read.

Facebook did conduct research on what it calls “civic engagement” during the election
period, and the researchers concluded that the “reach” of the content shared by what they
called  “fake  amplifiers”  was  “marginal  compared  to  the  volume  of  civic  content  shared
during the U.S. elections.” That reach, they said, was “statistically very small” in relation to
“overall engagement on political issues.”

https://venturebeat.com/2016/09/14/facebook-says-about-10-of-news-feed-stories-are-actually-read-daily/
https://fbnewsroomus.files.wordpress.com/2017/04/facebook-and-information-operations-v1.pdf


| 3

Shane  and  Mazzaetti  thus  failed  to  report  any  of  the  several  significant  caveats  and
disclaimers from Facebook itself that make their claim that Russian election propaganda
“reached” 126 million Americans extremely misleading.

Tiny IRA Twitter Footprint

Shane and Mazzetti’s treatment of the role of Twitter in the alleged Russian involvement in
the election focuses on 3,814 Twitter accounts said to be associated with the IRA, which
supposedly “interacted with 1.4 million Americans.” Although that number looks impressive
without any further explanation, more disaggregated data provide a different picture: more
than 90 percent of the Tweets from the IRA had nothing to do with the election, and those
that did were infinitesimally few in relation to the entire Twitter stream relating to the 2016
campaign.

Twitter’s  own  figures  show  that  those  3,814  IRA-linked  accounts  posted  175,993  Tweets
during the ten weeks of the election campaign, but that only 8.4 percent of the total number
of IRA-generated Tweets were election-related.

Twitter estimated that those 15,000 IRA-related tweets represented less than .00008 (eight
one hundred thousandths) of the estimated total of 189 million tweets that Twitter identified
as election-related during the ten-week election campaign. Twitter has offered no estimate
of how many Tweets, on average were in the daily twitter stream of those people notified by
Twitter and what percentage of them were election-related Tweets from the IRA. Any such
notification  would  certainly  show,  however,  that  the  percentage  was  extremely  small  and
that very few would have been read.

Research by Darren Linvill and Patrick Warren of Clemson University on 2.9 million Tweets
from those same 3,814 IRA accounts over a two year period has revealed that nearly a third
of its Tweets had normal commercial content or were not in English; another third were
straight local newsfeeds from U.S. localities or mostly non-political “hashtag games”, and
the final third were on “right” or “left” populist themes in U.S. society.

Furthermore, there were more IRA Tweets on political themes in 2017 than there had been
during the election year. As a graph of those tweets over time shows, those “right” and
“left” Tweets peaked not during the election but during the summer of 2017.

The Mysterious 50,000 ‘Russia-Linked’ Accounts

Twitter  also determined that  another  50,258 automated Twitter  accounts  that  tweeted
about the election were associated with Russia and that they have generated a total to 2.1
million Tweets — about one percent of the total of number election-related tweets during
the period.

But  despite  media coverage of  those Tweets  suggesting that  they originated with the
Russian government, the evidence doesn’t indicate that at all. Twitter’s Sean Edgett told the
Senate  Intelligence  Committee  last  November  that  Twitter  had  used  an  “expansive
approach  to  defining  what  qualifies  as  a  Russian-linked  account.”  Twitter  considered  an
account to be “Russian” if any of the following was found: it was created in Russia or if the
user registered the account with a Russian phone carrier or a Russian email; the user’s
display name contains Cyrillic characters; the user frequently Tweets in Russian, or the user

https://www.judiciary.senate.gov/imo/media/doc/Edgett%20Appendix%20to%20Responses.pdf
https://fivethirtyeight.com/features/why-were-sharing-3-million-russian-troll-tweets/
https://fivethirtyeight.com/features/why-were-sharing-3-million-russian-troll-tweets/
https://blog.twitter.com/official/en_us/topics/company/2018/2016-election-update.html
https://www.intelligence.senate.gov/sites/default/files/documents/os-sedgett-110117.pdf
https://www.intelligence.senate.gov/sites/default/files/documents/os-sedgett-110117.pdf


| 4

has logged in from any Russian IP address.

Edgett admitted in a statement in January, however, that there were limitations on its ability
to determine the origins of the users of these accounts. And a past log-in from a Russian IP
address does not mean the Russian government controls an account. Automated accounts
have been bought and sold for many years on a huge market, some of which is located in
Russia. As Scott Shane reported in September 2017, a Russian website BuyAccs.com offers
tens and even hundreds of thousands of Twitter accounts for bulk purchase.

Twitter also observed that “a high concentration of automated engagement and content
originated  from data  centers  and users  accessing  Twitter  via  Virtual  Private  Networks
(“VPNs”) and proxy servers,” which served to mask the geographical origin of the tweet.
And that practice was not limited to the 50,000 accounts in question. Twitter found that
locations of nearly 12 percent of the Tweets generated during the election period were
masked because of the use of such networks and servers.

Twitter identified over half of the Tweets, coming from about half of the 50,000 accounts, as
being automated, and the data reported on activity on those 50,000 accounts in question,
indicates that both the Trump and Clinton campaigns were using the automated accounts in
question. The roughly 23,000 automated accounts were the source of 1.34 million Tweets,
which represented .63 percent of the total election-related Tweets. But the entire 50,000
accounts produced about 1 percent of total election-related tweets.

Hillary Clinton got .55 percent of her total retweets from the 50,000 automated accounts
Twitter calls “Russia-linked” and .62 percent of her “likes” from them. Those percentages
are close to the percentage of  total  election-related Tweets generated by those same
automated accounts. That suggests that her campaign had roughly the same proportion of
automated accounts among the 50,000 accounts as it did in the rest of the accounts during
the campaign.

Trump, on the other hand, got 1.8 percent of this total “likes” and 4.25 percent of his total
Retweets for the whole election period from those accounts, indicating his campaign was
more invested in the automated accounts that were the source of two-thirds of the Tweets
in those 50,000 “Russia-linked” accounts.

The  idea  promoted  by  Shane  and  Mazzetti  that  the  Russian  government  seriously
threatened to determine the winner of the election does not hold up when the larger social
media context is examined more closely. Contrary to what the Times’reporters and the
corporate  media  in  general  would  have  us  believe,  the  Russian  private  sector  effort
accounted for a minuscule proportion of the election-related output of social media. The
threat to the U.S. political system in general and its electoral system in particular is not
Russian  influence;  it’s  in  part  a  mainstream  news  media  that  has  lost  perspective  on  the
truth.

*

Note to readers: please click the share buttons above. Forward this article to your email
lists. Crosspost on your blog site, internet forums. etc.

Gareth Porter is an independent investigative journalist and historian writing on US national
security policy. His latest book, Manufactured Crisis: The Untold Story of the Iran Nuclear

https://www.judiciary.senate.gov/imo/media/doc/Edgett%20Appendix%20to%20Responses.pdf
https://www.nytimes.com/2017/09/07/us/politics/russia-facebook-twitter-election.html
https://buyaccs.com/en/index.php


| 5

Scare, was published in February of 2014. Follow him on Twitter: @GarethPorter.

All images in this article are from Consortiumnews.

The original source of this article is Consortiumnews
Copyright © Gareth Porter, Consortiumnews, 2018

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Gareth Porter

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://twitter.com/GarethPorter
https://consortiumnews.com/2018/10/10/the-shaky-case-that-russia-manipulated-social-media-to-tip-the-2016-election/
https://www.globalresearch.ca/author/gareth-porter
https://consortiumnews.com/2018/10/10/the-shaky-case-that-russia-manipulated-social-media-to-tip-the-2016-election/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/gareth-porter
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

